Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: BNLS spoorkaart DB  (gelezen 129026 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #270 Gepost op: 26 november 2011, 15:37:37 »
@WimC, volgens mij neem je het BNLS kaart rijden net iets te serieus.
Het hoeft echt niet 100% op je baanplan aan te sluiten.

Precies. De kaart komt ook niet met mijn baanplan overeen.
Laten we eerst Sven maar eens aan de kaart werken, dan kunnen we daarna weer pijltjes gooien. ;)

Groet,
Basilicum

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #271 Gepost op: 26 november 2011, 16:19:31 »
Een voordeel zoals ik het hier getekend heb, is dat als er dan een trein van Baden Baden naar Rothenburg gaat, deze eerst bij mij over het paradespoor gaat, daarna kopmaakt in Hochstadt en dan pas aankomt in Rothenburg  ;D
Dus het biedt ook kansen (oftewel meer fotomomenten).

Groeten,
Wim
« Laatst bewerkt op: 26 november 2011, 16:30:51 door WimC »

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #272 Gepost op: 26 november 2011, 17:01:54 »
Hochstadt is een station met veel doorgaande (goederen)treinen, daar is weinig mogelijkheid om kop te maken.
Het door jou voorgestelde is dus niet echt goed mogelijk. Bovendien rij ik voornamelijk met modern materieel en wat museumloks.

Groet Peter,

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #273 Gepost op: 26 november 2011, 17:12:00 »
Ik ook, dus ik zie het probleem met het kopmaken niet zo.

Edit: voor alle duidelijkheid: goederentreinen en IC-treinen gaan niet naar Rothenburg, maar komen alleen over het paradespoor. Naar Rothenburg gaat eigenlijk alleen een Regiobahn (en aanverwant spul), en dat is tegenwoordig toch allemaal trek/duw of treinstellen, dus kopmaken is geen issue.
« Laatst bewerkt op: 26 november 2011, 17:46:30 door WimC »

True North

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #274 Gepost op: 26 november 2011, 19:25:17 »
@ Dion,

Laat ik beginnen met een regionaal stoptreintje Basel SBB - (Lorrach) - Baden Baden - Donsdorf/Schwarzburg.
Ik dacht aan een blauwe DB E41 met 2 Silberlingen en een Mitteleinstieg rijtuig.

Hoort trouwens niet in dit topic thuis, excuses.  :)

Edwin



Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.

Tim Lubbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
  • ***** ** 7
    • De bouw van Daventria.
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #275 Gepost op: 26 november 2011, 19:30:46 »
Als jullie het ook leuk zouden vinden zou Lubberdam ook wel op de kaart kunnen.
Lubberdam ligt normaal aan de grens,want er rijd Nederlands en Duits materieel.

Groetjes Tim.
De bouw van Daventria.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #276 Gepost op: 26 november 2011, 19:35:41 »
Natuurlijk mag Lubberdam op de kaart, maar de Nederlandse kaart is hiervoor meer geschikt, dan de Duitse. Lubberdam ligt tenslotte in Nederland.

Groet, :)
Basilicum

Tim Lubbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
  • ***** ** 7
    • De bouw van Daventria.
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #277 Gepost op: 26 november 2011, 19:38:10 »
Ja dat klopt (y) wordt er ook nog aan de Nederlandse kaart gewerkt. ???
De bouw van Daventria.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #278 Gepost op: 26 november 2011, 20:03:40 »
Ja, hoor. In deze link kun je de voorstellen kwijt.

Groet,
Basilicum

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #279 Gepost op: 26 november 2011, 20:10:47 »
Ik weet niet wat het is, maar alle plaatjes die op Beneluxspoor.org gehost worden, zie ik niet, alleen maar een vraagteken, dus ik volg niet helemaal de veranderingen. Wellicht dat het later weer werkt.

Het is de afgelopen dagen vaker ellende met die plaatjes. We hebben toch al een heleboel geld overgemaakt?  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #280 Gepost op: 26 november 2011, 20:54:02 »
Huh? D'r is niks aan de hand met de plaatjes, nu niet en de afgelopen dagen niet. Jij zit, meen ik, in het buitenland? De plaatselijke hosting eens aan de tand voelen, zou ik zeggen ;D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #281 Gepost op: 26 november 2011, 21:13:12 »
Hm, in Firefox werkt het wel. Grmbl.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #282 Gepost op: 27 november 2011, 00:02:42 »
Ik ook, dus ik zie het probleem met het kopmaken niet zo.
Dus ik moet treinen laten kopmaken, omdat het jou goed uitkomt.
Ik denk dat je je eerst maar eens moet gaan verdiepen in het heen en weer laten rijden tussen de banen.
We doen dat namelijk zo veel mogelijk in overleg met elkaar.
Bovendien hoef je niet per se alle stations op de route daadwerkelijk te passeren.

