Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:24:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 264406 keer)

guest7823

• Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #480 Gepost op: 23 September 2013, 19:13:08 »
Inderdaad, boven de achterste as van de bogie. Lijkt me veel te klein om te dienen als versteviging van het frame. Het is overigens juist de eerste serie van Schwartzkopf, die het niet heeft. Dit is er een van de tweede serie van Schwartzkopf. De eerste van Werkspoor hebben het ook, maar toch niet allemaal.

Als ik lieg, lieg ik in commissie. Ga niet het hele verhaal citeren :P, maar gok voorzichtig dat je het 2100 boek zelf hebt en kunt lezen  ;D

Verder kan het zijn dat er in de loop der tijd frame verwisselingen hebben plaatsgevonden (al was de regel dat het framenummer het locnummer bepaalde  :-\) mijn ervaring heeft geleerd dat die ingenieurs in die tijd zeker niet gek waren en regelmatig wisten wat ze deden, of nog beter, waar ze mee weg kwamen

Waarom denk je trouwens dat het de veiligheidskleppen zijn van de schuifkasten en niet van de cylinders?

- Schuifkasten zitten direct onder de rookkast, zuigers zitten veel lager. Voor dit soort snel optredende issues wil je geen nodeloos lange afstandentussen "gedoe" en veiligheidsklep. Kortom datgene wat je in het rookkast zadel ziet zijn de veiligheidskleppen voor de schuiven. Echter waarom er op de schuiven veiligheidkleppen zitten kan ik niet 1-2-3 verzinnen. Waarschijnlijk is dat net zo iets als demperkleppen op oververhitterelementen, nl koudwatervrees

Klopt mijn gedachte dat de hoogste stoomdruk in de schuifkasten staat?
NEE  ;D. De veiligheidskleppen op de cilinders zitten er voornamelijk om de schade van waterslag te voorkomen en die druk is veeeeeeeele malen hoger dan de keteldruk ooit zal worden

guest7823

• Gast
« Reactie #481 Gepost op: 23 September 2013, 19:26:47 »
Blehhhhhhhhh  >:(

D'r klopt ook weer niks van qua consequenties en nu kan ik nooit meer rustig naar foto's van 2100-en kijken  :-X

- locs zonder verstevigingsboog boven achterste draaistel as zonder verstijvingsplaat naar ketel
- locs zonder verstevigingsboog boven achterste draaistel as met verstijvingsplaat naar ketel
- locs met verstevigingsboog boven achterste draaistel as zonder verstijvingsplaat naar ketel
- locs met verstevigingsboog boven achterste draaistel as met verstijvingsplaat naar ketel

En dit alles ook nog eens zonder logica in loc-nummers.

Waarom deden ze vroeger nou niet gewoon aan ISO 9000?

Kortom, zoek het uit en bouw het zoals je mooi vind  ;)

Alleen ....... ajb zonder die lip  :o

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #482 Gepost op: 23 September 2013, 19:36:56 »
Hoi,

Schitterend hoe jullie de oude techniek weten te verklaren en te achterhalen (y) :D

Ondertussen in Apeldoorn...

... loc volledig gedemonteerd...

... laagje washprimer van Phildie

... en toen wastie helemaal zwart...  :o ;D ;D

Nu even uitharden en morgenvroeg afplakken en groen spuiten :P

Grtzz,

Karst

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #483 Gepost op: 23 September 2013, 20:40:46 »
Jaloers ;)

Straks nog een post met variaties die ik heb ontdekt en aandachtspunten voor de Philo kit afhankelijk van het tijdperk waarin je de 2100 wilt inzetten.

@Paul, sinds ik aan het bouwen ben kan ik al niet meer rustig in het 2100 boek kijken. Ik weet niet welk nummer Karst wil maken, maar vast een naoorlogse versie en dat kunnen er maar een paar zijn in deze uitvoering.
Wat bedoel je nu met de lip?

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

guest7823

• Gast
« Reactie #484 Gepost op: 23 September 2013, 20:42:35 »
Op de voorkant van de tender de foute kolenmond:

Den deuze  ;D

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #485 Gepost op: 23 September 2013, 20:46:57 »
@Ivo,

Ik heb nummers van de 2108 liggen...   kan ze echter ook zelf printen, dus zeg het maar welke het zou kunnen zijn ;)

Grtzz,

Karst

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #486 Gepost op: 23 September 2013, 20:54:58 »
Hoe zag dat er dan wel uit? *Dat* is nog niet voorbijgekomen, wel?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

guest7823

• Gast
« Reactie #487 Gepost op: 23 September 2013, 20:58:53 »
Als je met "dat" de stooklip bedoelt moet je volgen mij "even" het hele draadje doorlezen en als het daar niet in staat "even" alle andere discussies tussen Ivo, Karst en mij even doorlopen.

