Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 264745 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #705 Gepost op: 20 November 2015, 01:02:58 »
  • remwerk tender maken: dwarsverbindingen remblokken en remstangen
  • tenderdeurtjes aan de lok solderen. Hoewel dit aan de tender moet, doe ik het toch maar aan de lok, anders weer die lelijke sleuven wegwerken
  • spuileiding ketelspuien maken
  • steuntje watertoevoer Knorr pomp op voetplaat
  • dubbele handrailhouders vervangen
  • rookkastdeur grendel weer erop zetten
  • frontlantaarns voorbereiden op verlichting cf idee Robbert-Jan
  • stroomafname tenderwielen, drijfwielen en bogie voorbereiden; ik maak rechts overal stroomafname en het chassis, zowel lok als tender hangt aan de linkerrail
  • luidsprekers bestellen
  • zandleidingen vastzetten en onder chassis maken
  • verbeterde asla maken
  • smeerpersverdeler opnieuw maken die door het tapijtmonster is verslonden
  • gaatjes boren in de overkapping van de cylinders voor smeerleidingen
  • houten vloer in machinistenhuis
  • en alle dingen die ik nu nog vergeet

Het schiet toch een beetje op. Eerst de zandleidingen gemaakt:


rechts en


links

Op de plek waar de leidingen in het echt verlengd zijn zit nu een stukje buis over de leiding. Ik denk daar nog de 2 verbindingmoeren op te maken, maar pas als het gespoten is. En ik heb deze maat moertjes niet met een gaatje van 0,6mm. Eens kijken of ik die kan bestellen, dan zijn ze er over anderhalve week.

Vervolgens aan de slag met de asla. Gert had gezien dat die niet groot genoeg was in het messing onderdeel van Philotrain en bovendien op deze wijze uitgevoerd levert dat ook een te ondiepe schommelarm op tussen de aandrijfassen:



De oplossing is om het stuk asla weg te vijlen en een nieuwe aan de binnenkant van het onderdeel te solderen zodat er een asla met de juiste diepte ontstaat en er meer dikte komt voor de schommelarm:



Ziet er een beetje kaal uit zo zonder wielen en remmen, maar volgens de tekeningen klopt dit zo. Het is overigens een stukje messing strip van 0,4mm met een hoogte van 4,4mm.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #706 Gepost op: 22 November 2015, 00:48:30 »
Bijna klaar:

  • remwerk tender maken: dwarsverbindingen remblokken en remstangen
  • tenderdeurtjes aan de lok solderen. Hoewel dit aan de tender moet, doe ik het toch maar aan de lok, anders weer die lelijke sleuven wegwerken
  • spuileiding ketelspuien maken
  • steuntje watertoevoer Knorr pomp op voetplaat
  • dubbele handrailhouders vervangen
  • rookkastdeur grendel weer erop zetten
  • frontlantaarns voorbereiden op verlichting cf idee Robbert-Jan
  • stroomafname tenderwielen, drijfwielen en bogie voorbereiden; ik maak rechts overal stroomafname en het chassis, zowel lok als tender hangt aan de linkerrail
  • luidsprekers bestellen
  • zandleidingen vastzetten en onder chassis maken
  • verbeterde asla maken
  • smeerpersverdeler opnieuw maken die door het tapijtmonster is verslonden
  • gaatjes boren in de overkapping van de cylinders voor smeerleidingen
  • houten vloer in machinistenhuis
  • en alle dingen die ik nu nog vergeet

Gisteravond eerst de nieuwe smeerpersverdeler gemaakt en geplaatst. Vanavond het remwerk van de tender op de gok gemaakt. Nu nog misschien de snuifkleppen. Die zitten aan de zijkanten van de rookkastvoet en lijken op de 2104 in het NSM op een Mona toetje, maar op foto's in het 2100 boek ziet het er anders uit.
Ook heb ik de hele lok in elkaar gezet om te kijken of dat nog kon na alle uitbreidingen en of het geheel nog rijdt, maar dat bleek allemaal prima in orde. Volgens mij heb ik zo'n 2 maanden terug de wielen eraf gehaald. Ook zag ik dat ik de zandleidingen onder het chassis nog moet maken.

Het remwerk is gokwerk, want ik heb alleen een zijdelingse tekening van tender versie 3, de scheepstender. Het zou me niet verbazen als die hetzelfde is als onder de andere tenders. Dus dat betekent een dwarsstang onderaan de remblokhouders en deze dwarsstangen worden met elkaar verbonden met 2 trekstangen die meestal van breed naar smal lopen. De trekstangen worden aangetrokken door een volgens mij verticale remcylinder die via hefbomen de trekstangen bedienen.

