Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo  (gelezen 25031 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Gepost op: 03 oktober 2010, 09:55:18 »
Zoals ik in het plan N draadje al liet zien heb ik een stam Den Haag CS - Venlo met de nu uitgebrachte plan N rijtuigen compleet. Er zit in de stam alleen ook een stalen D van Kleinspoor en die vind ik in het totaal niet mooi genoeg. Daarvoor had ik al een tijd een Philotrain kit liggen met de correcte koppen en draaistellen, welke ik een aantal jaren terug gekocht heb in Leiden bij een bekende meneer.

De Philotrain kit is niet moeilijk, maar een paar dingen en dan met name het buigwerk moet je wel goed doen, want anders ziet het resultaat er niet uit. Ook de montage van het dak is bij Philotrain meestal een uitdaging. Ik heb er al 2 dat wil zeggen ik heb een groene uitvoering gebouwd voor dienst in de jaren '50 en een turquoise 6 deurs stalen D, maar dat is op een aantal punten een heel ander model.

De bekende onderdelen:




Van boven naar onder het dak, het etsdeel met de bak, met onderdelen die allemaal gebogen moeten worden, het chassis en onderaan het tussendak tussen de schuine wanden en het uiteindelijke dak



Hier nog de kleinere etsdelen. De kopwanden zijn los, want die zijn anders dan de standaard ets, die dichte koppen heeft, welke dan weer aan het grote etsdeel van de bak zitten.



En nog wat kleine onderdelen.

De bouw volgt later, maar is niet bijzonder ingewikkeld.

Wel al iets opvallends gezien: er zijn stalen D's met doorloopkoppen geweest met verschillende vouwbalgen. Er zijn er met externe ophanging en met interne ophanging. Heeft iemand een overzicht over de computernummers van deze D's met en zonder.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #1 Gepost op: 03 oktober 2010, 11:10:18 »
Dit ga ik eens op de voet volgen... mijn wens is ooit een zesdeurs te bouwen maar er heerst hier nog zeer veel koudwatervrees.

Dan je vraag vwb de vouwbalgophanging:

Vouwbalgophanging type "1931" (intern): 5184 95 40 001,* 003-005

Vouwbalgophanging type "1954" (extern): 5184 95 40 006-008, 011-017

*D 7602 was voor vernummering in 5184 95 40 002 in 1968 al gesloopt vanwege een ongeval.
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2010, 11:14:40 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #2 Gepost op: 03 oktober 2010, 17:21:50 »
Die koudwatervrees moet worden overwonnen. Als ik je daarbij kan helpen graag. Ik neem aan dat je dan al een kit van een 6 deurs stalen D hebt liggen. Hij is anders, maar heeft ook overeenkomsten met deze kit van de 4 deurs D.

De bodem is niet hetzelfde, maar wordt wel volgens hetzelfde principe gebouwd.

Ten eerste de onderkant van de etsplaat:



Hier zie je al alle vouwlijnen. Het rechthoekige stuk moet je eruit zagen / vijlen / frezen als je een Symoba koppeling wilt inbouwen. Dus deze plaat ging bij mij onder de frees. Het inbouwen hiervan staat ook goed omschreven op de site van HaHoHo, ook wel Hans' Hobby Hoek.

Vervolgens is het belangrijk om de chassisbalken exact haaks om te zetten. Daarvoor klem je de etsplaat tussen 2 metalen profielen, waarbij de vouwnaad er net bovenuit steekt:



Hier zie je de plaat ingeklemd tussen 2 aluminium U profielen in de bankschroef. Het is wat heen en weer schuiven, maar op een bepaald moment zit deze goed. Vervolgens leg je een stalen lineaal aan de achterkant strak tegen de balk en in een geleidelijke drukbeweging zet je de balk haaks om. Soms moet je naderhand nog iets nabuigen als het niet helemaal haaks staat. Hier ligt de basis van een haaks en stevig chassis.

Vervolgens buig je de bufferbalken op de kopse kant ook om en zet je de stukjes balk, waar de trapjes aan moeten komen goed in lijn met de bovenkant en soldeer je die randen vast:



De 4 deurs stalen D heeft dit maar aan een kant van het chassis, de 6 deurs aan twee kanten.

Erboven zie je al de 2 gedraaide messing blokjes liggen, die de fundering zijn van de draaistellen. Ze zijn soms van witmetaal en soms van messing. De messing exemplaren zet ik vervolgens als eerste op het chassis, terwijl ik de witmetalen altijd als laatste zou doen.

Dit is een kwestie van op de goede plaats leggen en dat is makkelijk, want er is een randje in gefreesd, dat precies in het chassis valt, je legt er een flinke druppel vloeimiddel bij en neemt een beetje tin aan de bout. Als je dat een tijdje in het vloeimiddel houdt tegen chassis en messing blokje dan zie je op een gegeven moment het soldeer helemaal onder de naad kruipen. Bout weg, niet meer aankomen en laten stilliggen tot het afkoelt en klaar.

Daarna de 2 accubakken in elkaar gezet. Dit zijn 2 messing etsdelen. Het ene vouw je op als doos en het andere soldeer je als deksel van binnenuit erop:



Deze soldeer je vast in de sleufjes in het chassis en je soldeert er vervolgens nog 4 draadjes aan:



Op de trapjes na is het chassis nu klaar. De trapjes zet ik er pas later op als ook de bovenbouw klaar is, want dan kun je exact zien waar ze moeten komen.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2010, 18:00:44 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Fons van der Jagt

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #3 Gepost op: 03 oktober 2010, 18:42:34 »
Hallo,
Als ik jou was zou ik de trapjes aan het draaistel vastmaken. Dan loopt het draaistel niet tegen de trapjes aan. Ik heb momenteel ook een stalen D van Philotrain in de afwerking. Als het model af is zal ik tzt een foto plaatsen.
Fons van der Jagt

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #4 Gepost op: 03 oktober 2010, 18:49:15 »
Klopt, dat doe ik wel voor de trapjes onder de achterste schuifdeuren, maar onder de deuren in het midden komen ze onder het chassis en bij voorkeur de trapjes op de koppen ook. Dan moet je ze iets meer uitbuigen dan eigenlijk hoort, maar dan heeft het draaistel voor volgens mij voldoende ruimte. Ik hou toch niet van krappe bogen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #5 Gepost op: 03 oktober 2010, 21:46:57 »
De vierdeurs stalen D waren er in twee uitvoeringen, zonder vouwbalgen voor de binnenlandse dienst en met vouwbalgen voor internationale diensten.
De binnenlandse dienst kreeg nummers tussen de 6061-6100, die met vouwbalgen in de 7611-7619. Deze laatste werden later verbouwd uit de eerstgenoemde rijtuigen.
Hier twee stalen D's die nog niet af zijn en nog van details voorzien moeten worden, de linkse uit de 6000-serie, de rechtse uit de 7600.




Een kleine tip, de opstaptreden in het midden zijn erg kwetsbaar bij het optillen van het rijtuig. Een beetje moeilijk te zine op de foto (doordat alles al zwart is), maar de beide treden zijn onder de bak door aan elkaar gesoldeerd met een stukje messingdraad. Veel steviger en het valt in principe niet op.


Gerard

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #6 Gepost op: 03 oktober 2010, 22:29:28 »
Door al die kwetsbare treden bij de coupe rijtuigen, heb ik mij afgeleerd de rijtuigen aan de bodem vast te pakken. Ik pak nu de bak gewoon in het midden vast. De matte phildie finish zorgt ervoor dat je niet meteen vingervlekken erop hebt. En anders pech. Even met een doekje afnemen.

Merkwaardig kleurverschil Gerard. Op andere lak overgestapt?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #7 Gepost op: 03 oktober 2010, 22:33:58 »
Ja Stig,

Dat kleurverschil viel mij ook pas op na het maken van de foto, dus nog lang niet klaar.
Ik pak nu de bak gewoon in het midden vast.
En als anderen je goedbedoeld willen helpen met het optillen van het rijtuig?
Dag trede!  :-[
Oef, ik hoop dat het maar weer goed gaat. :P

Gerard

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #8 Gepost op: 03 oktober 2010, 22:38:04 »
Die koudwatervrees moet worden overwonnen. Als ik je daarbij kan helpen graag. Ik neem aan dat je dan al een kit van een 6 deurs stalen D hebt liggen.

