Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus  (gelezen 89002 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #165 Gepost op: 30 september 2017, 17:14:43 »
Koppelingen zijn binnen! Yay! ;D

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #166 Gepost op: 30 september 2017, 19:29:56 »
Even schroeven en klaar.



Mvg,

Robert

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #167 Gepost op: 30 september 2017, 21:07:10 »
Weet iemand of de Hondekop en mat'46 in werkelijkheid gekoppeld konden worden?

Groeten,

Christoph

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #168 Gepost op: 30 september 2017, 22:00:26 »
Ja dat weet ik :D

Het kan, in theorie kon al het elektrisch stroomlijn materieel gekoppeld worden en rijden. In de praktijk kwam het niet vaak voor geloof ik. Voor de zekerheid even opgesnord op Wikipedia. Dit vond ik op de pagina van Mat.'46: "Deze series, waarmee Mat '46 in treinschakeling kon rijden, stonden bekend als Mat '35, Mat '36 en Mat '40."

Vreemd dat mat. '54 er dan niet bij staat maar volgens mij kon dat gewoon. En mat.'54 kon weer gekoppeld worden met mat.'57. Maar ik weet niet of mat.'57 weer met het oudere materieel gekoppeld kon worden. Edit: oeps, het staat verderop in de tekst: "Door de elektrische en pneumatische verbindingen in de automatische Scharfenbergkoppelingen konden de stellen in treinschakeling rijden met de treinstellen Mat '35, Mat '36, Mat '40 en het later afgeleverde Mat '54." Waarschijnlijk was het eerste stukje geschreven vanuit het perspectief dat de Hondekop (Mat.'54) nog niet bestond bij het ontwerpen van mat.'46.

Ik heb nu moeilijkheden om de treinstellen samen te laten rijden zonder dat de antislipbandjes om mijn oren vliegen :( . Ik moet de snelheid en vertraging op elkaar afstemmen en daar ik maar een stukje spoor van 2 meter tot mijn beschikking heb is dit lastig vind ik. Hoewel beide treinstellen dezelfde aandrijving hebben (BB unit van GM&S). Nadeel van de directe worm aandrijving. Er is vrijwel nul speling in de aandrijving om verschillen op te vangen. Normaal gesproken ben ik geen fan van antislip bandjes maar Mat.'46 heeft het wel nodig vind ik. Anders slipt het ding in de eerste de beste boog of wissel.

Mvg,

Robert.
« Laatst bewerkt op: 30 september 2017, 22:04:17 door Biesje. Reden: aanvullende informatie »

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #169 Gepost op: 30 september 2017, 22:24:02 »
Hoi Robert,

bedankt voor je antwoord, wat ik echter ooit gehoord heb is dat er diverse electrisch materieel met diverse koppeling hoogte rondreed.
Dit kon dus door het hoogte verschil niet gekoppeld rondrijden.

Ik hoop nog eens iets te zien, met een foto als bewijs ofzo.

Groeten,

Christoph

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #170 Gepost op: 30 september 2017, 22:36:07 »
Klopt, vanaf mat.'64 (Plan T en Plan V) zat de koppeling een stuk hoger. Maar er is toen ook afgestapt van het compatibiliteit gedoe, want hoewel Plan V, Koploper, IRM en de sprinter de koppeling op dezelfde hoogte hebben, kunnen ze niet zomaar gekoppeld rijden. Ze kunnen wel mechanisch gekoppeld worden (om een gestrand stel weg te slepen bijvoorbeeld) maar niet elektrisch.

Op google gezocht:

https://farm1.staticflickr.com/534/32475073281_0ae59e7670_b.jpg
http://www.sleutelspoor.nl/img/Mat%2046/46en54.jpg
https://c2.staticflickr.com/2/1655/25476569555_c552bc17be_b.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/img071_4.jpg

Mvg,

Robert.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #171 Gepost op: 30 september 2017, 22:52:27 »
Hoi Robert,

bedankt voor de linkjes.
Nu heb ik dus toch een goede mogelijkheid voor m'n Lima's mat 46 en Piko hondekop.  (y)

Groeten,

Christoph

ps. ik heb ook maar 1 meter om te rijden maar denk er over om de motoren uit de Lima's te halen.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #172 Gepost op: 30 september 2017, 23:51:38 »
Je zou nog kunnen overwegen om de Piko aandrijving los te bestellen en in de Lima's te frutten. Is wel een werkje maar dan rijden ze wel mooi. Maar achter een Hondekop als dummy kan natuurlijk ook (y).

