Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 14:09:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
  

Auteur Topic: Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.  (gelezen 20704 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #15 Gepost op: 01 november 2010, 20:32:49 »
Als je deze maakt, op een foto uit 1950 had deze een dichtgemaakte lichtkap.

Groeten Arjen


Nou, da's alvast lekker makkelijk! :)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #16 Gepost op: 01 november 2010, 20:40:45 »

Sorry, ik draai iets om.
op de foto uit 1950 is de lichtkap nog open, maar bij de wagen op de sloop was de lichtkap zeer netjes dichtgemaakt.
Te netjes voor een sloper.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #17 Gepost op: 01 november 2010, 20:50:04 »
Ow, dompertje...  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #18 Gepost op: 01 november 2010, 20:53:06 »
Mwah, daar heb je Dremels voor  ;D

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #19 Gepost op: 01 november 2010, 21:12:55 »
die hecht vertimmeren weet ik nog wel zon beetje... helaas zijn al mn online-foto's uit die tijd pleite maar wie weet wat er hier nog te vinden is.... k ga wel es zoeken, hier alvast wat ik er nog van weet:
Het was iig niet bepaald moeilijk. Het lastigste is het aanvullen van de "afgesneden" stukjes dak van het hechtdak, het hele schuine stuik heb ik eraf gezaagd en er stukjes van een liliput-D-treinwagendak in geplakt (had dat dak nog liggen van het ombouwen van zo'n bak naar een staatsspoor-bak zonder lichtkap, met behulp van ramen en interieur van een hecht-AB en een kaalgeragd dak van een hele oude jouef CIWL-bak, waarvan de draaistellen onder een tsjechisch treinstel terechtkwamen etc etc....) en de wanden bij de koppen losgemaakt van de bodemconstructie en er wat steuntjes in gezet met styreen. De knik in de wand waar ie schuin gaat lopen naar de kop toe van achter ingesneden en recht gezet, dat gaat prima, verder een beetje detailgeneuzel en frame onder de bak terugrestaureren, niet veel bijzonders. Oh, wat wel mooi is is de lichtkapeinden mooi aanvullen tot ze vloeiend op de kop eindigen in plaats van in het dak duiken.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #20 Gepost op: 01 november 2010, 21:34:04 »
GEVINDT! op n ouwe schijf met nog heel veel ouwe klerezooi.
maar goed, pix.





let ook op de verandering aan het eind van de lichtkap, dat scheelt nogal in het beeld van het rijtuig. Overigens kun je deze bak ook maken voor de PKP, maar dan moeten er van die lange görlitz-draaistellen onder, in chabowka staat nog zo'n ding.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #21 Gepost op: 01 november 2010, 21:56:50 »
Overigens kun je deze bak ook maken voor de PKP, ...

BOEIE! NS is goed genoeg. Ik ga de plaatjes nu ook maar opslaan. (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6528
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #22 Gepost op: 01 november 2010, 21:57:35 »
Mooi, dat deze foto's ook weer terecht zijn (y), ik mistte ze al in het andere postrijtuigdraadje.

Maar ik ga nu eerst verder met de serie P6006-P6010 als jullie het niet erg vinden, ben nu de bak aan het zagen, later komen er wel wat foto's (mits het lukt dan :P)

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #23 Gepost op: 01 november 2010, 21:57:57 »
BOEIE! NS is goed genoeg. Ik ga de plaatjes nu ook maar opslaan. (y)

Wat, geen Staatsspoor?  ??? ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #24 Gepost op: 01 november 2010, 21:58:53 »
Ook leuk, maar dat word gokken met de beschrifting...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #25 Gepost op: 01 november 2010, 22:12:11 »
Wat, geen Staatsspoor?  ??? ;D

Ook leuk, maar dat word gokken met de beschrifting...

Deze bakken hebben nooit bij de Staatsspoor dienst gedaan. Ze zijn in 1931 voor NS gebouwd.

Grtz,
Ton

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #26 Gepost op: 01 november 2010, 22:19:29 »
Ow ook goed, lekker makkuluk.. 8)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6528
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #27 Gepost op: 02 november 2010, 00:20:31 »
Ik heb de boel al gezaagd.

Klein ding en hij moet nog korter, maar eerst het onderstel op maat maken; 19,2 cm over de buffers als het goed is, ik ga het nog eens narekenen.
« Laatst bewerkt op: 02 november 2010, 00:28:20 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6528
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #28 Gepost op: 07 november 2010, 15:25:03 »
De ruwbouw is klaar, de boel even in elkaar geklikt om het geheel eens te zien.



T'is wel een leuk bouwpakket alleen jammer dat de bouwbeschrijving ontbreekt.

Link naar een voorbeeldfoto, de onderste.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 07 november 2010, 15:36:34 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6528
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #29 Gepost op: 12 december 2010, 21:28:40 »
Tís weer wat warmer boven dus verder gegaan.

Veel geschuur en geplamuur later is dit voorlopig de stand.


Vooral de nieuwe dwarsstrippen van styreen waren lastig.


De bak is zo ver mogelijk verlaagd en alle extra tredes en delen van handrails zijn weggesneden
Nu nog nieuwe handrails solderen en dan kan de boel in de primer.

Wat voor kleur hebben de kozijnen eigenlijk?, ze zijn nu messing/koper kleurig.

Stephan.