Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 11:55:29
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:52:40
Had de NS4903 rangeerlicht? door prutser
Vandaag om 11:45:30
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Gert Arkema
Vandaag om 11:37:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 11:34:25
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 11:32:53
Roco modellen op aliexpress door henk
Vandaag om 11:14:40
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 11:04:59
Schroefkoppeling voor H0. door hervé
Vandaag om 11:00:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
Loksound downloads door Jaelro
Vandaag om 10:01:53
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 09:01:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
26 October 2025, 23:01:51
viessmann 4500 door Kees van der knijff
26 October 2025, 21:46:44
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Edwin2121992
26 October 2025, 21:21:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
26 October 2025, 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
26 October 2025, 20:42:04
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
26 October 2025, 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
26 October 2025, 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
26 October 2025, 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
26 October 2025, 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
26 October 2025, 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
26 October 2025, 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 October 2025, 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
26 October 2025, 18:58:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
26 October 2025, 18:13:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
26 October 2025, 17:45:49
  

Auteur Topic: Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).  (gelezen 52654 keer)

WVDD

  • WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Gepost op: 14 September 2010, 20:35:41 »
Hallo mede modelspoorders,

Ik heb een nieuw baanplan gemaakt omdat ik niet meer ga beginnen aan Station Uden omdat me dat minder leuk leek omdat ik met wat dingen rekening moest houden om het toch realistisch te laten zien zoals het vroeger ook was.

Ik heb gekozen voor een kopstation omdat de ruimte die de bochten nodig hebben nu allemaal weg valt en die ik kan gebruiken voor langere perrons. Ook omdat mij een kopstation leuk leek omdat je veel met het berijden van de treinen bezig bent om ze niet te laten botsen. Ik heb de perrons zo lang mogelijk gemaakt. De perrons in het echt zijn minimaal 170 meter en in HO is dat minimaal 195 cm. Zie hier! Mijn kortste perron is ongeveer zoon 290 cm lang dus ik kan er lekker langen treinen laten stoppen. Ook heb ik langs het station nog een klein rangeer terrein gemaakt en nog wat opstel sporen. Ook zit er een schaduwstation bij.

Hier wat foto's van mijn baanplan tot nu toe:

Kopstation + Opstelsporen + rangeer terrein.


Schaduwstation.

De rangeer sporen en de perrons zitten met de lengte tegen de 300 cm aan de opstelsporen tegen de 120 cm. De opstelsporen bij het schaduwt station variëren tussen de 170 cm en de 270 cm ongeveer.
Graag hoor ik wat jullie er van vinden en misschien nog wat slimmen of leuke aanpassingen voor het station, rangeerterrein, opstelsporen of het schaduwstation.

Ik zal binnen kort er nog wel wat foto's opzetten van het station dat ik heb ontworpen. Dit stationsgebouw wil ik ook bij dit baanplan toepassen.

Wout.
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl

mat '69

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #1 Gepost op: 14 September 2010, 20:49:40 »
Wout,

Ergens eind jaren '80 / begin jaren '90 stond er in de railhobby een baanplan gebaseerd op het station Hoek van Holland wat bijna van dezelfde vorm en indeling was. Wellicht kun je het nog terugvinden en er ideeen uit opdoen. Het was uit de serie Van km tot km, en had veel mogelijkheden op een kleine ruimte, vandaar dat het me is bijgebleven.

grt Ferry

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1081
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #2 Gepost op: 14 September 2010, 21:04:02 »
De klim spiraal de andere richting uit laten draaien, dan rijden de opgaande treinen op het buitenste spoor, wat beter is voor het stijgings percentage.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #3 Gepost op: 15 September 2010, 11:06:16 »
Hoi Wout,

Leuk baanplan  (y). de opmerking die thurbo plaatste deel ik. Als je met lange treinen wilt gaan rijden dan moet je het stijging % zo laag mogelijk houden. Naar beneden gaan ze altijd wel  ;D.

Verder zou ik de sporen in het schaduwstation net zo lang maken als die in het station. Anders heb je wel lange perron sporen maar doordat je schaduwstation sporen korter zijn kun je uiteindelijk die lange treinen als nog niet laten rijden. Je kunt dit ondervangen door je schaduwstation te maken zoals ik hem heb (het is niet de meest duidelijke plaat):

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Buurdal_HO_480_300M_5A_1.jpg

Het zijn de rood onderbroken lijnen. Op deze manier zijn al je opstelsporen even lang. Of je ruimte technisch gaat uitkomen kan ik niet beoordelen.

