Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door hervé
Vandaag om 01:19:12
Heroplage Artitec Plan W? door dennie
Vandaag om 00:28:31
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
13 July 2025, 23:28:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
13 July 2025, 23:03:47
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
Een NS 5500 knutselen door Huup
13 July 2025, 22:29:30
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door MOVisser
13 July 2025, 22:23:23
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
13 July 2025, 22:17:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door eichddraig
13 July 2025, 21:20:14
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
13 July 2025, 19:51:56
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225 door Huup
13 July 2025, 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
13 July 2025, 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
13 July 2025, 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
13 July 2025, 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
13 July 2025, 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
13 July 2025, 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
13 July 2025, 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
13 July 2025, 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
13 July 2025, 14:54:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
13 July 2025, 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
13 July 2025, 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
13 July 2025, 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
13 July 2025, 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
13 July 2025, 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
13 July 2025, 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
13 July 2025, 11:44:52

Auteur Topic: Geluiddemping. Wat doe ik fout?  (gelezen 32599 keer)

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
Re:Geluiddemping. Wat doe ik fout?
« Reactie #30 Gepost op: 02 November 2010, 18:34:23 »
is het geen idee om de blauwe onderplaat met dubbelzijdig tape op de houtplaat te plakken. en rails gewoon met houtlijm op de blauwe plaat.
en anders misschien nog een idee om op de blauwe plaat weer dubbelzijdig tape te doen. en dan daar bovenop een papiertje.
dan lekt de lijm ook niet door.

helaas kan ik het momenteel zelf niet uit proberen.
sorry :-X

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Fred van E

• dus!!........... zodoende
  • Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 02 November 2010, 18:41:23 »
Schiet me zomaar te binnen ....... is het een oplossing om dit spul te nieten met zo,n taccer bedoel ik.
Geen vaste verbinding met de ondergrond dus minder trillingsoverdracht.

Fred

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #32 Gepost op: 02 November 2010, 18:42:16 »
dan geleid het toch door via de ijzeren nietjes...
staat het alsnog in verbinding met de houten plaat.

gr,
mathyn
Nu ook op instagram

Fred van E

• dus!!........... zodoende
  • Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 02 November 2010, 18:43:42 »
Weet ik niet in ierder geval minder dan met een lijmlaag ertussen.

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #34 Gepost op: 02 November 2010, 18:54:01 »
misschien wel ja.... 8)
Nu ook op instagram

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
« Reactie #35 Gepost op: 02 November 2010, 21:51:42 »
Hallo,

Ik ben nog steeds van mening dat isolatie onder de rails niet veel geluid zal dempen. Het zal gezocht moeten worden in het klankbord effect van je baan. Ik heb namelijk een test gedaan met groen (duits) of blauw  (bouwmarkt) isolatiemateriaal in vergelijking met geen isolatie materiaal.

Indien een trein over een traject rijdt met een redelijk groot oppervlak (het klankbord) maakt deze aanzienlijk meer geluid dan als deze trein over een traject rijdt met een kleine (smalle) ondergrond. Daarbij maakt het dan niets uit (nauwelijks en niet waarneembaar) of er nu wel of geen isolatiemateriaal aanwezig is onder het spoor.

Ik zal spoedig een verslagje plaatsen op mijn website en hou jullie op de hoogte.

m.vr.gr.

Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #36 Gepost op: 02 November 2010, 22:02:04 »
Je hebt volgens mij helemaal gelijk, Harrie. Niemand zal het zo toepassen, maar als je je rails op een dikke betonnen plaat legt, dan zal het geluid een stuk minder zijn, omdat zo'n plaat niet door zo'n treintje in trilling wordt gebracht. Het geluid dat je dan wél hoort is het geluid dat van de trein zelf komt en door de oppervlakte van de betonnen plaat weerkaatst wordt. Idealiter zou je dus een zware onderplaat moeten hebben tegen het klankbord-effect, die bekleed is met een geluidsdempende massa (maar dan niet onder de rails, maar er naast en er tussen) die de motorgeluiden absorbeert. Dat valt moeilijk te realiseren, schat ik in.

grt, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #37 Gepost op: 02 November 2010, 22:55:14 »
Ik ga ook een heel eind met Harry mee
ik kreeg die de 3 dagen op eurospoor veelvuldig de vraag hoe je geluid kon verminderen als ik mijn riedeltje over balast aanbrengen vertelde
Steevast was mijn antwoord: Geluid kan je niet verminderen, je kan hooguit proberen het niet te vermeerderen :)
Wat je ook doet, zolang je een modelbaan bouwt op een gitaar of piano blijf je geluid houden
"Ja maar, waarom gebruik je dan Roofmate ? "was de volgende vraag
ik sloeg een stuk plaat op mijn  hand ( of voorhoofd ) en er klonk een hol plonk geluid, en zei, dit geluid heb je niet als ik met een massief iets op diezelfde plek sla.
voor mij is gebruik van Roofmate puur cosmetisch en niets te maken met geluidsvermindering.
Roofmate is hard, heeft lucht in de plaat welke de trillingen ook overbrengt, en ligt weer op die klankast.
Door met flexibel lijmen te werken, en te zorgen dat er geen verbinding is met de klankkast met harde materialen zoals spijkers, nietjes en houtlijm vermeerder je het geluid niet.
Volgende vraag van de mensen was dan, is het geluid dan wel op een andere voordelige manier te dempen zonder je hele klankkast vol te spuiten met purschuim.
Ja, die is er, en is heel goedkoop, je knop minder naar rechts draaien, andere manier om te verminderen is er niet, manieren om te vermeerderen des te meer :)
ok, ik kreeg soms wat scheve en bedenkelijke gezichten, maar er werd daarna over nagedacht in ieder geval  :D
Mvg Marty,

