BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Jos van den Heuvel op 14 oktober 2010, 10:27:05

Titel: Spuitcabine
Bericht door: Jos van den Heuvel op 14 oktober 2010, 10:27:05
Hallo,

Mijn naam is Jos of beter bekent bij sommigen als het "Jolly-Ontwerp"!

Ik heb zomaar een tekening gemaakt van een spuitcabine, misschien dat iemand hier iets mee kan doen.
Maten heb ik er bewust niet bij gezet, zodat ieder voor zich de maten zelf in kan vullen, het is meer als voorbeeld bedoeld..................succes!


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spuitcabine_doorsnede.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spuitcabine_doorsnede.jpg)   De grondplaat heb ik demontabel gemaakt ivm het makkelijk schoonmaken.



(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spuitcabine_vooraanzicht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spuitcabine_vooraanzicht.jpg)



(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spuitcabine_bovenaanzicht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spuitcabine_bovenaanzicht.jpg)



Groetjes Jos.

Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: JAB van Ree op 14 oktober 2010, 10:39:33
Met alle respect, maar dit ontwerp is VEEL te gecompliceerd voor het meeste spuitwerk...
Gewoon een oude wasemkap, paar platen MDF, "luchtdichte" TL-bak erin en klaar.
Zo was ik voor nog geen 40 euro klaar (2e hands wasemkap van MP, goedkope TL bij de bouwmarkt, halve MDF plaat was genoeg)

Een aangedreven draaiplateau lijkt mij trouwens een drama; liever iets dat ik zelf beweeg, zodat ik alles precies in de hand heb.

Voor voorbeelden
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=25510&start=10
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?p=306733
http://www.modelbouwforum.nl/forums/model-truckers/83575-scania-r-470-wijsen-logistics.html

De mijne is nog iets 'simpeler' maar voldoet voor spuiten van een autootje, rijtuig of lok ruimschoots.
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Jos van den Heuvel op 14 oktober 2010, 10:43:42
Dat mag JAB, ieder zijn eigen!

Wat het draaiplateau betreft..................je kan het ook uit/stil zetten, zie schakelaar.


Gr. Jos
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: HuubvG op 14 oktober 2010, 11:08:48
Mooie tekening, maar ik denk dat je in de praktijk erg weinig ruimte hebt om goed zicht op je werkstuk te krijgen. Dit omdat je het plateau ongeveer in het midden hebt zitten.

Een alternatieve cabine van karton, was in een half uur klaar, ik kan hem zo op het fornuis zetten. Bovenkant is open en sluit aan op de afzuigkap.

Na het spuiten pak ik hem op en zet hem in de schuur.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sptcbn1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sptcbn1_2.jpg)
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Jos van den Heuvel op 14 oktober 2010, 11:21:50
Hoi HuubvG,

Ook een idee, maar ik zie me al aankomen in de keuken..............kweet niet wat voor schat jij hebt,  mijn schat zal dat zeker niet toestaan! (we hebben zojuist alles verbouwd.......dus  :-[ )

Het plateau zou je nog iets naar voren kunnen zetten.
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Jos van den Heuvel op 14 oktober 2010, 11:23:31
Of de voorkant inkorten!
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: stig op 14 oktober 2010, 12:10:44
Gewoon een raampje open doen...
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: JAB van Ree op 14 oktober 2010, 12:28:37
@Huub; loop je niet het risico dat je wasemkap door de nevel permanent 'gekleurd' wordt?
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Johnnytrein op 14 oktober 2010, 14:10:55
"Na het spuiten pak ik hem op en zet hem in de schuur" En dan kom je onderweg de hond of de kat tegen en struikel je over de hond of kat en valt alles op de grond Huib inclusief  :)
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Bert van Gelder op 14 oktober 2010, 15:45:51
Nog steeds verbazingwekkend dat mensen schijnbaar zonder enige vorm van kennis met spuitnevels gaan werken waar ook onbeschermde electra aanwezig is (electromotoren in afzuigkappen).....

