Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door g-j
Vandaag om 16:56:35
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
TAMS PZS-2.2 door Japie
Vandaag om 16:33:57
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Rico [momfer]
Vandaag om 16:30:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door GD
Vandaag om 16:20:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:32:16
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door AlbertG
Vandaag om 15:21:13
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:02:46
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 13:37:28
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:34:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door nighttrain1
Vandaag om 13:01:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 11:04:59
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
Loksound downloads door Jaelro
Vandaag om 10:01:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
  

Auteur Topic: Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).  (gelezen 52738 keer)

WVDD

  • WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Gepost op: 14 September 2010, 20:35:41 »
Hallo mede modelspoorders,

Ik heb een nieuw baanplan gemaakt omdat ik niet meer ga beginnen aan Station Uden omdat me dat minder leuk leek omdat ik met wat dingen rekening moest houden om het toch realistisch te laten zien zoals het vroeger ook was.

Ik heb gekozen voor een kopstation omdat de ruimte die de bochten nodig hebben nu allemaal weg valt en die ik kan gebruiken voor langere perrons. Ook omdat mij een kopstation leuk leek omdat je veel met het berijden van de treinen bezig bent om ze niet te laten botsen. Ik heb de perrons zo lang mogelijk gemaakt. De perrons in het echt zijn minimaal 170 meter en in HO is dat minimaal 195 cm. Zie hier! Mijn kortste perron is ongeveer zoon 290 cm lang dus ik kan er lekker langen treinen laten stoppen. Ook heb ik langs het station nog een klein rangeer terrein gemaakt en nog wat opstel sporen. Ook zit er een schaduwstation bij.

Hier wat foto's van mijn baanplan tot nu toe:

Kopstation + Opstelsporen + rangeer terrein.


Schaduwstation.

De rangeer sporen en de perrons zitten met de lengte tegen de 300 cm aan de opstelsporen tegen de 120 cm. De opstelsporen bij het schaduwt station variëren tussen de 170 cm en de 270 cm ongeveer.
Graag hoor ik wat jullie er van vinden en misschien nog wat slimmen of leuke aanpassingen voor het station, rangeerterrein, opstelsporen of het schaduwstation.

Ik zal binnen kort er nog wel wat foto's opzetten van het station dat ik heb ontworpen. Dit stationsgebouw wil ik ook bij dit baanplan toepassen.

Wout.
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl

mat '69

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #1 Gepost op: 14 September 2010, 20:49:40 »
Wout,

Ergens eind jaren '80 / begin jaren '90 stond er in de railhobby een baanplan gebaseerd op het station Hoek van Holland wat bijna van dezelfde vorm en indeling was. Wellicht kun je het nog terugvinden en er ideeen uit opdoen. Het was uit de serie Van km tot km, en had veel mogelijkheden op een kleine ruimte, vandaar dat het me is bijgebleven.

grt Ferry

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1081
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #2 Gepost op: 14 September 2010, 21:04:02 »
De klim spiraal de andere richting uit laten draaien, dan rijden de opgaande treinen op het buitenste spoor, wat beter is voor het stijgings percentage.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #3 Gepost op: 15 September 2010, 11:06:16 »
Hoi Wout,

Leuk baanplan  (y). de opmerking die thurbo plaatste deel ik. Als je met lange treinen wilt gaan rijden dan moet je het stijging % zo laag mogelijk houden. Naar beneden gaan ze altijd wel  ;D.

Verder zou ik de sporen in het schaduwstation net zo lang maken als die in het station. Anders heb je wel lange perron sporen maar doordat je schaduwstation sporen korter zijn kun je uiteindelijk die lange treinen als nog niet laten rijden. Je kunt dit ondervangen door je schaduwstation te maken zoals ik hem heb (het is niet de meest duidelijke plaat):

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Buurdal_HO_480_300M_5A_1.jpg

Het zijn de rood onderbroken lijnen. Op deze manier zijn al je opstelsporen even lang. Of je ruimte technisch gaat uitkomen kan ik niet beoordelen.

Succes,

Jeroen

« Laatst bewerkt op: 15 September 2010, 11:08:09 door nachbar »

WVDD

  • WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #4 Gepost op: 15 September 2010, 12:41:04 »
Hallo,

@ Thurbo
Ja als ik lange treinen gewoon de andere kant omhoog laat gaan pakken ze ook het buitenste deel. Het maakt niet uit op welke ring ik ze omhoog laat rijden. De treinen kunnen bij elk spoor komen.