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #173 Gepost op: 30 september 2017, 23:58:55 »
bedankt voor je antwoord, wat ik echter ooit gehoord heb is dat er diverse electrisch materieel met diverse koppeling hoogte rondreed.
Dit kon dus door het hoogte verschil niet gekoppeld rondrijden.

Ik hoop nog eens iets te zien, met een foto als bewijs ofzo.
Dat is toch wel algemeen bekend dacht ik, niet iets waar bewijs voor nodig is. Hier en hier is het verschil in hoogte goed op te zien.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #174 Gepost op: 01 oktober 2017, 02:26:24 »
Oh, ik vergat nog een update te geven: de stellen rijden nu best ok zonder met antislipbandjes te strooien. Ik had al eerder de front en sluitseinen op zowel de Mat.'46 als de Hondekop apart per kant schakelbaar gemaakt zodat de seinen aan de gekoppelde kanten uit staan. Heb alleen nog geen binnenverlichting in de Hondekop en omdat de Lopi Fx 3 een bepaalde functie niet ondersteunt brandt een frontsein aan die kant niet mee (het sein wat aan gaat als rangeergang aan staat). Moet even vogelen hoe ik het op kan lossen met mappen.

Mvg,

Robert

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #175 Gepost op: 01 oktober 2017, 10:25:58 »
Hallo Robert,

jou opmerking heeft zin, als je de gehele discussie leest.

Oh, ik vergat nog een update te geven: de stellen rijden nu best ok zonder met antislipbandjes te strooien. Ik had al eerder de front en sluitseinen op zowel de Mat.'46 als de Hondekop apart per kant schakelbaar gemaakt zodat de seinen aan de gekoppelde kanten uit staan. Heb alleen nog geen binnenverlichting in de Hondekop en omdat de Lopi Fx 3 een bepaalde functie niet ondersteunt brandt een frontsein aan die kant niet mee (het sein wat aan gaat als rangeergang aan staat). Moet even vogelen hoe ik het op kan lossen met mappen.

Mvg,

Robert

Eerder werd dit geplaatst:

Ja dat weet ik :D

Het kan, in theorie kon al het elektrisch stroomlijn materieel gekoppeld worden en rijden. In de praktijk kwam het niet vaak voor geloof ik. Voor de zekerheid even opgesnord op Wikipedia. Dit vond ik op de pagina van Mat.'46: "Deze series, waarmee Mat '46 in treinschakeling kon rijden, stonden bekend als Mat '35, Mat '36 en Mat '40."

Vreemd dat mat. '54 er dan niet bij staat maar volgens mij kon dat gewoon. En mat.'54 kon weer gekoppeld worden met mat.'57. Maar ik weet niet of mat.'57 weer met het oudere materieel gekoppeld kon worden. Edit: oeps, het staat verderop in de tekst: "Door de elektrische en pneumatische verbindingen in de automatische Scharfenbergkoppelingen konden de stellen in treinschakeling rijden met de treinstellen Mat '35, Mat '36, Mat '40 en het later afgeleverde Mat '54." Waarschijnlijk was het eerste stukje geschreven vanuit het perspectief dat de Hondekop (Mat.'54) nog niet bestond bij het ontwerpen van mat.'46.

Ik heb nu moeilijkheden om de treinstellen samen te laten rijden zonder dat de antislipbandjes om mijn oren vliegen :( . Ik moet de snelheid en vertraging op elkaar afstemmen en daar ik maar een stukje spoor van 2 meter tot mijn beschikking heb is dit lastig vind ik. Hoewel beide treinstellen dezelfde aandrijving hebben (BB unit van GM&S). Nadeel van de directe worm aandrijving. Er is vrijwel nul speling in de aandrijving om verschillen op te vangen. Normaal gesproken ben ik geen fan van antislip bandjes maar Mat.'46 heeft het wel nodig vind ik. Anders slipt het ding in de eerste de beste boog of wissel.

Mvg,

Robert.