Hoort gewoon een vlakke, horizontale, plaat te zijn, met links en rechts iets opstaande randjes. Dit is een NSM onzin modificatie. Waarschijnlijk voor stookdemonstraties  >:(

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #488 Gepost op: 23 September 2013, 21:07:33 »

Dit lijkt me net zo iets. Ok, ook een model. En niet van een 2100.

Maar er is nog geen foto van een "echte" 2100 tender voorbijgekomen toch?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

guest7823

• Gast
« Reactie #489 Gepost op: 23 September 2013, 21:22:38 »
Als je een NSM loc een echte loc noemt wel. Maar als je een NS loc bedoelt ..........

PS NS loc's hebben nooit scopes gehad hoor  ;)

guest7823

• Gast
« Reactie #490 Gepost op: 23 September 2013, 21:49:29 »
Ivo,

Als ik de informatie in het 2100 boek goed begrijp:
  • de eerste levering had een rechte framebovenkant bij aflevering
  • deze loc's hebben later een verstevigingsplaat gekregen tussen frame en ketel
  • de latere leveringen hadden een verhogingsboog boven de tweede draaistel as
echter .........
  • er zijn foto's van hoge nummers met een verstevigingsplaat, maar veelal kan je dan niet zien of de boog er zit
  • er zijn foto's van hoge nummers zonder verstevigingsboog, maar veelal kan je dan niet zien of de plaat er zit
kortom, zoek het maar uit.

Mijn voorstel:
  • bouw gewoon zoals jij hem mooi vind
  • blijf ondanks mijn commentaren vooral je bouwverslagen publiceren (geldt OOK voor jou Karst  ;))
  • komt er iemand zeuren over bogen of platen, sla hem / haar weg en bel de psychiaters van de GGD
  • komt er iemand zeuren over de kolenlip, wees aardig en geeft hem koffie (maar verder negeren)
Ideetje ?
« Laatst bewerkt op: 23 September 2013, 21:58:12 door guest7823 »

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #491 Gepost op: 23 September 2013, 21:58:57 »
Tsja, die lip heb ik nog uitgebreid staan bekijken in het spoorwegmuseum in Odense, waar ik afgelopen zomer toevallig kwam. In alle loks een keurige rechte lip. Ik had niet anders verwacht.

Over de verstevigingsplaat heb ik a) nog niet de overtuiging dat het dat is, ik snap als technicus niet waarom het dan deze vorm zou moeten hebben en b) heb ik de indruk dat er nooit een naderhand is aangepast, maar de verstevigingsplaat er af fabriek wel op zat of niet. Ik heb geen enkele lok gezien met verschillende foto's waarbij die hem eerst niet had en naderhand wel.

Verder mag iedereen bouwen zoals hij/zij wil, maar ik probeer het voor zover te achterhalen valt zo correct mogelijk te doen. Concessies zijn nooit te vermijden, domme fouten (die lip  ;) ) wel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #492 Gepost op: 23 September 2013, 22:13:13 »
Citaat van: Paul Bender
...sla hem / haar weg en bel de psychiaters van de GGD

;D ;D (y) ;)

Tja, idd hoe je hem zelf mooi vindt. Eigenlijk kan alles en ook weer niets. Foto's onduidelijk, niet zichtbare of juist wel zichtbare nummers...

Ik heb er iig voor gekozen om er zoveel mogelijk leiding werk op te proppen :P Vind ik mooi en interessant. En.. misschien ook wel verantwoord, want alles werd maar zo een beetje er aan geloodgieterd na de oorlog.

We kunnen ook nog eens gaan bomen over de plaats van de krikken. Ook zo'n onduidelijk verhaal. 10 foto's, 10 verschillende posities :P

Maar....

Kleurenschema !! ???

Ik neem aan alles volgens het standaardvoorschrift: Alles onder de voetplaat zwart, alles erboven groen behalve als het horizontale vlakken zijn en de rookkast uiteraard ook zwart. Maar dan... de Kolenschotten op de tender en de gereedshapskist ??

Tips zijn welkom :P ;)

Grtzz,

Karst

guest7823

• Gast
« Reactie #493 Gepost op: 23 September 2013, 22:20:39 »
Ik neem aan alles volgens het standaardvoorschrift: Alles onder de voetplaat zwart, alles erboven groen behalve als het horizontale vlakken zijn en de rookkast uiteraard ook zwart. Maar dan... de Kolenschotten op de tender en de gereedshapskist ??

