Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Prutsert
Vandaag
om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Thom
Vandaag
om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Stefan88
Vandaag
om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Menno
Vandaag
om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied'
door
Montanbahn
Vandaag
om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Rick
Vandaag
om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan
door
meino
Vandaag
om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 14:30:11
Bauarbeiten im gange
door
MOVisser
Vandaag
om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
AP3737
Vandaag
om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:26:46
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
Vandaag
om 11:45:04
Raadplaatje
door
Eric B
Vandaag
om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Jelmer
Vandaag
om 11:07:40
Br 38 Piko Superen.
door
Jelmer
Vandaag
om 11:05:27
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's
door
Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Veel draden
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Veel draden (gelezen 1823 keer)
Menno
Offline
Berichten: 3445
Re:Veel draden
«
Reactie #15 Gepost op:
20 September 2010, 21:45:37 »
Oxidatie (roesten) treedt op als een metaal in contact komt met wat wij lucht noemen: er vormt zich dan een laagje op het metaal wat zeer slecht geleid, en inderdaad voor 'leuke' effecten kan zorgen bij hoogfrequente wisselspanning (ik schat dat DCC ergens rond de 12 kHz zit, maar dat baseer ik puur op het piepende geluid dat je hoort als je wijs- en middelvinger in een V over de 2 rails haalt)
Dat er tape omheen zit wil niet zeggen dat er geen lucht bij kan komen.
Als oxidatie verder de kans krijgt (bij koper en messing) dan zie je groen-uitslaande plekken op het materiaal.
Gelogd
Duizendpoot
team Mitropa
Offline
Berichten: 1189
Re:Veel draden
«
Reactie #16 Gepost op:
20 September 2010, 21:47:21 »
@ Matheus 18,
Vanuit mijn basis-opleiding weet ik niet beter dat alle elektrische verbindingen (groot en klein) gesoldeerd, geklemd of gekrompen moeten worden. Zelf zal ik voor mijn modelbaan altijd solderen of klemmen, maar dat is er in die jaren ingestampt en ging vaak over grote vermogens.
Ik kan me goed voorstelen dat twee of meerdere draden in elkaar gedraaid worden en tot frustatie van mij (en anderen) tot in lengte van jeren probleemloos functioneren. Ook dit heeft zeker te maken met het vermogen dat geschakeld wordt.
Natuurlijk heeft de vochtigheid van de ruimte te maken met de oxidatie van de koperdraadjes, maar dat zal een bepaalde weerstand creeren. Deze weerstand zal niet echt van invloed zijn op de sturingsfunctie van jou (en onze) componenten.
Met vriendelijke groet,
Hans
Gelogd
Met vriendelijke groet, Hans.
https://wp.duizendpoot.de
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26642
Re:Veel draden
«
Reactie #17 Gepost op:
20 September 2010, 21:57:24 »
Citaat van: Matheus 18 op 20 September 2010, 19:11:21
Sta mij gewoon toe om te lachen met welke inspanningen sommigen doen om draden te verbinden.
Lach maar lekker. Gelukkig doen elektriciteitsbedrijven en telecombedrijven wel veel inspanningen om goede verbindingen te maken, want anders zou iedereen het lachen heel snel vergaan. Stel je voor dat ze bij jouw huisaansluiting ook zouden zeggen: draai maar om de aders van de hoofdkabel heen, plakbandje erom en zand erover.
Kijk dus vooral naar de manier waarop professionele installaties in elkaar zitten, en probeer een gelijkwaardige werkwijze te vinden. Weliswaar met goedkopere middelen, want het klemmenmateriaal dat bij het "echte" werk wordt gebruikt is voor de hobbyist onbetaalbaar.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Veel draden