Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
Project seaside Germany door Ronald69
Vandaag om 17:18:12
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door ArjanB
Vandaag om 15:39:17
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Roco modellen op aliexpress door Remco vM
Vandaag om 15:21:37
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 13:14:31
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 272135 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #375 Gepost op: 09 March 2011, 08:10:30 »
hier zijn geen woorden voor  (y)
gr Jan

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5403
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #376 Gepost op: 09 March 2011, 08:57:43 »
Overdrijven is een prachtig vak...klasse! Had je al een oplossing voor de omgekeerde drijfstangen of komt dat na voltooien van de bovenbouw? Ben erg benieuwd, dit is 1 van de loks die ik ooit nog eens wil gaan (na)bouwen..

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #377 Gepost op: 09 March 2011, 09:54:15 »
Karst,

Even snel door het 2100 boek heen bladerend lijkt het er op dat de spoiler ergens aan het eind van de oorlog geplaatst is. In het boek zijn, voor zo ver ik even snel kon zien, geen foto's te vinden van voor 1940 waarop de spoiler voorkomt.

Op het merendeel van de foto's na 1945 is de spoiler te zien. Wel heb ik de indruk dat de maatvoering enigszins kon varieren tussen een klein randje tot een grote(re) flap, maar dit kan perspectief vertekening zijn.

Model pre-WO-II : zonder flap
Model na WO-II met flap

PS na 1949 (CW-3755) werden versleten voorverwarmers en (ketel)injecteurs vervangen door niet-zuigende Monitor injecteurs van de series 4300 & 5000
PPS rugschotten dateren van na 1928, tochtzeil van na 1936

DEUVM

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #378 Gepost op: 09 March 2011, 10:25:01 »
CW 3130 van 22 sept '39. Aanbrengen windleirand.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #379 Gepost op: 09 March 2011, 11:56:10 »
CW 3130 van 22 sept '39. Aanbrengen windleirand.

Heb ik niet goed genoeg in het 2100 boek gekeken, of heb je deze info van elders?

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #380 Gepost op: 09 March 2011, 12:20:10 »
Hoi,

Thnx opnieuw voor de info.

Ik ga idd uit van na-oorlogs. En een exemplaar waarvan de voorwarmer niet is doorgerot ;)

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #381 Gepost op: 29 March 2011, 23:30:45 »
Hoi,

Vanavond de draad weer opgepakt :)

Na de beurs bleek dat de Ribu koppeling losgelaten had... Lijmen van die kunststof ging dus toch niet geweldig. Na de ervaring opgedaan met de C12c koppelingen, een iets degelijker wijze uitgedacht...



... het dekseltje heeft pootjes die in de gaatjes van de geleider vallen. Deze kort afgeknipt en door de geleider heen met 1mm uitgeboord. Daarna, ook met de geleider als mal, 0.8mm gaatjes in de tenderbodem geboord. En met een M1 tapje draad er in getapt...



... en dan is het plotseling heel makkelijk vastschroeven met 3 M1 boutjes  ;D



... voor de borging aan de andere kant er een moertje opgedraaid :)

Zo, dat was 'hygiene' ;) Nu kunnen we weer verder :)

Grtzz,

Karst

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #382 Gepost op: 30 March 2011, 16:33:14 »
Het lijkt me wel dat je nu die Ribu, indien nodig, makkelijker kan vervangen, dan wanneer ze gelijmd zijn. Nu is het een kwestie van schroefjes/moeren los draaien en een nieuwe plaatsen.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #383 Gepost op: 31 March 2011, 00:11:24 »
Hoi,

Citaat van: nederduitsemeester
...dat je nu die Ribu, indien nodig, makkelijker kan vervangen, dan wanneer ze gelijmd zijn...

Ook, maar vooral vanwege de stevigheid ;)

Hoewel de verleiding groot was om 'even' iets aan de 9500 te doen, toch maar eerst de 2100 afmaken  :P



.. de luchtketel en de voorwarmer geplaatst. Omdat de volledige gietstukken geen enkele beweging van de bogie toelaten, eerst maar eens flink aan het vijlen geweest. @#$%^& wat een hard messing is dat  :(  Maar uiteindelijk toch gelukt :) Bogie loopt nu netjes vrij. Maakt geen kortsluiting ( nog ;) ) Maar zo nodig, kan er nog een stukje weggeslepen worden :)



... de voorwarmer. Hij zit ca. 1.5mm te ver naar achteren, daar er anders de leidingen niet aan kunnen ivm de bogieuitslag  :'(



... en de luchtketel. Die zit wel op de goed plaats :)

Volgende keer maar eens verder met de pompen en de buffers.

