Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Minibaan Visserskaai H0
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:55:29
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 11:52:40
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
prutser
Vandaag
om 11:45:30
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
door
Gert Arkema
Vandaag
om 11:37:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:34:25
Rondom Charlois
door
Huup
Vandaag
om 11:32:53
Roco modellen op aliexpress
door
henk
Vandaag
om 11:14:40
PB Models, ICR-rijtuigen
door
saskia
Vandaag
om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder
door
Menno
Vandaag
om 11:04:59
Schroefkoppeling voor H0.
door
hervé
Vandaag
om 11:00:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Karben
Vandaag
om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:54:58
Loksound downloads
door
Jaelro
Vandaag
om 10:01:53
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
VAM65
Vandaag
om 09:01:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
26 October 2025, 23:01:51
viessmann 4500
door
Kees van der knijff
26 October 2025, 21:46:44
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Edwin2121992
26 October 2025, 21:21:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
26 October 2025, 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0
door
cor_b
26 October 2025, 20:42:04
TAMS PZS-2.2
door
Ronald Halma
26 October 2025, 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
orientexpress
26 October 2025, 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
26 October 2025, 19:58:42
Eurostar in brand
door
Arjan6511
26 October 2025, 19:29:41
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
26 October 2025, 19:26:57
Raadplaatje
door
grossraumwagen
26 October 2025, 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
26 October 2025, 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
GerardvV
26 October 2025, 18:58:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
26 October 2025, 18:13:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
26 October 2025, 17:45:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Volgende
- [
1
]
2
3
...
11
Omlaag
Auteur
Topic: Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation). (gelezen 52663 keer)
WVDD
WMU Projects.
Offline
Berichten: 453
Wout, WMU Projects.
Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Gepost op:
14 September 2010, 20:35:41 »
Hallo mede modelspoorders,
Ik heb een nieuw baanplan gemaakt omdat ik niet meer ga beginnen aan Station Uden omdat me dat minder leuk leek omdat ik met wat dingen rekening moest houden om het toch realistisch te laten zien zoals het vroeger ook was.
Ik heb gekozen voor een kopstation omdat de ruimte die de bochten nodig hebben nu allemaal weg valt en die ik kan gebruiken voor langere perrons. Ook omdat mij een kopstation leuk leek omdat je veel met het berijden van de treinen bezig bent om ze niet te laten botsen. Ik heb de perrons zo lang mogelijk gemaakt. De perrons in het echt zijn minimaal 170 meter en in HO is dat minimaal 195 cm.
Zie hier!
Mijn kortste perron is ongeveer zoon 290 cm lang dus ik kan er lekker langen treinen laten stoppen. Ook heb ik langs het station nog een klein rangeer terrein gemaakt en nog wat opstel sporen. Ook zit er een schaduwstation bij.
Hier wat foto's van mijn baanplan tot nu toe:
Kopstation + Opstelsporen + rangeer terrein.
Schaduwstation.
De rangeer sporen en de perrons zitten met de lengte tegen de 300 cm aan de opstelsporen tegen de 120 cm. De opstelsporen bij het schaduwt station variëren tussen de 170 cm en de 270 cm ongeveer.
Graag hoor ik wat jullie er van vinden en misschien nog wat slimmen of leuke aanpassingen voor het station, rangeerterrein, opstelsporen of het schaduwstation.
Ik zal binnen kort er nog wel wat foto's opzetten van het station dat ik heb ontworpen. Dit stationsgebouw wil ik ook bij dit baanplan toepassen.
Wout.
Gelogd
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl
mat '69
Offline
Berichten: 59
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #1 Gepost op:
14 September 2010, 20:49:40 »
Wout,
Ergens eind jaren '80 / begin jaren '90 stond er in de railhobby een baanplan gebaseerd op het station Hoek van Holland wat bijna van dezelfde vorm en indeling was. Wellicht kun je het nog terugvinden en er ideeen uit opdoen. Het was uit de serie Van km tot km, en had veel mogelijkheden op een kleine ruimte, vandaar dat het me is bijgebleven.
grt Ferry
Gelogd
Thurbo
Offline
Berichten: 1081
Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #2 Gepost op:
14 September 2010, 21:04:02 »
De klim spiraal de andere richting uit laten draaien, dan rijden de opgaande treinen op het buitenste spoor, wat beter is voor het stijgings percentage.
Gelogd
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.
nachbar
Offline
Berichten: 1168
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #3 Gepost op:
15 September 2010, 11:06:16 »
Hoi Wout,
Leuk baanplan
. de opmerking die thurbo plaatste deel ik. Als je met lange treinen wilt gaan rijden dan moet je het stijging % zo laag mogelijk houden. Naar beneden gaan ze altijd wel
.
Verder zou ik de sporen in het schaduwstation net zo lang maken als die in het station. Anders heb je wel lange perron sporen maar doordat je schaduwstation sporen korter zijn kun je uiteindelijk die lange treinen als nog niet laten rijden. Je kunt dit ondervangen door je schaduwstation te maken zoals ik hem heb (het is niet de meest duidelijke plaat):
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Buurdal_HO_480_300M_5A_1.jpg
Het zijn de rood onderbroken lijnen. Op deze manier zijn al je opstelsporen even lang. Of je ruimte technisch gaat uitkomen kan ik niet beoordelen.
