Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 20:46:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen door RobVille
Vandaag om 19:54:00
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 19:27:33
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 264595 keer)

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #585 Gepost op: 31 August 2015, 23:20:21 »
ziet er goed uit, zelfs op zo'n genadeloos vergrote foto. Misschien toch nog wat soldeer wegvijlen, heel voorzichtig?
Ik volg dit draadje met steeds meer inspiratie om mijn 2100 weer op te pakken...

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #586 Gepost op: 01 September 2015, 10:53:51 »
Jan, waar bedoel je? Ik zie alleen bij het meest rechtse wasluik nog iets (had ik zonder foto niet gezien) en de naad onderaan.

Paul, bijna 10 pagina;s terug had je al onderstaande conclusie. Op de vorige pagina heb ik er nog iets over gezegd, maar dat is helemaal in lijn.

Ivo,

Als ik de informatie in het 2100 boek goed begrijp:
  • de eerste levering had een rechte framebovenkant bij aflevering
  • deze loc's hebben later een verstevigingsplaat gekregen tussen frame en ketel
  • de latere leveringen hadden een verhogingsboog boven de tweede draaistel as
echter .........
  • er zijn foto's van hoge nummers met een verstevigingsplaat, maar veelal kan je dan niet zien of de boog er zit
  • er zijn foto's van hoge nummers zonder verstevigingsboog, maar veelal kan je dan niet zien of de plaat er zit

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

• Gast
« Reactie #587 Gepost op: 01 September 2015, 11:15:24 »
Sorry, Kniesoor was even "off-line" (eerst op vakantie richting Molli en Roland en daarna spelen met een 7700 op de Veluwe  ;D)

NS 7742 met 3 blokkendozen het boogje bij Apeldoorn.

Later volgde een rit met de hele hoogseizoenstam van de VSM. Geen idee wat het treingewicht was, maar ........ het was een pietsie meer dan 3x Plan E
  • Wagon Lits
  • 3x grote Oostenrijker
  • 2x Blokkendoos
  • 3x grote Oostenrijker
  • klein locje
  • 3 stuk breed grijnzende loc bemannning
Hier de rit van zondag 30 augustus 2015 met de ingekorte (-3 Oostenrijkers) VSM hoogseizoen stam met Frank v/d Broeke als (SHM) machinist en Erwin Nieuwhuis als rijdende pilot

Als je d'r wat achter hangt is zo'n 7700 best een leuk locje om op te stoken ("einde dienst" blijft een ramp)

Heb me even snel ingelezen op de laatste postingen. Was er nog iets waar ik op moest reageren?

Dat rookkast / klinknagel verhaal staat volgens mij ergens in dit draadje toch?
« Laatst bewerkt op: 01 September 2015, 11:37:25 door guest7823 »

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #588 Gepost op: 01 September 2015, 13:03:52 »
Was er nog iets waar ik op moest reageren?
Nee hoor, de meeste vragen zijn tot nu toe opgelost dacht ik.

Leuke filmpjes. Deel 2 laat alleen maar 4 minuten grijs en wit zien (omleggen wissel?  ;D)

Zijn nu de 2 bovenste manometers als volgt: links geeft de druk in de ketel aan en rechts de druk achter de regulateur?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

• Gast
« Reactie #589 Gepost op: 01 September 2015, 14:09:10 »
Bij het tweede filmpje misschien even je browser verversen?? Ik had nl. inderdaad initieel een verkeerd filmpje geupload  :-[

En ja. links is keteldruk (10,5 en had dus eigenlijk 12 moeten zijn), rechts is schuifkast druk (in dit geval = keteldruk  ;D)

- het is helling op
- het is een scherpe boog
- er hing een veelvoud van de theoretische max. trekkracht achter
- direct na het boogje ligt het eindstation
- oh ja, we hadden ook duidelijk anders brandende kolen van de VSM dan we nu bij de SHM gebruiken. (wel gaan we volgend jaar waarschijnlijk dezelfde kolen als de VSM gebruiken. Ze roken aanzienlijk minder. Het enige punt is dat de SHM (Poolse) kolen binnen seconden branden en dat de VSM (Russische) kolen eerder in minuten gaan branden. Dus dat is heel anders stoken)

Met name dat eindstation maakt dat het er wel heel leuk uit zou zien om met maximale keteldruk de klim te beginnen, maar dan weet je zo goed als zeker dat je in het station met een razende veiligheid staat. Voor een tweede keer dit traject stoken en met een dergelijke belasting vond ik "goed genoeg" mooi genoeg. Maar ik gok dat als ik het nog 2-3 keer doe ik e.a. textbook perfect kan doen. Alleen dan dus ECHT goed, dwz rookloos. Met de Russische kolen is het nagenoeg onmogelijk om zwaar te roken  (y)

Dat laatste heeft wel een nadeel: "fire to the chimney" werkt dus niet meer  :P

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #590 Gepost op: 01 September 2015, 14:47:28 »
@ Paul, ik weet het niet hoor met die filmpjes, ik zie voornamelijk zwart met een streepje beeld. Is het nu zo'n grote moeite om je telefoon overdwars te houden?

