Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Biesje
Vandaag om 03:41:10
Trix E10: Trix decoder vervangen voor een Esu door EddyK
Vandaag om 01:17:29
Projekt 083-338 door Falkenberg
Vandaag om 01:15:52
Huizen gezocht voor modelbaan, niet berg-omgeving. door EddyK
Vandaag om 01:12:22
Nieuwe datum "Rijswijk", 24-26 sept. ‘21, valt samen met Smalspoormodelbouwdagen door Ronald Halma
Vandaag om 00:20:53
Stoommachine door roadster36
26 oktober 2020, 23:02:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
26 oktober 2020, 22:59:02
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door mwdb
26 oktober 2020, 22:57:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
26 oktober 2020, 22:51:35
VERPLAATST: Huizen gezocht voor modelbaan, niet berg-omgeving. door Bert van Gelder
26 oktober 2020, 22:42:56
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Floris
26 oktober 2020, 22:34:33
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
26 oktober 2020, 22:31:53
BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600 door GerardvV
26 oktober 2020, 22:31:03
Roßnitz door Ronald69
26 oktober 2020, 22:16:32
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door Marc tramt
26 oktober 2020, 22:12:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Christoph
26 oktober 2020, 22:10:48
MRDirect aansturen door JMRI door Gerard te Nuyl
26 oktober 2020, 22:05:56
MAX zoekt de beste modeltreinbouwer van Nederland door Peter Kleton
26 oktober 2020, 21:54:18
IC Berlijn in H0. Welke rijtuigen heb ik nodig? door Fritsprt
26 oktober 2020, 21:50:53
Een opklabare treintafel voor iemand anders door Jelmer
26 oktober 2020, 21:44:33
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 oktober 2020, 21:41:23
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door Falcon10
26 oktober 2020, 21:38:30
Baanbouw Bosje77 door bosje77
26 oktober 2020, 21:34:22
20 toen door Teun
26 oktober 2020, 21:33:12
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
26 oktober 2020, 21:25:53
19 Toen door Teun
26 oktober 2020, 21:25:40
Overweg signalen en verlichting DRG door GORILLUS
26 oktober 2020, 21:13:44
Rocrail gebruikersgroep door ron.kraaijkamp
26 oktober 2020, 21:10:08
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
26 oktober 2020, 20:53:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door v140
26 oktober 2020, 20:33:37
  

Auteur Topic: Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.  (gelezen 15382 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #30 Gepost op: 13 december 2010, 00:03:33 »
Lijkt mij een gelakte teak kleur. En dus juist(?)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5895
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #31 Gepost op: 19 maart 2011, 12:36:31 »
Omdat ik enkele transfersetjes op rail gekocht heb waaruit met wat moeite de rijtuignummers zijn samen te stellen, heb ik de boel in de lak gezet.



Het groen is gemengd kleinspoorverf (4 en 17) maar dat droogt voor geen meter, als het over een week nog plakt wrijf ik de zooi er weer af en kijk ik wat er verder mee moet.
De contouren van het dichtgeplakte raampje zijn ook na veelvuldig plamuren en schuren nog steeds zichtbaar, het lijkt erop dat het plamuur nog wekenlang blijft krimpen.


TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1652
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #32 Gepost op: 19 maart 2011, 13:51:57 »
In plaats van plamuur secondenlijm op de oneffenheden en dan gelijk een beetje  baking soda erop.
Droogt snel, schuurt relatief makkelijk weg en krimpt niet.

Groeten,
Ton

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #33 Gepost op: 19 maart 2011, 15:20:10 »
Ton, schuurt het gemakkelijker weg doordat je er baking soda op gooit? Want mijn ervaring is dat secondelijm inderdaad wel keihard word, maar als je vervolgens gaat schuren, moet je erg oppassen dat je niks van de zachtere omgeving meeneemt.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1652
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #34 Gepost op: 19 maart 2011, 15:47:42 »
Ewout,

Je krijgt eigenlijk een vulling van baking soda bij elkaar gehouden door secondenlijm. Daardoor ontstaat er een goedje dat wel hard is, maar makkelijker te schuren dan pure secondenlijm, al moet je natuurlijk blijven oppassen voor het materiaal er omheen.

Grtz,
Ton

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9467
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #35 Gepost op: 19 maart 2011, 15:50:57 »
Het vulpoeder van Olba doet min of meer hetzelfde,

Ik geef echter de voorkeur aan 'massieve' secondenlijm. En dan schuren met korrel 800 waterproof met veel water, schuurpapier geplakt op een wasknijper of stripje styreen, zodat je eigenlijk een soort vijltje krijgt. Maar veel water is hier de truuk ;)

Grtzz,

Karst

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5895
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #36 Gepost op: 21 maart 2011, 18:15:39 »
Ik ben nog niet achter zuiveringszout aan geweest maar heb wel besloten om er nog een schuurbeurt aan te wagen, ook omdat ik het groen nu de zon schijnt een tintje te licht vind.
Het duurt bijna een week voordat de verf stofdroog is, dat licht aan het potje met het lichtgroen (nr.4) die is niet helemaal fris lijkt mij, de olijfkleurige verf (nr.17) droogt veel sneller.