Succes,
Jeroen
«
Laatst bewerkt op: 15 September 2010, 11:08:09 door nachbar
»
Gelogd
Buurdal I
Bührtal II
Bührtal III
WVDD
WMU Projects.
Offline
Berichten: 453
Wout, WMU Projects.
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #4 Gepost op:
15 September 2010, 12:41:04 »
Hallo,
@ Thurbo
Ja als ik lange treinen gewoon de andere kant omhoog laat gaan pakken ze ook het buitenste deel. Het maakt niet uit op welke ring ik ze omhoog laat rijden. De treinen kunnen bij elk spoor komen.
@ Nachbar
Ik zou wel willen om mijn schaduw even lang als mijn perrons te maken maar ik heb er gewoon niet genoeg ruimte voor. Of ik zou onder ook een kopschaduw station moeten maken
scheelt me wel veel geld aan wissels. Of de perrons in korten.
@ Mat '69
Ik heb nog niks kunnen vinden maar als ik tijd heb ga ik wel even goed zoeken.
Wout.
Gelogd
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl
maartenvanderburgt
Gast
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #5 Gepost op:
15 September 2010, 13:31:27 »
Als je Nederlands rijdt, dus rechts, kun je door een andere ligging van de uitgaande sporen van het station de spiraal andersom leggen. Dus de buitenbocht voor het naar boven gaan gebruiken.
Je hebt meer dan ruimte genoeg om je schaduwstation anders te leggen, op de voorgestelde manier.
Dus niet naar links en rechts laten "uitwaaieren", maar met rechte lijnen werken en even lange sporen maken.
Maarten.
Gelogd
WVDD
WMU Projects.
Offline
Berichten: 453
Wout, WMU Projects.
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #6 Gepost op:
15 September 2010, 15:44:23 »
Hoi Maarten,
Wat bedoel je precies met door een andere ligging van de uitgaande sporen van het station de spiraal andersom leggen? Bedoel je daarmee de klimspiraal in de andere hoek leggen en de perrons sporen aan de kant leggen waar nu de klim spiraal licht of zit ik nu fout?
En met Dus niet naar links en rechts laten "uitwaaieren", maar met rechte lijnen werken en even lange sporen maken?
Bedoel je dan zo alleen dan breder:
?
Wout.
Gelogd
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl
MathynK
Online
Berichten: 3903
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #7 Gepost op:
15 September 2010, 16:39:58 »
zie ik nou een keerlus in het ontwerp,
volgens mij wel toch??
gr,
mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
maartenvanderburgt
Gast
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #8 Gepost op:
15 September 2010, 16:50:16 »
Je station blijft op dezelfde plaats.
Rij je naar links uit het station kom je in een bocht, daarna heb je de 4 wissels.
Trek de bocht verder door, zodat je langs de tafelrand uitkomt en leg de spiraal dan dus andersom. Maakt in wezen niets uit, alleen de buitenbocht dient dan voor het naar boven rijden.
Ik ben zelf Zwitserland liefhebber (linksrijdend), dus daar zou jouw voorstel weer beter voor zijn.
Je kleine tekening van het schaduwstation: ja, zo is het bedoeld, en er is met aanpassing van de aan- en afvoerende sporen meer dan voldoende ruimte voor lange sporen.
(ik kan helaas niet tekenen)
Succes,
Maarten
Gelogd
maartenvanderburgt
Gast
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #9 Gepost op:
15 September 2010, 16:52:19 »
Citaat van: MathynK op 15 September 2010, 16:39:58
zie ik nou een keerlus in het ontwerp,
Klopt.
Je rijdt het station uit en mogelijk over hetzelfde spoor weer in.
Maar er is spoor genoeg (spiraal) om dat geen enkel probleem te laten zijn.
Maarten.
Gelogd
WVDD
WMU Projects.
Offline
Berichten: 453
Wout, WMU Projects.
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #10 Gepost op:
15 September 2010, 18:02:08 »
@ Maarten
Bedoel je dan zo iets:
?
Wout.
Gelogd
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl
MathynK
Online
Berichten: 3903
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #11 Gepost op:
15 September 2010, 18:23:36 »
ja maar er meot wel rekening gehouden worden dat er een keerlusmodule ingebouwd wordt.
ik weet niet helemaal hoe dat werkt, andere wel.
gr,
mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
WVDD
WMU Projects.
Offline
Berichten: 453
Wout, WMU Projects.
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #12 Gepost op:
15 September 2010, 19:50:53 »
@ MathynK
Volgens mij moet je zoon keerlusmodule alleen maar gebruiken als de rail op de zelfde rails terug komt. Dus zo:
Maar ik heb hem zo niet.
Klik hier
voor meer informatie over de keerlusmodule en wat ze doen. maar ik kan het ook fout hebben ik heb maar even snel gekeken.
Wout.
Gelogd
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl
MathynK
Online
Berichten: 3903
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #13 Gepost op:
15 September 2010, 20:31:42 »
ja, maar als je op de bovenste tafel kijkt, komen de sporen samen
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
WVDD
WMU Projects.
Offline
Berichten: 453
Wout, WMU Projects.
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
«
Reactie #14 Gepost op:
15 September 2010, 22:38:44 »
Waar bedoel je precies? Ik snap het niet. Links onder is een klimspiraal hé
Gelogd
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Volgende
- [
1
]
2
3
...
11
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).