Boemmmmmm... :-\
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Hansepansje op 14 oktober 2010, 15:57:34
Boemmmmmm... :-\

Bert,

Hoeveel verfnevel moet er in de lucht zitten voordat de 'brandstofdichtheid' voldoende is voor het door jou geschetste effect?
Is het te verwachten dat een beetje airbrushhobbyist deze dichtheid weet te produceren, dwars door het evt. nog aanwezige filter heen?

Ik heb wel eens een 'boem' gezien van een wolk melkpoeder die neerdaalde op een brandende aansteker. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat zowel de benodigde 'brandstofdichtheid' als de temperatuur daarbij aanzienlijk hoger was dan wat in een afzuigkap achter een model-airbrush te verwachten is. Of ben ik nu hopeloos naief/optimistisch? (en daarmee klaar voor een rol als B100 in een volgende serie van Bassie en Adriaan) :)

Groets, Hans
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Bert van Gelder op 14 oktober 2010, 16:08:59
. Of ben ik nu hopeloos naief/optimistisch? (en daarmee klaar voor een rol als B100 in een volgende serie van Bassie en Adriaan) :)

Ik hoop het niet Hans.. :)

Maar we hebben onlangs op het werk toch een aantal aanpassingen moeten maken aan verlichting en afzuiging van de spuitcabine. Spuitwaterdichte TL verlichting omdat dat de enige was die werd toegelaten (arbeidsinspectie) voor spuitcabines. En ik denk niet dat thuissituaties anders zijn qua dichtheid, ontvlambaarheid.

Vergeet niet dat filters juist het gevaar vergroten door brandbare materialen "op te slaan".

(tijdens het lassen aan een bodemplaat van een auto gebruikte ik een beetje anti-spatter uit een spuitbus, in het deel waar je je voeten plaatst. Het was echt maar een heel klein beetje... Bij de eerstvolgende laspoging klonk het niet als boem..., maar het stonk daarna wel naar verschroeide haren.. :) )

Het is voornamelijk dat men zich niet realiseert dat het kan gebeuren, je hebt alle ingredienten bij de hand: hitte, zuurstof en brandbare materialen..

Gr, Bert

Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: stig op 14 oktober 2010, 16:44:18
Ik denk dat er vaker een frituurpan in de hens gaat dan een afzuigkap door de spuitnevel...
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Floris Dilz op 14 oktober 2010, 16:55:27
nee, dat is natuurlijk niet waar he. Met treintjes spelen moet je PROFESSIONEEL aanpakken, anders loopt t met jou net zo af als met die redacteur die schreef over een koppeling die niet paste, de amateur.
Maar goed, wat deze hele paniekzaaierij betreft, als je weer es je airbrush pakt, kijk eens hoeveel verf en oplosmiddel je feitelijk de lucht in jaagt.... Ja, als je t hele filter van de afzuigkap doordrenkt met 2 liter wasbenzine wil ik geloven dat je gevaar loopt. de rest is interessantdoenerij.
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Bert van Gelder op 14 oktober 2010, 16:57:58
. de rest is interessantdoenerij.

Nee, de rest is naiviteit!
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Floris Dilz op 14 oktober 2010, 17:02:46
is goed, kom hier maar de afzuigkap in de hens steken (ding gebruiken we toch niet) met 3 flessedopjes thinner en een potje verf. Nee, je mag geen lucifers, gasbranders of dat soort apparatuur gebruiken. k zie je zo wel verschijnen, succes!  (y)
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Rieks op 14 oktober 2010, 17:03:47
He das toevallig.
Ik heb net zelf ook een spuitcabine gemaakt.
Gewoon en vierkante doos met vier pc ventilatoren (die waren gratis), en een setje halogeenlampjes voor 5 euri.
De ventilatoren worden gevoed door een oude pcvoeding ook voor niks.
Verder heb ik 15 euri uitgegeven voor een beetje mdf van 8 en 6 mm dit is dik zat anders wordt het zo zwaar.
Nu nog een filtertje bij de action scoren dan is mijn spuitcabine klaar voor nog geen 25 euri inclusief wat kleine dingetjes.