Succes,

Jeroen

« Laatst bewerkt op: 15 September 2010, 11:08:09 door nachbar »

WVDD

  • WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #4 Gepost op: 15 September 2010, 12:41:04 »
Hallo,

@ Thurbo
Ja als ik lange treinen gewoon de andere kant omhoog laat gaan pakken ze ook het buitenste deel. Het maakt niet uit op welke ring ik ze omhoog laat rijden. De treinen kunnen bij elk spoor komen.

@ Nachbar
Ik zou wel willen om mijn schaduw even lang als mijn perrons te maken maar ik heb er gewoon niet genoeg ruimte voor. Of ik zou onder ook een kopschaduw station moeten maken :P scheelt me wel veel geld aan wissels. Of de perrons in korten.

@ Mat '69
Ik heb nog niks kunnen vinden maar als ik tijd heb ga ik wel even goed zoeken.

Wout.
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #5 Gepost op: 15 September 2010, 13:31:27 »
Als je Nederlands rijdt, dus rechts, kun je door een andere ligging van de uitgaande sporen van het station de spiraal andersom leggen. Dus de buitenbocht voor het naar boven gaan gebruiken.

Je hebt meer dan ruimte genoeg om je schaduwstation anders te leggen, op de voorgestelde manier.
Dus niet naar links en rechts laten "uitwaaieren", maar met rechte lijnen werken en even lange sporen maken.

Maarten.

WVDD

  • WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #6 Gepost op: 15 September 2010, 15:44:23 »
Hoi Maarten,

Wat bedoel je precies met  door een andere ligging van de uitgaande sporen van het station de spiraal andersom leggen? Bedoel je daarmee de klimspiraal in de andere hoek leggen en de perrons sporen aan de kant leggen waar nu de klim spiraal licht of zit ik nu fout?
En met Dus niet naar links en rechts laten "uitwaaieren", maar met rechte lijnen werken en even lange sporen maken?
Bedoel je dan zo alleen dan breder:
?

Wout.
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl

MathynK

  • Online Online
  • Berichten: 3903
    • MCKmodelbouw
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #7 Gepost op: 15 September 2010, 16:39:58 »
zie ik nou een keerlus in het ontwerp,
volgens mij wel toch?? :-\

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #8 Gepost op: 15 September 2010, 16:50:16 »
Je station blijft op dezelfde plaats.
Rij je naar links uit het station kom je in een bocht, daarna heb je de 4 wissels.
Trek de bocht verder door, zodat je langs de tafelrand uitkomt en leg de spiraal dan dus andersom. Maakt in wezen niets uit, alleen de buitenbocht dient dan voor het naar boven rijden.
Ik ben zelf Zwitserland liefhebber (linksrijdend), dus daar zou jouw voorstel weer beter voor zijn.

Je kleine tekening van het schaduwstation:  ja, zo is het bedoeld, en er is met aanpassing van de aan- en afvoerende sporen meer dan voldoende ruimte voor lange sporen.

(ik kan helaas niet tekenen)
Succes,
Maarten

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #9 Gepost op: 15 September 2010, 16:52:19 »
zie ik nou een keerlus in het ontwerp,

Klopt.
Je rijdt het station uit en mogelijk over hetzelfde spoor weer in.
Maar er is spoor genoeg (spiraal) om dat geen enkel probleem te laten zijn.

Maarten.

WVDD

  • WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #10 Gepost op: 15 September 2010, 18:02:08 »
@ Maarten
Bedoel je dan zo iets:
?

Wout.
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl

MathynK

  • Online Online
  • Berichten: 3903
    • MCKmodelbouw
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #11 Gepost op: 15 September 2010, 18:23:36 »
ja maar er meot wel rekening gehouden worden dat er een keerlusmodule ingebouwd wordt.
ik weet niet helemaal hoe dat werkt, andere wel.

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

WVDD

  • WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #12 Gepost op: 15 September 2010, 19:50:53 »
@ MathynK
Volgens mij moet je zoon keerlusmodule alleen maar gebruiken als de rail op de zelfde rails terug komt. Dus zo:

Maar ik heb hem zo niet. Klik hier voor meer informatie over de keerlusmodule en wat ze doen. maar ik kan het ook fout hebben ik heb maar even snel gekeken.

Wout.
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl

MathynK

  • Online Online
  • Berichten: 3903
    • MCKmodelbouw
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #13 Gepost op: 15 September 2010, 20:31:42 »
ja, maar als je op de bovenste tafel kijkt, komen de sporen samen ;)
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

WVDD

  • WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Re:Centraal Station Ende (Baanplan HO Kopstation).
« Reactie #14 Gepost op: 15 September 2010, 22:38:44 »
Waar bedoel je precies? Ik snap het niet. Links onder is een klimspiraal hé
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl