Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 20:46:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen door RobVille
Vandaag om 19:54:00
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 19:27:33
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 264593 keer)

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #600 Gepost op: 10 September 2015, 12:27:08 »
Een bowlingbaan in 1:87? ;)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #601 Gepost op: 10 September 2015, 12:51:28 »
Ik al 41. Nee geen snuifkleppen en ook geen bowlingbaan. Heb wel ooit een soort snuifkleppen gemaakt met handrailhouders:

Rechts van elke cylinder zit een zogenaamde priming valve, die open kan worden gezet bij het starten van de motor.

Maar nee, die heb ik niet voor de 2100 gemaakt en ik zou ook niet weten waar er snuifkleppen op deze lok zitten.

De bowlingbaan ligt er al tussen tender en vuurmond. Daar mag de stoker op de juiste plek een schep eierkolen op gooien.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #602 Gepost op: 11 September 2015, 00:36:14 »
Niet geraden. Volgens Paul eerder zijn het terugslagkleppen. Die functie hebben ze vast en zeker. Er zit ook een hendel aan, waarmee je ze open en dicht kunt zetten. Of een beetje open of een beetje dicht nog zinvol is weet ik niet. In elk geval zijn ze zeer zichtbaar op de 2104 in het NSM, maar worden ze op de 2103 verborgen achter de luchtpomp en de Knorr pomp aan de andere kant.

Waar ging het om:

Deze kleppen dus, met zijn drieën gemonteerd op een hulpframe naast de rookkast steun en erboven zit nog een smeerpot met 2 leidingen. Als ik deze maak dan krijgen straks de 6 smeerleidingen uit de buis schuin rechts onder de ketel nog een bestemming.

Het zijn geen exacte modellen die ik heb gemaakt, maar het geeft de indruk weer. Overigens ziet het er in het echt beter uit dan op de macro foto's hieronder. Ik heb 2 plaatjes messing gemaakt van ongeveer 5 bij 3mm en daar heb langs de boven rand 3 gaatjes 0,8mm in geboord. Daarin zijn de 3 DJH handrailhouders geplaatst met het gat verticaal. Vervolgens heb ik die handrail houders boven en onder recht gevijld om meer in de buurt te komen van de flenzen die je op de foto ziet. In het gat zijn vervolgens de Philo handrailhouders gesoldeerd met in het gat van de laatste weer een stukje messing draad dat haaks is omgebogen als nabootsing van een kraanhendel.

Dan wordt het zoiets:

Hier heb ik vervolgens nog een rechthoekig plaatje achter gesoldeerd en aan de bovenkant een stukje vierkant messing staf als smeermiddel doosje, waaruit aan de onderkant ook weer 2 leidingen komen. Dit geheel is kleiner gevijld zodat het een beetje op schaal is.

Gemonteerd op de loc wordt het dan zo:

Achter de luchtpomp

En achter de Knorr pomp

Straks allemaal zwart spuiten  ;) en dan met een messing stift nog wat opleuken.

Aan de voorkant zie je ze allebei naast de rookkast steun zitten. Een en ander zal ik nog een beetje bijbuigen, maar in het echt zat het ook niet allemaal zuiver:

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 11 September 2015, 09:30:45 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #603 Gepost op: 14 September 2015, 00:49:11 »
Op sommige vragen vind je ook nog een antwoord in dit draadje als je alles nog eens doorneemt. Ik merkte bij mijn 2100 dat de achterste zandleidingen, als ze door het gat in de voetplaat worden geleid, tegen de koppelstang aan komen:

(klik op het plaatje voor een grote versie)

Er kwam verder geen suggestie van iemand hier, maar op een foto van Ewout met een door Philotrain gebouwde kun je het antwoord zien.

Dit is de foto:

En als je die vergroot en de loop van de zandleidingen bekijkt dan zie je die bij de blauwe pijlen:

Je ziet dat die dus niet met elkaar zijn verbonden. De zandleidingen lopen waarschijnlijk tot aan de voetplaat en er zijn losse stukjes zandleiding onder de voetplaat gezet.

Ook zie ik nog een ander detail waar ik niet uit kwam:

In de achterwand van de tender zie je 4 verticale sleuven. Er zijn bij de kit losse stukjes die als klein wandje erachter kunnen worden gesoldeerd, maar ik zie die niet goed op foto's. Op de foto van Erwout zie je ze echter zitten. Dus die heb ik in de buitenste sleuven gesoldeerd. Nu moeten ook de tenderdeurtjes er nog aan. Ik heb de neiging die aan de tender te solderen, maar waarschijnlijk horen die thuis in de binnenste sleuven van de achterwand.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #604 Gepost op: 14 September 2015, 01:48:28 »
Ivo
In de buitenste sleuf zit een klein stripje, goed te zien op Ewouts lok.
In de binnenste zitten de scharnieren van de tenderdeuren .
Ook op mijn lok zijn de zandleidingen niet met elkaar verbonden.
Op deze foto lijkt het idd zo te zijn dat de scharnieren aan de tenderkant zitten.