Nu eerst aan het vlugzout en dan nieuwe ronden nieuwe kansen.

Stephan.



ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #37 Gepost op: 21 maart 2011, 18:32:16 »
Als de verf niet meer (of slecht) wil drogen , dan is het sikketief (zorgt voor het drogen) vervlogen.

Als noodoplossing zou je dan een (matte)vernislaag eroverheen kunnen spuiten .
De verf gaat dan alsnog drogen door de hoeveelheid sikketief van de vernislaag.

Ik heb dit ooit eens met succes toegepast .
In jouw geval natuurlijk eerst uitproberen op een stukje afval

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9768
    • belse roestkraam
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #38 Gepost op: 23 maart 2011, 14:18:29 »
om te plamuren met secondelijm kun je elk soort poeier nemen, ik gebruikte wel es koffiecreamer, met koekkruimels, bloem of keukenzout vil t ook heus wel.

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10177
    • Mijn fotoarchief
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #39 Gepost op: 23 maart 2011, 15:14:03 »
Had de ongevallentrein van Rotterdam in de jaren 50 niet zo'n ex-postbak als wagen, in combinatie met een oude D? Als ik me niet vergis staat er een foto in de nieuwste Waldorp waar een 4300 met die trein uitrukt, na het officiele einde van het NS-stoomtijdperk.

Als dat inderdaad zo is, ga ik deze bak ook bouwen. Samen met mijn NS 1794 en een nog om te bouwen D kan ik dan deze foto reconstrueren:



Foto uit eigen collectie, NS 1794 met ongevallentrein te Rotterdam Feijenoord, 23-9-1956

Eelco
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5895
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #40 Gepost op: 23 maart 2011, 16:27:46 »
om te plamuren met secondelijm kun je elk soort poeier nemen, ik gebruikte wel es koffiecreamer, met koekkruimels, bloem of keukenzout vil t ook heus wel.

Ik heb gelijk het schuurstof wat er nog lag van de Artitec huisjes in een potje gedaan, is ook erg fijn en bederft niet, net als dat bakzout.

Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5895
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #41 Gepost op: 26 maart 2011, 20:56:49 »
Ik heb de wand tot op het styrenen inzetstukje gladgeschuurd, ik denk; dan kunnen er geen naden meer zijn. Fout helpt geen reet.
Het vlak lijkt mij nu te groot om met secondelijm vol te plamuren, maar ik heb nog een tube Motip putty in de bak gevonden dus gaan we dat proberen, de kleur vind ik overigens nog steeds te licht.
Het standgroen van kleinspoor vind ik te olijfkleurig vandaar de bijmenging met nr. 4 , maar dit blijft te licht dus heb ik nu een proefstukje  Nr. 17 met berlijnsblauw gemengd, het groen wordt nu donkerder en harder, even laten drogen voor het uiteindelijke resultaat.

Dit plaatje van de site van Martijn Haman lijkt mij toch een redelijk juiste groen te hebben voor een postrijtuig in de jaren 50, toch?


Van de afbeeldingen van rijtuigen op de site van Phildie is het moeilijk de juiste kleur groen samen te stellen, lijkt licht maar is toch donker.

foto Phildie

Koop een potje Phildie nr 105 rijtuiggroen zal je zeggen, maar dit is wel erg makkelijk en kost bovendien weer een tientje, dus modder ik liever door.

Stephan.

« Laatst bewerkt op: 26 maart 2011, 21:29:14 door prutser »

Zolderling

  • Gast
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #42 Gepost op: 26 maart 2011, 22:11:50 »
Had de ongevallentrein van Rotterdam in de jaren 50 niet zo'n ex-postbak als wagen, in combinatie met een oude D? Als ik me niet vergis staat er een foto in de nieuwste Waldorp waar een 4300 met die trein uitrukt, na het officiele einde van het NS-stoomtijdperk.

In Rotterdam deed van 1949 tot 1962 de voormalige P6056 dienst als ongevallenwagen 157033.

- hans -

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5895
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #43 Gepost op: 01 april 2011, 19:59:04 »
Dit wordt er echter een uit de serie 6006-6010, ik heb geen flauw idee wat de verschillen met de P6056 zijn, maar ik vermoed het aantal deuren, het remmershuis en de lengte.

Een vraagje: de zijkanten van de lichtkap moeten ook donkergroen toch?

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2011, 20:06:17 door prutser »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #44 Gepost op: 01 april 2011, 21:04:48 »
Lijkt me wel ja.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)