Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
Laag-Baarlo door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
  

Auteur Topic: Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.  (gelezen 20661 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #15 Gepost op: 01 november 2010, 20:32:49 »
Als je deze maakt, op een foto uit 1950 had deze een dichtgemaakte lichtkap.

Groeten Arjen


Nou, da's alvast lekker makkelijk! :)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1517
    • Dwangrail.nl
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #16 Gepost op: 01 november 2010, 20:40:45 »

Sorry, ik draai iets om.
op de foto uit 1950 is de lichtkap nog open, maar bij de wagen op de sloop was de lichtkap zeer netjes dichtgemaakt.
Te netjes voor een sloper.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #17 Gepost op: 01 november 2010, 20:50:04 »
Ow, dompertje...  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #18 Gepost op: 01 november 2010, 20:53:06 »
Mwah, daar heb je Dremels voor  ;D

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #19 Gepost op: 01 november 2010, 21:12:55 »
die hecht vertimmeren weet ik nog wel zon beetje... helaas zijn al mn online-foto's uit die tijd pleite maar wie weet wat er hier nog te vinden is.... k ga wel es zoeken, hier alvast wat ik er nog van weet:
Het was iig niet bepaald moeilijk. Het lastigste is het aanvullen van de "afgesneden" stukjes dak van het hechtdak, het hele schuine stuik heb ik eraf gezaagd en er stukjes van een liliput-D-treinwagendak in geplakt (had dat dak nog liggen van het ombouwen van zo'n bak naar een staatsspoor-bak zonder lichtkap, met behulp van ramen en interieur van een hecht-AB en een kaalgeragd dak van een hele oude jouef CIWL-bak, waarvan de draaistellen onder een tsjechisch treinstel terechtkwamen etc etc....) en de wanden bij de koppen losgemaakt van de bodemconstructie en er wat steuntjes in gezet met styreen. De knik in de wand waar ie schuin gaat lopen naar de kop toe van achter ingesneden en recht gezet, dat gaat prima, verder een beetje detailgeneuzel en frame onder de bak terugrestaureren, niet veel bijzonders. Oh, wat wel mooi is is de lichtkapeinden mooi aanvullen tot ze vloeiend op de kop eindigen in plaats van in het dak duiken.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #20 Gepost op: 01 november 2010, 21:34:04 »
GEVINDT! op n ouwe schijf met nog heel veel ouwe klerezooi.
maar goed, pix.





let ook op de verandering aan het eind van de lichtkap, dat scheelt nogal in het beeld van het rijtuig. Overigens kun je deze bak ook maken voor de PKP, maar dan moeten er van die lange görlitz-draaistellen onder, in chabowka staat nog zo'n ding.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #21 Gepost op: 01 november 2010, 21:56:50 »
Overigens kun je deze bak ook maken voor de PKP, ...

BOEIE! NS is goed genoeg. Ik ga de plaatjes nu ook maar opslaan. (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #22 Gepost op: 01 november 2010, 21:57:35 »
Mooi, dat deze foto's ook weer terecht zijn (y), ik mistte ze al in het andere postrijtuigdraadje.

Maar ik ga nu eerst verder met de serie P6006-P6010 als jullie het niet erg vinden, ben nu de bak aan het zagen, later komen er wel wat foto's (mits het lukt dan :P)

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #23 Gepost op: 01 november 2010, 21:57:57 »
BOEIE! NS is goed genoeg. Ik ga de plaatjes nu ook maar opslaan. (y)

Wat, geen Staatsspoor?  ??? ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #24 Gepost op: 01 november 2010, 21:58:53 »
Ook leuk, maar dat word gokken met de beschrifting...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

TonM

  • Online Online
  • Berichten: 2397
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #25 Gepost op: 01 november 2010, 22:12:11 »
Wat, geen Staatsspoor?  ??? ;D

Ook leuk, maar dat word gokken met de beschrifting...

Deze bakken hebben nooit bij de Staatsspoor dienst gedaan. Ze zijn in 1931 voor NS gebouwd.

Grtz,
Ton

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #26 Gepost op: 01 november 2010, 22:19:29 »
Ow ook goed, lekker makkuluk.. 8)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #27 Gepost op: 02 november 2010, 00:20:31 »
Ik heb de boel al gezaagd.

Klein ding en hij moet nog korter, maar eerst het onderstel op maat maken; 19,2 cm over de buffers als het goed is, ik ga het nog eens narekenen.
« Laatst bewerkt op: 02 november 2010, 00:28:20 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #28 Gepost op: 07 november 2010, 15:25:03 »
De ruwbouw is klaar, de boel even in elkaar geklikt om het geheel eens te zien.



T'is wel een leuk bouwpakket alleen jammer dat de bouwbeschrijving ontbreekt.

Link naar een voorbeeldfoto, de onderste.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 07 november 2010, 15:36:34 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #29 Gepost op: 12 december 2010, 21:28:40 »
Tís weer wat warmer boven dus verder gegaan.

Veel geschuur en geplamuur later is dit voorlopig de stand.


Vooral de nieuwe dwarsstrippen van styreen waren lastig.


De bak is zo ver mogelijk verlaagd en alle extra tredes en delen van handrails zijn weggesneden
Nu nog nieuwe handrails solderen en dan kan de boel in de primer.

Wat voor kleur hebben de kozijnen eigenlijk?, ze zijn nu messing/koper kleurig.

Stephan.