Gisteren, mede nav dit topic, even naar een DVD gekeken handelende over de Deutsche Reichsbahn. Gefilmd in de jaren dertig van de vorige eeuw.Het viel me op, ondanks dat het een Duitse DVD is, dat de hakenkruizen en hitlergroeten ongecensureerd op de DVD staan. Ook mr. H. himself staat er gewoon op.Overigens wel leuke beelden m.n. van de Henschell Wegman zug.
Bijzondere treinenEr vond een bijzonder manier van personenvervoer plaats op het lijntje. Bij wisseling van de ´wacht` werden vier rijtuigen voor officieren en een aantal gesloten goederenwagons voor het de soldaten ingeschakeld, zodat de manschappen konden terugkeren naar die Heimat. Samen met auto's, veldkeuken en overige goederen werd men door de militaire kapel, die ´Heimatklange´ spelde, uitgeluid. Met een speciaal door depot Utrecht beschikbaar gesteld zware locomotief (een NS 1900) werden deze zware treinen (soms wel 40 wagons) verreden.
Ik heb de afbeeldingen die jij bedoelt natuurlijk niet gezien, maar waarschijnlijk wijzen de "poten" van die kruisen de andere kant op dan die van de in WO II door de Nazi's gebruikte versie...Gerard
Was dat hetzelfde ziekenhuis in Amsterdam, waar de patienten er niet tegen konden dat er een Br 52 in de tuin stond, omdat ze dat teveel aan een minder aangename periode in het verleden herinnerde? Waarna de Br 52 is verwijderd.mvg,Ivo
Vanuit 'treinperspectief' vind ik de jaren 30-45 de interessanste. Is de site http://www.reichsbahn.nl/ van een van de forumleden? Mooie site over een zwarte periode.