Wordt in dank aanvaard, ik heb nog geen kit. Voorlopig zal het nog wel even duren voor ik er aan kan beginnen want er wachten nogal wat mensen op hun rijtuigie etc.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #9 Gepost op: 03 oktober 2010, 22:45:21 »
... want er wachten nogal wat mensen op hun rijtuigie etc.
Ja, ikke. Vier keer nog wel. Bouwen dus! Hup hup.... Dat geneuzel hier.  ;) ;D

Ivo, mooi werk weer. Ik kijk graag naar je vorderingen, erg leerzaam. Ik heb hier nog een paar kitjes liggen, oa grote sik (Dutzrail) en NS 2000 van Wim Mesu. Maar ja, tijd en durf.... Vooral tijd nu door verbouwing in nieuwe huis.  ;D (y)
Als we eenmaal klaar zijn en we wonen er, dan toch maar eens die kitjes bouwen. Tot die tijd kijk ik lekker hoe je dit allemaal doet. Geweldig om te zien!  (y)

Groeten,

Edsko

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #10 Gepost op: 03 oktober 2010, 23:05:26 »
Kan je die kits niet op je werk solderen Edsko?

Gerard, daar heb ik wat voor. Een mep kunnen ze krijgen! Nee geintje. In principe hoe ik de wagens niet van de baan te halen, daar we met een cassette systeem werken, maar was het een keer nodig, dan is er niks gebeurd. M'n wagentjes hebben nu 2 beurzen meegedraaid en er is helemaal niks kapot. Wel doe ik nu alles iets dikker in het soldeer blubberen dan de eerste kits die ik nog "mooi" wilde solderen. Na het stralen vielen de treden eraf omdat er wel erg weinig soldeer was overgebleven. Daar ben ik nu van genezen. Ik kan me niet voorstellen dat het je opgevallen is in het artikel in de RM over Rhenen (Gert's baantje) dat ik "iets" meer soldeer heb gebruikt.  :)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #11 Gepost op: 03 oktober 2010, 23:09:55 »
@Ewout,

Dat heb ik echt niet gezien.
Tactisch aangebrachte soldeerklodders hoeven dus niet op te vallen.
Met andere woorden, je hebt dat keurig gecamoufleerd. ;D

Gerard


stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #12 Gepost op: 03 oktober 2010, 23:23:21 »
Hoihoihoi!   ;D

En nu weer terug naar Ivo.   ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #13 Gepost op: 04 oktober 2010, 00:19:44 »
Soldeerklodders?  Dat helpt niks hoor. Waar het om gaat is dat er soldeer zit op het contactoppervlak. Die klodder eromheen geeft alleen maar het risico dat er op de daadwerkelijke verbinding heen goede metaal-metaal verbinding tot stand is gekomen. Hetzelfde effect met solderen van elektronica printjes. Klodders geeft een onbetrouwbaar resultaat. Het neemt overigens niet weg dat de trapjes kwetsbaar zijn. Net als de sluitseinijzers. Ik heb op mijn groene stalen D op de dakrand 4 gekromde sluitseinijzers gezet, omdat ze daar thuishoren. Maar de soldeerverbinding is daar ook miniem. Ik vind jouw oplossing, Gerard, om een draad aan de onderkant te solderen eigenlijk wel een hele slimme. Ik zou wel de neiging hebben er 2 tussen te zetten, aan beide uiteinden van de trap. Een andere oplossing is om de gegoten trappen van Kleinspoor te gebruiken. Maar ik ga gewoon de Philotrain ets gebruiken.

@Edsko: begin eens met de 2000. Ik vond dat een heerlijke kit, met hier en daar uitmuntende details, een uitstekende handleiding met goede tekeningen en verder een perfect lijkend model. Ik heb de 2009 gemaakt en er ligt nog een 2006 te wachten om ook eens in elkaar te zetten. De Dutzrail heb ik nog niet gemaakt.

