Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 11:48:41
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
Vandaag om 11:34:06
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:17:11
Afsluitdoppen voor tankwagons? door eezacque
Vandaag om 11:01:33
Ledverlichting aansluiten door Ronaldp
Vandaag om 10:52:12
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 10:51:35
Bestaat er een lijstje met voedingen die niet meer veilig zijn? door 44
Vandaag om 10:46:37
Philotrain HSM 726, de grote verbouwing door Karst Drenth
Vandaag om 10:45:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door mass am see
Vandaag om 10:42:26
VERPLAATST: Over zonnepanelen, slimme meters en wat al niet meer door 44
Vandaag om 10:39:26
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door mass am see
Vandaag om 10:37:22
Doornvliet door MOVisser
Vandaag om 10:28:53
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
Vandaag om 10:09:59
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door spoorijzer
Vandaag om 09:56:16
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door Syb030
Vandaag om 09:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 09:11:05
De Hondsrugbaan, H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:54:32
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 08:04:56
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
20 september 2020, 23:44:54
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door Antoine.
20 september 2020, 23:24:13
Zonder fouten een Arduino programmeren door meino
20 september 2020, 23:14:23
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
20 september 2020, 22:36:40
Frans loodsje et cetera door Noordernet
20 september 2020, 22:28:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
20 september 2020, 21:58:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door NS1220
20 september 2020, 21:25:55
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Edgy
20 september 2020, 21:05:36
NL baan: Frotterdam in h0 door basjuh1981
20 september 2020, 20:39:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 september 2020, 20:18:22
Beurs Joure, 18 juli 2020... door gdh
20 september 2020, 19:49:11
Westlandbaan door Wim Vink
20 september 2020, 19:36:04
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 260888 keer)

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1290 Gepost op: 24 april 2019, 15:35:12 »
Die stroomlijnstellen zou zomaar eens tussen Abcoude en Breukelen, ter hoogte van Nieuwersluis aansluiting (de route naar Koek) kunnen zijn...
Water op de voorgrond het Amsterdam-Rijnkanaal en in de verte, tussen de kop van de trein en het seinhuis, de nu nog steeds bestaande wachterswoningen die vanaf de A2 te zien zijn.

Ongeveer de zelfde plaats gezien in het heden vanaf de Googleboot.

Abcoude – Nieuwersluis-Loenen kreeg 18 juni 1951 en Nieuwersluis-Loenen – Maarsen op 29 november 1954 automatisch blokstelsel met seinen van stelsel ’46.

In die tijdspanne is Nieuwersluis-Loenen van een elektrische beveiliging met een stelknoppen toestel voorzien. Het plaatje moet dan dus van voor dat moment zijn.
 
Jeanne Kok

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10085
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1291 Gepost op: 10 mei 2019, 18:21:35 »
Twee foto's uit de oorlogsjaren aan de collectie toegevoegd:



NS 3742 in juni 1940 op een onbekende locatie. Mogelijk België, Antwerpen Dam. De loc is gestationeerd in Roosendaal, te zien aan de depot aanduiding Rsd in witte verf onder de nummerplaat.



Een groepsfoto van Duitse militairen voor Nederlands materieel. Duidelijk herkenbaar is de NS 4586 (waarvan een 'zusje' nog te zien is in het spoorwegmuseum). De andere is een ex-HSM'er, vermoedelijk eentje uit de serie NS 4101-4203 maar ik laat me graag verbeteren  (y) let op de witte verf op de treeplanken om de locatie van de deuren aan te geven.

www.flickr.com/spoorwegarchief

Eelco
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2019, 18:29:31 door NS8714 »
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3777
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1292 Gepost op: 11 mei 2019, 18:43:56 »
Mooie prenten Eelco, vooral de drieas C vind ik leuk. Het zou inderdaad een C 4101 ev kunnen zijn, maar geen hoger nummer dan de C4193, want daarna werden alle rijtuigbakken voorzien van rechte wanden; het welvinkje onderaan de bak verdween. Maar het zou ook een C8c uit de serie NS C 4661-4686 kunnen zijn. Helaas heet de meest rechtse coupé 'A' , anders hadden we zekerheid gehad over het aantal coupé's. 
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10085
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1293 Gepost op: 11 mei 2019, 19:00:09 »
Ik heb even gekeken in "de erfenis" en die 4661-4686 had gebogen dorpels (of wat het ook zijn) boven de deuren. Het rijtuig op mijn foto heeft rechte dorpels. Tenzij het natuurlijk gemengd kon voor komen.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2019, 19:02:05 door NS8714 »
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3777
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1294 Gepost op: 11 mei 2019, 23:03:16 »
Je hebt gelijk, die regengoot boven de deuren is inderdaad gebogen bij de C8c.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1087
    • Dwangrail.nl
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1295 Gepost op: 12 mei 2019, 09:12:02 »
Gezien de rechte regengoot boven de deuren, de eenvoudige daklijsten, zou ik gaan voor een ex HSM C8
NS C 4194-4203 uit 1901  Ik heb een foto van de 4203 die deze details ook heeft.

