Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 264170 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #375 Gepost op: 09 March 2011, 08:10:30 »
hier zijn geen woorden voor  (y)
gr Jan

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #376 Gepost op: 09 March 2011, 08:57:43 »
Overdrijven is een prachtig vak...klasse! Had je al een oplossing voor de omgekeerde drijfstangen of komt dat na voltooien van de bovenbouw? Ben erg benieuwd, dit is 1 van de loks die ik ooit nog eens wil gaan (na)bouwen..

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #377 Gepost op: 09 March 2011, 09:54:15 »
Karst,

Even snel door het 2100 boek heen bladerend lijkt het er op dat de spoiler ergens aan het eind van de oorlog geplaatst is. In het boek zijn, voor zo ver ik even snel kon zien, geen foto's te vinden van voor 1940 waarop de spoiler voorkomt.

Op het merendeel van de foto's na 1945 is de spoiler te zien. Wel heb ik de indruk dat de maatvoering enigszins kon varieren tussen een klein randje tot een grote(re) flap, maar dit kan perspectief vertekening zijn.

Model pre-WO-II : zonder flap
Model na WO-II met flap

PS na 1949 (CW-3755) werden versleten voorverwarmers en (ketel)injecteurs vervangen door niet-zuigende Monitor injecteurs van de series 4300 & 5000
PPS rugschotten dateren van na 1928, tochtzeil van na 1936

DEUVM

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #378 Gepost op: 09 March 2011, 10:25:01 »
CW 3130 van 22 sept '39. Aanbrengen windleirand.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #379 Gepost op: 09 March 2011, 11:56:10 »
CW 3130 van 22 sept '39. Aanbrengen windleirand.

Heb ik niet goed genoeg in het 2100 boek gekeken, of heb je deze info van elders?

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #380 Gepost op: 09 March 2011, 12:20:10 »
Hoi,

Thnx opnieuw voor de info.

Ik ga idd uit van na-oorlogs. En een exemplaar waarvan de voorwarmer niet is doorgerot ;)

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #381 Gepost op: 29 March 2011, 23:30:45 »
Hoi,

Vanavond de draad weer opgepakt :)

Na de beurs bleek dat de Ribu koppeling losgelaten had... Lijmen van die kunststof ging dus toch niet geweldig. Na de ervaring opgedaan met de C12c koppelingen, een iets degelijker wijze uitgedacht...



... het dekseltje heeft pootjes die in de gaatjes van de geleider vallen. Deze kort afgeknipt en door de geleider heen met 1mm uitgeboord. Daarna, ook met de geleider als mal, 0.8mm gaatjes in de tenderbodem geboord. En met een M1 tapje draad er in getapt...



... en dan is het plotseling heel makkelijk vastschroeven met 3 M1 boutjes  ;D



... voor de borging aan de andere kant er een moertje opgedraaid :)

Zo, dat was 'hygiene' ;) Nu kunnen we weer verder :)

Grtzz,

Karst

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #382 Gepost op: 30 March 2011, 16:33:14 »
Het lijkt me wel dat je nu die Ribu, indien nodig, makkelijker kan vervangen, dan wanneer ze gelijmd zijn. Nu is het een kwestie van schroefjes/moeren los draaien en een nieuwe plaatsen.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #383 Gepost op: 31 March 2011, 00:11:24 »
Hoi,

Citaat van: nederduitsemeester
...dat je nu die Ribu, indien nodig, makkelijker kan vervangen, dan wanneer ze gelijmd zijn...

Ook, maar vooral vanwege de stevigheid ;)

Hoewel de verleiding groot was om 'even' iets aan de 9500 te doen, toch maar eerst de 2100 afmaken  :P



.. de luchtketel en de voorwarmer geplaatst. Omdat de volledige gietstukken geen enkele beweging van de bogie toelaten, eerst maar eens flink aan het vijlen geweest. @#$%^& wat een hard messing is dat  :(  Maar uiteindelijk toch gelukt :) Bogie loopt nu netjes vrij. Maakt geen kortsluiting ( nog ;) ) Maar zo nodig, kan er nog een stukje weggeslepen worden :)



... de voorwarmer. Hij zit ca. 1.5mm te ver naar achteren, daar er anders de leidingen niet aan kunnen ivm de bogieuitslag  :'(



... en de luchtketel. Die zit wel op de goed plaats :)

Volgende keer maar eens verder met de pompen en de buffers.