@Ivo, Ik heb je werkzaamheden een aantal keren live mogen aanschouwen bij de BNLS-dagen en ik bewonder de kunde die je toont. Ook dit draadje toont dat maar weer aan. Het is een genot om te zien.

Groet,
Michel

guest7823

• Gast
« Reactie #591 Gepost op: 01 September 2015, 15:01:56 »
@ Paul, ik weet het niet hoor met die filmpjes, ik zie voornamelijk zwart met een streepje beeld. Is het nu zo'n grote moeite om je telefoon overdwars te houden?

Hmmm, was meer bezig met stoken en de trein boven te laten komen dan hoe e.a. er evt later op Jijbuis uit zou komen te zien. Het maken van de opname kwam pas in me op toen ik redelijk zeker wist dat we boven gingen komen. Ik zal er de volgende keer aan proberen te denken dat iPhone - Jijbuis dit tot gevolg heeft. Ik heb het filmpje vrijdag eve nop mijn iPhone bekeken en vond het "goed genoeg". Het is nooit bedoelt als professioneel beeldmateriaal. Echter ..... het staat je vrij gewoon niet te kijken. Gelukkig zitten de beelden in mijn geheugen d'r wel goed in en dat is het enige wat voor mij telt. (Afgezien van het de nek omdraaien van het spook)

Leuke filmpjes. Deel 2 laat alleen maar 4 minuten grijs en wit zien (omleggen wissel?  ;D)
Ahhhh, zie nu wat je bedoelt. Indien je het eerste filmpje afspeelt gaat die via "autoplay" door naar de oude versie van "deel II". Op zich verbaast me dat want die heb ik weggegooid uit mijn filmpjes. Maar kennelijk houdt Jijbuis e.a. toch nog vast. Geen idee hoe dat te verhelpen is, anders dan dus de tweede link in mijn posting aan klikken

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #592 Gepost op: 01 September 2015, 19:35:29 »
Het viel me al op dat er geen rook uit de schoorsteen kwam, ook niet bij de exhaust slagen die berg op wel hoorbaar zijn. Russische kolen ???

Leuke filmpjes. Wat ik opmerkelijk vond is dat nooit de fluit wordt gehoord. Zeker verboden te gebruiken door diegene die hem die dag heeft gepoetst ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

• Gast
« Reactie #593 Gepost op: 01 September 2015, 19:54:03 »
Tegen de tijd dat je bij een dergelijke exhaust meer dan grijze rook hebt uit je schoorsteen (ongeacht het soort kolen) dan ligt je vuur er pas echt brak bij.

Hier ligt het vuur van de eerste loc dus echt brak, terwijl de tweede loc de zaken wel goed voor elkaar heeft

Tja, de fluit van 7742: standaard NS, dus een schril k-ding. "Beter van niet"  als het niet nodig is en in dat stuk is fluiten dus gewoon niet nodig. Dus lekker achterwege laten. Om die zelfde redenen zijn de bellen van het machinistenhuis naar voren gegaan en uiteindelijk bij bijna alle locseries zo ver mogelijk naar voren gekomen (dicht bij de schoorsteen)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #594 Gepost op: 02 September 2015, 01:25:29 »
@Michel, leuk om te horen; tijd voor een volgende BNLS dag?

@Paul, prachtige film, afgezien van het foute en goede stoken. Mooi dat ze in Engeland zomaar 2 treinen met in mijn ogen een bij de lok passende trein kunnen laten rijden. Vermakelijk om te zien is dat op een gegeven moment de schapen en/of koeien in de wei rechts vluchten als de eerste trein in aantocht is.

Vanavond niet naar mijn zin opgeschoten. Ik had de zandleidingen af willen maken, maar stuitte op onverwachte problemen. Er is in de voetplaat door Philotrain een schuin naar achteren geboord gat gemaakt om de zandleiding voor de achterste wielen te geleiden. Alleen als je dat gat gebruikt kan vervolgens de lok niet meer rijden:

Zo loopt de leiding dan en onderaan achter de remmen langs richting de rail vlak voor het wiel. Maar als je de wielen draait komt de koppelstang keurig voor dit gat in de voetplaat te liggen:

Veel ruimte om het gat te verplaatsen is er niet. Ik vermoed dat hier het probleem opduikt van geen schaalwielen (qua dikte) en geen juiste afstand tussen de chassisplaten. Is bij alle H0 modellen niet kloppend, behalve bij de H0 pur, Fremo ed aktiviteiten.

