Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Sikje 225 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:01:10
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:57:33
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 12:52:48
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 12:19:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:35:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 09:10:56
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 264087 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #300 Gepost op: 25 February 2011, 00:27:24 »
Hoi,

Ik heb dit beest...



... 80 wat maximaal. regelbaar van 150 'C - 450 'C. 150 -175 gebruik ik voor low-melt. 260 - 300 voor electronica en licht messingwerk ( remerk, stangetjes etc. ) 380 - 410 voor normaal messing werk en 450 voor grote gietdelen ( rookkastdeur etc. )
Er zit een relatief brede punt op van 3mm breed, beitelvorm.

[Edit]

Zo'n brander hebben wij hier ook in huis. Mijn meiske maart er creme-brulee mee ;) Ik heb zelf zo'n pen-brandertje. Werkt heel fijn, alleen lastig aan te steken. Ik gebruik de creme-brulee brander ook wel eens. Handige piezo ontsteking ;)

[/Edit]


En dan nog even de bovenbouw op het frame gemonteerd...



... zie hoe krap het er aan toegaat rondom de stroomafname. Daarom maakte ik er een 'wetenschap' van Stig  :P



... de koppelstangen moest ik, tijdelijk, op de kop monteren...  :'( Het draait dus niet vrij onder de voorste wielkast door...



... maar nog steeds mijn trots: Minimale afstand tussen tender en loc. Tussen voetplaat en tender zitten nu.... jawel 1.7mm  ;D 8)


Grtzz en tot morgen,

Karst
« Laatst bewerkt op: 25 February 2011, 00:29:35 door Karst Drenth »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #301 Gepost op: 25 February 2011, 00:42:12 »
Yes, see joe.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #302 Gepost op: 25 February 2011, 00:50:13 »
see you three

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #303 Gepost op: 25 February 2011, 16:37:51 »
Hoi,



... aan de tendervoorwand, de tenderdeuren, voetplaat en kolenmond gesoldeerd.

Karst

Karst,

Vandaag even op de 2100 in het NSM wezen kijken en inderdaad de stookplaat staat in een hoek omhoog. Echter........

Als ik er goed naar kijk kan ik me nauwelijks voorstellen dat dit in de dagelijkse praktijk zo gebruikt is. Verder vallen een aantal zaken op:
- metaal stookplaat is aanzienlijk dunner dan wat normaal voor dergelijke platen gebruikt wordt
- het lijkt er erg op dat deze plaat er in een later stadium (bij NSM) is op gezet.
* de schuif waarmee je de kolentoevoer kon reguleren indien de tender vol was is verdwenen
* de schuine plaat zit meer met hechtlassen vast dan met echte lassen

Kortom ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit in de NS tijd de uitvoering van de stookplaat was. Op deze manier sta je wel heel erg krom te scheppen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze plaat er in het NSM is opgezet om te voorkomen dat (bij demonstraties???) de kolen op de voetplaat vallen en de loc dan vies wordt.

Meer kan ik er nu niet van maken. Indien ik ooit nog een goede foto of tekening tegen kom zal ik er op letten

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #304 Gepost op: 25 February 2011, 20:02:18 »
Hoi,

Ik ook. En maakte deze foto:



... misschen kunnen de praktiserende stokers alhier op het forum wat zinnigs van zeggen  ??? Het lijkt mij erg dun plaatstaal, zeker in vergelijking met de rest van tender en loc...  :-\

Oproep: Er zijn een aantal foto's gemaakt van de 2100 Line-Up bij OHMB. Natuurlijk daar zelf niet aangedacht. Had het te druk met ***len ;)

Zouden die foto's hier gepost kunnen willen worden ?

Overigens wel een kleine deceptie voor Stig... zijn originele Philo heeft ook 10.4mm wielen  :P

Grtzz,

Karst

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #305 Gepost op: 25 February 2011, 20:16:05 »
Ik heb nog een paar plaatjes, die moet ik dan even van het toestel afhalen.

