Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 15:27:49
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:00:27
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 14:37:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 14:29:54
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Schroefkoppeling voor H0. door Wim1969
Vandaag om 14:14:09
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
Pendel module Viessmann 5214 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:37:36
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:27:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 11:58:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 11:57:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:56:46
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 11:26:13
Maasvlakte Zuid door Eric B
Vandaag om 11:03:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door RikJ
Vandaag om 10:54:18
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 10:45:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 10:42:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Eric B
Vandaag om 10:09:55
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 09:59:34
REE Modeles 2025: NS 1300 door Corné81
Vandaag om 09:36:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:23:43
PB Models, ICR-rijtuigen door RikM
Vandaag om 08:56:15
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:00:38
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 00:15:17
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
18 October 2025, 21:58:13
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 480660 keer)

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #210 Gepost op: 03 January 2013, 10:32:26 »
Met betrekking tot de foto van de B 1003 wil ik wel een gokje wagen:

De foto lijkt me een gloednieuw SS lokaalspoorrijtuig te tonen, net uit de fabriek.
Die fabriek was Werkspoor en het bouwjaar is 1905.

En in 1905 werden de lijnen van de NOLS geopend (Assen--Stadskanaal, Coevorden--Gasselternijveen, Hardenberg---Coevorden)v waarvoor deze rijtuigen werden gebouwd. Ik hou het er op dat de foto in 1905 is ontstaan in een depot van de NOLS lijnen.

De SS B 1003 werd in 1921 NS Bl 1023, afgevoerd 1937.

Dirk

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11720
    • Mijn fotoarchief
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #211 Gepost op: 03 January 2013, 10:39:22 »
 (y)

Ontzettend bedankt. Ik zal de foto's ook op nmld zetten, wie weet of mensen daar nog wat weten.

Eelco

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #212 Gepost op: 03 January 2013, 11:30:48 »

Volgens de vorige eigenaar komen ze uit een blokkendoosrijtuig dat meereed in de ramptrein van Harmelen. Maar ik twijfel daar aan omdat er toen geen eersteklas blokkendozen reden.


Ik vrees dat je twijfel terecht is, Eelco. De enige blokkendoos die betrokken was bij Harmelen was de B 5710 en die was oorspronkelijk de C 8551. Het eerste klasse-bordje klopt dan dus niet. Zelf heb ik een (aluminium) nummerplaatje van de eveneens bij Harmelen betrokken en zwaar beschadigde RD 6969 (plan E), maar dat kan ook van latere datum zijn en pas bij of na het herstel zijn geplaatst. Maakt ook niet uit, het zijn toch bijzondere dingen.

gr. Carlo

P.S. Als je foto's van de wrakstukken van de B 5710 bekijkt, dan is het sowieso onwaarschijnlijk dat daar twee onbeschadigde glazen plaatjes uit gekomen zouden zijn.
« Laatst bewerkt op: 03 January 2013, 11:33:17 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11720
    • Mijn fotoarchief
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #213 Gepost op: 03 January 2013, 12:02:11 »
Als ik hier kijk http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinramp_bij_Harmelen is er sprake van drie blokkendoosrijtuigen in de ramptrein. Eentje vooraan (B5710) en twee achteraan (B5830 en B5237). Uit de B5710 zal inderdaad niks heel gebleven zijn. B5830 was een ex-mC en B5237 was een ex-Cec. En dus is in elk geval dat eerste klasse bordje niet uit de ramptrein afkomstig.

Maar inderdaad, niet dat 't me veel uitmaakt. Het zijn bijzondere voorwerpen.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #214 Gepost op: 03 January 2013, 15:10:00 »
Maar inderdaad, niet dat 't me veel uitmaakt. Het zijn bijzondere voorwerpen.

Ach, ook dat is betrekkelijk, er zijn destijds bij Koek door middelbare scholieren van mijn generatie zoveel bordjes van allerlei soort "gered".......

