Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

digitaal veranderd in 15 jaar door saskia
Vandaag om 00:33:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
17 July 2025, 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
17 July 2025, 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 457821 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1500 Gepost op: 10 September 2020, 18:28:14 »
En aangezien de twee volgende ook al in de brievenbus lagen, die ook maar meteen:

HSM 106 VREDE:



HSM 191 PAUL POTTER (en dus niet PAULUS POTTER zoals in de literatuur vermeld staat)




Datering onbekend, de HSM 191 heeft dienst gedaan van 1888 tot 1912.

Eelco

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1501 Gepost op: 10 September 2020, 18:33:20 »
Mooie foto's, Eelco!  (y) (y)

Leen.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1502 Gepost op: 10 September 2020, 18:45:23 »
Prachtige foto`s  (y) (y)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7563
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1503 Gepost op: 10 September 2020, 19:11:29 »
En ook die zijn weer fraai  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1504 Gepost op: 10 September 2020, 20:07:50 »
Nog niet bekend, maar gezien het kruis vermoed ik onder de grote rivieren, Limburg mogelijk.

Het lijkt mij een begraafplaats achter die heg. Dan hoeft het niet noodzakelijkerwijs Limburg te zijn, want ook in andere provincies komen RK-begraafplaatsen voor. Aanvulling: het zou zelfs België kunnen zijn. De perronwanden en betonnen paaltjes doen mij niet heel Nederlands aan.

Overigens wel leuk dat je een foute naam in de literatuur hebt ontdekt en dat je dat met een overduidelijke foto kunt bewijzen :)
« Laatst bewerkt op: 10 September 2020, 22:53:33 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

TrabantDeLuxe

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1505 Gepost op: 14 September 2020, 23:04:47 »
HSM 191 PAUL POTTER (en dus niet PAULUS POTTER zoals in de literatuur vermeld staat)

FOTO.


Datering onbekend, de HSM 191 heeft dienst gedaan van 1888 tot 1912.

Eelco

Die PAUL POTTER is een interessante. Niet de man, die heb ik niet gekend. De lok valt wel één en ander over te zeggen. In de tijd dat deze locomotieven geleverd werden, was iedereen en zijn moeder + hondje bezig met experimenten met compoundlocomotieven. Dat zijn locomotieven waarin de stoom eerst in de ééne (set van) cylinder(s) wordt gebruikt, en vervolgens, na enige expansie, in een volgende, grotere, cylinder nogmaals expansiearbied verricht. Pas dan wordt de stoom vrijgelaten door de blaaspijp. Bij scheepsmachines is dit eerder regel dan uitzondering, waarbij er in de regel drievoudig geëxpandeerd wordt. Over deze speficieke machine berichtte het franstalige (die lieden waren nogal weg van compoundmachines) Revue Générale des Chemins de Fer in 1889. Bij het artikel horen ook enkele tekeningen, te vinden op PL.XVIII.

Afijn, nu het interessante. Ir. Middelberg, chef tractie van de H.IJ.S.M, ontwierp deze machine met een interessant detail. In tegenstelling tot de meeste compoundmachines, die gelijke cylinderslaglengtes hebben, maar verschillende diameters, heeft de lagedrukcylinder een grotere slaglengte dan de hogedrukcylinder[1]. Op de foto zien we de langere lagedrukcylinder. Het is gangbaar de lagedrukcylinder van grotere diameter te maken zodat de door de stoom uitgeoefende kracht (kracht = druk x oppervlakte!) min-of-meer gelijk te krijgen aan die van de hogedrukzuiger; maar dat kan natuurlijk ook worden opgelost door de arm op de krukas ( = slaglangte / 2) de vergroten zoals hier.

Ook zien we op de foto, voor de kijker links, op de rookkast de aanzetklep gemonteerd. Deze klep, zie fig. 13 & 14 PL.XVIII, wordt vanaf de voetplaat bediend, en stelt de machinist in staat tijdelijk verse stoom van de ketel direct naar de lage- en hogedrukcylinder te laten stromen. Dit is nodig om de machine te starten, omdat anders de hele machine en trein moet worden aangezet door de hogedrukcylinder. Het zou natuurlijk goed kunnen dat die laatste op het dode punt staat, en dat zou erg genant zijn. Deze aanzetkleppen komen ook in automatische versie voor. Men kan er voor kiezen een mechanische verbinding met bijvoorbeeld de regulateur of ganghandel te maken (stelsel Deeley); maar ook schakelen sommige aanzetkleppen over op compoundwerking zodra er voldoende stoomspanning in de verbindingspijp tussen hoge- en lagedrukzuiger present is (stelsel v. Borries, Worsdell).