Grtzz,

Karst

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #384 Gepost op: 31 March 2011, 08:33:42 »
...... Omdat de volledige gietstukken geen enkele beweging van de bogie toelaten, ....
Komt dat vanwege de grotere maat bogiewielstellen die je gemonteerd hebt?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #385 Gepost op: 31 March 2011, 09:16:16 »
Uiteraard  ;D ;D

Nee, zonder gekheid. Ook bij de 10.5mm wielen zouden de flenzen de luchttank en de voorwarmer raken. Er moet dus zowiezo ruimte gemaakt worden wil je iets anders dan rechuit of bijna rechtuit ( R > 800mm ) rijden.

De voorwarmer gaat er overigens weer af.... Het blijkt dattie voor de trapjes is komen te zitten.  :-[ Dus moet naar voren... eens kijken hoe we dan de leidingen gaan oplossen  :-\

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #386 Gepost op: 01 April 2011, 00:33:52 »
Hoi,

Eerst maar eens de fout van gisteravond hersteld...  Even 10 seconden de brander op de voorwarmer en plop, daar ging die  :D



... vervolgens verder afgevijld, met zoveel mogelijk behoud van details ;)


Toen werd het buffertijd en ...



... pompenfestijn :) Hier de zijde met de luchtvoorziening.



... en hier de kant van de voorwarmer-met-voedingspomp



... hoe fraai dat staat, kun je eigenlijk alleen van voren zien ;)



... de voedingspomp is op het blikje gesoldeerd wat de kit voor de luchtpomp heeft voorzien. Want op diverse HUA foto's zie ik daar ook een soort steun achter zitten...



... die ik op diezelfde foto's bij de luchtpomp niet zie. Sterker, de luchtpomp heeft steunen die tegen de ketel rusten. Dus werd er een gaatje in de voetplaat geboord en daarin de pomp gesoldeerd. de pomp staat nu net aan los van de voetplaat, maar wel stivig vast  :P

Verder waren ook deze beide gietstukken lichtelijk krom, maar dat is allemaal aardig rechtgebogen :)

Volgende keer wat leidingwerk. Overigens is de ketel nog steeds demontabel. Ik ga proberen dat ook zo te houden met het verleggen van de leidingen...


Grtzz,

Karst

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #387 Gepost op: 01 April 2011, 07:57:15 »
Wat mij opviel, waarom heb je de koppelstang (of is het de drijfstang?) op zijn kop hangen?

Dus met de olie vul gaten naar beneden.

Groeten,
Rutger

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #388 Gepost op: 01 April 2011, 08:30:53 »
Even teruglezen, Rutger.

Zoals ze nu gemonteerd zitten wel ( smeerpot-down ) Ik heb gister eens goed gekeken bij het origineel en de 2100 van Stig.

Een fout in de kit  :( Er hoort ter hoogte van de wielkast nog een kleine uitstulping boven op de voetplaat te zitten. Deze zit er dus niet in. Ga ik nog wel maken ;) gewoon de slijpschijf tegen de onderkant en net niet 'door' laten gaan. Ik heb ca. 0.4mm nodig. Net iets minder dan de plaatdikte...

Mooie voorgang Karst!  (y)
« Laatst bewerkt op: 01 April 2011, 11:39:15 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #389 Gepost op: 01 April 2011, 10:53:59 »
Wat mij opviel, waarom heb je de koppelstang (of is het de drijfstang?) op zijn kop hangen?

Dus met de olie vul gaten naar beneden.

Groeten,
Rutger

Even iets verder terug lezen Rutger, weet het niet meer uit m'n hoofd, maar er was een reden voor om het, tijdelijk, zo op te lossen. Ik geloof dat het iets met mogelijke kortsluiting te maken had. Verder ga jij als leerlingstoker HELEMAAL niet over oliepotjes vullen, daar is de mcn voor  :D (PS prettige dag as zondag.)