Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:55:17
Frans diorama (Spoor 0e) door Scratchbuilt
Vandaag om 18:54:44
Wachtsein (duits bedrijf), waar te plaatsen op de baan? door ex-DR V100
Vandaag om 18:53:23
Vagonweb website veranderd? door Falcon10
Vandaag om 18:49:25
NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen door Peter Kleton
Vandaag om 18:39:05
Frans loodsje et cetera door Ric
Vandaag om 18:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door daempfer
Vandaag om 18:15:46
Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje door bask185
Vandaag om 18:14:14
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 18:10:52
Zimo decoder MX633, CV60 verandert niet de lichtintensiteit. door Fritsprt
Vandaag om 18:05:14
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 18:01:44
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door tijgernootje
Vandaag om 17:43:37
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 17:41:45
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door tijgernootje
Vandaag om 17:41:25
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door adrievanst
Vandaag om 17:31:51
3D/RM IG: Anycubic photon voor modelbouw gebruiker ervaringen door HIJ
Vandaag om 16:45:31
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
Vandaag om 16:42:03
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 16:39:14
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:26:06
DR800015 programmeren door luutjelewis
Vandaag om 15:07:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 14:53:10
Flachdorf (430x100 cm) door bask185
Vandaag om 13:03:16
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:48:36
Rocky Rail NS6400, hoe antislipbandjes vervangen? door Bartje81
Vandaag om 12:33:17
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 12:27:02
Spanning aandrijfeenheid 36105 Piko door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:19:22
VERPLAATST: Scan en bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bert van Gelder
Vandaag om 12:18:28
Wanneer is N te klein? door bask185
Vandaag om 12:16:09
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 11:55:19
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:54:15
  

Auteur Topic: Spuitcabine  (gelezen 29591 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9759
    • belse roestkraam
Re:Spuitcabine
« Reactie #15 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:02:46 »
is goed, kom hier maar de afzuigkap in de hens steken (ding gebruiken we toch niet) met 3 flessedopjes thinner en een potje verf. Nee, je mag geen lucifers, gasbranders of dat soort apparatuur gebruiken. k zie je zo wel verschijnen, succes!  (y)

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 473
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re:Spuitcabine
« Reactie #16 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:03:47 »
He das toevallig.
Ik heb net zelf ook een spuitcabine gemaakt.
Gewoon en vierkante doos met vier pc ventilatoren (die waren gratis), en een setje halogeenlampjes voor 5 euri.
De ventilatoren worden gevoed door een oude pcvoeding ook voor niks.
Verder heb ik 15 euri uitgegeven voor een beetje mdf van 8 en 6 mm dit is dik zat anders wordt het zo zwaar.
Nu nog een filtertje bij de action scoren dan is mijn spuitcabine klaar voor nog geen 25 euri inclusief wat kleine dingetjes.

Ik vraag me wel af hoe dat oplosmiddel in de fik moet vliegen.
Daar is altijd nog een bepaalde temperatuur voor nodig of een grote vonk.
En voordat je de kritische hoeveelheid hebt bereikt moet inderdaad heel veel verspuiten,vandaar dat het in professionele spuitcabines wel verplicht is om spatwaterdichte en explosieveilige lampen te gebruiken.

Mvg Rieks.
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3887
Re:Spuitcabine
« Reactie #17 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:04:57 »
is goed, kom hier maar de afzuigkap in de hens steken (ding gebruiken we toch niet) met 3 flessedopjes thinner en een potje verf. Nee, je mag geen lucifers, gasbranders of dat soort apparatuur gebruiken. k zie je zo wel verschijnen, succes!  (y)

Gelukkig heb je meer verstand van het andere modelbouwen.. :)

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Spuitcabine
« Reactie #18 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:05:10 »
Met een airbrusch zal je zeker niet de verhouding lucht en tinnerdampen halen die lijd tot een boem.
Er moet minstens 40% aan tinner dampen aanwezig zijn om tot een explosie te leiden + nog iets dat vonkt.
Bij mijn weten zijn motoren in een afzuigkap voldoende afgeschermd.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 473
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re:Spuitcabine
« Reactie #19 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:05:46 »
is goed, kom hier maar de afzuigkap in de hens steken (ding gebruiken we toch niet) met 3 flessedopjes thinner en een potje verf. Nee, je mag geen lucifers, gasbranders of dat soort apparatuur gebruiken. k zie je zo wel verschijnen, succes!  (y)

