Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door Falkenberg
Vandaag om 07:27:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:16:10
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 264521 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #555 Gepost op: 18 August 2015, 16:08:35 »
Lok is inmiddels zo goed als schoon. Dit was de situatie 3 weken geleden. Model mocht mee op vakantie, kijk maar:

Terwijl je ermee bezig bent blijkt er enorm veel soldeer te zijn gebruikt aan de binnenkant. Ik heb het vermoeden dat er heel beperkt vloeimiddel is gebruikt.

Eerst alles eens schoon gemaakt dan kan ik daarna beginnen met de opbouw. Al doende heb ik uiteindelijk toch al het leidingwerk eraf gehaald. Het zat op een aantal delen niet slecht, maar alles zat vastgesoldeerd en dan is het voor mij lastig om netjes te spuiten: ik zet altijd wel alle handrailhouders en de meeste appendages erop, maar de leidingen zelf vaak pas na het spuiten. Zo kun je tenminste nette ketelbanden ed spuiten. Er komt overigens een super mooie 2100 onder vandaan. Wat vreselijk jammer dat ze voor de 2e set kits niet deze als basis hebben genomen (ik val in herhaling).

Van de tender de balansveren, de remslangen, de waterdeksels en de tenderopbouw eraf gehaald en schoongemaakt:





De gereedschapskist heeft geen voorwand, dus de opbouw zal er toch relatief strak tegen zitten. Ik moet nog de handrailingen voorop de zijkant weghalen, want deze is hier een draadje, terwijl die op het machinistenhuis keurig met houders is gemonteerd. Dat moet hier dan ook.

De ketel en rookkast zijn nu bijna helemaal schoon. Het heeft me 2 glasvezelpotlood vullingen gekost om al het tin eraf te krijgen. Met de demontage kwam er heel veel tin van binnenuit naar buiten lopen. De 2 dommen zaten overigens met een schroefje vast.







Komende weken het zaakje maar eens opbouwen. Ik mis helaas een paar onderdelen. Ik heb maar 3 schroefjes om de koppelstangen vast te zetten, er is geen ringetje meer bij dat om de as past van de worm aandrijving en ik mis een scharnier voor de deurtjes tussen de tender en de lok. Er zijn heel veel onderdelen voor de koppeling tussen tender en lok, maar ik begrijp nog niet precies hoe dat moet passen.

Met de demontage zijn helaas ook de handrailhouders met 2 gaten (voor om de kranen op de ketel zowel links als rechts en Phildie heeft die niet meer in het programma) gesneuveld. Ik zal eens kijken wat ik daarop kan vinden.

mvg,
Ivo

P.S., is die forumbaan jaren '30?  ;) Ik ben een purist zoals je weet. En deze 2100 wordt de 2103 zoals die tussen 1930 en 1940 heeft gereden.
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #556 Gepost op: 18 August 2015, 17:20:55 »
P.S., is die forumbaan jaren '30?  ;) Ik ben een purist zoals je weet. En deze 2100 wordt de 2103 zoals die tussen 1930 en 1940 heeft gereden.
Ook / juist puristen zijn MEER dan welkom tijdens het foute uurtje  (y)

Bovendien: een museum 2100 behoort tot de theoretische mogelijkheden in tussen +/- 1910 en heden  ;)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #557 Gepost op: 18 August 2015, 17:23:18 »
Volgens Kniesoor zit de lamp niet in het midden, maar dat kan vertekening zijn  :P

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #558 Gepost op: 18 August 2015, 17:42:51 »
Het is vertekening én waar. Hij zit niet helemaal in het midden. Ook nog iets aan te doen. Ik ga je nog blijmaken met de stookplaat op de tender van de oude kit. Die ziet er toch wel veel beter uit.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #559 Gepost op: 18 August 2015, 18:17:35 »
Dat (laatste) waardeert Kniesoor ZEER  (y)



Voor degene die even een geheugensteuntje nodig hebben  ;)
« Laatst bewerkt op: 18 August 2015, 18:24:10 door guest7823 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #560 Gepost op: 18 August 2015, 19:27:07 »
Voor de vergelijking:



Links de nieuwe kit, rechts de oude. Mogelijk zit de stookplaat wel te hoog, omdat in de oude kit eronder de cardanas erdoor komt. Motor in de tender drijft via een cardan een worm aan die de voorste aandrijfas aandrijft. Dat is hetzelfde concept als bij de Philotrain 1700.

Meer vergelijkend warenonderzoek:



Onder oud en boven nieuw



Links nieuw en rechts oud


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #561 Gepost op: 18 August 2015, 19:55:25 »


P.S., is die forumbaan jaren '30?  ;) Ik ben een purist zoals je weet. En deze 2100 wordt de 2103 zoals die tussen 1930 en 1940 heeft gereden.
Ik zal het purist-zijn niet tegen je gebruiken hoor. ;) En wat Paul zegt klopt ook: meer dan welkom tijdens het foute uurtje! ;D

Tsja, ik bouw een jaren 50 kandschap. Toen heeft er vast ook nog wel 1 rondgereden. Bij mijn buren word het Duitsland en Frankrijk. Dus een internationale loc kan ook. Een purist op het foute uurtje. Beter word het niet. ;):D