Maar er zijn weer vorderingen.

Na het chassis is de bak aan de beurt:



Het eerste is het buigen van de bodemplaat met de zijwanden en vervolgens het passen van de 2 tussenwanden van de buik en de 2 kopwanden. Ook hier geldt dat je het moet doen tussen 2 profielen en zorgvuldig buigen, want een niet nette naad in het schuine deel verpest het model.

Dus eerst buig je de 4 naden van het deel met het schuine stuk:



Als dat is gebeurd heb ik de bak op de bodemplaat geschroefd. Dus even met een machinetap schroefdraad van 1,4mm in de geetste gaatjes van het chassis tappen en de bodemplaat met 6 schroefjes vastzetten. Het grote voordeel hiervan voor het solderen van de tussenwanden is dat de opbouw niet meer makkelijk tordeert doordat het chassis door de omgebogen balken en de vastgesoldeerde bufferbalken al behoorlijk torsiestijf is.

Nu kun je de wanden van de buik omhoog buigen en de wanden van de voorste deuren. Toen ontdekte ik een probleem en wel dat de naad tussen de buikwanden en de deuren niet volledig doorgeetst was. Dus deze moet je eerst openzagen / snijden voor het buigen. Daarna kun je de buikwanden solderen aan de 2 tussenschotten met de rare raampjes bovenin voor de conducteur om langs de trein te kunnen kijken. Deze wanden passen perfect, dus die zetten we meteen vast aan de buikwanden nadat je het bovenste stukje daarvan netjes naar binnen hebt gebogen.

Dan buig je de deurwanden naar boven, die keurig in een sleufje in de buikwandjes terecht komen. De deuren zijn los geetste delen van 0,2mm dik en die soldeer je van binnenuit op de wanden:





Hier zie je de buik met de 2 tussenwanden gesoldeerd en ook de kopse wand zit er al op.

De kopse wand is de enige wand waarbij je de juiste stand van de wanden kunt zien. Het steunwandje in de bagageruimte is daarvoor te klein en ook op de tussenwand van de buik vind je geen referentie. Bij mijn kit bleek wel iets grondig mis. De wand bij de buik blijkt te kort. Ik heb daar een stukje messing achter gesoldeerd, waardoor ik de voorkant met plamuur kan gaan opvullen, maar dit is dus echt een fout.



Hier de wand op zijn plek, met de versterkingsprofielen, 4 handgrepen, de sluitlichten en de sluitseinijzers op de kopwanden gezet. De sluitseinijzers zitten niet in de kit, maar horen er wel op. Er moeten op de versterkingsprofielen  nog 2 handgrepen en dan is de kop klaar, als je balgen erop zet met de ophanging aan de binnenkant.


Nog een foto van de deuren. Hier mogen straks ook de gevarendriehoeken van Reel-Cees op. Deze kopse wand soldeer ik er pas in, als alle details erop zitten en als de handrail naast de deur er zit, want je kunt er anders met de soldeerbout aan de binnenkant nauwelijks bij. Het is ook een hele uitdaging als de bak helemaal in de lak zit nog de ruitjes goed erachter te krijgen, maar dat zien jullie later wel.



Volgende stappen zijn dus deze wand, de reparatie van de bak achter de buik en het dak en de grote schuifdeuren.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Werkspoor - Stalen D van Philotrain voor de dienst naar Venlo
« Reactie #14 Gepost op: 04 oktober 2010, 10:10:46 »
@Ewout, ik denk niet dat mijn baas dat een strak plan zal vinden. Persoonlijk vindt ik het wel een sympathiek idee.  ;D Maar ja, ik wordt nu eenmaal betaald om op een toetsenbord te tikken en niet om locjes te solderen.... :-\

@Ivo, de NS 2000 als eerste werk(je). Ik heb gekozen voor 2008. Geen speciale reden daarvoor. Asl de tijd daar is, zal ik daar maar eens mee beginnen dan.

Groeten,

Edsko