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 27 november 2011, 00:08:55 door Petertrein81 »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #283 Gepost op: 27 november 2011, 00:26:57 »
Bij treinverkeer tussen stations is goed overleg via PB een must, zoals Peter schrijft, en het kan heel leuk en gezellig zijn als je elkaar tegemoet komt in ieders (on)mogelijkheden wat materiaal en opzet aangaat 8). Ik heb heel goede herinneringen aan al het vroegere treinverkeer met Ronald (Neustadt), Matheus (Güglingen) en onlangs nog met Ed (Breitendorf) en aan het huidige verkeer met de deelnemers die nog min of meer actief zijn, natuurlijk Basilicum voorop, maar ook Peter, Koos, Evert en Dion. Het gaat om het plezier en de lol.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 27 november 2011, 00:29:56 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re:BNLS spoorkaart DB
« Reactie #284 Gepost op: 27 november 2011, 10:13:10 »
Dat is me allemaal helder. Er moet ook geen kopgemaakt worden op de baan van Peter voor het verkeer naar mijn baan, het kan. Het kopmaken is niet noodzakelijk voor mijn baan om te figureren in treinverkeer tussen Baden Baden en Hochstadt.

In tegenstelling tot veel banen, staat bij mij namelijk niet het station centraal in het treinverkeer, maar het paradespoor. Veel treinverkeer op mijn baan gaat namelijk niet naar het station (daar heb ik geen ruimte voor). Vandaar ook dat ik mijn rijdraadje "treinverkeer in en langs Rothenburg" genoemd heb. Dat is een hele bewuste keuze geweest. Het "langs" staat er niet zomaar.

Peter geeft terecht aan dat treinen niet alle stations hoeven te passeren. Dat is me volstrekt duidelijk. In mijn geval hoeft bovendien een trein het station niet te passeren om wel in het rijdraadje te komen. Het station Rothenburg en het rijdraadje van Rothenburg zijn geen synoniemen. Een trein kan over mijn paradespoor komen en doet dan het station niet aan. Maar er kunnen ook treinen zijn die het station wél aandoen.

Hoe stel ik me het treinverkeer tussen mijn rijdraadje en andere rijdraden dan voor?:
  • doorgaande treinen van Baden Baden naar Hochstadt en andersom kunnen in mijn rijdraad gesignaleerd worden op het paradespoor. Deze doen dan het station Rothenburg niet aan. Dit geldt sowieso voor goederentreinen en intercities, die komen bij mij namelijk eigenlijk alleen op het paradespoor. Maar ook andere treinen kunnen gewoon in mijn rijdraadje komen zonder station Rothenburg aan te doen. Daarnaast kunnen er natuurlijk gewoon treinen tussen Hochstadt en Baden Baden rijden die niet bij mij in het rijdraadje komen;
  • personentreinen tussen Hochstadt en Rothenburg kunnen rechtstreeks rijden;
  • personentreinen tussen Baden Baden en Rothenburg 'moeten' inderdaad kopmaken in Hochstadt. Aangezien ik naar Rothenburg rijd met treinstellen of treinen met stuurstandrijtuig, betekent kopmaken dat de trein dezelfde richting teruggestuurd wordt als waar 'ie uit gekomen is. Dit kan gebeuren in het rijdraadje van Hochstadt, maar dat is geen moeten. Als het wel gebeurt, dan geeft het naar mijn idee juist een extra dimensie: de trein vertrekt uit Baden Baden, kan bij mij gefotografeerd worden op het paradespoor, komt aan in Hochstadt en vertrekt daarna in dezelfde richting als waar 'ie uit gekomen is, om dan pas in Rothenburg aan te komen. Ook dit is natuurlijk geen moeten: als het kopmaken niet daadwerkelijk in het rijdraadje van Peter gebeurt, dan komt de trein eerst bij me langs over het paradespoor, om dan wat later weer terug te komen vanuit de andere richting;
  • goederentreinen naar het station Rothenburg. Die rijden er eigenlijk niet, in ieder geval geen doorgaande goederentreinen. Mocht er toch eens behoefte aan zijn aan een goederentrein naar (of door) Rothenburg, dan kan dat altijd pragmatisch opgelost worden;
  • ouder materiaal. Nu nog niet bij mij aanwezig, maar die gaan er vast komen, die kunnen vanuit (station) Rothenburg richting Dönsdorf en Schwarzburg gestuurd worden (of andersom natuurlijk).

Kortom, de ligging zoals ik hem getekend heb, past in het concept van de rijdraadjes én het concept van mijn baan. Het betekent tegelijkertijd niet dat ik van anderen dingen verwacht of eis, het biedt naar mijn idee juist leuke mogelijkheden. 

Overigens heb ik tot nu toe eigenlijk nog geen materieel gezien op andere banen wat mogelijkheden biedt voor voor treinverkeer. Te weinig overeenkomsten in materieel. Maar dat komt vast nog wel, ik ben immers pas sinds februari bezig.

Sorry voor deze wat lange post, maar hopelijk maak ik nu duidelijk hoe ik het me voorstel. Als er verder nog vragen of onduidelijkheden zijn, is het misschien beter om dat per PN te doen.

Groeten, Wim