Ik vraag me wel af hoe dat oplosmiddel in de fik moet vliegen.
Daar is altijd nog een bepaalde temperatuur voor nodig of een grote vonk.
En voordat je de kritische hoeveelheid hebt bereikt moet inderdaad heel veel verspuiten,vandaar dat het in professionele spuitcabines wel verplicht is om spatwaterdichte en explosieveilige lampen te gebruiken.

Mvg Rieks.
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Bert van Gelder op 14 oktober 2010, 17:04:57
is goed, kom hier maar de afzuigkap in de hens steken (ding gebruiken we toch niet) met 3 flessedopjes thinner en een potje verf. Nee, je mag geen lucifers, gasbranders of dat soort apparatuur gebruiken. k zie je zo wel verschijnen, succes!  (y)

Gelukkig heb je meer verstand van het andere modelbouwen.. :)
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Matheus 18 op 14 oktober 2010, 17:05:10
Met een airbrusch zal je zeker niet de verhouding lucht en tinnerdampen halen die lijd tot een boem.
Er moet minstens 40% aan tinner dampen aanwezig zijn om tot een explosie te leiden + nog iets dat vonkt.
Bij mijn weten zijn motoren in een afzuigkap voldoende afgeschermd.

Mvg.
Matheus.
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Rieks op 14 oktober 2010, 17:05:46
is goed, kom hier maar de afzuigkap in de hens steken (ding gebruiken we toch niet) met 3 flessedopjes thinner en een potje verf. Nee, je mag geen lucifers, gasbranders of dat soort apparatuur gebruiken. k zie je zo wel verschijnen, succes!  (y)

Leuk fikkie stoken , mag ik ook meedoen. ;D ;D ;D
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Floris Dilz op 14 oktober 2010, 17:07:57
Nee bert, nou niet zo lafjes eronderuit draken, komop, probeer het nou maar.  (y)
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: stig op 14 oktober 2010, 17:08:11
Bert, d'r zijn zoveel variabelen, dat je hier moeilijk een stellige uitspraak over kunt doen.
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Jos van den Heuvel op 14 oktober 2010, 17:22:46
Nou, begin te twijfelen als ik dat allemaal zo lees.............was van plan de cabine volgens m'n tekening te gaan maken? :-\
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Sven op 14 oktober 2010, 17:58:28
Jos, ik vind het een hartstikke goeie spuitcabine, hoor! Mooi zo'n ontwerp, geeft in ieder geval een goed idee hoe je het zelf kan aanpakken. Ik zou het roteren van het model ook het liefst handmatig doen, maar anders zou je de snelheid variabel kunnen maken. En de knop daarvoor bij de hand, niet bovenop waar je niet zonder te kijken of door van positie te veranderen bij kunt.

Ik gebruik ook gewoon een kartonnen doos op het fornuis met de afzuigkap als afzuiger. Je ziet wel dat de afzuigkap de nevel niet snel genoeg wegzuigt, maar beter dan niets.
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: HuubvG op 14 oktober 2010, 18:11:12
De nevel met verdunner en verf is zo verdund met lucht voordat het verdwijnt in de afzuigkap, dat het daarbinnen nauwelijks iets doet.
Dan had er al lang iets moeten gebeuren, nou en dan had ik een mooi verhaal voor 'dat overkomt mij niet'...  ;D
En wat zou een heel dun verf-laagje binnenin?
Verder gebruik ik deze alleen des winters, als het buiten te koud is, en spuiten dan niet lukt.
Een raam openzetten doe ik sowieso.
In de keuken ruik je tijdens en na het spuiten totaal niets.
Dus voor mij werkt het prima, een ander doet het maar weer anders.  (y)
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Deka op 14 oktober 2010, 18:58:22
Met een airbrusch zal je zeker niet de verhouding lucht en tinnerdampen halen die lijd tot een boem.
Er moet minstens 40% aan tinner dampen aanwezig zijn om tot een explosie te leiden + nog iets dat vonkt.
Bij mijn weten zijn motoren in een afzuigkap voldoende afgeschermd.

Mvg.
Matheus.

