Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 21:51:06
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus  (gelezen 95361 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #30 Gepost op: 23 October 2010, 22:19:57 »
Hoi janw,

Even wat vergelijkend warenonderzoek gedaan ;)



... DE-I met Mat 46... ongeveer 1mm verschil.



... DE-I met Mat 54... ongeveer 2mm verschil.
Koppeling van DE-I hangt nog naar beneden :( Maar anders past dat denk ik wel qua hoogte...



... Mat 46 met Mat 54
Er is verschil, dankranden lijken gelijk, start van de bies bijna gelijk. Koppelogen verschillen behoorlijk, koplampen staan van de '46  ca. 0.5mm hoger


( Foto: Bert Stortenbeker. Lokaal gedownload en recht gezet )

... ter vergelijking en oordeel zelf ;) Let wel het perspectief is iets anders. Foto is van grotere hoogte genomen en verkleint daardoor de verschillen !

Als er al verlaagd moet worden, lijkt me dat een kwestie van max. 0.5mm... of dat de moeite waard is  :-\


Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 23 October 2010, 22:26:52 door Karst Drenth »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #31 Gepost op: 23 October 2010, 22:25:51 »
De mat '46 staat ongetwijfeld te hoog. De pizzasnijders die Lima destijds gebruikte moesten immers onder de bak passen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #32 Gepost op: 23 October 2010, 22:49:00 »
als ik zo de verhouding bak/draaistellen bekijk zeg ik op gevoel dat je die mat '46 en hondekop allebei niet teveel moet vertrouwen, de artitec juist wel. Voor wie t nog es wil controleren, hier een paar maten van een hele boze 1:20-werkspoor-tekening van mat '36:

hartlijn koppeling - BS (bovenkant spoorstaaf) 610 mm
middelpunt trekoog - BS 1050 mm (ik neem maar ff aan dat het trekoog van mat '46 etc op dezelfde hoogte zat)
onderkant stroomlijnbeplating - BS 280 mm

en de belangrijkste: onderrand bak - BS 900 mm
dat is dus knap laag! De lima/rossi heeft zover ik weet standaard-11mm-wieltjes die met flens en al onder de bak uit kunnen draaien, onder de bakrand loopt boven het draaistel zelfs nog een randje bodemplaat en dat blijft dus nog boven de wielen, dus de bakrand zit dan bij de lima zeker op 13 mm boven BS, dat zou iets van 10,5 mm moeten zijn.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #33 Gepost op: 23 October 2010, 22:57:43 »
Hey goed idee Floris, METEN  ;D ;D ( is weten ;) )

Piko       11.5 mm BS

Rivarossi 12.0 mm BS

Artitec    11.3 mm BS


Grtzz,

Karst

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #34 Gepost op: 23 October 2010, 23:01:11 »
Kijkend naar deze foto's en aannemend dat de DE1 klopt, zou ik toch zeggen dat de mat '46  2 mm omlaag moet, de hondekop niets of hooguit een halve mm (afblijven dus maar).
Floris' maat van 900 mm bevestigt dit ongeveer: 900/87=10,34, terwijl de onderkant van de Lima bak (niet het grijze randje schortplaat) iets van 12,3 mm boven BS zit.
2 mm te hoog komt bij veel Lima's voor, dus ook vanuit dat perspectief klopt het. De volgende vraag is natuurlijk: is het uitvoerbaar?

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #35 Gepost op: 23 October 2010, 23:10:16 »
Net even gegeken  ;) ;D :P

0.5mm is zonder veel moeite te doen. Ophangingssteun in de Jakob kan er uit en aan de onderkant afgefreesd worden.

Draaistel in motorloze bak heeft iets met veertje en busje, busje kan aan de bovenkant makkelijk 0.5mm missen...

Rest het motor draaistel.... even 'van buiten' bekeken ( heb die bak nog niet open gehad ) lijkt ook wel voldoende vleesch voor 0.5 mm er af te hebben.

Alles meer brengt je in allerlei problemen, ware het niet in de laatste plaats, dat de draaistellen de schorten gaan raken...   :'( ( PIKO heeft dat overigens opgelost door dhet draaistelframe aan de uiteinden af te schuinen... ) En de wielen de onderkant van de bak. Op de Jakob is voldoende vlees om zeker tot 1 mm te gaan.

Grtzz,

Karst

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #36 Gepost op: 23 October 2010, 23:24:21 »
beetje ambitie jongens...  ;D eerst RP25 erin, evt wat ruimere bochten en wat stukken uit t frame raggen met een slijpschijf om de wielen ruimte te geven. De wielen van mat '36 waren als ik t goed heb iets van 950 mm dus die staken gewoon nog een stukje achter de bakwand. De onderkant van de vloer zat pas op 1100 mm boven BS dus dat ging makkelijk. Waar ik ook wel benieuwd naar ben is of de onderbeplating van de mat '46 klopt qua hoogte, misschien hangt die dan wel zowat op t spoor, als lima de zaak al een beetje gecorrigeerd had voor het wat hoger staande model. (zou nog 3mm over moeten hebben op correcte hoogte).
K ben wel erg benieuwd wat zo'n beetje verlagen met het stel zou doen qua uitstraling...

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #37 Gepost op: 23 October 2010, 23:26:06 »
Uitdaging....  8)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #38 Gepost op: 23 October 2010, 23:35:04 »
inderdaad. Ik heb zo'n hok nooit gekocht, te modern enzo, maar anders had ik t wel es geprobeerd. Ik kan het es op zo'n ding van railz uitproberen maar dan zou ik wel es herrie kunnen krijgen.  ;D

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #39 Gepost op: 23 October 2010, 23:52:10 »
Heb hier ook zitten kijken. Ambitieus project inderdaad, en lang niet zo eenvoudig als bij een 1300 of een reeks 23 (daar ben je bij wijze van spreken in een kwartier klaar...).

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #40 Gepost op: 24 October 2010, 10:40:44 »
nou, gewoon n beetje doorwerken... ;D

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #41 Gepost op: 24 October 2010, 10:41:08 »
Hoi,

Zo beter ??  :D



Grtzz,

Karst

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #42 Gepost op: 24 October 2010, 11:37:21 »

Zo beter ??  :D

De HK vindt van wel, want die grijnst erg tevreden  :D

Maar heb ik toch het vraagje: Karst wat heb je ff gauw gedaan? (y)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #43 Gepost op: 24 October 2010, 11:53:44 »
 ;D ;D ;D

NIETS !!   (y)  Als je goed kijkt, is dit de kop waar ik nog geen lampringen op heb zitten: Dus de motorbak...

Deze blijkt dus gewoon 0.5mm lager te staan  :o

En... als je aan de andere kant het veertje er uit haald, staat die ook al bijna goed   (y)

Ga dit nog verder uitwerken, maar dat duurt misschien wel tot na Eurospoor ;)


Grtzz,

Karst

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #44 Gepost op: 24 October 2010, 12:05:10 »
Absoluut een verbetering; wel merkwaardig trouwens want ik heb mijn foto van hierboven ook met de motor/bagage-bak gemaakt.
Hoe ziet 't eruit naast de DE1?