Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sikje 225 door Huup
Vandaag om 15:21:47
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 15:20:57
BR-18.6 Schaal-0. door moonlicht
Vandaag om 15:14:39
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:10:47
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Rick
Vandaag om 15:07:10
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:04:42
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 15:00:08
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W? door Rob Ellerman
Vandaag om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:49:54
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 14:29:03
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:15:03
Sfeer op je modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:11:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 14:06:02
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 13:03:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 12:36:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 12:05:44
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:49:46
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:44:05
vervolg op "veel AC wielen" door henk
Vandaag om 07:55:23
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Modellbahnwagen
12 July 2025, 22:29:43
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
12 July 2025, 20:44:34

Auteur Topic: Geluiddemping. Wat doe ik fout?  (gelezen 32597 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re:Geluiddemping. Wat doe ik fout?
« Reactie #60 Gepost op: 04 November 2010, 11:56:22 »
Harrie, ik heb een probleem met die filmpjes. Ik hoor nauwelijks geluid. Als ik de volumeregelaar van mijn PC helemaal opendraai hoor ik alleen maar wat geruis, en ik kan niet vaststellen of dat van de loc komt of dat het achtergrondruis is.
Ook als ik met de koptelefoon luister wordt het niet beter. Kan zijn dat ik iets verkeerd zit te doen, dus ik hoor van anderen graag of zij het wel goed horen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #61 Gepost op: 04 November 2010, 12:05:53 »
ik hoor het wel maar er zit heel veel geruis bij idd
en ik zet mn volume op 100 procent en mn oor bij de speaker. zo heel hard is het niet.
maar ik kon wel horen dat er wat verschil tussen zit. als je héél goed luistert.

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #62 Gepost op: 04 November 2010, 12:14:51 »
Dat bedoel ik. Je moet heel goed luisteren om de loc boven het geruis uit te horen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #63 Gepost op: 04 November 2010, 12:43:19 »

Het valt mij op dat zodra een rails vast ligt dat het geluid dan ook veel meer is. Een losse rail zorgt voor een stille trein.

Klopt, eigenlijk zou je je rails niet vast willen leggen als het op geluidsproductie aankomt. Ik vraag me af wat er met het geluid zou gebeuren als je de rails niet fixeert door spijkeren, nieten of lijmen, maar door ze op een andere manier te fixeren, b.v. door ze in een rubberen U-profiel te leggen dat aan weerszijden de dwarsliggers tegen verschuiven beschermt en dat aan de onderkant de trillingen dempt en dus doorgifte aan de grondplaat voorkomt. De verticale fixatie zou je kunnen oplossen door op bepaalde afstanden een gewichtje aan een dwarsligger te bevestigen dat via een ruim gat onder de tafel komt te hangen (ja, ik weet het, daar hangt meestal al het een en ander). Zelf heb ik op mijn schaduwstation in aanbouw tie-wraps geprobeerd, maar daarvan heb ik nooit de werking kunnen testen, omdat de baan wegens a.s. verhuizing weer "gedemonteerd" is, voordat ik er een meter op gereden heb.

De elasticiteit van het rubber komt nauw; te slap rubber en je Preisers worden zeeziek, te stijf en de trillingen worden alsnog doorgegeven aan de grondplaat. Verder kun je je afvragen hoe de elasticiteit zich na verloop van een paar jaar houdt. Veel kans dat het rubber harder en dus nuttelozer wordt. Maar i.c.m. met een stevige grondplaat/stroken lijkt me dit een hele stille oplossing, waar ik straks zeker mee ga experimenteren.

grt. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

burtonbouwer

• Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
« Reactie #64 Gepost op: 04 November 2010, 13:02:58 »
Een wild idee: Plak/zet de rails op stroken noppenfolie ....
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 04 November 2010, 13:07:40 »
Het nadeel van de bekende blauwe isolatieplaat is dat het egenlijk een harde kunststof is die met veel lucht tot een plaat gemaakt is. Het is een warmte isolatie en geen geluidsisolatie zoals zoveel mensen denken. Ook onder het laminaat doet het geen geluid isoleren maar maakt er juist een klankbord van. Zacht en soepel is de enige manier om geluid te absorberen oftewel te dempen. Denk dus eerder aan alle foam producten zoals die van het oude kampeermatje, zelfs een tochtstrip van zacht schuim doet wonderen :o