Als goed chemicus ga ik natuurlijk even niet uit van wat een enkel iemand schrijft. Dus even het veiligheidsblad geraadpleegd (moet iedere chemische stof hebben, als je het verkoopt). Daarop staan de explosiegrenzen genoemd: het mengsel lucht/thinner is explosief bij 0,7-7 % thinner.
Dat is dus de reden, dat men adviseert goed te ventileren. Bovendien moet je vonken vermijden, dan kan er ook niets knallen/in brand vliegen.

Dus bouwen, die spuitcabine, maar zorgen dat deze voor-de-hand-liggende toestanden vermeden worden!
Succes,

Dick
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: stig op 14 oktober 2010, 19:12:24
Als goed chemicus ...

...het mengsel lucht/thinner is explosief bij 0,7-7 % thinner.

vol.-% neem ik aan?
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: nscargo op 14 oktober 2010, 19:46:27
Dat is de LEL waarde
Lowest
Explosion
Level

Harm
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Deka op 14 oktober 2010, 19:58:31
@Stig:
Correcte aanname! ;D. Google maar even op "explosiegrens thinner", de eerste hit.

@NScargo:
Harm, dat zijn de onder- en bovengrens!

Dick
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Matheus 18 op 14 oktober 2010, 20:01:55
Bedoel je hiermede dat 7% thinner in de lucht al een explosief mengsel is?
Het is dan wel raar dat ik nog leef.

Mvg.
Matheus.
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Patrick Pontier op 14 oktober 2010, 20:05:52
Sommigen overleven ook alles...
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Matheus 18 op 14 oktober 2010, 20:24:38
Mijn zwart baantje was autos in een nieuw kleurtje spuiten, tussen elke aan te leggen laad trok ik graag aan een sigaretje, en dit gebeurde niet in een spuitkabine maar gewoon in een garage zonder afzuiging.
Zo heb ik ook een vergunning om aardgas aansluitingen te plaatsen, vroeger gebeurde dit door lassen van een aansluiting op een metalen buis.
Mooi is het te weten als de buis gevuld is met aardgas dat deze geen boem gaat zeggen tijdens het lassen.
Aardgas gaat pas exploderen vanaf 35% gevuld met lucht tot 85%, dan explodeerd het gewoon niet meer.
Zo heeft tinner ook zijn onder en bovengrenzen, Maar of dit nu 7 % is? heb wel mijn twijfels gezien mijn gebruik van tinner in mijn verleden.

Mvg.
Matheus.
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: René op 14 oktober 2010, 20:32:33
Ik hou het gewoon bij een oude perspex bak met een ventilator achterin en een draaiplateau uit de knakenshop of van de Blokkert die echt niet meer heeft gekost dan 3 euro die je dan welmet de hand moet draaien. Werkt nog steeds prima en heeft nauwelijks iets gekost. Of die motor nou vonkt of niet, met die geringe hoeveelheden oplosmiddel die je per seconde/minuut door de fan jaagt zal er neit veel kunnen ontbranden.
Een heater lijkt mij ook een beetje overdone, tegen de tijd dat het model eruit genomen wordt is het al droog. Even kijken of ik nog een plaatje van het gedrocht heb.
Daar istie al
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CRW_5057_kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CRW_5057_kopie.jpg)



  
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Gerrit F op 14 oktober 2010, 20:33:30
Ik weet niet of één van jullie wel eens in een wasemkap heeft gekeken? Maar het is niet een explosie vrije aandrijving. De motor is van het type "waanzinnig goedkoop" en uitgerust met in de buitenlucht werkende koolborstels, dus vonkenaanwezig. Heb menig van dergelijke apparaten geplaatst, en evenzovele oude exemplaren gesloopt. Dus ontstekingsbron is meegeleverd. Waarschijnlijk de enige reden dat er nog nooit een zelbouwspuitcabine de hens is ingegaan ligt hoogstwaarschijnlijk aan het debiet van de afuiginrichting. Oftewel de hoeveelheid getransporteerde lucht met thinner- of andere oplosmiddel-damp zal blijkbaar niet de ontstekingsgrens hebben bereikt

