Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 05:51:42
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: De bouwsels van Beached  (gelezen 28601 keer)

J.W. Wensink

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #30 Gepost op: 20 januari 2011, 12:35:20 »
Hallo Rick,

Prima resultaat!
Ik sluit me aan bij Gert Arkema: De drijf- en koppelstangen moeten staalkleur krijgen.
Welk nummer ga je hem trouwens geven ?
Dat doet me trouwens denken aan een opmerking die ik onlangs in een mailtje naar je opgeworpen heb over de kleur van de dom. Ik meende ooit ergens gelezen te hebben dat een deel van de 3900's vanaf het begin met groen-geschilderde dom heeft gereden. Ik kan die bron helaas niet meer terugvinden.
Daarom "gooi ik het maar eens in de groep". Heb ik dit juist ? En zo ja, om welke nummers gaat het dan ? Of kan Rick er alle beschikbare locschilden op monteren ?

Groeten,
Willem Wensink

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #31 Gepost op: 20 januari 2011, 23:13:40 »
Bedankt voor alle complimenten.
Gert,
De kleuren die ik heb gebruikt zijn Humbrol nummers 11(silver), 12(copper) en 16(gold). Allen hebben MET op de deksel staan, wat kort is voor metaliser. Een half uur nadat je de kleuren hebt gespoten kun je deze kleuren met een zacht doekje oppoetsen, waarmee de zichtbare deeltjes in de lak zich tot een solide metaalkleur combineren. Google maar eens Humbrol metaliser. de resultaten zijn soms erg verbazend. Mijn metaallagen zijn nu nog een beetje dof, maar ik doe er nog een laagje zijdeglans overheen als ik klaar ben.

In de fotos zien de koppelstangen er inderdaad wat messingkleurig uit. Ze zijn van nieuwzilver, geen messing. Ik moet ze nog poetsen, daarmee verdwijnt hopelijk de messing-achtige oxidelaag. Het kruiskop is wel een messing gietdeel, maar ik ga het een vetkleur geven. Ik vind de geverfde stalen onderdelen eigenlijk nog te fel. Bij de locale museumspoorlijn zijn de koppelstangen ook kaal staal, maar dit is met vet ingesmeerd en wordt eigenlijk nooit gepoetst. Ik neem aan dat de NS min of meer hetzelfde deed, waardoor de stalen delen een beetje bruiner lijken dan echt gepoetst staal. Bij ons zit de kruiskop in een dikke laag vet, en ziet er bruin uit in plaats van staalkleurig.

Ik denk niet dat ik het verdiepte deel zwart ga maken. Ik zie het namelijk nergens in fotos terug, zowel in bedrijfstoestand als fabrieksnieuw. Ik denk dat dit misschien na de oorlog of in het museum tot stand is gekomen.

Willem, de loc wordt nummer 3931. dit is een van de twee nummers in de kit. Ik heb het nummer gekozen omdat deze het meeste kans heeft gehad om in Groningen te komen, uitgaande van de locdienst van 1939. Ik heb haar gedetailleerd met behulp van een foto van de 3931 in 1938 van de site van Nico Spilt. deze foto toont een loc met messing dom, dus dat zit in ieder geval goed.
Ik twijfel of er voor de oorlog 3900-en hebben gereden met een groene dom. Ik heb fotos bekeken van locs van beide deelseries, en ik zie alleen maar messing. De 6300-en hadden wel stalen dommen, dus daar kan het misschien van komen.