Dus zo heb ik het gemaakt van 0,5mm draad en 0,5 * 1mm u-profiel. Dat laatste klopt niet (zal nooit een u-profiel zijn geweest), maar ik had niks voorhanden wat qua zijdikte juist was en onder de tender zie je verder toch niks:



De wielen blijven keurig vrij en het geheel is afneembaar om het chassis zonder wielen te kunnen spuiten:







Dan is dit de huidige stand van zaken:





En ik hoop dat het straks een redelijke trein zal trekken:




mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #707 Gepost op: 22 November 2015, 00:55:45 »
Ja hoor, midden in de nacht en meneer post nog een en ander. Mooi hoor, maar ik begin achterop te raken  ;) .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

ErikBos

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Nederlands Spoor 1 livesteam fanaat en beetje H0
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #708 Gepost op: 22 November 2015, 00:58:12 »
Ik dacht net het zelfde. Ziet er weer keurig uit Ivo!

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk


roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #709 Gepost op: 22 November 2015, 01:00:17 »
Top gedaan Ivo
En dat remwerk klopt wel zo ongeveer met mijn fabrieksphilo.
Nou moet ik er ook maar eens aan gaan beginnen
« Laatst bewerkt op: 22 November 2015, 01:04:54 door roadster36 »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #710 Gepost op: 22 November 2015, 02:23:42 »
Wat doet die Duitse bak erachter? Heb je er nog nooit een omgespoten?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #711 Gepost op: 22 November 2015, 13:47:36 »
Nee, ik heb er 3, een bruin van volgens mij de KPEV, een van de DRG en een van de SNCB. Die laatste ga ik ombouwen en omspuiten, maar inderdaad nog nooit een NL versie van gemaakt. De DRG blijft DRG en de KPEV heeft mooie pruisische draaistellen voor EB productions rijtuigen. Qua bagagewagens loop ik achter: deze en dan nog 2 HSM 3 as buiken, 2 HSM 4 as buiken en 2 SS 3 3 as buiken (GA productions). Allemaal nog te bouwen.

Remwerk op een fabrieks 2100 Philo heb ik nooit gezien. Plaatjes?


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #712 Gepost op: 22 November 2015, 14:29:16 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #713 Gepost op: 22 November 2015, 16:30:48 »
Mooi, dan zat dat etsdeel ook niet bij mijn kit. Maakt niet uit, ik vind mijn oplossing eigenlijk mooier dan het etsdeel, omdat bij het etsdeel de stangen tussen de 2e en 3e as recht lopen terwijl ze dat niet doen. Ik zie trouwens wel dat ik de voorste stangen in mijn model nog omhoog moet buigen.

Is trouwens geen originele Philo zie ik: ik zie een kortkoppeling zitten  ;D (y)  Moet ik er ook nog inplakken.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #714 Gepost op: 22 November 2015, 23:04:31 »
Dat is een kleine symoba die past daar prima.
Je kunt natuurlijk ook Karst zn masterpiece of engineering toepassen.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #715 Gepost op: 22 November 2015, 23:48:41 »
Kan ik doen. Ik moet nog even kijken wat het beste past en of het niet over een van de bevestigingsschroeven valt tussen chassis en opbouw.

Zandleidingen onder het chassis zitten er nu ook. Ik zag tot mijn schrik op een foto van mij van de 2104 in het NSM dat de dwarsstangen van de remmen van de lok nog zijn opgesloten in een vangbeugel aan het chassis. Net zoals bij de groentenwagen van Dutzrail. Ik denk dat ik ze maar weglaat  :)

Ik moet ook nog op zoek naar een dun stukje dubbelzijdig printplaat voor de stroomafname. Bij de tender is dat makkelijk te maken met 3 stukjes fosforbrons draad en ook op de lok heb ik een plek gevonden voor een smal stukje bovenop de rechter frameplaat. De houten vloer moet ik nog maken, maar die kan toch pas worden aangebracht nadat het metaal in de etchprimer zit. Nog een veer geprobeerd te maken voor de bogie, maar die zat vooral in de weg, dus nog maar eens even nadenken.