Overigens, over die diameter, ik heb mijn Philo 2100 even gepakt, die heeft loopwielen
van resp. 11,2mm en met flens 13,4mm... dus hoe het nu zit, misschien dat die van mij ooit
aangepast is.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #306 Gepost op: 25 February 2011, 20:17:45 »
Hoi,

Het gaat om de diameter van de wielen, Niet om de flens. ;)

Ben benieuwd naar de foto's :)

Grtzz,

Karst

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #307 Gepost op: 25 February 2011, 20:20:36 »
Karst
iedereen denkt met je mee ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

wel knap dat jij foto`s hebt kunnen maken zonder blagen
gr Jan

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #308 Gepost op: 25 February 2011, 20:22:47 »
 ;D

Ruige, ongeschoren verschijning met een wilde bos haar... daar hebben blagen het niet zo op ;) Of althans hun ouders niet  ;D ;D ;D

Eigenlijk hadden we de 2100 line-up op de bufferbalk van de NSM 2100 moeten doen....  :P

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #309 Gepost op: 26 February 2011, 00:30:31 »
Hoi,

Na het voorbeeld live te hebben besnuffelt vandaag, omdat het nog vers in het geheugen zit...



... de vuurkist met kastjes en klepjes gemonteerd. En nee... hier had ik nou net geen foto van  :-[, maar heb er wel 10 minuten naar staan kijken ;)



... dan even de ketel passen... PERFECT !  8) (y) ( zit nog niet vast, eerst de voorste voetplaat afmaken ;)



... zie hier, ketel sluit aardig aan ;)


Dan nog deze foto's geschoten:





... mijn vemoeden gaat uit naar de niet-aanzuigende injecteurs die in de plaats van de voorverwarmer zijn gekomen  ???

Wie weet het echte antwoord ?

Grtzz,

Karst


kor952

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #310 Gepost op: 26 February 2011, 02:03:57 »
Hallo Karst,

Hoe krijg je al die losse onderdelen zo mooi op je ketel en hoe houd je ze tijdens het solderen op hun plek? Ik had vroeger altijd gaatjes in mijn vingers van het vast houden, op een gegeven moment wordt je daar goed sjacherijnig van......Binnenkort moet ik weer de nodige ventilatoren op een rijtuigdak solderen (Philo kit 41a AB7521-7555), 't zou fijn zijn als ik voor die tijd jouw trucje onder knie heb.

gr.

Ronald K.

Edit...paar foutjes in de tekst gerepareerd...'t was al wat laat...
« Laatst bewerkt op: 26 February 2011, 10:23:24 door kor952 »

sixkiller

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #311 Gepost op: 26 February 2011, 02:06:43 »
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar in dit filmpje zie je Jeremy Clarkson kolen scheppen op een Engelse stoomloc waarbij je een mooi shot hebt van zon bak: klik. Ik weet wel dat t een hele andere tender is en er misschien ook verschillende vormen in zijn. Maar aangezien hij hier helemaal horizontaal zit en er gigantische kolen geschept moeten worden lijkt het mij logisch dat het gewoon bijna horizontaal hoort te zitten omdat het anders veel meer inspanning kost en te langzaam als daar een hoek in zit (je ziet ze er ook gewoon naast liggen/vallen, hoewel dat waarschijnlijk aan de 'stoker' zelf heeft gelegen ;-)).

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #312 Gepost op: 26 February 2011, 02:10:41 »
@ kor dat is niet moeilijk.
eerst ventilatoren voor vertinnen.
allemaal met soldeerverf op het dak zetten extra flux erbij.
dan in een keer met gas brander dak heet stoken
daarna met low melt dak aan rijtuigbak vast solderen.
gr jan

kor952

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #313 Gepost op: 26 February 2011, 02:52:09 »
Bedankt voor je uitleg, ik hoop dat dat ook lukt bij de 41a omdat die witmetalen dak-uiteinden heeft. Die ik bij de 41c, die ik nu aan het afbouwen ben, met lowmelt aan het dak en kopwand heb gesoldeerd, het dak zelf heb ik nu met gewoon soldeer op de rijtuigbak vast gezet.

gr. Ronald K.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #314 Gepost op: 26 February 2011, 08:00:19 »
Ik leg de ventilator in het gaatje, en leg het dak op z'n kop. Stukje soldeer erbij en flux en de brander erover. Hij zit dan niet goed, maar dat doe ik nadat ze allemaal vast zitten. Evt. met een stukje tape op z'n plek houden dattie diep genoeg tegen het dak aanzit. Daarna het dak normaal neer leggen en elk ventilatortje nog even verwarmen en met een pincet recht zetten.

Vervolgens het dak met normale soldeer aan de bak solderen. Mochten er door teveel hitte plaatselijk een ventilator "omgevallen" zijn, gewoon weer even die ventilator verhitten en recht zetten.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)