BTW, dit "waanzinnig goedkoop" geld ook voor de grotere "professionele" types. Wel is daar de motor vaak in een redelijk gesloten behuizing gebouwd.
Voor meer gegevens over ATEX normen, hier (http://www.iab-atex.nl/atex_95_richtlijn.htm) maar een gaan lezen.
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Deka op 14 oktober 2010, 20:43:59
@Matheus
Ik ben blij dat je ons nog kan vermaken op dit forum ;D.
Zoals ik boven al schreef, gewoon de veiligheidsbladen van een product raadplegen!
Boven 0,7 volumeprocent in lucht is thinner al explosief. Maar zoals Gerrit ook al zegt: als het debiet van de "luchtverversing" maar groot genoeg is, is de kans op een explosie niet erg groot, want de thinnerdamp wordt dan voldoende verdund.
Een explosie houdt een plotselinge drukopbouw in een afgesloten ruimte in, dus in de garage zal wel geen kans daarop geweest zijn.
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: René op 14 oktober 2010, 20:48:40
Het wordt wel een ander verhaal als je met een spuitbus in een degelijke cabina gaat spuiten. In dat geval is het drijfgas geen samengeperste lucht zoals bij een airbrush maar propaan of butaan. Bovendien is de flow dan ook een stuk groter dan bij een kleine modeelbouw airbrush (en dat is niet hetzelfde als een profi verfspuit)
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: stig op 14 oktober 2010, 20:53:30
Voorwaarde is natuurlijk ook een voldoende krachtige ontstekingsbron. Aangezien het mij al vaak genoeg niet eens lukt om een propaanbrander in een keer met een piezo-element aan te steken... enz...
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Matheus 18 op 14 oktober 2010, 20:56:33
Nu butaan en propaan is een ander verhaal.
Deze zijn zware gassen en zakken direkt naar de bodem, je kan er enkel je enkels mee in de fik steken.  ;D

Mvg.
Matheus.
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Floris Dilz op 14 oktober 2010, 21:01:49
nou mogen jullie me toch nog es uitleggen hoe je met een airbrush zo'n thinnerwolk produceert dat die explosief wordt. Zo'n ventilator trekt voor t overgrote deel omgevingslucht naar binnen en een beetje spuitnevel. Iedere rechtgeaarde galbak heeft natuurlijk al es geprobeerd of je een airbrush als vlammenwerper kunt gebruiken (voor wie dat niet gedaan heeft: jullie zijn de duffe mannetjes die de hobby aan zn stoffige imago geholpen hebben  :-*) en dat wil voor geen meter. Gasvlam als ontsteking gehad, dikke fik op een waxinelichtje (je weet wel, lucifers erbij en stoken maar, mooi tijdverdrijf tijdens een saai kertdiner), niks. Het meeste resultaat kreeg ik nog door de luchtdruk zo laag mogelijk te nemen en de spuit zo ver mogelijk open te trekken (en omdat oplosmiddel zo dun is komt er dan heel wat meer uit dan wanneer je normaal met verf spuit!), dan wilde ie soms wel even een vlam geven, maar niet dat ie nou wilde blijven branden ofzo. Dan heb je t dus over met zo min mogelijk lucht en zoveel mogelijk brandstof recht in een vlam spuiten, niet een paar laffe vonkjes, maar een flinke vlam. Die verhouding haal je in een spuitcabine rond de motor sowieso al niet, want dat ding trekt nog es zoveel omgevingslucht mee, plus dat het grootste deel van je spuitnevel sowieso ergens neerslaat en niet meteen wordt opgezogen, terwijl er al minder spuitnevel is die bovendien (verf met verdunner ipv puur verdunner) minder vluchtig is.
Het is heus wel een reëel risico, dat ontken ik niet, alleen moet je wel rare dingen uithalen wil je het met wat modelbouwairbrushwerk zo ruig maken.
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: stig op 14 oktober 2010, 21:05:52
Nu butaan en propaan is een ander verhaal.
Deze zijn zware gassen en zakken direkt naar de bodem, je kan er enkel je enkels mee in de fik steken.  ;D

Gaat het niet om, wil aangeven dat je zelfs dat niet gemakkelijk ontsteekt.