En dan zeker over een tijdje gaan zeuren: hij vertelt er wel leuk over, maar hij heeft nog nooit echt eens een modelbaantje afgemaakt  :-\

Buikgevoel zegt:
  • opstaande kanten kolenbak (neem aan dat je die bedoelt) groen met de verstevigingsrand (halfrond opgeklonken profiel) zwart
  • gereedschapskisten zwart

Ik vermoed dat er nauwelijks achter te komen valt. Ik weet niet of er kleurenfoto's zijn van Luud Albers met de 2100 er op. Volgens mij waren er verder niet zo veel mannen die kleuren foto's maakte en om het op basis van z/w foto's te doen ........  :-X Verder helpt dat vermaledijde "3/4 voor" ideaalbeeld van de vroege NVBS-ers ook niet veel voor dit soort zaken.

Kortom ......... moeilijk, moeilijk, moeilijk

Ik ga wel weer bladeren  :P
« Laatst bewerkt op: 23 September 2013, 22:26:43 door guest7823 »

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #494 Gepost op: 23 September 2013, 23:02:20 »
Een overzicht van opmerkingen op de Philo 2100 kit adhv het 2100 boek van Paul Henken. De dingen die mij opvallen probeer ik van voren naar achteren door te lopen.

Beginnend bij het front:

• De bij de kit geleverde luchtslangen zijn geschikt voor een model vanaf ongeveer 1930. Daarvoor zat er een hoge luchtslang op.
  • De bij de kit geleverde buffers (evenals de na te bestellen verende buffers) zijn van het latere NS type. Zeker in de HSM tijd, maar ook in de eerste NS tijd zaten er andere buffers, met name andere bufferhulzen op, die niet taps waren, maar vanaf de bufferplaat ronde vormen hadden (ik moet de naam opzoeken en een foto
  • Het gat voor de toplantaarn op de rookkastdeur zit goed voor het latere tijdperk. In de HSM tijd en ongeveer tot 1930 was de toplantaarn boven de bovenste scharnierarm van de rookkastdeur bevestigd. Door het verplaatsen is ook de bediening van de rookkastdeur veranderd. Bij de hoge bevestiging had de rookkastdeur 2 knevels, bij de lage bevestiging een handwiel net als bij de 3700. Philo heeft alleen het handwiel geleverd en niet de optie van de knevels
  • De 2100 heeft in de jaren 1932-1938 nieuwe gewijzigde cylindergietstukken gekregen. Het deksel aan de voorkant van de rookkaststeun is de vormgeving van de oorspronkelijke cylinders. Bij de nieuwe cylindergietstukken is het deksel verdwenen en vervangen door een vlakke plaat met 2 stompen op de plek waar de 2 verlengde schuifstangen zitten. Echter, niet alle loks hebben nieuwe cylindergietstukken gekregen: de 2101, 2103, 2104 (NSM), 2108 (Karst), 2113, 2118, 2121, 2123 en 2128 hebben altijd de originele cylindergietstukken gehouden. Dus voor een naoorlogse versie kun je alleen deze nummers toepassen. Daar komt bij dat ik de indruk heb dat de 2101-2105 geen ronde verstevigingsplaat hadden en de 2106 t/m 2115 wel.

Bekijken we een paar onderdelen:

• De schoorsteen is geen HSM schoorsteen. Volgens mij is dit een 3700 schoorsteen. Op de oude 2100 Philotrain zat volgens mij wel een goede. Deze schoorsteen ga ik fatsoeneren door in elk geval de voet vloeiend over te laten gaan naar boven en de koperen rand onder de schoorsteenkroon weg te vijlen. Een HSM schoorsteen was gewoon recht en had geen koperen schoorsteenrand
  • De luchtslangen zijn voor het tijdperk vanaf 1930
  • De stoomfluit is fout. De 2100 had een fluit met steun, die Philo ook in zijn assortiment heeft. Helaas dus een verkeerde fluit geleverd.
  • Het etsdeel voor de baanruimer is een beetje raar. Als je deze zo op het frame soldeert steekt het absurd uit, terwijl het gewoon aan het frame moet worden gesoldeerd. Slordigheidsfoutje
  • Karst heeft vervolgens het meest linkse onderdeel niet in de kit gevonden, maar deze zat bij mij wel in de etsfret. Dit is de ketelsteun, die gesoldeerd kan worden op het chassis of onder de ketel. Mijn ketel heeft keurig een dubbel rijtje klinknagels zitten, waar de steun tussen kan worden gesoldeerd. Alleen hoort het een gedeelde steun te zijn. In het midden zitten namelijk bij de echte lok de 2 scharen van de schuifbeweging.