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2019, 09:14:02 door AB 7216 »
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10085
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1296 Gepost op: 12 mei 2019, 12:25:25 »
Maar daarvan zegt Gert dat die serie rechte bakken kreeg en dat de welving die je onderaan ziet op mijn foto, verdween.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1087
    • Dwangrail.nl
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1297 Gepost op: 12 mei 2019, 22:13:36 »
Leuk dit  (y)
De NS kende volgens het materieelboek twee series ex HSM C8, de serie C 4101-4193 en de serie C 4194-4203. Maar in de werkelijkheid zat er meer verschil tussen.
Ik heb foto´s van de C 4137-4154, en die hebben luchtroosters boven de coupedeuren.
De C 4182 heeft deze luchtroosters weer niet, maar weer een te luxe daklijst. de 4203 heeft de juiste daklijst en deuren, maar geen ronding onder aan de bak.
Dus het zou een rijtuig kunnen zijn bovenin de serie 4101-4193, maar zeker niet lager als de 4182.

Groeten Arjen
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10085
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1298 Gepost op: 13 mei 2019, 18:47:47 »
We blijven nog even in de tweede wereldoorlog. De Duitse soldaten waren enthousiaste fotografen. Het boek "Nach Holland" laat dit fraai zien. Tijdens de veldtochten in west Europa en later in Rusland werd er lustig op los gekiekt. Een ontspoorde loc kon zo op veel belangstelling rekenen. Eerder liet ik al een aantal foto's zien van een NS 3600 die achteruit van een brug bij Zwolle was afgereden in de meidagen van 1940.

Nu kan ik daar de ontspoorde NS 4501 aan toevoegen:





Twee opnames vanuit twee verschillende treinen. De eerste opname laat de ontspoorde NS 4501 van voren zien, de tweede opname tijdens het voorbij rijden. Toevallig genoeg heeft er in RailMagazine 306 een artikel gestaan van de hand van Paul Henken die de lotgevallen van de 4501 beschrijft. Ook op basis van twee opgedoken Duitse foto's.

De 4501 werd op 18 mei 1940 nabij Vilvoorde (tussen Mechelen en Brussel) het slachtoffer van een aanslag op het spoor door Britse soldaten. De loc heeft ongeveer drie weken op deze plek gelegen. 10 augustus was de loc weer in Nederland om in Tilburg hersteld te worden.

Het lijkt er veel op dat een van de foto's bij het artikel van Paul Henken is genomen door een soldaat uit de trein op foto 2. Duidelijk is een andere militair te zien die uit het raam hangt met een fototoestel:



Zoals altijd te zien op www.flickr.com/spoorwegarchief.

Eelco

« Laatst bewerkt op: 13 mei 2019, 18:58:39 door NS8714 »
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6545
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1299 Gepost op: 13 mei 2019, 18:52:56 »
Dat zijn indrukwekkende foto's  :o

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3844
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1300 Gepost op: 13 mei 2019, 18:53:50 »
Mooi aanwinsten weer Eelco  (y)
Ik krijg wel langzaam de indruk dat "Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969" een vlag is die de lading niet meer dekt...  :)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10085
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1301 Gepost op: 13 mei 2019, 18:55:18 »
Nee  ;D

Ik moet de titel maar eens gaan aanpassen. En er zit nog veel meer leuks in het vat....  (y)
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10085
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1302 Gepost op: 13 mei 2019, 20:58:26 »
Nog iemand die een suggestie voor een nieuwe titel heeft?

"Eelco's Spoorwegarchief"
"Nederlandse spoorweggeschiedenis"

Roept u maar...
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1303 Gepost op: 14 mei 2019, 08:31:39 »
"Ouwe meuk, maar wel erg leuk"

 ;D

Grtz, Ton

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10085
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1304 Gepost op: 14 mei 2019, 08:39:42 »
Per mail binnen gekomen:

"Storm in een (spoor)glas"
"In het oog van (de) Storm"

"Een kniesoor die hier op let..."

www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)