Floris, het gevaar waarop gewezen word is niet direct de ontvlambaarheid, maar explosie gevaar. Stel je hebt een dichte ruimte en je bent lekker aan het nevelen, dan kun je in het bereik van ondergrens en bovengrens van explosiegevaar komen van thinner en lucht. Oplossing: zet een raam open en je moet echt moeite doen om bij dat bereik te geraken.
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Gerrit F op 14 oktober 2010, 21:06:43
Vroeger vingen wij in de audioreparatie, vliegen met een spuitbus contactspray en een aansteker..... zeer effectief.  ;D Buskruitraketen gebouwd en daar tuis de steeg mee bestookt. Kan zo nog wel een poosje doorgaan. Dus zat geëxperimenteerd op dat niveau.  ;D
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Gerrit F op 14 oktober 2010, 21:10:02
Weet er nog één. Tegenover ons werk hoorden we ineens een enorme doffe dreun. Kijken dus, stond de polyesterverwerker in de hens. Men bouwde daar kleine polyester roeibootjes. Onderzoek wees uit dat het om een stofexplosie handelde..... Dus flink schuren mannen...  ;D
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Marty op 14 oktober 2010, 21:12:22
wat een hoop dikdoenerij om niks zeg, poe hee.
zie hieronder, mijn spuitcabine, een heeeeeeeeeeeeeele grote :)
als ik heel erg aktief ben , dan wil ik er nog wel eens een doos achter zetten, zodat die liters verf uit mijn spuit niet op de betonnen vloer valt
Hier spuit ik het object op een zeer moderne plaat, alwaar het kleinere plaatje met object opstaat.
dit plaatje kan ik zelfs met mijn wijsvinger en duim draaien naar de gewenste richting, met de gewenste snelheid, hoe meer high tec wil je het hebben ?  8)

(http://www.belderok.net/mitropa/ldam_meester-leerling_P2791.JPG)

Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Floris Dilz op 14 oktober 2010, 21:14:48

Floris, het gevaar waarop gewezen word is niet direct de ontvlambaarheid, maar explosie gevaar. Stel je hebt een dichte ruimte en je bent lekker aan het nevelen, dan kun je in het bereik van ondergrens en bovengrens van explosiegevaar komen van thinner en lucht. Oplossing: zet een raam open en je moet echt moeite doen om bij dat bereik te geraken.
juist, raam open, maar een afzuigkap lijkt me zegmaar de overtreffende trap van een raam open, daar buldert nogal een bak lucht doorheen... als je iets zit te spuiten ben je ook niet voortdurend dikke thinnerwolken aan het maken, anders doe je sowieso wat fout. Al die tijd dat je ff zit te klieren met de verf in het bakkie doen, je model omdraaien, even kijken of t allemaal naar wens gaat etc staat die afzuigkap nog aan en zuigt ie gewoon schone lucht aan. Dr staat me natuurlijk wel zo'n verhaal bij van een kerel die t er lelijk afgebracht heeft toen er in het catshuis een vloer blank gezet was met thinner en de zaak ontplofte, maar zulke concentraties haal je bij normaal airbrushwerk gewoon nooit.
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Matheus 18 op 14 oktober 2010, 21:21:10
Dit is wat ik al aangehaald heb.
Met een airbrusch berijk je helemaal niet de grens waarvoor je voor een explosie moet vrezen.
En zeker al niet als je deze gebruikt in de buitenlucht.

Mvg.Matheus.
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: prutser op 14 oktober 2010, 21:22:22
Ik heb een ventilator uit een cv ketel gebruikt, die vonken niet.

Stephan.
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: stig op 14 oktober 2010, 21:24:21
Marty had dan ook ff de overtreffende trap van een raam open...  ;D Zeg, heb jij wel toestemming van de maker van die foto? :P Ow wacht, had ik al toestemming van het gefotografeerde om gefotografeerd te worden... ??? ;D
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Bert van Gelder op 14 oktober 2010, 21:35:18
Nee bert, nou niet zo lafjes eronderuit draken, komop, probeer het nou maar.  (y)

Oeff, een en ander opgestart..