Waardoor bij mij de verwarring ontstond en mijn idee van verschillende koppeling hoogte ontkrachtigtd werd.
Maar ja, een bron van Wikipedia die iedereen zelf kan maken. Kan dus ook fouten bevatten.  ;D

Groeten,

Christoph

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #176 Gepost op: 01 oktober 2017, 23:42:20 »
Het helpt inderdaad om alles te lezen ;D Maar ik hoop dat het duidelijk is nu. Vrijwel al het elektrisch materieel van voor 1960 kan gekoppeld worden en in multi tractie rijden. Vanaf Mat.'64 dus niet meer, vanwege de andere hoogte van de koppeling en andere technische verschillen. Geen idee overigens waarom de NS de koppelingen eerst zo laag plaatste. Nu hangen ze op een standaard hoogte die door iedereen gebruikt word geloof ik.

Mocht je toch de Lima Mat.'46 van betere motor willen voorzien: sommigen hebben er een motordraaistel van een Roco BR 215/216/217/218 in gebouwd. Nadeel is dat je dan een motor in de eerste klas moet zetten. En anders dus wat ik gedaan heb: een BB unit van GM&S. Voordeel is dat je dan geen motor meer ziet door de raampjes en hele soepele rijeigenschappen. Nadeel is de prijs en dat je de stroomafname moet doorverbinden met de andere bak, anders blijft er niks van de soepele rijeigenschappen over omdat er geen vliegwiel in zit.

Ik kon het overigens niet laten en heb een oud Lima Mat.'46 hok flink toegetakeld:



De frontramen moeten weer wat hoger worden. Ik had 3 plakjes styreen van 1 mm gebruikt om de cabineramen lager te maken. Ik had beter moeten meten en 2 van 1 mm en 1 van 0,5 mm moeten nemen denk ik. Technisch gesproken is dit natuurlijk nog een Lima Mat.'46, maar ik wil er 10 jaar af halen (nummer/naam) met deze 'facelift'. Of is het bijvoegen (leeftijd)? Hmmm... ???

Ik was eerst van plan om de kap van binnen op te vullen met epoxy, zodat ik lekker kon raggen met een vijl om het lagere voorhoofd te maken. Maar ik heb het dakje maar los gezaagd en een mm naar achteren gezet en toen de vijl er langs gehaald. Dit was makkelijker. Als ik eenmaal de kopvorm er goed in heb zitten dan pas ik de zijwanden aan en de schorten. Bakovergang en kortkoppel mechanisme ga ik lenen van de Diesel 5 van Karst. Het Lima systeem kan niet gebruikt worden door de vorm van de schortplaten bij het jacobs draaistel van Mat.'36

Mvg,

Robert.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #177 Gepost op: 01 oktober 2017, 23:50:57 »
Goh, ik dacht al: wat een vreemde naad! ;D ;)
Ik volg je nog wel ff (y).
Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #178 Gepost op: 06 oktober 2017, 12:00:10 »
Verschillende NS materieeltypen die gekoppeld konden rijden (beide in tractie, dus niet enkel gesleept):
- Diesel: Mat'34 (sinds nieuwe Scharffenberg koppeling) en DE-5, al dan niet met een Pec ertussen (Mat'34+Pec+DE-5 kwam o.a. voor tussen Nijmegen en Vlissingen).
- Elektrisch: Mat'35, Mat'36, Mat'40, Mat'46, Mat'54, Mat'57, ald dan niet met een (of meer) Pec's ertussen.
- Diesel: Wadloper en Buffel

Gesleept kan alles met dezelfde mechanische koppeling op dezelfde hoogte gekoppeld worden (en het trekkende voortuig voldoende vermogen en voldoende remvermogen heeft om het slepende voertuig te slepen, waarbij dit bij korte afstanden en lage snelheiden op emplacementen minder nauw speelt. Zo heb ik een ICM-3tje door twee Wadloper DH-1'tjes weggesleept zien worden in Groningen).
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #179 Gepost op: 06 oktober 2017, 13:25:00 »
Na de oorlog hebben DE-3'en meegereden tussen elektrische stroomlijnstellen. Dit omdat de dieselmotoren nog niet beschikbaar waren en de rest al wel gereed was zodat er zitplaatsen extra konden worden aangeboden.
Ook koppelbaar dus.
Mvrgr
Koopmans