Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 17:07:08
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Bert van Gelder
Vandaag om 17:04:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 16:58:40
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 16:58:19
Digitale koppelingen, ervaringen (2020)? door ceuleer
Vandaag om 16:51:54
Dönsdorfer Bauberichte door tijgernootje
Vandaag om 16:49:47
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 16:44:23
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door nkob
Vandaag om 16:26:26
openmaken de Kleine 2400 door Hans Reints
Vandaag om 16:23:16
Rondom Charlois door NS264
Vandaag om 16:19:16
Projekt 083-338 door NS264
Vandaag om 16:13:46
Belgische torpedowagens van Cockeril Sambre Chertal door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:34:14
Valleitrein bestaat 5 jaar! door Valleitrein
Vandaag om 15:32:31
Sehr-am-Üzant II door St00mboy
Vandaag om 15:32:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 15:22:29
Videoserie: Rocrail voor beginners door AlbertG
Vandaag om 15:16:24
Messing laddertje met precies gelijke sporten door Pauldg
Vandaag om 14:54:02
Bouw Hunsrückbaan door mass am see
Vandaag om 14:14:16
Wand- en vloerafwerking H0 door Ronald69
Vandaag om 13:50:10
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:38
De Hondsrugbaan, H0 door Dion
Vandaag om 13:40:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dick55
Vandaag om 12:58:42
Afsluitdoppen voor tankwagons? door hans1958
Vandaag om 12:57:46
Heen, En en Weer door Huup
Vandaag om 12:54:32
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Eric B
Vandaag om 12:48:55
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door Basilicum
Vandaag om 12:39:22
Plux26 decoder in Brawa BR425 ? door Falcon10
Vandaag om 11:55:02
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:38
EifelBurgenBahn door mass am see
Vandaag om 11:45:31
DAF YA-616 Takeldoos 1e levering door Hans Reints
Vandaag om 11:38:39
  

Auteur Topic: Spuitcabine  (gelezen 29539 keer)

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Spuitcabine
« Gepost op: 14 oktober 2010, 10:27:05 »
Hallo,

Mijn naam is Jos of beter bekent bij sommigen als het "Jolly-Ontwerp"!

Ik heb zomaar een tekening gemaakt van een spuitcabine, misschien dat iemand hier iets mee kan doen.
Maten heb ik er bewust niet bij gezet, zodat ieder voor zich de maten zelf in kan vullen, het is meer als voorbeeld bedoeld..................succes!


   De grondplaat heb ik demontabel gemaakt ivm het makkelijk schoonmaken.











Groetjes Jos.

Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Spuitcabine
« Reactie #1 Gepost op: 14 oktober 2010, 10:39:33 »
Met alle respect, maar dit ontwerp is VEEL te gecompliceerd voor het meeste spuitwerk...
Gewoon een oude wasemkap, paar platen MDF, "luchtdichte" TL-bak erin en klaar.
Zo was ik voor nog geen 40 euro klaar (2e hands wasemkap van MP, goedkope TL bij de bouwmarkt, halve MDF plaat was genoeg)

Een aangedreven draaiplateau lijkt mij trouwens een drama; liever iets dat ik zelf beweeg, zodat ik alles precies in de hand heb.

Voor voorbeelden
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=25510&start=10
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?p=306733
http://www.modelbouwforum.nl/forums/model-truckers/83575-scania-r-470-wijsen-logistics.html

De mijne is nog iets 'simpeler' maar voldoet voor spuiten van een autootje, rijtuig of lok ruimschoots.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Spuitcabine
« Reactie #2 Gepost op: 14 oktober 2010, 10:43:42 »
Dat mag JAB, ieder zijn eigen!

Wat het draaiplateau betreft..................je kan het ook uit/stil zetten, zie schakelaar.


Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2108
  • Le Canari
Re:Spuitcabine
« Reactie #3 Gepost op: 14 oktober 2010, 11:08:48 »
Mooie tekening, maar ik denk dat je in de praktijk erg weinig ruimte hebt om goed zicht op je werkstuk te krijgen. Dit omdat je het plateau ongeveer in het midden hebt zitten.

Een alternatieve cabine van karton, was in een half uur klaar, ik kan hem zo op het fornuis zetten. Bovenkant is open en sluit aan op de afzuigkap.

Na het spuiten pak ik hem op en zet hem in de schuur.

Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Spuitcabine
« Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2010, 11:21:50 »
Hoi HuubvG,

Ook een idee, maar ik zie me al aankomen in de keuken..............kweet niet wat voor schat jij hebt,  mijn schat zal dat zeker niet toestaan! (we hebben zojuist alles verbouwd.......dus  :-[ )

Het plateau zou je nog iets naar voren kunnen zetten.
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Spuitcabine
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2010, 11:23:31 »
Of de voorkant inkorten!
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re:Spuitcabine
« Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2010, 12:10:44 »
Gewoon een raampje open doen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Spuitcabine
« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2010, 12:28:37 »
@Huub; loop je niet het risico dat je wasemkap door de nevel permanent 'gekleurd' wordt?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1333
Re:Spuitcabine
« Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2010, 14:10:55 »
"Na het spuiten pak ik hem op en zet hem in de schuur" En dan kom je onderweg de hond of de kat tegen en struikel je over de hond of kat en valt alles op de grond Huib inclusief  :)
Groetjes
Johnny

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
Re:Spuitcabine
« Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2010, 15:45:51 »
Nog steeds verbazingwekkend dat mensen schijnbaar zonder enige vorm van kennis met spuitnevels gaan werken waar ook onbeschermde electra aanwezig is (electromotoren in afzuigkappen).....

Boemmmmmm... :-\

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 658
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re:Spuitcabine
« Reactie #10 Gepost op: 14 oktober 2010, 15:57:34 »
Boemmmmmm... :-\

Bert,

Hoeveel verfnevel moet er in de lucht zitten voordat de 'brandstofdichtheid' voldoende is voor het door jou geschetste effect?
Is het te verwachten dat een beetje airbrushhobbyist deze dichtheid weet te produceren, dwars door het evt. nog aanwezige filter heen?

Ik heb wel eens een 'boem' gezien van een wolk melkpoeder die neerdaalde op een brandende aansteker. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat zowel de benodigde 'brandstofdichtheid' als de temperatuur daarbij aanzienlijk hoger was dan wat in een afzuigkap achter een model-airbrush te verwachten is. Of ben ik nu hopeloos naief/optimistisch? (en daarmee klaar voor een rol als B100 in een volgende serie van Bassie en Adriaan) :)

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
Re:Spuitcabine
« Reactie #11 Gepost op: 14 oktober 2010, 16:08:59 »
. Of ben ik nu hopeloos naief/optimistisch? (en daarmee klaar voor een rol als B100 in een volgende serie van Bassie en Adriaan) :)

Ik hoop het niet Hans.. :)

Maar we hebben onlangs op het werk toch een aantal aanpassingen moeten maken aan verlichting en afzuiging van de spuitcabine. Spuitwaterdichte TL verlichting omdat dat de enige was die werd toegelaten (arbeidsinspectie) voor spuitcabines. En ik denk niet dat thuissituaties anders zijn qua dichtheid, ontvlambaarheid.

Vergeet niet dat filters juist het gevaar vergroten door brandbare materialen "op te slaan".

(tijdens het lassen aan een bodemplaat van een auto gebruikte ik een beetje anti-spatter uit een spuitbus, in het deel waar je je voeten plaatst. Het was echt maar een heel klein beetje... Bij de eerstvolgende laspoging klonk het niet als boem..., maar het stonk daarna wel naar verschroeide haren.. :) )

Het is voornamelijk dat men zich niet realiseert dat het kan gebeuren, je hebt alle ingredienten bij de hand: hitte, zuurstof en brandbare materialen..

Gr, Bert


stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re:Spuitcabine
« Reactie #12 Gepost op: 14 oktober 2010, 16:44:18 »
Ik denk dat er vaker een frituurpan in de hens gaat dan een afzuigkap door de spuitnevel...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9759
    • belse roestkraam
Re:Spuitcabine
« Reactie #13 Gepost op: 14 oktober 2010, 16:55:27 »
nee, dat is natuurlijk niet waar he. Met treintjes spelen moet je PROFESSIONEEL aanpakken, anders loopt t met jou net zo af als met die redacteur die schreef over een koppeling die niet paste, de amateur.
Maar goed, wat deze hele paniekzaaierij betreft, als je weer es je airbrush pakt, kijk eens hoeveel verf en oplosmiddel je feitelijk de lucht in jaagt.... Ja, als je t hele filter van de afzuigkap doordrenkt met 2 liter wasbenzine wil ik geloven dat je gevaar loopt. de rest is interessantdoenerij.

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
Re:Spuitcabine
« Reactie #14 Gepost op: 14 oktober 2010, 16:57:58 »
. de rest is interessantdoenerij.

Nee, de rest is naiviteit!