Het chassis is nu op wat touch-ups met de kwast na volledig gereed en het geheel loopt met motor en al heel lekker. In een provisorische test heeft het chassis alleen 10 wagens voortduwen met en beetje slip. met een beetje geluk wordt het dus een aardige trekker 8)
mvg,
Rick

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4115
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #32 Gepost op: 20 januari 2011, 23:37:15 »
Ik ga googelen Rick, dat spul is te mooi om in het potje te laten! Spiegelt die dom ook echt? Of verwacht ik dan te veel (verwacht ik al gauw ja, ik weet het ... ;D )
En mooi uitzoekwerk; zo hoort dat; neem een voorbeeldfoto en in je uitwerking van je projectje werk je naar die foto toe. Ik bn wel benieuwd hoe die koppelstangen eruit komen te zien, de foto laat mijn ogen een messingkleur waarnemen.
Enne, hoor ik Groningen? Neem je dat als uitgangspunt  (y) ?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #33 Gepost op: 21 januari 2011, 01:00:32 »
Nee, het "messing" spiegelt niet, maar het lijkt er aardig op.
Ja je hoort me goed. Nee, ik ga het station niet nabouwen. maar het is wel het eindpunt van oa. trein 115 die door de Drentsche hoofdstad komt.ook is het het eindpunt van de lijn van daar naar Stadskanaal (y). Dit ligt in de verre toekomst, eerst ga ik aan de slag met Nieuweveenschekanaal, nadat deze maschine af is...

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #34 Gepost op: 15 februari 2011, 11:19:50 »
De 3931 is nu klaar, op decals na. Die moeten nog getekend worden.
Ik heb nog een paar touch-ups moeten doen voor ik de laklaag kon aanbrengen. Helaas liet ik mijn airbrush vallen en verboog de naald.  >:(
Toen ik een wek later de nieuwe naald binnen had ben ik verder gegaan. Na een laag zijdeglans heb ik de laatste details aangebracht, waaronder echte kolen en glas in de cabine. Hierna heb ik de electronica aangebracht; een lampje in de drie frontlantaarns, een schakelaar tussen 3rail en 2rail en natuurlijk een lokpilot. Zo kan de loc s'middags over de Auckland Marklin Club modulebaan crossen en s'avonds op een DC baan.

Alle drie lantaarns zijn schakelbaar.

Het (nacht)seinbeeld "Aankondiging van een te verwachten buitengewonen trein in tegengestelde richting." let ook op de ronde witte schijf op het linker sluitseinijzer.
De loc kruipt lekker langzaam met de decoder, en de motor maakt niet zo veel geluid.



Een blik in de cabine, waar de leerling net en shop kolen op het vuur gooit. De meester is even weg. Vraag: weer iemand wat de kleuren van het uniform van NS personeel in de jaren '30 waren?

Toen ik wachte op een nieuwe naald voor mijn airbrush heb ik ook maar ff een Staatsspoor CHM bak in elkaar gefrot. Het past mooi bij m'n SS CHBtjes die ik al gebouwd heb.

Er moeten nog draaistellen onder en wat spanwerk, dat komt wel als ik een paar puntlagertjes in huis heb.
That's all folks.
mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2011, 20:48:14 door Beached »

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #35 Gepost op: 15 februari 2011, 13:25:47 »
Schitterend zeg.  :o

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #36 Gepost op: 15 februari 2011, 14:48:18 »
Was dat geen zwart fluweel????
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #37 Gepost op: 16 februari 2011, 10:24:05 »
Bedankt Dennis
Sorry Sobat, ik had blijkbaar over jouw eerdere post gelezen :-[ dus het personeel had geheel zwarte fluwelen kleding?
ik neem aan dat de knopen en de band op de pet van de meester messing waren?
Ik meende ergens op het forum een foto van een sik in een jaren '30 jasje bij een museumspoorweg met rangeerders erop in het donkerblauw, dus heb ik mijn stoker daarop gebaseerd.
Zwart lijkt me ook logischer. Mijn donkerblauwe overall was na een dag klussen op stoomlocs niet meer blauw.
mvg,
Rick

J.W. Wensink

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #38 Gepost op: 16 februari 2011, 12:17:42 »
Hallo Rick,
Die is heel mooi geworden. Je zou echter moeten proberen de afstand tussen loc en tender nog wat te verkleinen (ik weet 't: bij een DJH-model mogen loc en tender elkaar niet raken i.v.m. stroomafname, maar iedere toegestane milimeter is meegenomen).

