Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:27:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:25:07
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:21:07
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:57:25
Duits transport, waar in NL? door Eelco Storm
Vandaag om 21:52:41
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 21:28:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:41
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 20:51:02
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door ruudns
Vandaag om 20:39:50
Camp 3 door Lucien
Vandaag om 20:35:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:34:37
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:39:39
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
  

Auteur Topic: BNLS spoorkaart DB  (gelezen 151516 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #270 Gepost op: 26 November 2011, 15:37:37 »
@WimC, volgens mij neem je het BNLS kaart rijden net iets te serieus.
Het hoeft echt niet 100% op je baanplan aan te sluiten.

Precies. De kaart komt ook niet met mijn baanplan overeen.
Laten we eerst Sven maar eens aan de kaart werken, dan kunnen we daarna weer pijltjes gooien. ;)

Groet,
Basilicum

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1211
  • Spoor N
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #271 Gepost op: 26 November 2011, 16:19:31 »
Een voordeel zoals ik het hier getekend heb, is dat als er dan een trein van Baden Baden naar Rothenburg gaat, deze eerst bij mij over het paradespoor gaat, daarna kopmaakt in Hochstadt en dan pas aankomt in Rothenburg  ;D
Dus het biedt ook kansen (oftewel meer fotomomenten).

Groeten,
Wim
« Laatst bewerkt op: 26 November 2011, 16:30:51 door WimC »
Grt, Wim

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #272 Gepost op: 26 November 2011, 17:01:54 »
Hochstadt is een station met veel doorgaande (goederen)treinen, daar is weinig mogelijkheid om kop te maken.
Het door jou voorgestelde is dus niet echt goed mogelijk. Bovendien rij ik voornamelijk met modern materieel en wat museumloks.

Groet Peter,

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1211
  • Spoor N
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #273 Gepost op: 26 November 2011, 17:12:00 »
Ik ook, dus ik zie het probleem met het kopmaken niet zo.

Edit: voor alle duidelijkheid: goederentreinen en IC-treinen gaan niet naar Rothenburg, maar komen alleen over het paradespoor. Naar Rothenburg gaat eigenlijk alleen een Regiobahn (en aanverwant spul), en dat is tegenwoordig toch allemaal trek/duw of treinstellen, dus kopmaken is geen issue.
« Laatst bewerkt op: 26 November 2011, 17:46:30 door WimC »
Grt, Wim

True North

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #274 Gepost op: 26 November 2011, 19:25:17 »
@ Dion,

Laat ik beginnen met een regionaal stoptreintje Basel SBB - (Lorrach) - Baden Baden - Donsdorf/Schwarzburg.
Ik dacht aan een blauwe DB E41 met 2 Silberlingen en een Mitteleinstieg rijtuig.

Hoort trouwens niet in dit topic thuis, excuses.  :)

Edwin



Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.

Tim Lubbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
  • ***** ** 7
    • De bouw van Daventria.
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #275 Gepost op: 26 November 2011, 19:30:46 »
Als jullie het ook leuk zouden vinden zou Lubberdam ook wel op de kaart kunnen.
Lubberdam ligt normaal aan de grens,want er rijd Nederlands en Duits materieel.

Groetjes Tim.
De bouw van Daventria.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #276 Gepost op: 26 November 2011, 19:35:41 »
Natuurlijk mag Lubberdam op de kaart, maar de Nederlandse kaart is hiervoor meer geschikt, dan de Duitse. Lubberdam ligt tenslotte in Nederland.

Groet, :)
Basilicum

Tim Lubbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
  • ***** ** 7
    • De bouw van Daventria.
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #277 Gepost op: 26 November 2011, 19:38:10 »
Ja dat klopt (y) wordt er ook nog aan de Nederlandse kaart gewerkt. ???
De bouw van Daventria.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #278 Gepost op: 26 November 2011, 20:03:40 »
Ja, hoor. In deze link kun je de voorstellen kwijt.

Groet,
Basilicum

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #279 Gepost op: 26 November 2011, 20:10:47 »
Ik weet niet wat het is, maar alle plaatjes die op Beneluxspoor.org gehost worden, zie ik niet, alleen maar een vraagteken, dus ik volg niet helemaal de veranderingen. Wellicht dat het later weer werkt.

Het is de afgelopen dagen vaker ellende met die plaatjes. We hebben toch al een heleboel geld overgemaakt?  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #280 Gepost op: 26 November 2011, 20:54:02 »
Huh? D'r is niks aan de hand met de plaatjes, nu niet en de afgelopen dagen niet. Jij zit, meen ik, in het buitenland? De plaatselijke hosting eens aan de tand voelen, zou ik zeggen ;D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #281 Gepost op: 26 November 2011, 21:13:12 »
Hm, in Firefox werkt het wel. Grmbl.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #282 Gepost op: 27 November 2011, 00:02:42 »
Ik ook, dus ik zie het probleem met het kopmaken niet zo.
Dus ik moet treinen laten kopmaken, omdat het jou goed uitkomt.
Ik denk dat je je eerst maar eens moet gaan verdiepen in het heen en weer laten rijden tussen de banen.
We doen dat namelijk zo veel mogelijk in overleg met elkaar.
Bovendien hoef je niet per se alle stations op de route daadwerkelijk te passeren.