Maaruh, Floris, geld je aanbod nog, en tot wanneer? Ik neem graag de uitdaging aan, kijken of we voor eens en voor altijd fabel of feit kunnen boven halen. Rieks gaat misschien ook wel mee, als ik het zo lees.. Soort van Mythbusters.. :)

Maar goed, beetje besef van de gevaren kan geen kwaad, lijkt me. Met zo'n halogeenlampje in de spuitcabine zie ik niet zo zitten.

Gr, Bert
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Rieks op 14 oktober 2010, 21:46:27
Halogeenlampje is 12 volt , en die vier fan's creëren bijna een vacuum.
Ik moet er alleen om denken dat ik de lampen niet laat branden anders wordt de boel te warm en smelt het kunststof.
Sprak hij uit ervaring  :-[ :-[

Mvg Rieks
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Matheus 18 op 14 oktober 2010, 21:53:24
Hou je je model dan maar 10 cm van de halogeen lamp vandaan?

Matheus.
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Floris Dilz op 14 oktober 2010, 22:04:08
Oeff, een en ander opgestart..

Maaruh, Floris, geld je aanbod nog, en tot wanneer? Ik neem graag de uitdaging aan, kijken of we voor eens en voor altijd fabel of feit kunnen boven halen. Rieks gaat misschien ook wel mee, als ik het zo lees.. Soort van Mythbusters.. :)

Maar goed, beetje besef van de gevaren kan geen kwaad, lijkt me. Met zo'n halogeenlampje in de spuitcabine zie ik niet zo zitten.

Gr, Bert
Nou, wat onduidelijk gestook is altijd mooi.
Besef van gevaren is een ding, maar je hoeft t natuurlijk niet te overdrijven, een beetje boerenverstand brengt je ver genoeg over t algemeen.
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Bert van Gelder op 14 oktober 2010, 22:15:35
OK, maar wanneer mag ik nou die afzuigkap om zeep komen helpen?

 :D
En voor Van Ree hieronder: tuurlijk! 8)
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: JAB van Ree op 14 oktober 2010, 22:16:32
We verwachten dan wel mythbuster-alike filmpjes ;D
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Marty op 14 oktober 2010, 22:18:57
whahaha, zelfs als er een echte bom ontploft bij floris thuis, knapt het huis er nog van op  ;D
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: René op 14 oktober 2010, 22:19:23
Floris heb makkelijk lullen met zijn open raam.
Brrrrrr
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Floris Dilz op 14 oktober 2010, 22:24:08
je komt maar langs, bier staat koud. ;D
vandaag trouwens nog wat zitten klieren met zo'n electrisch kacheltje, zo'n wapperding met een verwarmingselement. Goedkoopste china-troep, maar wel een motor met vaste spoelen (vonkvrij dus). Zoiets zal gerust ook in de helft van de afzuigkappen zitten...
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Fred van E op 14 oktober 2010, 22:28:04
Dacht dat het over een spuitcabine ging.
Maar als we zo bezig zijn ken ik er ook nog wel een blokje carbit melkbus water en een vlammetje.
Ben benieuwd wat er gebeurd als je er een litertje gele en blauwe verf bij sodemietert.

Explo grenzen bereiken met een airbrush hilarisch............... en Belgie bestaat niet.

Over die spuitcabine waar het hier over begon, prima initiatief om kennis te delen en daar is (dacht ik) dit forum voor.
Alvast een prettige jaarwisseling knallen met je airbrush (y)


Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Matheus 18 op 14 oktober 2010, 22:42:13
Nu niet overdrijven, jouw mix doet enkel het dekseltje wegvliegen.
Is mij al bekent van 1958, toen deden we op zondag niets anders.

Mvg.
Matheus.
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Jos van den Heuvel op 15 oktober 2010, 09:37:36
Zo.........wat een "knal" info, ga toch maar een deze dagen beginnen met m'n spuitcabine, heb het een en ander nog wel ergens liggen dacht ik.