Inzake de kleding:
De kleur zwart klopt, maar fluweel was toch echt niet sterk genoeg.
Nee, het was de stof genaamd manchester.
Het tegenwoordige corduroy lijkt er op, maar manchester was veel stugger (en sterker, zeg maar gerust onverslijtbaar!).

Willem

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #39 Gepost op: 16 februari 2011, 12:30:29 »
We hebben allebei een beetje gelijk De stof is Ribfluweel.

ribfluweel
1) Corduroy 2) Fluweelachtige stof 3) Katoenfluweel 4) Koordfluweel 5) Manchester 6) Ribbetjesgoed 7) Ribcord 8) Soort koordfluweel 9) Soort stof 10) Stofnamen 11) Tinneroy 12) Velours 13) Weefsel
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #40 Gepost op: 16 februari 2011, 22:42:43 »
14) Humbrol 33 (H0)  8)
Bedankt voor de info Sobat en Willem. Ik zal vanmiddag een kwast over de stoker heenhalen.  (y)

Willem, de te grote tenderaftsand laat ik nu even zo. Ik heb een schortplaat tussen de loc en tender geplaatst, dus het gat is een stuk minder storend. De beste manier zou een kortkopelling zijn, maar met zes draadjes tussen loc en tender wordt het een beetje krap.
 Mijn loc neemt alleen stroom af van de tender, van alle wielen. Op het moment rijdt ze nog een beetje slecht vanwege vuile wielen, maar hopelijk wordt er met het inrijden beter. Als de stroomafname nog steeds slecht is zal ik de loc ook aansluiten, maar dat zijn weer twee draadjes tussen loc en tender.

Vandaag heb ik de loc overgeschakeld van 3-rail naar 2-rail. Het gaat perfect. Scroefje eraf, slepertje eraf, schroefje erop, schakelaar omzetten en rijden maar (y)
mvg,
Rick

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #41 Gepost op: 16 februari 2011, 23:54:32 »
gaat dat ook op wissels goed? De zeuvedoezentvief maakt al op recente roco-wissels een duikje in het puntstuk...

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #42 Gepost op: 17 februari 2011, 08:57:56 »
Een mooie strakke machine is het geworden Rick, daar kan je vanuit
mijn oogpunt echt heel tevreden over zijn.

Leuk ook om te lezen dat de loc geschikt is voor zowel 2 als 3 rail om zo ook
nog op de clubbaan te kunnen rijden, dat is natuurlijk hardstikke mooi als thuis
de rijlengte's het niet toelaten om de loc eens lekker te laten rijden.

Over de kleding, zwart ribcord is inderdaad gebruikelijk, met aan de voorzijde 2 rijen knopen
8 stuks in totaal. Een zwarte pet met een gouden band en uiteraard het vliegende wiel op
de voorzijde. Een stoker heeft zover ik weet 2 stukken gouden koort rondom de pet met
daartussen een (donker)groene band. In totaal is deze band met het gouden koort
evenhoog als de gouden band bij de machinist.

Succes verder!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #43 Gepost op: 17 februari 2011, 09:34:20 »
Ik heb net even getest, de loc past net door een Marklin wissel, maar dan ook net. Op shows mag de loc alleen op de hoofdbaan rijden waar geen R2 bochten in voorkomen. dat laat ik wel over voor de pizzassnijderlocjes. Op het geplande NS baantje past ze net door de 1:4 wissels, maar een sneltreinloc hoort toch niet thuis in het veen.

Bedankt voor de info en complimenten RobbertJan.
Ik heb het personeel nu geplaatst, het ziet er een stuk beter ut dan een lege cabine. helaas gaan veel details verloren doordat het personeel naar voren kijkt. fotos volgen morgen.
mvg,
Rick

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #44 Gepost op: 17 februari 2011, 15:48:51 »

Een stoker heeft zover ik weet 2 stukken gouden koort rondom de pet met
daartussen een (donker)groene band. In totaal is deze band met het gouden koort
evenhoog als de gouden band bij de machinist.

Succes verder!

Gr.

Robbert Jan.



Wel 2 x goud maar geen groen!

De knoop voor het stormbandje

Het gevleugelde wiel

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.