  • remwerk tender maken: dwarsverbindingen remblokken en remstangen
  • tenderdeurtjes aan de lok solderen. Hoewel dit aan de tender moet, doe ik het toch maar aan de lok, anders weer die lelijke sleuven wegwerken
  • spuileiding ketelspuien maken
  • steuntje watertoevoer Knorr pomp op voetplaat
  • dubbele handrailhouders vervangen
  • rookkastdeur grendel weer erop zetten
  • frontlantaarns voorbereiden op verlichting cf idee Robbert-Jan
  • stroomafname tenderwielen, drijfwielen en bogie voorbereiden; ik maak rechts overal stroomafname en het chassis, zowel lok als tender hangt aan de linkerrail
  • luidsprekers bestellen
  • zandleidingen vastzettenen onder chassis maken
  • verbeterde asla maken
  • smeerpersverdeler opnieuw maken die door het tapijtmonster is verslonden
  • gaatjes boren in de overkapping van de cylinders voor smeerleidingen
  • houten vloer in machinistenhuis
  • en alle dingen die ik nu nog vergeet

Tenslotte de hangbeugel in het midden voor de bescherming tegen electrocutie met de lange haak veranderd. Paul vond de beugel niet mooi en ik ook niet evenals de loop van de hangbeugel met de knik. Het deed me twijfelen of deze beugel zo ver uit het huis moet hangen, maar een foto van de 2109 en ook van de 2103 hebben me overtuigd dat die echt zover uitsteekt. Maar niet met deze beugel:



Eerst de beugel recht gebogen, daarna opnieuw onder het dak gesoldeerd en de hangbeugel stomp eraan gesoldeerd:



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #716 Gepost op: 23 November 2015, 23:17:48 »
Ook nog op het lijstje: een houten vloer in het machinistenhuis. Janw stelde de vraag en het is inderdaad te zien dat er een houten vloer in zit en niet een metalen raster.

Dus modelhout van een houten modelschip opgezocht (had ik over van de bouw van een Botter). Fineer latje 0,4mm dik:



Op de foto's kun je zien dat er ongeveer 5 latten in de breedte in het huis liggen tussen de wielkappen. Dat is dan wel een beetje smokkelen, want die wielkappen zijn te breed en de vloer dus te smal. Latjes zijn op maat gesneden en tijdelijk op een stukje tape geplakt en op de vloer gelegd. Na de primer laag wordt het hout er definitief in gelijmd en wordt het met de rest van het chassis zwart gespoten. Misschien later nog een beetje ophalen met grijze en/of bruine verf, maar eigenlijk denk ik dat zo'n vloer in het gebruik gewoon snel zwart was:



Hier komt dat straks de cardan nog overheen te liggen:



Maar daar zie je met de tender straks bijna niets meer van:



Gewoon een leuk plaatje, omdat het straks uit elkaar gaat voor een soda bad.




Oh nee, eerst nog snuifkleppen maken, de bediening van de Michalk's smeerpers rechts (onder het machinistenhuis, aan de buitenkant van de koppelstang lopend) en stukjes dubbelzijdig printplaat voor de stroomafname solderen.

mvg,
Ivo

P.S., het is trouwens verleidelijk om straks ook een geel LEDje achter de opening van de vuurmond te zetten.
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #717 Gepost op: 23 November 2015, 23:24:14 »
het is trouwens verleidelijk om straks ook een geel LEDje achter de opening van de vuurmond te zetten.
Wit, geel en oranje. Kan je de intensiteit van je vuur laten wisselen  ;D

Een van het lachen bulderende Kniesoor, die vermoed dat je d'r ...... genoeg voor bent  (y)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #718 Gepost op: 23 November 2015, 23:29:24 »
Geen idee of dat werkt: http://www.modelbouwled.nl/contents/nl/d30_SMD_Led_0805_model_bouw_modelbouw.html . Drie knipper LED's inbouwen, geel warmwit en oranje. Plek zat achter het ketefront.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #719 Gepost op: 23 November 2015, 23:29:40 »
Tenslotte de hangbeugel in het midden voor de bescherming tegen electrocutie met de lange haak veranderd. Paul vond de beugel niet mooi en ik ook niet evenals de loop van de hangbeugel met de knik. Het deed me twijfelen of deze beugel zo ver uit het huis moet hangen, maar een foto van de 2109 en ook van de 2103 hebben me overtuigd dat die echt zover uitsteekt. Maar niet met deze beugel:



Eerst de beugel recht gebogen, daarna opnieuw onder het dak gesoldeerd en de hangbeugel stomp eraan gesoldeerd:

Had ik gemist, maar .... hij is FIJN  (y)