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #562 Gepost op: 18 August 2015, 20:00:09 »
2100'den hielden het tot 1954 uit.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #563 Gepost op: 18 August 2015, 20:09:31 »
Nee hoor. Minstens (aantoonbaar)tot 2015. Voor de rest moet ik mijn glazenbol even pakken en schoonpoetsen ;-). Alleen moet dan voor de laatste jaren die onwerkbare stooklip geplaatst worden

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #564 Gepost op: 18 August 2015, 20:44:59 »
Ah. Tot 1954.  Ivo, dat past dus prima op mijn module. Wanneer kom je? ;)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #565 Gepost op: 19 August 2015, 01:37:18 »
Geen discussie dat de serie 2100 wel tot 1954 heeft gereden. En als 2104 nog steeds in net NSM. Maar bij nader inzien blijken er toch veel veranderingen aan de serie zijn uitgevoerd, die ervoor zorgen dat een bepaalde uitvoering maar in een beperkte tijd inzetbaar is. De 2103, die ik probeer te maken in een specifieke uitvoering, heeft zo gereden tussen 1931 en 1940. Dan is deze olijfgroen met een messing stoomdom en een stalen zanddom. Daarvoor alleen een stoomdom en waarschijnlijk nog in HSM kleuren met NS nummer en daarna zeker zonder messing dom en met een aantal andere aanpassingen. Kijk goed in het onvolprezen boek van Paul Henken.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #566 Gepost op: 19 August 2015, 10:11:05 »
Kijk even mee in het boek van Paul Henken over de 2100 over de 2103:

pag 13: tekening waarmee het binnenliggend drijfwerk beter is te plaatsen
pag 20: 2103 in 1930, slechts één dom en volgens mij nog in HSM livrei
pag 25: 2103 tijdens de oorlog. Hier zijn de leidingen links goed te zien en is te zien dat de leidingen naar de voorwarmer boven door de voetplaat gaan
pag 29: nog een zeer interessante tekening van het drijfwerk
pag 31: ketelfront oorspronkelijk
pag 36: ketelfront zoals dat waarschijnlijk in de 2103 zat in de jaren '30: slechts één injecteur. Opvallend hier is dat ik de indruk heb dat er een koperen of messing rand zit om het ketelfront net zoals op de 1600 van het NSM goed is te zien. Op deze foto valt het vooral links op
pag 42: remwerk tender
pag 44: 2103 rechterzijde 1939
pag 73: 2103 linkerzijde 1940
pag 79: 2103 1951: hier zie ik voor het eerst klinknagels op de bufferbalk. Was dit oorspronkelijk een houten bufferbalk en is deze later vervangen door een stalen?
pag 85: 2103 stationair 1954
pag 87: 2103 1953, klaar voor sloop
pag 126: 2103 1950

Gisteravond bezig geweest met het chassis en de frontlantaarn van de rookkastdeur gehaald. Die zat inderdaad niet recht:



Bij bestudering van de foto's en het model vielen 2 dingen op: de 2103 heeft 2 HSM krikken rechts staan en meer naar voren en niet aan elke zijde één. De frontlantaarns staan aan de rand van de bufferbalk en niet 2mm verder naar achteren zoals in het model.



Ook zitten er geen gaten voor de leidingen naar de voorwarmer linksvoor onder de voetplaat.

Gaatjes boren:



Ook de opstaande randen als versterking van het frame moeten voor de 2103 worden verwijderd:



(hier zitten ze er nog op)

En daarna heb ik het ding maar eens op zijn wielen gezet. De lantaarns en de krikken staan inmiddels op hun plek:




mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #567 Gepost op: 19 August 2015, 10:59:17 »
Dat ziet er mooi uit Ivo. Ergens wel gaaf dat je het ding bouwt zoals het heeft gereden.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #568 Gepost op: 19 August 2015, 19:06:37 »
pag 79: 2103 1951: hier zie ik voor het eerst klinknagels op de bufferbalk. Was dit oorspronkelijk een houten bufferbalk en is deze later vervangen door een stalen?

Net terug van een dagje "langbenig lor" en (over en) morgen twee dagen op de herenloc (dus schepje laten staan (y) )

Hmmmmm 2100 hmmmmm houten bufferbalk hmmmmm

Kniesoor vermoed eerder een "kreukje".  ;D

Ik gok voorzichtig dat ze ergens kort voor 1951 de bufferbalk gekraakt hebben en dat de oorspronkelijke stalen bufferbalk met verzonken nagels geklonken was (netter, maar lastiger dus duurder) en dat bij de revisie er "quick and dirty" een nieuwe opgezet is met bolkopnagels. Tenslotte was rond '51 stoom al op weg er uit en ging het er enkel maar om om het spul met minimale inspanning rijdend te houden, dus waarom zou je verzonken klinken ....... Een paar jaar later was een dergelijk gevalletje al genoeg om een verder bruikbare loc een enkele reis sloper te geven.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #569 Gepost op: 20 August 2015, 13:22:59 »
Een houten bufferbalk lijkt me ook wat vreemd voor een lokserie die vanaf 1914 is geleverd. Alleen laten de foto's in het 2100 boek (kijk vooral in het begin) volledig gladde balken zien. Ik zie daar ook geen verzonken klinknagels, tenzij dat alles daarna nog is geplamuurd en geschilderd.

De tekening met zijaanzicht en bovenaanzicht laten een hele dunne plaat zien als bufferbalk, dus een houten zal het inderdaad niet zijn.


mvg,
Ivo

P.S., geen bouwvoortgang, huis buiten aan het schilderen en te moe om nog iets te doen.
mvg,
Ivo

*