Sorry, maar dit klopt echt niet. Het blauwe materiaal is wel degelijk ook een geluidsabsorptie (naast de warmte-isolatie). Als je het laminaat direct op de harde ondergrond legt, zal het geluid nog veel harder terugkomen.

Waar we in de modelbouw ook problemen mee hebben is het contactgeluid. De onderbouw gaat dan als klankbord werken, en de enige manier om dat tegen te gaan is juist zware materialen, en niet zachte. Bijvoorbeeld: in de scheepsbouw staat dit bekend als ontdreuningsplaat om bijvoorbeeld motorgeluid te isoleren van omliggende ruimtes. Dit is dus geluidsisolatie, in tegenstelling tot -absorptie.

Gr, Bert
« Laatst bewerkt op: 04 November 2010, 13:24:15 door Bert van Gelder. Reden: termen aangepast »

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 04 November 2010, 15:04:21 »
Bert,
Ik ga niet verder over laminaat, maar met die blauwe platen eronder klinkt het harder. Laminaat direct verlijmd op een ondervloer klinkt minder hard!

Het klankbord van grote platen kan je aan het eind van de rit voorkomen door speciale matten te gebruiken uit de autoindustrie die aftermarket gebruikt worden om deuren en andere plaasen te verzwaren en hierdoor minder resonantie en meetrillen te veroorzaken. Dit zijn vaak matten gebaseerd op Bitumen of Polyurethaan en zijn ook wel als anti dreunplaat bekend.
« Laatst bewerkt op: 04 November 2010, 16:01:09 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote verwijderd »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #67 Gepost op: 04 November 2010, 15:57:38 »
Laminaat direct verlijmd op een ondervloer klinkt minder hard!
Vinden de onderburen dat ook? :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #68 Gepost op: 04 November 2010, 16:18:07 »
Waarschijnlijk niet, maar dat is ook logisch. Zonder ondervloer wordt de trilling van het laminaat direct op de vloer, c.q. plafond van de benedenburen overgebracht, met ondervloer wordt de trillingoverdracht geremd. Omgekeerd zal bij het belopen van het laminaat met ondervloer deze meer gelegenheid hebben tot trilling, omdat de ondervloer veert --> klankbord.

Zie het als een luidspreker; hoe stijver de wanden, hoe droger het geluid er uit komt. Als het goed is produceren alleen de conussen trilling en zijn de wanden "dood". Aangezien dat nooit helemaal te bereiken is (tenzij je betonnen kasten gebruikt, die met je fundering integreert) worden de binnenzijden van een luidsprekerkast bekleed met dempend materiaal, zodat de inwendige geluidsgolven daarin doodlopen (vgl. de ondervloer).

Om terug te komen op onze hobby; een trein maakt geluid. Een deel daarvan is contactgeluid met de rails, een ander deel is direct motorgeluid. Om het contactgeluid/resonantie van de grondplaat te dempen, moet de ondergrond stijf zijn. Aangezien dat vaak met hard materiaal wordt gerealiseerd, wordt het motorgeluid des te sterker weerkaatst en moet je de motorgeluiden dus dempen met absorberend materiaal. Vandaar mijn beeld van een betonnen plaat met absorberend materiaal naast en tussen de rails (niet onder!).

Maar ga eens na; je hebt een trap in een grote open ruimte. Welke zal het stilste zijn; een houten trap, een betonnen trap of een betonnen trap bekleed met rubber tegels?

grt. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
« Reactie #69 Gepost op: 04 November 2010, 16:32:56 »
Hallo,

Even weggeweest en alweer zoveel reacties. Leuk om te lezen dat er inderdaad meer theoriën zijn over geluidsreductie welke niet alleen gerealiseerd worden door de ondergrond van de rails aan te passen.

