Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:35:51
Raadplaatje door GerardvV
17 juni 2021, 23:47:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door rail4marcel
17 juni 2021, 23:15:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Rolando
17 juni 2021, 22:41:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rolando
17 juni 2021, 22:39:25
(Extra) Luidspreker plaatsen in dummyloc achter soundloc… door Mar-Cas
17 juni 2021, 22:31:42
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Floris
17 juni 2021, 22:17:21
Van China naar Tilburg door Hendrik Jan
17 juni 2021, 21:50:22
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Haradigi
17 juni 2021, 21:42:48
Werkplaats - (Baanplan H0) door Aford
17 juni 2021, 21:17:40
25 jaar geleden door Martin Hornis
17 juni 2021, 21:13:18
Welk merk rails aanschaffen? HO. door Martin Hornis
17 juni 2021, 21:06:43
Falkenheim door Overet
17 juni 2021, 21:04:37
Show je werkplek door Tomasso
17 juni 2021, 21:01:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Martin Hornis
17 juni 2021, 20:57:37
NS 1600-1700-1800 infodraadje. door Freek Jonkers
17 juni 2021, 20:57:15
Hoe bekabeling onder de baan mooi leggen door Klaas Zondervan
17 juni 2021, 20:40:13
Piko NS1100, materieelbespreking door Rondje_HO
17 juni 2021, 19:46:24
Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen door R v/d Hoven
17 juni 2021, 19:45:41
Brawa Rheingold door Rondje_HO
17 juni 2021, 18:58:45
Ontwikkelingen "IJzeren Rijn" door tijgernootje
17 juni 2021, 18:12:43
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
17 juni 2021, 17:58:44
Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK) door 44
17 juni 2021, 17:54:45
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door g-j
17 juni 2021, 17:23:45
De fabriek - Spoor 0 door Marc tramt
17 juni 2021, 17:22:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
17 juni 2021, 16:56:56
Zoekplaatje, NS 6312 met machinist, waar? door Jeronimos
17 juni 2021, 16:27:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door R v/d Hoven
17 juni 2021, 16:24:58
Numansbaan, TT, 310x125 door tonp7
17 juni 2021, 15:55:16
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door VAM65
17 juni 2021, 15:35:05
  

Auteur Topic: Spuitcabine  (gelezen 30695 keer)

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Spuitcabine
« Gepost op: 14 oktober 2010, 10:27:05 »
Hallo,

Mijn naam is Jos of beter bekent bij sommigen als het "Jolly-Ontwerp"!

Ik heb zomaar een tekening gemaakt van een spuitcabine, misschien dat iemand hier iets mee kan doen.
Maten heb ik er bewust niet bij gezet, zodat ieder voor zich de maten zelf in kan vullen, het is meer als voorbeeld bedoeld..................succes!


   De grondplaat heb ik demontabel gemaakt ivm het makkelijk schoonmaken.











Groetjes Jos.

Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Spuitcabine
« Reactie #1 Gepost op: 14 oktober 2010, 10:39:33 »
Met alle respect, maar dit ontwerp is VEEL te gecompliceerd voor het meeste spuitwerk...
Gewoon een oude wasemkap, paar platen MDF, "luchtdichte" TL-bak erin en klaar.
Zo was ik voor nog geen 40 euro klaar (2e hands wasemkap van MP, goedkope TL bij de bouwmarkt, halve MDF plaat was genoeg)

Een aangedreven draaiplateau lijkt mij trouwens een drama; liever iets dat ik zelf beweeg, zodat ik alles precies in de hand heb.

Voor voorbeelden
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=25510&start=10
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?p=306733
http://www.modelbouwforum.nl/forums/model-truckers/83575-scania-r-470-wijsen-logistics.html

De mijne is nog iets 'simpeler' maar voldoet voor spuiten van een autootje, rijtuig of lok ruimschoots.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Spuitcabine
« Reactie #2 Gepost op: 14 oktober 2010, 10:43:42 »
Dat mag JAB, ieder zijn eigen!

Wat het draaiplateau betreft..................je kan het ook uit/stil zetten, zie schakelaar.


Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re:Spuitcabine
« Reactie #3 Gepost op: 14 oktober 2010, 11:08:48 »
Mooie tekening, maar ik denk dat je in de praktijk erg weinig ruimte hebt om goed zicht op je werkstuk te krijgen. Dit omdat je het plateau ongeveer in het midden hebt zitten.

Een alternatieve cabine van karton, was in een half uur klaar, ik kan hem zo op het fornuis zetten. Bovenkant is open en sluit aan op de afzuigkap.

Na het spuiten pak ik hem op en zet hem in de schuur.


Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Spuitcabine
« Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2010, 11:21:50 »
Hoi HuubvG,

Ook een idee, maar ik zie me al aankomen in de keuken..............kweet niet wat voor schat jij hebt,  mijn schat zal dat zeker niet toestaan! (we hebben zojuist alles verbouwd.......dus  :-[ )

Het plateau zou je nog iets naar voren kunnen zetten.
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Spuitcabine
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2010, 11:23:31 »
Of de voorkant inkorten!
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re:Spuitcabine
« Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2010, 12:10:44 »
Gewoon een raampje open doen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Spuitcabine
« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2010, 12:28:37 »
@Huub; loop je niet het risico dat je wasemkap door de nevel permanent 'gekleurd' wordt?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1344
Re:Spuitcabine
« Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2010, 14:10:55 »
"Na het spuiten pak ik hem op en zet hem in de schuur" En dan kom je onderweg de hond of de kat tegen en struikel je over de hond of kat en valt alles op de grond Huib inclusief  :)
Groetjes
Johnny

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4158
Re:Spuitcabine
« Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2010, 15:45:51 »
Nog steeds verbazingwekkend dat mensen schijnbaar zonder enige vorm van kennis met spuitnevels gaan werken waar ook onbeschermde electra aanwezig is (electromotoren in afzuigkappen).....

Boemmmmmm... :-\

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 662
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re:Spuitcabine
« Reactie #10 Gepost op: 14 oktober 2010, 15:57:34 »
Boemmmmmm... :-\

Bert,

Hoeveel verfnevel moet er in de lucht zitten voordat de 'brandstofdichtheid' voldoende is voor het door jou geschetste effect?
Is het te verwachten dat een beetje airbrushhobbyist deze dichtheid weet te produceren, dwars door het evt. nog aanwezige filter heen?

Ik heb wel eens een 'boem' gezien van een wolk melkpoeder die neerdaalde op een brandende aansteker. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat zowel de benodigde 'brandstofdichtheid' als de temperatuur daarbij aanzienlijk hoger was dan wat in een afzuigkap achter een model-airbrush te verwachten is. Of ben ik nu hopeloos naief/optimistisch? (en daarmee klaar voor een rol als B100 in een volgende serie van Bassie en Adriaan) :)

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4158
Re:Spuitcabine
« Reactie #11 Gepost op: 14 oktober 2010, 16:08:59 »
. Of ben ik nu hopeloos naief/optimistisch? (en daarmee klaar voor een rol als B100 in een volgende serie van Bassie en Adriaan) :)

Ik hoop het niet Hans.. :)

Maar we hebben onlangs op het werk toch een aantal aanpassingen moeten maken aan verlichting en afzuiging van de spuitcabine. Spuitwaterdichte TL verlichting omdat dat de enige was die werd toegelaten (arbeidsinspectie) voor spuitcabines. En ik denk niet dat thuissituaties anders zijn qua dichtheid, ontvlambaarheid.

Vergeet niet dat filters juist het gevaar vergroten door brandbare materialen "op te slaan".

(tijdens het lassen aan een bodemplaat van een auto gebruikte ik een beetje anti-spatter uit een spuitbus, in het deel waar je je voeten plaatst. Het was echt maar een heel klein beetje... Bij de eerstvolgende laspoging klonk het niet als boem..., maar het stonk daarna wel naar verschroeide haren.. :) )

Het is voornamelijk dat men zich niet realiseert dat het kan gebeuren, je hebt alle ingredienten bij de hand: hitte, zuurstof en brandbare materialen..

Gr, Bert


stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re:Spuitcabine
« Reactie #12 Gepost op: 14 oktober 2010, 16:44:18 »
Ik denk dat er vaker een frituurpan in de hens gaat dan een afzuigkap door de spuitnevel...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9788
    • belse roestkraam
Re:Spuitcabine
« Reactie #13 Gepost op: 14 oktober 2010, 16:55:27 »
nee, dat is natuurlijk niet waar he. Met treintjes spelen moet je PROFESSIONEEL aanpakken, anders loopt t met jou net zo af als met die redacteur die schreef over een koppeling die niet paste, de amateur.
Maar goed, wat deze hele paniekzaaierij betreft, als je weer es je airbrush pakt, kijk eens hoeveel verf en oplosmiddel je feitelijk de lucht in jaagt.... Ja, als je t hele filter van de afzuigkap doordrenkt met 2 liter wasbenzine wil ik geloven dat je gevaar loopt. de rest is interessantdoenerij.

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4158
Re:Spuitcabine
« Reactie #14 Gepost op: 14 oktober 2010, 16:57:58 »
. de rest is interessantdoenerij.

Nee, de rest is naiviteit!