Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 458009 keer)

Pt47-65

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1275 Gepost op: 05 April 2019, 09:36:41 »
Ik weet niet of het al eerder op het forum is langsgekomen...

Maar hier een leuke kleurenfoto van een onder-stoom staande NS loc in 1957!
https://www.flickr.com/photos/30937/8657181108/
Het gaat om loc 54 (ex NS 8512) die in 1952 samen met een paar soortgenoten zijn verkocht aan een bedrijf in Spanje.

Weet iemand toevallig tot wanneer deze loc's hier hebben gereden en wanneer ze zijn gesloopt?

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1276 Gepost op: 05 April 2019, 11:46:33 »
https://www.flickr.com/photos/irishswissernie/6560530175/in/faves-41940488@N07/
hier de 55.  ;D
in 1962, niet duidelijk onder stoom maar gezien de glans enzo wel nog in dienst.
« Laatst bewerkt op: 05 April 2019, 11:48:05 door Floris Dilz »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1277 Gepost op: 05 April 2019, 12:31:55 »
En dan geven de NS-loks in die fotoserie nog de minder spectaculaire beelden. Waard om daarin even verder te kijken!
 Foto's van Charles Firminger (niet eerder van gehoord). Spanje en Frankrijk in 1961, maar het ziet er uit als 1910 of nog eerder. Bizar.
Deze bv.: https://www.flickr.com/photos/30937/8635737407/in/photostream/

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1278 Gepost op: 05 April 2019, 12:54:47 »
Hele mooie foto's!  :o  Heerlijk zo die kleuren en die sfeer  (y)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1279 Gepost op: 08 April 2019, 10:11:28 »
Weet iemand toevallig tot wanneer deze loc's hier hebben gereden en wanneer ze zijn gesloopt?

Halverwege de jaren zestig was het over en uit, voor deze geëmigreerde 8500'en. Helaas, het zou een leuk locje voor een museumlijn zijn geweest  (y)

Ik heb vandaag een nieuw album aangemaakt op mijn Flickr account, om de foto's uit de jaren 1940 - 1945 een plekje te geven. Het zijn er op dit moment 13, twee nieuwe aanwinsten uit deze periode zijn onderweg  :)

Flickr

Eelco
« Laatst bewerkt op: 24 April 2019, 14:26:46 door Bert van Gelder »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1280 Gepost op: 08 April 2019, 12:46:03 »
Heerlijk sfeervolle plaatjes uit mijn geboortedorp Zwolle (y)
Vooral die zeppelin in de sloot, onderweg naar mijn huidige stede.

Ja, dat waren nog eens tijden.

Ik meen ook de driestandige uitgefikte lokloods te herkennen. Er staat dieselmaterieel binnen.
Zou heel goed Zwolle kunnen zijn.
Deze loods is ook in de meidagen van ´40 gesneuveld.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1281 Gepost op: 08 April 2019, 12:54:29 »
Even opgezocht:
de uitgefikte loods is inderdaad de `dieselloods´ in Zwolle.
Zie Waldorps tractieterreinenbijbel, blz 61.
Deze loods is inderdaad in mei 1940 afgebrand, net als de grote 5 sporige loods die naast het station stond.

Deze loods stond verder richting IJsselbrug, ongeveer aan de kop van Zwolle Rangeer.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1282 Gepost op: 08 April 2019, 14:08:14 »
Kleine mijlpaal vandaag, de 2.500.000e view is binnen  (y) In negen jaar tijd 2.500.000 views, gemiddeld 277.000 per jaar, oftewel een 760 per dag. Niet wereldschokkend, maar toch leuk  :)

spoorzeven

  • Online Online
  • Berichten: 5560
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1283 Gepost op: 08 April 2019, 15:34:43 »
Nog even over die 8500'en: heel vreemd gezicht die dicht op elkaar geplaatste buffers bij die maatschappij (later opgegaan in de FEVE volgens mij). Met deze loks konden geen normale normaalspoorwagens worden getrokken, maar ja: Spanje is een breedspoorland, dus dat was ook niet aan de orde.
Groet, Frank

Pt47-65

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1284 Gepost op: 08 April 2019, 23:00:49 »
Wellicht zwerven er in Spanje nog delen van die locjes rond :p Er staat daar nog heeeeel veel stoom schroot...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1285 Gepost op: 08 April 2019, 23:55:51 »
Die kans acht ik verwaarloosbaar.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1286 Gepost op: 22 April 2019, 16:01:33 »
Zo, update. Weer zes foto's aan de verzameling toegevoegd. Twee uit de oorlogsjaren, met een 1700 en een 2100:



Verder nog een leuke opname van de NS 7601, een redelijk onbekende serie, en een opname van een stroomlijnstel op een onbekende locatie:



Alles te zien via www.flickr.com/spoorwegarchief

En voor de geinteresseerden, in het najaar verschijnt bij WBOOKS een boek over het spoor in oorlogstijd, 1939 - 1940. Helaas niet van mijn hand, maar daarom niet minder interessant  ;)

Eelco

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7565
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1287 Gepost op: 22 April 2019, 16:19:09 »
Die stroomlijnstellen zou zomaar eens tussen Abcoude en Breukelen, ter hoogte van Nieuwersluis aansluiting (de route naar Koek) kunnen zijn...
Water op de voorgrond het Amsterdam-Rijnkanaal en in de verte, tussen de kop van de trein en het seinhuis, de nu nog steeds bestaande wachterswoningen die vanaf de A2 te zien zijn.

Ongeveer de zelfde plaats gezien in het heden vanaf de Googleboot.
« Laatst bewerkt op: 22 April 2019, 19:34:37 door Eric B. Reden: Locatie in Google toegevoegd »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

sneek

  • Online Online
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1288 Gepost op: 22 April 2019, 19:03:23 »
De 2100 staat in België aan de kandelaar (inrijbordessein mét snelheidsverminderingsbord voor linker spoor) te zien op de achtergrond...
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1289 Gepost op: 24 April 2019, 14:25:03 »
Die stroomlijnstellen zou zomaar eens tussen Abcoude en Breukelen, ter hoogte van Nieuwersluis aansluiting (de route naar Koek) kunnen zijn...

Hartelijk dank  (y)

De 2100 staat in België aan de kandelaar (inrijbordessein mét snelheidsverminderingsbord voor linker spoor) te zien op de achtergrond...

Bijzonder, de fotograaf heeft dus blijkbaar een vergissing gemaakt. Jammer dat het nummer niet te lezen is, anders zou misschien uit te zoeken zijn waar deze loc in Belgie heeft gereden.

Eelco