Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door bask185
Vandaag om 08:21:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:13:20
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:12:10
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 07:56:10
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 07:54:53
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martijn193
Vandaag om 07:03:55
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
ABLOAD gaat stoppen door NS264
Vandaag om 00:33:53
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Edsko Hekman
Vandaag om 00:02:24
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
DR4024 door Michaël dB
22 april 2024, 19:20:57
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.  (gelezen 20678 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #15 Gepost op: 01 november 2010, 20:32:49 »
Als je deze maakt, op een foto uit 1950 had deze een dichtgemaakte lichtkap.

Groeten Arjen


Nou, da's alvast lekker makkelijk! :)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #16 Gepost op: 01 november 2010, 20:40:45 »

Sorry, ik draai iets om.
op de foto uit 1950 is de lichtkap nog open, maar bij de wagen op de sloop was de lichtkap zeer netjes dichtgemaakt.
Te netjes voor een sloper.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #17 Gepost op: 01 november 2010, 20:50:04 »
Ow, dompertje...  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #18 Gepost op: 01 november 2010, 20:53:06 »
Mwah, daar heb je Dremels voor  ;D

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #19 Gepost op: 01 november 2010, 21:12:55 »
die hecht vertimmeren weet ik nog wel zon beetje... helaas zijn al mn online-foto's uit die tijd pleite maar wie weet wat er hier nog te vinden is.... k ga wel es zoeken, hier alvast wat ik er nog van weet:
Het was iig niet bepaald moeilijk. Het lastigste is het aanvullen van de "afgesneden" stukjes dak van het hechtdak, het hele schuine stuik heb ik eraf gezaagd en er stukjes van een liliput-D-treinwagendak in geplakt (had dat dak nog liggen van het ombouwen van zo'n bak naar een staatsspoor-bak zonder lichtkap, met behulp van ramen en interieur van een hecht-AB en een kaalgeragd dak van een hele oude jouef CIWL-bak, waarvan de draaistellen onder een tsjechisch treinstel terechtkwamen etc etc....) en de wanden bij de koppen losgemaakt van de bodemconstructie en er wat steuntjes in gezet met styreen. De knik in de wand waar ie schuin gaat lopen naar de kop toe van achter ingesneden en recht gezet, dat gaat prima, verder een beetje detailgeneuzel en frame onder de bak terugrestaureren, niet veel bijzonders. Oh, wat wel mooi is is de lichtkapeinden mooi aanvullen tot ze vloeiend op de kop eindigen in plaats van in het dak duiken.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #20 Gepost op: 01 november 2010, 21:34:04 »
GEVINDT! op n ouwe schijf met nog heel veel ouwe klerezooi.
maar goed, pix.





let ook op de verandering aan het eind van de lichtkap, dat scheelt nogal in het beeld van het rijtuig. Overigens kun je deze bak ook maken voor de PKP, maar dan moeten er van die lange görlitz-draaistellen onder, in chabowka staat nog zo'n ding.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #21 Gepost op: 01 november 2010, 21:56:50 »
Overigens kun je deze bak ook maken voor de PKP, ...

BOEIE! NS is goed genoeg. Ik ga de plaatjes nu ook maar opslaan. (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6523
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #22 Gepost op: 01 november 2010, 21:57:35 »
Mooi, dat deze foto's ook weer terecht zijn (y), ik mistte ze al in het andere postrijtuigdraadje.

Maar ik ga nu eerst verder met de serie P6006-P6010 als jullie het niet erg vinden, ben nu de bak aan het zagen, later komen er wel wat foto's (mits het lukt dan :P)

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #23 Gepost op: 01 november 2010, 21:57:57 »
BOEIE! NS is goed genoeg. Ik ga de plaatjes nu ook maar opslaan. (y)

Wat, geen Staatsspoor?  ??? ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #24 Gepost op: 01 november 2010, 21:58:53 »
Ook leuk, maar dat word gokken met de beschrifting...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2400
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #25 Gepost op: 01 november 2010, 22:12:11 »
Wat, geen Staatsspoor?  ??? ;D

Ook leuk, maar dat word gokken met de beschrifting...

Deze bakken hebben nooit bij de Staatsspoor dienst gedaan. Ze zijn in 1931 voor NS gebouwd.

Grtz,
Ton

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #26 Gepost op: 01 november 2010, 22:19:29 »
Ow ook goed, lekker makkuluk.. 8)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6523
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #27 Gepost op: 02 november 2010, 00:20:31 »
Ik heb de boel al gezaagd.

Klein ding en hij moet nog korter, maar eerst het onderstel op maat maken; 19,2 cm over de buffers als het goed is, ik ga het nog eens narekenen.
« Laatst bewerkt op: 02 november 2010, 00:28:20 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6523
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #28 Gepost op: 07 november 2010, 15:25:03 »
De ruwbouw is klaar, de boel even in elkaar geklikt om het geheel eens te zien.



T'is wel een leuk bouwpakket alleen jammer dat de bouwbeschrijving ontbreekt.

Link naar een voorbeeldfoto, de onderste.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 07 november 2010, 15:36:34 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6523
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #29 Gepost op: 12 december 2010, 21:28:40 »
Tís weer wat warmer boven dus verder gegaan.

Veel geschuur en geplamuur later is dit voorlopig de stand.


Vooral de nieuwe dwarsstrippen van styreen waren lastig.


De bak is zo ver mogelijk verlaagd en alle extra tredes en delen van handrails zijn weggesneden
Nu nog nieuwe handrails solderen en dan kan de boel in de primer.

Wat voor kleur hebben de kozijnen eigenlijk?, ze zijn nu messing/koper kleurig.

Stephan.