@ Nachbar
Ik zou wel willen om mijn schaduw even lang als mijn perrons te maken maar ik heb er gewoon niet genoeg ruimte voor. Of ik zou onder ook een kopschaduw station moeten maken :P scheelt me wel veel geld aan wissels. Of de perrons in korten.

@ Mat '69
Ik heb nog niks kunnen vinden maar als ik tijd heb ga ik wel even goed zoeken.

Wout.
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #5 Gepost op: 15 September 2010, 13:31:27 »
Als je Nederlands rijdt, dus rechts, kun je door een andere ligging van de uitgaande sporen van het station de spiraal andersom leggen. Dus de buitenbocht voor het naar boven gaan gebruiken.

Je hebt meer dan ruimte genoeg om je schaduwstation anders te leggen, op de voorgestelde manier.
Dus niet naar links en rechts laten "uitwaaieren", maar met rechte lijnen werken en even lange sporen maken.

Maarten.

WVDD

  • WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #6 Gepost op: 15 September 2010, 15:44:23 »
Hoi Maarten,

Wat bedoel je precies met  door een andere ligging van de uitgaande sporen van het station de spiraal andersom leggen? Bedoel je daarmee de klimspiraal in de andere hoek leggen en de perrons sporen aan de kant leggen waar nu de klim spiraal licht of zit ik nu fout?
En met Dus niet naar links en rechts laten "uitwaaieren", maar met rechte lijnen werken en even lange sporen maken?
Bedoel je dan zo alleen dan breder:
?

Wout.
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3903
    • MCKmodelbouw
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #7 Gepost op: 15 September 2010, 16:39:58 »
zie ik nou een keerlus in het ontwerp,
volgens mij wel toch?? :-\

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #8 Gepost op: 15 September 2010, 16:50:16 »
Je station blijft op dezelfde plaats.
Rij je naar links uit het station kom je in een bocht, daarna heb je de 4 wissels.
Trek de bocht verder door, zodat je langs de tafelrand uitkomt en leg de spiraal dan dus andersom. Maakt in wezen niets uit, alleen de buitenbocht dient dan voor het naar boven rijden.
Ik ben zelf Zwitserland liefhebber (linksrijdend), dus daar zou jouw voorstel weer beter voor zijn.

Je kleine tekening van het schaduwstation:  ja, zo is het bedoeld, en er is met aanpassing van de aan- en afvoerende sporen meer dan voldoende ruimte voor lange sporen.

(ik kan helaas niet tekenen)
Succes,
Maarten

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #9 Gepost op: 15 September 2010, 16:52:19 »
zie ik nou een keerlus in het ontwerp,

Klopt.
Je rijdt het station uit en mogelijk over hetzelfde spoor weer in.
Maar er is spoor genoeg (spiraal) om dat geen enkel probleem te laten zijn.

Maarten.

WVDD

  • WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #10 Gepost op: 15 September 2010, 18:02:08 »
@ Maarten
Bedoel je dan zo iets:
?

Wout.
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3903
    • MCKmodelbouw
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #11 Gepost op: 15 September 2010, 18:23:36 »
ja maar er meot wel rekening gehouden worden dat er een keerlusmodule ingebouwd wordt.
ik weet niet helemaal hoe dat werkt, andere wel.

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

WVDD

  • WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #12 Gepost op: 15 September 2010, 19:50:53 »
@ MathynK
Volgens mij moet je zoon keerlusmodule alleen maar gebruiken als de rail op de zelfde rails terug komt. Dus zo:

Maar ik heb hem zo niet. Klik hier voor meer informatie over de keerlusmodule en wat ze doen. maar ik kan het ook fout hebben ik heb maar even snel gekeken.

Wout.
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3903
    • MCKmodelbouw
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #13 Gepost op: 15 September 2010, 20:31:42 »
ja, maar als je op de bovenste tafel kijkt, komen de sporen samen ;)
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

WVDD

  • WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #14 Gepost op: 15 September 2010, 22:38:44 »
Waar bedoel je precies? Ik snap het niet. Links onder is een klimspiraal hé
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl