Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

mDDM, waarom 3 draaistellen? door Edwin2121992
Vandaag om 21:21:33
Rondom Charlois door NS264
Vandaag om 21:19:46
viessmann 4500 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:08:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
Vandaag om 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 20:27:24
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
Vandaag om 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 483490 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1260 Gepost op: 25 January 2019, 14:27:44 »
Mee eens, ik zie wat je bedoelt. En een Duitser in uniform zonder pet is natuurlijk ondenkbaar  ;D

Ik wacht even af wat Gerard Groeneveld zegt  :)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1261 Gepost op: 25 January 2019, 14:39:39 »
Het is een lastige vraag  :P  De snit met de grote openvallende kraag zegt een Panzer jack, maar dan zou het jack korter moeten zijn. Een parade-uniform is het ook niet want dan zaten er geen zakken op. De zakken (2x 2 zakken) lijken wel weer op het standaard duitse uniform maar dan klopt de kraag weer niet (die uniformen hadden een hoge gesloten kraag). Bovendien is de jas veel lichter dan de broek (zwart?). De lichte kleur zou wel van een cadetten-uniform kunnen zijn maar dan had de broek ook licht moeten zijn en wederom hadden die jassen geen zakken. Plus dat die niet in Nederland waren in de Meidagen. En ik mis de riem met koppel. Inderdaad een lastige kwestie ...

Met vr. groet, Martijn.


PS Misschien moeten we dit draadje even afsplitsen?  ;D

« Laatst bewerkt op: 25 January 2019, 14:41:55 door Rondje_HO »

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2976
  • Duitsland TP III/IV
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1262 Gepost op: 25 January 2019, 15:54:50 »


PanzerJacke Afrika Korps.



PanzerJacke wehrmacht.

Wie het weet mag het zeggen.
Grt, Ronald.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1420
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1263 Gepost op: 25 January 2019, 17:26:43 »
Zoals Henk ook al opperde een melkboer. En ook een kapper had wel zo een kieltje aan. Het lijkt mij zo te zien geen militair.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1264 Gepost op: 25 January 2019, 18:46:24 »
Maar kijk eens naar zijn houding en gezichtsuitdrukking. Hij heeft iets arrogants over zich. En dat past dan weer minder bij een melkboer of kapper  ;D

Hij kijkt naar de fotograaf en er zit geen enkele gêne of onzekerheid in zijn blik. Hij lijkt de fotograaf te kennen of in elk geval iets te weten van de fotograaf.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1265 Gepost op: 25 January 2019, 18:49:20 »
Ik zie het meer als "Wat doet die Mof hier"   ;D

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1266 Gepost op: 25 January 2019, 18:53:59 »
Dat is wat de persoon uiterst rechts denkt  ;D

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1267 Gepost op: 26 January 2019, 19:09:11 »
Als er op een station een kruier aanwezig was , droeg hij een wit jasje . Daarom de bijnaam WITKIEL

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
    • Spoorhistorie
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1268 Gepost op: 26 January 2019, 19:21:42 »
De Reichsbahn had dezelfde kleding als de Wehrmacht, dus dat zou ook nog kunnen, maar dan mis ik de bij Duitse kleding onmiskenbare kentekens van de DRG.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1269 Gepost op: 26 January 2019, 19:27:19 »
Als er op een station een kruier aanwezig was , droeg hij een wit jasje . Daarom de bijnaam WITKIEL

Ik heb even een paar foto's bekeken van kruiers in hun witte jasje en ik zie inderdaad wel overeenkomsten  (y)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1270 Gepost op: 26 January 2019, 19:40:43 »
Dan is een kruier of witkiel waarschijnlijk een plaatselijk iemand.
Groeten,
Richard

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1271 Gepost op: 06 February 2019, 15:56:04 »
Vandaag nog twee foto's van de NS 3608 toegevoegd aan mijn online fotocollectie op www.flickr.com/spoorwegarchief

Vrijdag volgen de foto's die de vernielingen op het emplacement laten zien. Voorproefje:


Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1272 Gepost op: 08 February 2019, 11:16:40 »
Zojuist vijf foto's aan mijn Flickr verzameling toegevoegd die de vernielingen op het emplacement laten zien. Verbrande goederenwagens en rijtuigen: www.flickr.com/spoorwegarchief

Daarnaast ben ik vandaag gestart met een facebookpagina waar ik nieuwe aanwinsten en foto's uit mijn verzameling aan een wat breder publiek wil tonen. De pagina heet "Dutch Railway Archive". Neem eens een kijkje  (y)

Eelco

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1273 Gepost op: 14 February 2019, 05:31:49 »
Goedemorgen, nog even terug naar de foto van het vernielde spoorwegmateriaal bij de brug in Zwolle. Je geeft duidelijk aan dat dat een sabotage ven het Nederlands spoorwegpersoneel was, dan kan ik me voorstellen dat dit de brugwachters familie is, en de arogante houding is waarschijnlijk richting de duitsers. Misschien waren ze zelfs op de hoogte van hoe het gebeurd is. Het is vast een vastberade trotse houding.
gr Joke

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1274 Gepost op: 14 February 2019, 08:18:34 »
Het zou inderdaad best de brugwachtersfamilie kunnen zijn  :)

Achter elk leger gaat een flink staaltje logistiek schuil. En dat is leuk te zien op de volgende foto:



Een legeronderdeel staat in de rij voor de maaltijd die geserveerd wordt vanaf een op een wagon staande vrachtwagen. Locatie: Utrecht Maliebaan.

www.flickr.com/spoorwegarchief