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #38 Gepost op: 02 November 2010, 23:10:19 »
Hallo Bart,

Ik ben wel geen Peter, maar als je met Google zoekt op ""Crepla rubber"" vindt je verschillende leveranciers. Ik zelf heb het gekocht bij Robbelien. Snelle levering en zeer tevreden.

mvg,

Bernhard

Voor zij die  rubber matten nodig  hebben...... Gratis  voor niks  bij mij te  verkrijgen;  ong 4 mm dik.... 1 mtrs  x 1 mtrs  ....   paar honderd kg in voorraad .
Is een afval product bij ons  dus mag zo weg.   
Je moet het enkel wel zelf afhalen bij mij thuis of anders op een beurs of  regio Antwerpen

Peter
Petdig1

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #39 Gepost op: 02 November 2010, 23:30:17 »
....maar als je je rails op een dikke betonnen plaat legt, dan zal het geluid een stuk minder zijn, omdat zo'n plaat niet door zo'n treintje in trilling wordt gebracht.
Ik denk dat dat gaat tegenvallen. Als je de rails op zo'n zware ondergrond legt, dan zal alle geluid teruggekaatst worden naar de trein, en die zal alsnog een berg herrie maken.
Mijn stelling: het is niet het klankbordeffect, maar de hardheid van de ondergrond die het meeste lawaai veroorzaakt.
Ik heb nog steeds op mijn klussenlijstje staan om daar eens metingen aan te doen, maar is er nog niet van gekomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #40 Gepost op: 02 November 2010, 23:31:42 »
Dus klaas, zit ik er niet ver naast dat geluid niet te verminderen is, hooguit te verhinderen dat het erger wordt :)
ik vond het wel een frisse insteek van mezelf  ;D
Mvg Marty,

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
« Reactie #41 Gepost op: 03 November 2010, 09:27:26 »
Hallo,

Mijn stelling: het is niet het klankbordeffect, maar de hardheid van de ondergrond die het meeste lawaai veroorzaakt.
Ik heb nog steeds op mijn klussenlijstje staan om daar eens metingen aan te doen, maar is er nog niet van gekomen.

Ik hoop vanavond het tegendeel te kunnen bewijzen in het nog te publiceren verslag.

m.vr.gr.

Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #42 Gepost op: 03 November 2010, 09:48:35 »
@Klaas: waarom maakt een stalen brug met openingen tussen de sporen/bielzen dan meer lawaai dan een betonnen exemplaar met volledig gesloten ondergrond?

grt. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Kris82

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 03 November 2010, 10:27:11 »
Zelf heb ik de blauwe ondervloerplaten met boekbinderslijm vastgelijmd op het hout. De rails heb ik weer met dubbelzijdige tapijttape vastgeplakt. Met het lijmen van de ondervloerplaten heb ik wel gezien dat je er echt een hele dunne laag lijm op moet doen want anders komt de lijm weer door de gaatjes heen.

Of het nou ook echt allemaal werkt? Ik hoor wel een vermindering van het geluid in vergelijking met direct vastgeschroefde rails, maar het is minimaal. Mijn baan word gebouwd op een zolder met gedeeltelijk houten vloer en dat dreunt wel eens iets door  ;D  Bij mijn nieuwe schaduwstation (op het houten vloer gedeelte) had ik alles er aan gedaan om het geluid te verminderen  , maar toen ik er voor het eerst op reed was het een behoorlijk gedreun. Ik heb toen een groot gat in de MDF plank gezaagd waar geen rails lagen en het resultaat was een 30% vermindering van het geluid.

Dit is mijn eigen ervaring en misschien kun je er iets mee  :)

Groeten,

Kris
Groeten, Kris
H0 Tijdperk V-VI Duits , Ecos 2 , Traincontroller 7 gold

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #44 Gepost op: 03 November 2010, 10:35:03 »
waarom maakt een stalen brug met openingen tussen de sporen/bielzen dan meer lawaai dan een betonnen exemplaar met volledig gesloten ondergrond?
Niet alleen met openingen tussen de sporen. Ik heb ook een stalen brug meegemaakt met een gesloten dek die een rot herrie maakte.
Het verschil zit volgens mij in het feit dat een stalen brug in het grootbedrijf relatief veel slapper is dan een plaat multiplex van 10mm op een modelspoorbaan.

Maar ik ga de meetresultaten van Harrie eerst eens afwachten. Wellicht bewijst hij mijn ongelijk. En anders ga ik toch maar zelf eens meten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.