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/162400

ik heb je een mailtje gestuurd van een 2100 die op zijn kant ligt.
ook daar zijn geen deuren op het mach huis achterzijde te zien.
« Laatst bewerkt op: 14 September 2015, 02:01:37 door roadster36 »

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #605 Gepost op: 14 September 2015, 12:54:29 »
Hoe zit dat nu met die vloer van het machinistenhuis? Werd dat soort plaat ca. 1914-1920 al toegepast? De 2104 heeft toch een houten vloer daar?

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #606 Gepost op: 14 September 2015, 15:19:31 »
Goede vraag. Eerlijk gezegd weet ik het niet. Ik heb de indruk dat er hier een modeloplossing is toegepast en dat de vloer ook te laag ligt. Maar op de lage hoogte loopt de cardanas vanuit de tender onder de vuurmond naar de worm op de drijfas. Ik dacht dat de nieuwe kit een verhoogde vloer heeft en wel met planknabootsing. Ik zal het eens proberen uit te zoeken.

mvg,
Ivo

Edit: nee, de oude kit heeft ook geen verhoogde vloer. Ik ga nog naar de tekeningen in het 2100 boek kijken.
« Laatst bewerkt op: 14 September 2015, 15:22:56 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #607 Gepost op: 14 September 2015, 15:44:38 »
@Michel, leuk om te horen; tijd voor een volgende BNLS dag?

Ik zie deze nu pas. Maar wat mij betreft wel! Ik doe nieuwe vaardigheden op, dus ik kan een heel andere demo geven :)

En dan kan ik jou weer zien bakken (y)

Groet,
michel

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #608 Gepost op: 15 September 2015, 00:04:41 »
@Jan, bedankt voor de foto. Die is duidelijk. Inmiddels heb ik ook het 2100 boek doorgeploegd en ook daar zie je feitelijk alleen deuren die aan de tender zijn of lijken opgehangen. De duidelijkste is zelfs de foto van de 2103 op pag. 44. Geen twijfel mogelijk, dus de deuren komen aan de tender en niet aan de achterwand.

De stripjes/schotjes had ik al aan de achterwand gesoldeerd:

@Jan, ik kan niets over de vloer vinden, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat het dit soort traanplaat is. Op de volgende foto van het NSM zie je in elk geval een volgens mij gebroken plank zitten na een ongeval:

In het 2100 boek krijg ik geen helder antwoord. In een tekening lijkt er toch een verhoging in te zitten naast een opstapje aan de wielkap aan de binnenkant van het machinistenhuis, ook in model:

Ook deze foto van Het Utrechts Archief laat geen vloer zien:

Dit is het ketelfront straks in model:

Ook hier moet nog wel het een en ander aan gebeuren:

In de kit zitten de volgende onderdelen:

Die gaan in 3 van de 4 gaten van het ketelfront:

Het linkergat is van een 2e injecteur, maar dit zal worden afgedekt met een ovalen messing plaat. Vaak hadden loks met een voorwarmer nog maar één injecteur.
Vergelijking met het interieur laat echter een aantal verschillen zien. Zowel de injecteur als de reminstallatie zitten te hoog op het ketelfront en de regulateur hoort niet bij een 2100, maar bij een 1700. Dus daar zal ik ook iets anders voor moeten maken.

Een goede foto laat een en ander wel zien:

Ik zie nog 2 hendels die ik ook wil namaken. Midden boven de vuurkistopening zit een hendel. Is dat de stoomverwarming? En rechts daarvan zit er ook een. Is dat voor de zandstrooiers?

Dan moet ik ook nog het dak aanpassen voor de 2103 met messing dom en zanddom. Het dak is net achter het machinistenhuis verjongd. Dit is het oorspronkelijke dak van de eerste kit:

En zo moet het dak eruitzien. Dit is het geëtste messing dak van de 2e kit:

Kortom nog genoeg te doen.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #609 Gepost op: 15 September 2015, 00:37:51 »
Heeft ie een mooi recht dak, gaat ie die lelijke verjonging erin maken. Voor de nieuwe kit heb ik juist een recht dak laten etsen. Moet hem eens passen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

guest7823

• Gast
« Reactie #610 Gepost op: 15 September 2015, 00:41:19 »
De (drieweg)kraan boven de vuurdeur is zo goed als zeker de bediening van de zandstrooier (die dus niet in zijn neutrale stand staat). Op de andere foto van het huis kan je hem wel in zijn middenstand zien staan. Daar zie je dus trouwens ook de oorspronkelijke uitvoering met twee G&C ketelfrontinjecteurs).

De kraan rechts moet ik op/uitzoeken. Mijn buikgevoel zegt "blazer" (nl lekker onder handbereik van de machinst en vlakbij de regulateur)

Onder de bediening van de zandstrooier zie je nog een kraan. Volgens mij is dat om bij een warmgelopen injecteur met de andere pomp/injecteur koud water in je warmgelopen aanzuigleiding te krijgen. Al snap ik het niet helemaal wat ik zie. Rechts zit de leiding in de (water)aanzuigleiding van de ketelfrontinjecteur. Echter .... links lijkt de leiding verbonden te zijn met de perskant van de voedingspomp gegeven de "slacker pipe" die er aan lijkt te zitten. De slacker pipe is dus de sproeislang om o.a. je kolen nat te spuiten en om de voetenplaat af en toe schoon te spuiten.