Dirk

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11720
    • Mijn fotoarchief
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #215 Gepost op: 03 January 2013, 15:47:20 »
Ik heb zelf geen idee hoeveel van dit soort bordjes er rond zwerven, het is leuk er nu twee te hebben. Helaas ben ik niet van de "generatie Koek" en moet ik alles via via bij elkaar sprokkelen ipv dat ik bij de bron terecht kan...

Laat ik het dan zo zeggen: voor mij zijn het bijzondere bordjes. Het gegeven dat ik ze gewoon gekregen heb ipv ze voor veel geld te moeten kopen op bijvoorbeeld Marktplaats is ook wel bijzonder...  ;)
« Laatst bewerkt op: 03 January 2013, 15:50:50 door NS8714 »

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #216 Gepost op: 03 January 2013, 19:02:13 »
Ik heb zelf geen idee hoeveel van dit soort bordjes er rond zwerven, het is leuk er nu twee te hebben. Helaas ben ik niet van de "generatie Koek" en moet ik alles via via bij elkaar sprokkelen ipv dat ik bij de bron terecht kan...

Laat ik het dan zo zeggen: voor mij zijn het bijzondere bordjes. Het gegeven dat ik ze gewoon gekregen heb ipv ze voor veel geld te moeten kopen op bijvoorbeeld Marktplaats is ook wel bijzonder...  ;)

Uiteraard, bij dergelijke zaken is de emotionele waarde (groot woord) belangriker dan de finaniciële.  :)

Dirk

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11720
    • Mijn fotoarchief
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #217 Gepost op: 03 January 2013, 19:22:43 »
Het woord is in elk geval wel van toepassing op dit deel van mijn collectie:



Uit de nalatenschap van mijn overgrootvader die bij de NZH werkte. Zijn speldjes van de SOV, NVV speldjes in goud en zilver en sigarettendoosje tgv 75 jaar NZH.

Eelco

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11720
    • Mijn fotoarchief
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #218 Gepost op: 07 January 2013, 16:30:09 »

SS rijtuig B1003


Met dank aan dwem is deze foto gedateerd 1905 met als waarschijnlijke locatie Zwolle.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #219 Gepost op: 08 January 2013, 06:11:28 »
Leuk om die Bl-tjes in SS uitvoering te zien. Het wordt ook maar eens tijd dat ik met mijn Bl-tjes van dezelfde serie verder ga.

mvg,
Rick

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11720
    • Mijn fotoarchief
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #220 Gepost op: 23 January 2013, 08:16:37 »
Het is momenteel stil, maar er komen weer mooie, sterker nog: unieke, dingen aan. Momenteel wordt er druk gescand. Alvast even een teaser:



Loc SS 418 kort na 14 januari 1901 (revisiedatum leesbaar op het frame), locatie vermoedelijk Tilburg of Zwolle. Exact 76 jaar na de revisiedatum werd ik geboren  ;D

Eelco


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8853
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #221 Gepost op: 23 January 2013, 08:56:12 »
Je zal er je shift van 12 uren op moeten draaien.....

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11720
    • Mijn fotoarchief
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #222 Gepost op: 23 January 2013, 09:33:48 »
Tsja, maar daar stond tegenover dat werken bij het spoor nog aanzien had.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6764
  • Spaar ze allemaal.
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #223 Gepost op: 23 January 2013, 10:19:18 »
Zo'n 20 jaar eerder kon het locpersoneel nog tot de armen gerekend worden en een "netto" rusttijd van 5 uur tussen de diensten was geen uitzondering, HSM personeel had het iets beter.
Er veranderde wel wat in de loop van de tijd maar meer ivm de veiligheid dan mededogen voor het personeel.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 23 January 2013, 10:22:07 door prutser »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11720
    • Mijn fotoarchief
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #224 Gepost op: 26 January 2013, 12:52:37 »
Hij is al voorbij gekomen in het artitec raaddraadje, maar ook nog even hier:



Uit een serie van vijf foto's uit 1901 die ik recent gekocht heb waarbij het lossen van locomotief SS 842 is vastgelegd. Momenteel worden de opnames gescand en bewerkt. Er heeft zich al een geinteresseerde voor een komende publicatie aangediend...  ;D