Om nog even terug te komen op mijn verslag en de kwaliteit van de filmpjes. Deze kwaliteit is inderdaad niet dendererend en er zit ook ruis in daar ik alleen de beschikking heb over een fototoestel waarmee je kunt filmen. Ik heb een eerste aanzet gemaakt in mijn verslag en dit zal zeker nog spoedig uitgebreid worden. Ik heb ook aangegeven dat ik de waarnemingen vooralsnog alleen op het gehoor gedaan heb. Deze metingen ga ik deze week opnieuw meten maar dan met een decibel meter zodat ik harde cijfers krijg.

Dus...

Het verslag wordt vervolgt.

m.vr.gr.

Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #70 Gepost op: 04 November 2010, 16:37:23 »
Indrukwekkend allemaal.
Straks komt de onderbouw duurder dan de ganse baan die er op komt te liggen.
Zelf gebruik ik multiplex plaat met daarop 4 mm kurk, zowel open frame bouw en gesloten.(Stations omgeving.)
Mijn ervaring leert mij dat hoe meer ik verder werk aan de scenery, hoe stiller alles wordt op mijn baan.
Verbazingwekkend hoeveel er gedemt word door boompjes, struikjes en gras.
Of komt het door het werken met karton construkties?

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
« Reactie #71 Gepost op: 04 November 2010, 16:41:51 »
Matheus,

Ja het kan zomaar eens zijn! Daarbij zal er zeker meer geluidsreductie zijn indien de massa en objecten toenemen. Denk daarbij maar aan een lege huiskamer t.o.v. een volle huiskamer met meubels.

m.vr.gr.

Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 08 November 2010, 17:05:26 »
Zo even zoals aan Harrie beloofd langs de bouwmarkt gelopen.
Hebben zij daar niet het spul wat ik hoopte te vinden wel de bekende tochtstrip die je in princiepe ook kan gebruiken dus bij deze.
Die op PVC basis is de sterkste en heeft minder last van verweren/vervallen dan de PU schuim versie. Als je dit onder je rails plakt dan zal er veel minder geluid doorgegeven worden aan de ondergrond.

Er zijn ook dus nog dunnere versies te verkrijgen maar die heb ik hier zo niet direct in het erek kunnen vinden misschien dat de groothandel hier nog ik kan adviseren.

Vanavond zal ik onze oplossing met de 2mm foam en het lijmpistool nog even op de gevoeilige plaat vastleggen en als het goed is gaan wij vanavond de helix compleet rijdend krijgen en dan kan ik ook nog eens geluids fragmenten met een filmpje maken.

Kieft01

• Offline Offline
  • alle herbegin is moeilijk
« Reactie #73 Gepost op: 08 November 2010, 17:17:41 »
Ben je niet bang dat de baan zo erg instabiel wordt?

De tochtstrips zijn meestal nogal zacht en bij een beetje gewicht zal het inveren en erger nog in bochten krijg je misschien wel overhellingsverschijnselen.

Volgens mij is het al eens eerder aan de orde geweest:  waarom mag een modelbaan geen geluid maken?  :)  Kunnen we alle geluidsdecoders ook wel afschaffen ;D

We proberen alles tot in de detail na te maken en dan zouden we het geluid maar overslaan? Heeft iemand wel eens gemeten wat een Betuwelijn of HSL aan decibellen oplevert?
Misschien moeten we toe naar een versterker ipv reductie  willen we dit een beetje kunnen nabootsen ;D
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 08 November 2010, 17:22:48 »
Het gaat niet zozeer om het natuurlijke geluid van de cadans van de assen over een raillas maar over alle andere geluiden die er geproduceerd worden. Hier kan redelijk wat aan gedaan worden.
Met de PVC strips zou je een voldoende stijve laag onder de rails aan kunnen leggen en wordt het niet instabiel. Je moet nog steeds zorgen dat de rails wel op zijn plek blijft liggen!