Je kan je afvragen of bij het in enkelvoudige expansie werken, de geleverde trekkracht wel uniform verdeeld is per wielomwenteling; de lagedrukcylinder levert immers meer arbeid. Op pp. 319 treffen we enkele krukashoek - trekkracht diagrammen. Deze diagrammen zetten per hoek van de krukas de trekkracht uit. De gestippelde lijnen zijn van een reguliere 2-cylinder locomotief (een snelloper waarschijnlijk); de ononderbroken lijnen van de compoundmachine. We zien hier dat bij de compoundmachine er toch enige onregelmatigheid is in de geleverde trekkracht. Bedenk wel, dat dit dus alleen geldt tijdens de eerste paar tientallen meter na stilstand.


Bij de veel compoundlocomotieven is het ook nog eens gangbaar een klep te hebben die de stoom uit de hogedrukcylinders direct naar de blaaspijp de kunnen leiden - dit voorkomt tegendruk bij het starten op de lagedrukzuiger; naar mijn weten is de HSM 191 hier niet mee uitgerust. EDIT: Bij de HSM 191 vervulde de aanzetklep ook die rol nog eens.

Bedankt dat jullie hebben geluisterd naar mijn TED Talk.

[1] Nog leuker, Ir. Middelberg had ook nog een experiment met een compoundmachine waarin de cylinders van gelijke volumes waren. Bij die machine werd de expansiegraad per cylinder apart geregeld; de machinist had 2 ganghendels. Zie de 1er essai uit het gelinkte artikel van de Revue Generale.
EDIT 1: Iets over de aanzetklep.
EDIT 2: De hoek-trekkracht diagrammen hadden geen betrekking op compoundwerking. Jammer, het had me benieuwd hoe de machine zich daarin zou houden.
« Laatst bewerkt op: 15 September 2020, 09:46:05 door TrabantDeLuxe »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1506 Gepost op: 15 September 2020, 10:13:26 »
Dank voor deze uitgebreide aanvulling  (y)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5768
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1507 Gepost op: 15 September 2020, 19:52:22 »
Ook was het zo dat de S3/6 ( bayerische ) was voorzien van een inrichting om de ketel druk rechtstreeks naar de lage druk cilinders te sturen.

Het kwam wel eens voor dat deze dame op een dergelijke manier stond dat vooruit rijden niet mogelijk was.
Men moest dan eerst een stukje achteruit.

Door de stoom rechtstreeks naar de lage druk cilinders te sturen was dit euvel verholpen.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1508 Gepost op: 15 October 2020, 11:23:19 »
Op de achtergrond ben ik bezig geweest met het kijken naar de mogelijkheid om een boek uit te geven op basis van kiekjes die Duitse soldaten tussen 1940 en 1945 van Nederlands materieel maakten.

Hoewel mijn contactpersoon bij Wbooks zeer geinteresseerd was (mede door het enorme succes van "nach Holland", zag de uitgeverij het helaas niet zitten. Te niche en verwachte tegenvallende verkopen. Dus beneluxspoor krijgt de komende tijd een paar mooie nieuwe aanwinsten te zien die ik eigenlijk voor het boek apart had liggen  ;)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1509 Gepost op: 15 October 2020, 12:32:10 »
Jammer dat er van die locs niets geproduceerd wordt in HO. ::)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1510 Gepost op: 15 October 2020, 13:05:07 »
Is online een boek laten maken geen optie? Zo iets als: ezbook.
Kun je ze leveren op bijvoorbeeld gereserveerde/aanbetaalde hoeveelheden.
Ook heb je dan volledig de gehele lay-out onder controle.
Gerrit F

Van de draad af....

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1511 Gepost op: 15 October 2020, 19:02:22 »
ezbook ken ik niet, waar kan ik meer info vinden?

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1512 Gepost op: 15 October 2020, 20:41:52 »
Gerrit F

Van de draad af....

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1513 Gepost op: 15 October 2020, 20:44:57 »
Reeds geprobeerd natuurlijk maar ik krijg alleen laptops en accountancy programma's als resultaat  ???

Edit: Zoektermen uitgebreid met 'uitgeverij' en nu gevonden  ;)
« Laatst bewerkt op: 15 October 2020, 20:50:01 door ingenium secundus »

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1514 Gepost op: 15 October 2020, 20:50:13 »
hiero
PC in de war?
Gerrit F

Van de draad af....