Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 264648 keer)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #615 Gepost op: 15 September 2015, 01:29:34 »
Ivo,

Als je inzoomt op de laatste grootbedrijf foto kan je zien dat de kraan die onder de (gesloten) regulateur zit ook vermoedelijk een driewegkraan is, of in ieder geval een kraan met drie aansluitingen.

Ik zit nu in het iPad stadium van de dag dus ik kan even wat minder qua plaatjes bewerken. Ik zal zsm ook weer eens in het 2100 boek duiken en kijken wat ik van de pijpenbrij kan maken

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #616 Gepost op: 15 September 2015, 12:02:49 »
Nog een foto van het ketelfront met weer nieuwe informatie:



Hier zie je de leidingen vanaf de middelste hendel gewoon opzij lopen.

Het ganghendel is hier ook zichtbaar

Er lijkt maar één remkraan te staan

Boven het ganghendel zie je de bediening van de luchtpomp.

Links en rechts zie je nog een soort handbediende smeerpersen. Die lijken aan te sluiten op de smeerleidingen links naar de Knorr pomp en rechts naar de luchtpomp. Die smeerpersen zie je op de andere foto's ook. Ik vraag me alleen af wanneer de stoker of machinist besluit deze persen te bedienen. Hoor je dat de pompen niet lekker lopen of zoiets?

Ook geen verhoogde vloer.

Is de hendel links die door de vloer gaat een handrem of is dat de bediening van de asla oid.

Is de grote hendel naast de smeerpers rechts de bediening van de fluit?

Leuk plaatje.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #617 Gepost op: 15 September 2015, 16:51:00 »
ik zie hele smalle wielkasten (duik) ;D

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #618 Gepost op: 15 September 2015, 17:02:15 »
Niks aan de hand: gewoon de lok ombouwen naar Fremo, H0-Pur of Finescale normen en het kan weer  ;D  Bovendien kunnen dan ook de zandleidingen weer recht door lopen door de voetplaat. Én niet te vergeten dan kunnen ook de wielkasten op de voetplaat onder ketel worden versmald.

Aan de andere kant:



Nu begrijp ik dat Philotrain de tenderdeurtjes aan de achterwand monteert en niet aan de tender. Dan zie je minder dat deze te breed zijn, als je de tenderdeurtjes naar binnenklapt. En maar goed ook dat de achterwand er in zit. Betekent dat een vroege 2100 of 500 bij de HSM eigenlijk niet met goed fatsoen kan worden gebouwd uit deze kit.  :(

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Frans8800

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #619 Gepost op: 15 September 2015, 17:26:53 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #620 Gepost op: 15 September 2015, 21:41:57 »
Frans,

Mooie plaat! Houten vloer! Wel bijzondere loop van de leidingen onder de injecteur. Ik weet niet of de machinist daar blij mee zou zijn.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #621 Gepost op: 16 September 2015, 10:26:13 »
ja, houten vloer. De barkruk is vervangen door een stoeltje met zitting rechts in de hoek. Lijkt me wel comfortabeler.

[EDIT passage gevonden en aangepast]
Op p. 83-84 van 'Woefelend over de Heilige Lijn' beschrijft H.G. Hesselink een rit met de 2116 in 1929, met een D-trein uit Parijs van Rotterdam DP naar Amsterdam CS, eerst in z'n rol als stoker, daarna als machinist. Als Staatsspoor-man kon hij namelijk niet overweg met het hellende rooster van de 2100 dat "als je maar wist hoe, in 't geheel geen inspanning vroeg bij het stoken". Bij Delft wisselt hij daarom met de machinist van rol, want die was wel een ex-HSM'er. Hij beschrijft de werkplek verder als volgt: "De ruil was zeer naar mijn zin en parmantig zat ik op m'n hoge zitplaats boven op het drijfwiel, op een primitief, onafgeveerd fietszadel (waar was het gerief en comfort dat we op een 3700, als zijnde van staatsafkomst, genoten?). Die grote drijfwielen hadden echter nog een ander bezwaar: ze deden me enerzijds  gedurende de rit denken dat we niet hard genoeg vooruit kwamen, anderzijds gaven ze me bij het remmen wederom een totaal verkeerd beeld van de snelheid, zodat ik in Den Haag en Leiden ongegeneerd doorschoot en de hc boos vroeg, wat of ons toch mankeerde."
« Laatst bewerkt op: 16 September 2015, 13:27:22 door janw »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11645
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #622 Gepost op: 16 September 2015, 10:33:01 »
Heel ander vraagje, maar heeft Philotrain ook een 2100 geproduceerd met de zgn Leonard-wielen?