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 27 November 2011, 00:08:55 door Petertrein81 »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #283 Gepost op: 27 November 2011, 00:26:57 »
Bij treinverkeer tussen stations is goed overleg via PB een must, zoals Peter schrijft, en het kan heel leuk en gezellig zijn als je elkaar tegemoet komt in ieders (on)mogelijkheden wat materiaal en opzet aangaat 8). Ik heb heel goede herinneringen aan al het vroegere treinverkeer met Ronald (Neustadt), Matheus (Güglingen) en onlangs nog met Ed (Breitendorf) en aan het huidige verkeer met de deelnemers die nog min of meer actief zijn, natuurlijk Basilicum voorop, maar ook Peter, Koos, Evert en Dion. Het gaat om het plezier en de lol.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 27 November 2011, 00:29:56 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1211
  • Spoor N
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #284 Gepost op: 27 November 2011, 10:13:10 »
Dat is me allemaal helder. Er moet ook geen kopgemaakt worden op de baan van Peter voor het verkeer naar mijn baan, het kan. Het kopmaken is niet noodzakelijk voor mijn baan om te figureren in treinverkeer tussen Baden Baden en Hochstadt.

In tegenstelling tot veel banen, staat bij mij namelijk niet het station centraal in het treinverkeer, maar het paradespoor. Veel treinverkeer op mijn baan gaat namelijk niet naar het station (daar heb ik geen ruimte voor). Vandaar ook dat ik mijn rijdraadje "treinverkeer in en langs Rothenburg" genoemd heb. Dat is een hele bewuste keuze geweest. Het "langs" staat er niet zomaar.

Peter geeft terecht aan dat treinen niet alle stations hoeven te passeren. Dat is me volstrekt duidelijk. In mijn geval hoeft bovendien een trein het station niet te passeren om wel in het rijdraadje te komen. Het station Rothenburg en het rijdraadje van Rothenburg zijn geen synoniemen. Een trein kan over mijn paradespoor komen en doet dan het station niet aan. Maar er kunnen ook treinen zijn die het station wél aandoen.

Hoe stel ik me het treinverkeer tussen mijn rijdraadje en andere rijdraden dan voor?:
  • doorgaande treinen van Baden Baden naar Hochstadt en andersom kunnen in mijn rijdraad gesignaleerd worden op het paradespoor. Deze doen dan het station Rothenburg niet aan. Dit geldt sowieso voor goederentreinen en intercities, die komen bij mij namelijk eigenlijk alleen op het paradespoor. Maar ook andere treinen kunnen gewoon in mijn rijdraadje komen zonder station Rothenburg aan te doen. Daarnaast kunnen er natuurlijk gewoon treinen tussen Hochstadt en Baden Baden rijden die niet bij mij in het rijdraadje komen;
  • personentreinen tussen Hochstadt en Rothenburg kunnen rechtstreeks rijden;
  • personentreinen tussen Baden Baden en Rothenburg 'moeten' inderdaad kopmaken in Hochstadt. Aangezien ik naar Rothenburg rijd met treinstellen of treinen met stuurstandrijtuig, betekent kopmaken dat de trein dezelfde richting teruggestuurd wordt als waar 'ie uit gekomen is. Dit kan gebeuren in het rijdraadje van Hochstadt, maar dat is geen moeten. Als het wel gebeurt, dan geeft het naar mijn idee juist een extra dimensie: de trein vertrekt uit Baden Baden, kan bij mij gefotografeerd worden op het paradespoor, komt aan in Hochstadt en vertrekt daarna in dezelfde richting als waar 'ie uit gekomen is, om dan pas in Rothenburg aan te komen. Ook dit is natuurlijk geen moeten: als het kopmaken niet daadwerkelijk in het rijdraadje van Peter gebeurt, dan komt de trein eerst bij me langs over het paradespoor, om dan wat later weer terug te komen vanuit de andere richting;
  • goederentreinen naar het station Rothenburg. Die rijden er eigenlijk niet, in ieder geval geen doorgaande goederentreinen. Mocht er toch eens behoefte aan zijn aan een goederentrein naar (of door) Rothenburg, dan kan dat altijd pragmatisch opgelost worden;
  • ouder materiaal. Nu nog niet bij mij aanwezig, maar die gaan er vast komen, die kunnen vanuit (station) Rothenburg richting Dönsdorf en Schwarzburg gestuurd worden (of andersom natuurlijk).

Kortom, de ligging zoals ik hem getekend heb, past in het concept van de rijdraadjes én het concept van mijn baan. Het betekent tegelijkertijd niet dat ik van anderen dingen verwacht of eis, het biedt naar mijn idee juist leuke mogelijkheden. 

Overigens heb ik tot nu toe eigenlijk nog geen materieel gezien op andere banen wat mogelijkheden biedt voor voor treinverkeer. Te weinig overeenkomsten in materieel. Maar dat komt vast nog wel, ik ben immers pas sinds februari bezig.

Sorry voor deze wat lange post, maar hopelijk maak ik nu duidelijk hoe ik het me voorstel. Als er verder nog vragen of onduidelijkheden zijn, is het misschien beter om dat per PN te doen.

Groeten, Wim

Grt, Wim