Kniesoor gaat weer even spitten en puzzelen  ;D

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #611 Gepost op: 15 September 2015, 00:43:37 »
@Ivo,

Ik zal eens in mijn foto's duiken of ik een beeld van die vloer heb.
Ik heb in elk geval nog wel een 'live' foto van het machinistenhuis, een voorkant van Nieuw Spoor ca. 1948. Ik zal een scan maken.

De foto van het ongeval die je laat zien is van het ongeval bij de brug bij Weesp in 1918, waar loc 520 met een sneltrein eerst de brug zelf raakte en toen omlaag storte toen het baanlichaam onder spoor inzakte (dat helemaal met water verzadigd was door langdurige regenval en een verkeerd ingeschatte afwatering). Je ziet de beschadigde brug op de achtergrond en het locnummer 520.
« Laatst bewerkt op: 15 September 2015, 00:48:43 door janw »

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #612 Gepost op: 15 September 2015, 01:03:23 »
Heeft ie een mooi recht dak, gaat ie die lelijke verjonging erin maken. Voor de nieuwe kit heb ik juist een recht dak laten etsen. Moet hem eens passen.
Is precies mijn weerstand. Ik vind hem met verjonging eigenlijk wel mooier, maar zonde van het rechte dak. Alleen is dit machinistenhuis één geheel: dak en zijwanden zijn één stuk messing.

@Jan ben benieuwd. Dat van het ongeval wist ik. Deze en vergelijkbare ongevallen (oa Gouda) zijn aanleiding geweest voor enorme groei van kennis van de grondmechanica.

@Paul.

De blazer en de bediening van de voorwarmer installatie zijn de handwielen links naast het ketelfront. De onderste is de blazer en die erboven de kraan voor de aansturing van de Knorr pomp. Lijken me beide instrumenten van de stoker en niet van de machinist. Ik dacht dat de stoker verantwoordelijk is voor het vuur onder en het water in de ketel (zo, nu krijg ik op mijn kop let maar op ;D ).

Het gekke van de hendel in het midden is dat de leidingen langs de vuurmondopening naar beneden lopen. Dat is voor de zandstrooier op een 2100 niet logisch, want de drukleidingen lopen van naast de kopramen over vuurkist en ketel naar de dom op de ketel. Tenzij dit allemaal foto's zijn van 2100en zonder zanddom, maar met nog 2 zandstrooireservoirs onder de voetplaat. Foto die Janw belooft zou hier uitsluitsel kunnen geven.

Is het hendel rechts dan de stoomverwarming?

Ik wil al die leidingen wel proberen te leggen in model, maar ik wil ook graag weten waar een en ander voor is.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 15 September 2015, 01:05:32 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

guest7823

• Gast
« Reactie #613 Gepost op: 15 September 2015, 01:13:12 »
Ivo,

Ik snap het ook niet, dus dat helpt  :P

Ik heb ooit begrepen dat dit ongeval DE reden was om in Delft een afdeling grondmechanica op te zetten.

Er zijn, in ieder geval in de UK (in ieder geval A4) locs waarbij de blazer onder handbereik van de machinist zit en er zijn ook wel argumenten waarom dat handig / verstandig is.

Bij de kraan boven de vuurdeur loopt er ook nog een leiding naar onderen, maar ik kan niet verzinnen waar die naar toe gaat / vandaan komt. Op de NS 7742 zit een identieke kraan (met drie aansluitingen net als deze) en dat is dus de kraan van de zandstrooier. Maar i.c.m. met de hooggelegen zanddom van een 2100 en de bijbehorende pijpenbrei hoog op de ketel kan ik er op deze foto geen sjokola van maken.

De afgaande leiding van de stoomverwarming is een redelijk lompe pijp, die is dikker dan wat je op deze foto ziet. Verder ....... nog een keertje kijken en inzoomen doet mij vermoeden dat het ook een driewegkraan is en wat het dan zou moeten zijn ......  ::)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #614 Gepost op: 15 September 2015, 01:25:27 »
Denk dat het toch de zandstrooier kan zijn. De laatste foto (en de 2 in het 2100 boek laten de leidingen naar beneden zien). De middelste foto in mijn post lijken leidingen opzij te zijn. Aangezien de 2101 - 2105 tot begin jaren '30 hebben gereden zonder zanddom zijn veel foto's van het ketelfront met leidingen naar beneden niet zo gek. Ook niet in combinatie met de voorwarmerinstallatie, want die zat er bij de meeste al snel op.

Er zit nog een enorme hoeveelheid leidingen en bedieningen bij de machinist, dus dat kan nog van alles zijn. Op de foto zie je het ganghendel niet, maar dat moet ook nog worden nagemaakt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*