En geen idee of het nog wat toe voegt, maar ik heb deze in mijn collectie:



Een nurkse machinist op een 2100  :)

Eelco
« Laatst bewerkt op: 16 September 2015, 10:37:58 door NS8714 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #623 Gepost op: 16 September 2015, 11:09:29 »
Die serieuze machinist staat al op de vorige pagina in een post van mij:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29837.msg3221598614.html#msg3221598614

Verder weet ik het niet zeker, maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat Philotrain een 2100 met Leonard wielen heeft gemaakt. Ik begrijp van de heren kleinseriefabrikanten dat wielen vaak het centrale probleem zijn bij het uitbrengen van een kit en dit zou dan wel een grote bijzonderheid zijn geweest. Ik ken ook geen Philotrain 1700 met het Meijer Mattern systeem, terwijl ik denk dat dat relatief eenvoudig te maken zou zijn.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #624 Gepost op: 16 September 2015, 12:27:57 »
passage uit Woefelend over de Heilige Lijn hierboven aangepast.

Een ander verslag van een rit met een 2100 is 'Met Blikken Tinus naar het Zuiden'  door J. Sand, waar het zowaar om een rit met de Etoile du Nord gaat. De schrijver was een journalist die in maart of april 1928 een rit meemaakte (zoals wel vaker gebeurde).  Het verhaal staat in de verhalenbundel 'De Laatste Stoomlocomotief' (pocketuitgave De Bezige 1996, redactie Vincent Denters, p. 117-129). Het stuk werd begin april 1928 in de Telegraaf gepubliceerd, en staat ook in het boek 'Het IJzeren Paard' van Marie-Anne Asselberghs uit 1959 (p. 177-195).
« Laatst bewerkt op: 16 September 2015, 13:29:08 door janw »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #625 Gepost op: 17 September 2015, 21:04:15 »
Hier is de foto die ik eerder bedoelde, de voorplaat van Nieuw Spoor van maart 1948. Hij zal ook wel rond die periode gemaakt zijn.
Volgens mij zie ik hier het machinistenhuis van een 2100 en perrons van A'dam CS op de achtergrond.

« Laatst bewerkt op: 17 September 2015, 21:07:04 door janw »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #626 Gepost op: 18 September 2015, 11:12:58 »
Mooi plaatje, het heeft zeker kenmerken van een 2100, zoals de handsmeerpers. Nu zie ik alleen 2 remkranen en op de meeste andere foto's zie ik er maar een. dat laatste vond ik eigenlijk vreemder dan de 2. En ik vind dat de regulateur wel heel erg ver omlaag staat. Wat is eigenlijk dat toestel dat rechts boven op een aparte forse steun staat boven het ganghendel? Ik zie in de 2104 foto dat daar zelfs een soort metalen rooster omheen is gezet.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #627 Gepost op: 18 September 2015, 14:20:48 »
smeerpers?

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #628 Gepost op: 18 September 2015, 14:23:01 »
- treinrem
- locrem

 ;)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #629 Gepost op: 18 September 2015, 15:14:42 »
Ok, wat denk ik te zien op de foto. Kan niet in de foto aanwijzen dus kijk met me mee en ik ben maar een amateur:

De machinist zit met zijn hand aan de regulateur. Schuin rechts daarboven zit het ganghendel, waarbij het handvat net achter de machinist zijn hand zit op de foto. Je ziet een tandwiel en daarin steekt aan de bovenkant een stuk metaal dat weer aan een hendel vast zit dat het ganghendel in een bepaalde stand vergrendelt. Ik scheld dit onderdeel vast uit, maar dat is wat het moet doen. Als je dan vanaf de hand van de machinist naar boven gaat zie je een remhendel zitten die deels schuil gaat achter de regulateur stang (lat). Dit is of de locrem, of de treinrem. Ik weet niet welke wat is, maar erboven zie je nog een remhendel zitten, dus 2 remmen. Schuin links daarboven zie je een pot zitten waar aan de bovenkant een stang uitsteekt die met het schuin naar boven stekende deel is in te drukken in de pot. Volgens mij is dat een handsmeerpers, omdat daar een leiding uitkomt die qua hoogte overeenkomt met de smeerleiding die langs de ketel naar de luchtpomp loopt. Aan de andere kant van het ketelfront zit zo'n zelfde smeerpers voor de Knorr pomp, maar dit is niet zichtbaar op deze foto, maar wel op andere. Als dat geen smeerpersen zijn, wat is het dan wel? Ik noem dat een smeerpers, omdat ik die smeerleidingen zie lopen en ik nergens tussen pompen en begin van de leidingen iets zie zitten dat op een pers lijkt, behalve deze dingen.
Dan zie ik rechts van deze 'smeerpers' een constructie die ik niet snap. Ik zie een zeer stevige stalen steun, waarop een blok metaal ligt met daarop een wiel en op de as van dat wiel een stang naar voren. Daarboven zie ik 2 of 3 potten die ook wel eens een smeerfunctie kunnen hebben, want ik heb de 6 smeerleidingen naar voren aan die kant van de lok naar de cylinders en schuiven ook nog niet kunnen terugvinden in het machinistenhuis. Maar ik heb geen idee.
Dan hangt er nog een touwtje of ketting naar beneden en dat is vast de stoomfluit bediening.
Bovenin nog 2 meters, waar ik de functie niet van weet.

Ik ben benieuwd of hier iets van klopt dan wel dat het grote onzin is  ;D ;D.


mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 18 September 2015, 15:16:28 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*