Leuk fikkie stoken , mag ik ook meedoen. ;D ;D ;D
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9759
    • belse roestkraam
Re:Spuitcabine
« Reactie #20 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:07:57 »
Nee bert, nou niet zo lafjes eronderuit draken, komop, probeer het nou maar.  (y)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re:Spuitcabine
« Reactie #21 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:08:11 »
Bert, d'r zijn zoveel variabelen, dat je hier moeilijk een stellige uitspraak over kunt doen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Spuitcabine
« Reactie #22 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:22:46 »
Nou, begin te twijfelen als ik dat allemaal zo lees.............was van plan de cabine volgens m'n tekening te gaan maken? :-\
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6613
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Spuitcabine
« Reactie #23 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:58:28 »
Jos, ik vind het een hartstikke goeie spuitcabine, hoor! Mooi zo'n ontwerp, geeft in ieder geval een goed idee hoe je het zelf kan aanpakken. Ik zou het roteren van het model ook het liefst handmatig doen, maar anders zou je de snelheid variabel kunnen maken. En de knop daarvoor bij de hand, niet bovenop waar je niet zonder te kijken of door van positie te veranderen bij kunt.

Ik gebruik ook gewoon een kartonnen doos op het fornuis met de afzuigkap als afzuiger. Je ziet wel dat de afzuigkap de nevel niet snel genoeg wegzuigt, maar beter dan niets.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2108
  • Le Canari
Re:Spuitcabine
« Reactie #24 Gepost op: 14 oktober 2010, 18:11:12 »
De nevel met verdunner en verf is zo verdund met lucht voordat het verdwijnt in de afzuigkap, dat het daarbinnen nauwelijks iets doet.
Dan had er al lang iets moeten gebeuren, nou en dan had ik een mooi verhaal voor 'dat overkomt mij niet'...  ;D
En wat zou een heel dun verf-laagje binnenin?
Verder gebruik ik deze alleen des winters, als het buiten te koud is, en spuiten dan niet lukt.
Een raam openzetten doe ik sowieso.
In de keuken ruik je tijdens en na het spuiten totaal niets.
Dus voor mij werkt het prima, een ander doet het maar weer anders.  (y)
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Spuitcabine
« Reactie #25 Gepost op: 14 oktober 2010, 18:58:22 »
Met een airbrusch zal je zeker niet de verhouding lucht en tinnerdampen halen die lijd tot een boem.
Er moet minstens 40% aan tinner dampen aanwezig zijn om tot een explosie te leiden + nog iets dat vonkt.
Bij mijn weten zijn motoren in een afzuigkap voldoende afgeschermd.

Mvg.
Matheus.

Als goed chemicus ga ik natuurlijk even niet uit van wat een enkel iemand schrijft. Dus even het veiligheidsblad geraadpleegd (moet iedere chemische stof hebben, als je het verkoopt). Daarop staan de explosiegrenzen genoemd: het mengsel lucht/thinner is explosief bij 0,7-7 % thinner.
Dat is dus de reden, dat men adviseert goed te ventileren. Bovendien moet je vonken vermijden, dan kan er ook niets knallen/in brand vliegen.

Dus bouwen, die spuitcabine, maar zorgen dat deze voor-de-hand-liggende toestanden vermeden worden!
Succes,

Dick

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re:Spuitcabine
« Reactie #26 Gepost op: 14 oktober 2010, 19:12:24 »
Als goed chemicus ...

...het mengsel lucht/thinner is explosief bij 0,7-7 % thinner.

vol.-% neem ik aan?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2767
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Spuitcabine
« Reactie #27 Gepost op: 14 oktober 2010, 19:46:27 »
Dat is de LEL waarde
Lowest
Explosion
Level

Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Spuitcabine
« Reactie #28 Gepost op: 14 oktober 2010, 19:58:31 »
@Stig:
Correcte aanname! ;D. Google maar even op "explosiegrens thinner", de eerste hit.

@NScargo:
Harm, dat zijn de onder- en bovengrens!

Dick
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2010, 20:00:20 door Dick van der Knaap »

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Spuitcabine
« Reactie #29 Gepost op: 14 oktober 2010, 20:01:55 »
Bedoel je hiermede dat 7% thinner in de lucht al een explosief mengsel is?
Het is dan wel raar dat ik nog leef.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.