Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 407568 keer)

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #210 Gepost op: 03 januari 2013, 10:32:26 »
Met betrekking tot de foto van de B 1003 wil ik wel een gokje wagen:

De foto lijkt me een gloednieuw SS lokaalspoorrijtuig te tonen, net uit de fabriek.
Die fabriek was Werkspoor en het bouwjaar is 1905.

En in 1905 werden de lijnen van de NOLS geopend (Assen--Stadskanaal, Coevorden--Gasselternijveen, Hardenberg---Coevorden)v waarvoor deze rijtuigen werden gebouwd. Ik hou het er op dat de foto in 1905 is ontstaan in een depot van de NOLS lijnen.

De SS B 1003 werd in 1921 NS Bl 1023, afgevoerd 1937.

Dirk

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #211 Gepost op: 03 januari 2013, 10:39:22 »
 (y)

Ontzettend bedankt. Ik zal de foto's ook op nmld zetten, wie weet of mensen daar nog wat weten.

Eelco

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #212 Gepost op: 03 januari 2013, 11:30:48 »

Volgens de vorige eigenaar komen ze uit een blokkendoosrijtuig dat meereed in de ramptrein van Harmelen. Maar ik twijfel daar aan omdat er toen geen eersteklas blokkendozen reden.


Ik vrees dat je twijfel terecht is, Eelco. De enige blokkendoos die betrokken was bij Harmelen was de B 5710 en die was oorspronkelijk de C 8551. Het eerste klasse-bordje klopt dan dus niet. Zelf heb ik een (aluminium) nummerplaatje van de eveneens bij Harmelen betrokken en zwaar beschadigde RD 6969 (plan E), maar dat kan ook van latere datum zijn en pas bij of na het herstel zijn geplaatst. Maakt ook niet uit, het zijn toch bijzondere dingen.

gr. Carlo

P.S. Als je foto's van de wrakstukken van de B 5710 bekijkt, dan is het sowieso onwaarschijnlijk dat daar twee onbeschadigde glazen plaatjes uit gekomen zouden zijn.
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2013, 11:33:17 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #213 Gepost op: 03 januari 2013, 12:02:11 »
Als ik hier kijk http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinramp_bij_Harmelen is er sprake van drie blokkendoosrijtuigen in de ramptrein. Eentje vooraan (B5710) en twee achteraan (B5830 en B5237). Uit de B5710 zal inderdaad niks heel gebleven zijn. B5830 was een ex-mC en B5237 was een ex-Cec. En dus is in elk geval dat eerste klasse bordje niet uit de ramptrein afkomstig.

Maar inderdaad, niet dat 't me veel uitmaakt. Het zijn bijzondere voorwerpen.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #214 Gepost op: 03 januari 2013, 15:10:00 »
Maar inderdaad, niet dat 't me veel uitmaakt. Het zijn bijzondere voorwerpen.

Ach, ook dat is betrekkelijk, er zijn destijds bij Koek door middelbare scholieren van mijn generatie zoveel bordjes van allerlei soort "gered".......

Dirk

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #215 Gepost op: 03 januari 2013, 15:47:20 »
Ik heb zelf geen idee hoeveel van dit soort bordjes er rond zwerven, het is leuk er nu twee te hebben. Helaas ben ik niet van de "generatie Koek" en moet ik alles via via bij elkaar sprokkelen ipv dat ik bij de bron terecht kan...

Laat ik het dan zo zeggen: voor mij zijn het bijzondere bordjes. Het gegeven dat ik ze gewoon gekregen heb ipv ze voor veel geld te moeten kopen op bijvoorbeeld Marktplaats is ook wel bijzonder...  ;)
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2013, 15:50:50 door NS8714 »

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #216 Gepost op: 03 januari 2013, 19:02:13 »
Ik heb zelf geen idee hoeveel van dit soort bordjes er rond zwerven, het is leuk er nu twee te hebben. Helaas ben ik niet van de "generatie Koek" en moet ik alles via via bij elkaar sprokkelen ipv dat ik bij de bron terecht kan...

Laat ik het dan zo zeggen: voor mij zijn het bijzondere bordjes. Het gegeven dat ik ze gewoon gekregen heb ipv ze voor veel geld te moeten kopen op bijvoorbeeld Marktplaats is ook wel bijzonder...  ;)

Uiteraard, bij dergelijke zaken is de emotionele waarde (groot woord) belangriker dan de finaniciële.  :)

Dirk

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #217 Gepost op: 03 januari 2013, 19:22:43 »
Het woord is in elk geval wel van toepassing op dit deel van mijn collectie:



Uit de nalatenschap van mijn overgrootvader die bij de NZH werkte. Zijn speldjes van de SOV, NVV speldjes in goud en zilver en sigarettendoosje tgv 75 jaar NZH.

Eelco

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #218 Gepost op: 07 januari 2013, 16:30:09 »

SS rijtuig B1003


Met dank aan dwem is deze foto gedateerd 1905 met als waarschijnlijke locatie Zwolle.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #219 Gepost op: 08 januari 2013, 06:11:28 »
Leuk om die Bl-tjes in SS uitvoering te zien. Het wordt ook maar eens tijd dat ik met mijn Bl-tjes van dezelfde serie verder ga.

mvg,
Rick

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #220 Gepost op: 23 januari 2013, 08:16:37 »
Het is momenteel stil, maar er komen weer mooie, sterker nog: unieke, dingen aan. Momenteel wordt er druk gescand. Alvast even een teaser:



Loc SS 418 kort na 14 januari 1901 (revisiedatum leesbaar op het frame), locatie vermoedelijk Tilburg of Zwolle. Exact 76 jaar na de revisiedatum werd ik geboren  ;D

Eelco


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #221 Gepost op: 23 januari 2013, 08:56:12 »
Je zal er je shift van 12 uren op moeten draaien.....
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #222 Gepost op: 23 januari 2013, 09:33:48 »
Tsja, maar daar stond tegenover dat werken bij het spoor nog aanzien had.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #223 Gepost op: 23 januari 2013, 10:19:18 »
Zo'n 20 jaar eerder kon het locpersoneel nog tot de armen gerekend worden en een "netto" rusttijd van 5 uur tussen de diensten was geen uitzondering, HSM personeel had het iets beter.
Er veranderde wel wat in de loop van de tijd maar meer ivm de veiligheid dan mededogen voor het personeel.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2013, 10:22:07 door prutser »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #224 Gepost op: 26 januari 2013, 12:52:37 »
Hij is al voorbij gekomen in het artitec raaddraadje, maar ook nog even hier:



Uit een serie van vijf foto's uit 1901 die ik recent gekocht heb waarbij het lossen van locomotief SS 842 is vastgelegd. Momenteel worden de opnames gescand en bewerkt. Er heeft zich al een geinteresseerde voor een komende publicatie aangediend...  ;D