Daarna ontdekte ik dat in elk geval op de 2103 en 2104 er een handgreep zit op de zanddom. Dus voorzichtig 2 gaatjes boren en een handrail monteren. Bij dat monteren vielen vervolgens eerst weer alle onderdelen van de dom, maar uiteindelijk zit alles weer op zijn plaats:

Aan de andere kant had ik het gietdeel kapot getrokken waaraan de zandleidingen komen en waar de drukleiding op wordt aangesloten. Het gietdeel zat tot mijn verbazing relatief snel weer in elkaar, maar de zandleidingen willen niet gesoldeerd blijven zitten aan dat gietdeel. Het is ook allemaal erg klein.

Overigens heb ik een gaatje bij geboord aan elke kant van de ketel, omdat de zandleidingen op de 2103 'breder' zitten dan op het Philo model. Smaller komt ook voor op andere locnummers.

Zandleidingen rechts voor zover dat nu gelukt is:

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 02 September 2015, 01:27:25 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #595 Gepost op: 08 September 2015, 00:21:51 »
Afgelopen dagen heb ik behoorlijk zitten prutsen met de zandleidingen. De leidingen zoals te zien in de vorige post waren van 0,45mm nieuwzilver draad. Dit is echter zo stijf dat het voortdurend van de verdeelkast op de zanddom afbrak. Later kwam ik erachter dat er zoveel aan die kast was gesoldeerd of de brander erop gezet was dat dat messing gietdeel verbrand was en er met de beste wil van de wereld geen soldeer meer op hechtte. Het leek wel wat, maar het soldeer was meer eromheen geboetseerd dan dat het vast zat. Dus alles er maar weer af en het nieuwzilver draad vervangen door 0,4mm messing en het onderdeel schoon gekrabd zodat er weer soldeer op hecht. Daarna ook de drukleidingen gelegd die aan beide kanten anders liggen (zie ook de foto's, volgens mij haast per locnummer verschillend).

Ook heb ik een poging gewaagd om de leidingen deelbaar te maken op de punten waar op de foto's 2 moeren zichtbaar zijn. Dat heb ik gedaan door de leiding door te knippen en aan de onderkant een messing buisje met intern 0,4mm erover heen te solderen. Dat lukt goed en het geheel zit klemvast. Daarna kan ik de leidingen op de goede plaats door het chassis leiden, zodat ze niet meer in aanraking komen met de koppelstangen.

Leidingen links:

Er zit nog wat soldeer onder de verbinding rechts, maar dat is er snel af gevijld.

Nog iets beter te zien

Dan de andere leiding:

Eerst dacht ik dat deze leiding aan de voorkant voor de wielkap door de voetplaat zou gaan, maar als je beter kijkt kun je zien dat deze zandleiding vooraan achter de wielkap tussen chassis en voetplaat doorloopt en zo tussen het remwerk bij het wiel aan de voorkant uitkomt.

Misschien hier iets beter te zien:

Aan de bovenkant:

En met alle leidingen rechts

en links

Nu is de ketel, rookkast en vuurkist klaar en kan ik verder met het machinistenhuis. Ik hoop dat ik jullie niet te veel geërgerd heb met alle detailplaatjes, maar het is een heel gepuzzel.

Nu na het machinistenhuis extern komt nog het ketelfront met appendages en het chassis waar ook nog het een en ander aan moet gebeuren. Onder andere ga ik ervoor zorgen dat de cylinders tussen het frame voor komen en ik ga nog een deel van het binnenliggende drijfwerk wat zichtbaar is namaken.

Een vraag: in de achterwand zitten 4 sleuven en ik kan eigenlijk niet thuisbrengen op foto's van de echte waar dat voor is. Het lijkt in model de bedoeling om hier strips in te solderen, die er misschien voor zorgen dat de tenderdeurtjes niet naar buiten kunnen komen.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #596 Gepost op: 09 September 2015, 23:07:55 »
Raadplaatje:

Wat ga ik hiermee proberen te maken?

Het antwoord is te vinden in dit topic.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #597 Gepost op: 10 September 2015, 10:29:23 »
Nog niemand. Tip: pagina 31 ;)

Ze zijn overigens naar tevredenheid gelukt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #598 Gepost op: 10 September 2015, 11:47:36 »
Snuifkleppen?
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

guest7823

• Gast
« Reactie #599 Gepost op: 10 September 2015, 12:00:02 »
Tip: pagina 31 ;)

Ik zie pas 12 pagina's  ;D