Heb in ieder geval nog drie oude toilet-afzuigers overgehouden van de verbouwing  plus hier en daar wat beluchtingsroosters en een oud kelder-lampje met beschermkapje........ideaal dus.
Het rotor motortje koste me €3,=, ergens op een rommelmarkt, plexiglas heb ik ook nog liggen, schakelaars heb ik nog wel liggen met her en der elektriciteitkabels...........................nou moet alleen wat meters MDF halen bij de Formido, dus de kosten vallen wel mee denk ik.

Alleen het verwarmingselement daar twijfel ik over of dat wel nodig is?  :-\
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: stig op 15 oktober 2010, 12:11:15
Geen idee waarvoor je dat zou moeten gebruiken, tenzij je in de winter koude handen krijgt op een onverwarmde zolder...
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: HuubvG op 15 oktober 2010, 14:00:35
Geen idee waarvoor je dat zou moeten gebruiken, tenzij je in de winter koude handen krijgt op een onverwarmde zolder...

Wel prettig om het dan als voetenstoofje te gebruiken; houd het hoofd verder wel koel...  :D

Als je de lucht toch afzuigt dan heeft een verwarming totaal geen nut, de warmte verdwijnt met de lucht door de afzuig.
Te warm moet verf ook weer niet worden, dan wordt ze te dun.

Ook lampen kunnen teveel warmte afgeven, zag al dat halogeenlampen gebruikt worden. Gewoon een of twee tl-lampen, licht zat en wordt niet te warm.
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: stig op 15 oktober 2010, 17:03:28
IKEA heeft spotgoedkope TL armatuurtjes. Als je er toch eens in de buurt bent...
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Jos van den Heuvel op 15 oktober 2010, 17:25:44
Heb nog kleine TL's liggen uit de caravan, zijn er prima voor.
Wat het verwarmingselement betreft...........deze komt te vervallen, is wel érg overdreven niet?


Ander vraagje: Welk merk airbrush-pistooltje raden jullie eigenlijk aan, heb gezien dat ze niet goedkoop zijn!

Gr. Jos
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: HuubvG op 15 oktober 2010, 17:36:44
Eerst om je heen kijken; er is zoveel aanbod.
Wat je ook doet, ik vind dat je beter direct goed gereedschap kunt aanschaffen. Je betaalt dan meer dan een goedkope beginners-spuit, maar je krijgt garantie en service, kunt reserve-onderdelen bestellen, etc.
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: stig op 15 oktober 2010, 18:13:04
Aangezien je spuitcabine nu 3 euro gaat kosten, kun je de rest van het geld serieus gaan uitgeven aan een goede (en dus dure) airbrush.
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: HuubvG op 15 oktober 2010, 18:23:56
Die is goed! (y)
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Floris Dilz op 15 oktober 2010, 18:56:05
het is wel wat je gewoon moet doen. je airbrush ga je minstens zo vaak gebruiken als een mooie loc, dus hij mag ook minstens zoveel kosten. Wat de verlichting betreft, zeker weather-werk doe ik alleen overdag in daglicht. onder kunstlicht zie je gewoon niet goed genoeg wat je aan het doen bent. Nou heb je voor dat soort klusjes ook echt geen afzuiging nodig, je gebruikt dan maar zo weinig verf... hele modellen spuiten is andere koek (en als je de verfkleur onder daglicht al hebt vastgesteld kun je gerust onder kunstlicht spuiten 's avonds in een spuitcabine)
Titel: Re:Spuitcabine
Bericht door: Lokpaint op 15 oktober 2010, 19:15:58
Hoi

Het hele spuicabine idee bevalt me nooit zo. Ik wil mijn modellen in de hand kunnen houden onder het spuiten. Dus al helemaal geen draaiplateau. Hoe wil je dan aan de onderkant komen?

Vandaar ook deze "spuitcabine"   :-[

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MEMO0005_5.jpg)

En de "luchtverplaatsingsmachine" in detail  ;D ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MEMO0004_4.jpg)

Als airbrush heb ik een een stel HANSA 481 met onderbeker. Deze kunnen van heel fijn tot supergrof.
Verder heb ik nog een H&S infinity, maar dat is troep. Slecht spuitbeeld, moeilijk te reinigen en een naald/nozzle van peperkoekenstaal.

Bart