Vervolgens het boogje:

• Afhankelijk van het loknummer moet dit er wel of niet zitten. Beste advies dat ik kan geven is zoek foto's van de lok die je wilt maken en beslis of het moet blijven of dat het eraf moet. Bij mij gaat het eraf, want ik bouw de 2103, omdat deze tot en met 1940 heeft gereden met een messing stoomdom en vanaf 1930 ook een zanddom.
  • Of de zanddom moet worden geplaatst hangt ook af van het loknummer, maar na 1930 haddden ze die allemaal, maar de 2101-2105 tot 1930 niet
  • Als je de zanddom niet plaatst moet er achter de trap onder de voetplaat een zandkist worden gemaakt. Die heeft Philo niet meegeleverd.
  • Tussen het frame moeten hier nog de cylinders worden geplaatst. De philo plaat eindigt precies achter de rookkaststeun, terwijl deze verder tot aan de voorkant van het achterst bogiewiel moet lopen
  • Karst maakte al een opmerking over de krikken. Zoek naar foto's. Meestal staat er aan beide kanten een HSM krik, maar op de 2103 bijvoorbeeld staan er 2 HSM krikken aan de rechterkant.

Nog een mooi onderdeel:

Het stukje geëtst messing op de voorgrond bevat de veren en de onderkant van de vuurkist die onder het frame bij de drijfwielen wordt geschroefd. Het stukje bevat ook de veerbalans tussen de 2 veren, die pas per CW vanaf 1928 is aangebracht. Voor de HSM en vroege NS versie moet die veerbalans dus worden weggevijld en dicht geplamuurd, waarbij de zijkanten van de vuurkist en de veren zelf moeten blijven zitten.

Hier zit nog een fout, die Karst al veel eerder had ontdekt: in de voetplaat boven de aangedreven as ontbreekt een opening met een ronde afsluiting, om de koppelas te kunnen laten draaien. Zonder die aanpassing kan de lok nooit lopen. Slordigheidje van Philo.

Het dakluik:

Luik van de 2104 in het NSM

Luik van de Philotrain. Nu heb ik de indruk dat het luik van Philo wel correct is. Alleen vraag ik me af of het een recht luik of een gebogen luik moet zijn.

Hier is nog een puntje van aandacht. Het dak is ook weer voor een latere uitvoering. Het dak liep oorspronkelijk rechtdoor achteraan het machinisten huis. Het heeft nu een inkeping, die waarschijnlijk instappen makkelijker maakt. Maar de HSM serie had het dak gewoon recht.

Hier nog een klein detail, waar ik nog wel iets op verzin:

Je ziet hier de schroef doorsteken van de bevestiging van het chassis aan de voetplaat. Er achter komt nog het houten deurtje en ervoor in de latere versie nog een randje, dat er oorspronkelijk ook niet op zat.

Nog een klein detail dat ik ga veranderen: de trappen op de tender, achter het machinistenhuis en aan de voetplaat worden aan de bovenkant vastgezet. Dat betekent dat ze in het gebruik voortdurend zullen verbuigen. Ik ga deze vastzetten zowel boven als onder aan het chassis. De 2104 in het NSM blijkt ook alle trappen aan de onderkant met een stang te hebben vastzitten aan het frame, dus het klopt met het origineel.

Dan nog 2 puntjes aan de tender, afgezien van de lip  ;D

Ook hier zit weer een veerbalans. Deze is pas per CW van 1925 aangebracht, dus ook hier geldt weer voor: bouw je een HSM of heel vroege NS versie, dan moet deze balans niet worden geplaatst. Het aparte is wel dat ik toch weer een foto heb gevonden (pag 42 2100 boek, 514 fotoanstrich Schwartzkopff) waar wel de stalen bevestigingsplaat zit, maar niet de veerbalans. Meestal ontbreekt de plaat trouwens.

Juist op dit type tender vind ik nog een ander attribuut op foto's die de kit niet heeft. Tussen de achterste en middelste as van de tender zit onder de waterbak bij vrijwel alle loks nog een zandreservoir. Aan de zijkant ziet het eruit als een rechthoekig doosje met een vuldeksel en naar binnentoe loopt nog een trechter om het zand uit af te tappen. Kennelijk een extra reservoir, om onderweg de zandstrooiers te kunnen bijvullen (mooie tekening pag 38). Op de scheepstender zie je deze reservoirs niet zitten. Wat mij nog onduidelijk is of dit reservoir slechts aan een kant, of aan beide kanten van de tender zat. Er zijn genoeg foto's van beide kanten om het reservoir te zien, maar..... het zit er niet altijd.

Tot zover, ik ontdek misschien nog wel meer als ik verder ben. Voor de 2103 heb ik in elk geval nog een bijzonderheid ontdekt: op de vuurkist heeft de 2103 maar 2 wasluiken aan beide zijden, terwijl de meeste loks er 3 hebben aan de linkerkant en 2 rechts. Het aardige is dat er in het 2100 boek op pag 44 een foto van de rechterkant van de 2103 staat (1939) en op pagina 73 van de linkerzijde (1940).

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 24 September 2013, 22:21:27 door Peter van der Leek. Reden: Stukje BBcode gefixt »
mvg,
Ivo

*