Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 20:36:49
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 20:32:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door class 37
Vandaag om 20:12:29
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 19:47:47
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 19:45:52
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:29:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:16:24
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:06:26
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 19:03:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jan Bennink
Vandaag om 18:24:09
Overstap naar HTM door defender
Vandaag om 18:23:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:01:34
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Terschellinger Spoor door defender
Vandaag om 17:15:47
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:02:14
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:48
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
  

Auteur Topic: Veel draden  (gelezen 1865 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re:Veel draden
« Reactie #15 Gepost op: 20 September 2010, 21:45:37 »
Oxidatie (roesten) treedt op als een metaal in contact komt met wat wij lucht noemen: er vormt zich dan een laagje op het metaal wat zeer slecht geleid, en inderdaad voor 'leuke' effecten kan zorgen bij hoogfrequente wisselspanning (ik schat dat DCC ergens rond de 12 kHz zit, maar dat baseer ik puur op het piepende geluid dat je hoort als je wijs- en middelvinger in een V over de 2 rails haalt)

Dat er tape omheen zit wil niet zeggen dat er geen lucht bij kan komen.

Als oxidatie verder de kans krijgt (bij koper en messing) dan zie je groen-uitslaande plekken op het materiaal.

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re:Veel draden
« Reactie #16 Gepost op: 20 September 2010, 21:47:21 »
@ Matheus 18,

Vanuit mijn basis-opleiding weet ik niet beter dat alle elektrische verbindingen (groot en klein) gesoldeerd, geklemd of gekrompen moeten worden. Zelf zal ik voor mijn modelbaan altijd solderen of klemmen, maar dat is er in die jaren ingestampt en ging vaak over grote vermogens.
Ik kan me goed voorstelen dat twee of meerdere draden in elkaar gedraaid worden en tot frustatie van mij (en anderen) tot in lengte van jeren probleemloos functioneren. Ook dit heeft zeker te maken met het vermogen dat geschakeld wordt.
Natuurlijk heeft de vochtigheid van de ruimte te maken met de oxidatie van de koperdraadjes, maar dat zal een bepaalde weerstand creeren. Deze weerstand zal niet echt van invloed zijn op de sturingsfunctie van jou (en onze) componenten. 

Met vriendelijke groet,
Hans
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26833
    • Pagina van klaas
Re:Veel draden
« Reactie #17 Gepost op: 20 September 2010, 21:57:24 »
Sta mij gewoon toe om te lachen met welke inspanningen sommigen doen om draden te verbinden.
Lach maar lekker. Gelukkig doen elektriciteitsbedrijven en telecombedrijven wel veel inspanningen om goede verbindingen te maken, want anders zou iedereen het lachen heel snel vergaan. Stel je voor dat ze bij jouw huisaansluiting ook zouden zeggen: draai maar om de aders van de hoofdkabel heen, plakbandje erom en zand erover.
Kijk dus vooral naar de manier waarop professionele installaties in elkaar zitten, en probeer een gelijkwaardige werkwijze te vinden. Weliswaar met goedkopere middelen, want het klemmenmateriaal dat bij het "echte" werk wordt gebruikt is voor de hobbyist onbetaalbaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.