Grtzz,

Karst

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #384 Gepost op: 31 March 2011, 08:33:42 »
...... Omdat de volledige gietstukken geen enkele beweging van de bogie toelaten, ....
Komt dat vanwege de grotere maat bogiewielstellen die je gemonteerd hebt?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #385 Gepost op: 31 March 2011, 09:16:16 »
Uiteraard  ;D ;D

Nee, zonder gekheid. Ook bij de 10.5mm wielen zouden de flenzen de luchttank en de voorwarmer raken. Er moet dus zowiezo ruimte gemaakt worden wil je iets anders dan rechuit of bijna rechtuit ( R > 800mm ) rijden.

De voorwarmer gaat er overigens weer af.... Het blijkt dattie voor de trapjes is komen te zitten.  :-[ Dus moet naar voren... eens kijken hoe we dan de leidingen gaan oplossen  :-\

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #386 Gepost op: 01 April 2011, 00:33:52 »
Hoi,

Eerst maar eens de fout van gisteravond hersteld...  Even 10 seconden de brander op de voorwarmer en plop, daar ging die  :D



... vervolgens verder afgevijld, met zoveel mogelijk behoud van details ;)


Toen werd het buffertijd en ...



... pompenfestijn :) Hier de zijde met de luchtvoorziening.



... en hier de kant van de voorwarmer-met-voedingspomp



... hoe fraai dat staat, kun je eigenlijk alleen van voren zien ;)



... de voedingspomp is op het blikje gesoldeerd wat de kit voor de luchtpomp heeft voorzien. Want op diverse HUA foto's zie ik daar ook een soort steun achter zitten...



... die ik op diezelfde foto's bij de luchtpomp niet zie. Sterker, de luchtpomp heeft steunen die tegen de ketel rusten. Dus werd er een gaatje in de voetplaat geboord en daarin de pomp gesoldeerd. de pomp staat nu net aan los van de voetplaat, maar wel stivig vast  :P

Verder waren ook deze beide gietstukken lichtelijk krom, maar dat is allemaal aardig rechtgebogen :)

Volgende keer wat leidingwerk. Overigens is de ketel nog steeds demontabel. Ik ga proberen dat ook zo te houden met het verleggen van de leidingen...


Grtzz,

Karst

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #387 Gepost op: 01 April 2011, 07:57:15 »
Wat mij opviel, waarom heb je de koppelstang (of is het de drijfstang?) op zijn kop hangen?

Dus met de olie vul gaten naar beneden.

Groeten,
Rutger

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #388 Gepost op: 01 April 2011, 08:30:53 »
Even teruglezen, Rutger.

Zoals ze nu gemonteerd zitten wel ( smeerpot-down ) Ik heb gister eens goed gekeken bij het origineel en de 2100 van Stig.

Een fout in de kit  :( Er hoort ter hoogte van de wielkast nog een kleine uitstulping boven op de voetplaat te zitten. Deze zit er dus niet in. Ga ik nog wel maken ;) gewoon de slijpschijf tegen de onderkant en net niet 'door' laten gaan. Ik heb ca. 0.4mm nodig. Net iets minder dan de plaatdikte...

Mooie voorgang Karst!  (y)
« Laatst bewerkt op: 01 April 2011, 11:39:15 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #389 Gepost op: 01 April 2011, 10:53:59 »
Wat mij opviel, waarom heb je de koppelstang (of is het de drijfstang?) op zijn kop hangen?

Dus met de olie vul gaten naar beneden.

Groeten,
Rutger

Even iets verder terug lezen Rutger, weet het niet meer uit m'n hoofd, maar er was een reden voor om het, tijdelijk, zo op te lossen. Ik geloof dat het iets met mogelijke kortsluiting te maken had. Verder ga jij als leerlingstoker HELEMAAL niet over oliepotjes vullen, daar is de mcn voor  :D (PS prettige dag as zondag.)