Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 03:51:10
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56

Auteur Topic: Wattenbach/baan van Noah - (Baanplan N )  (gelezen 42826 keer)

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Wattenbach ( baan van Noah )
« Reactie #135 Gepost op: 01 May 2007, 10:12:10 »
De plaatjes op blz 1 en dergelijke doen het al weken niet meer. Ik vermoed dat die gewoon weggegooit zijn uit photobucket.

Verder nog even aan Ferdinand,

Ik zie je zo in de weer met allerlei baanplannen. Prima! Ik bedoel je moet het baanplan wel echt goed vinden voordat je begind te bouwen.

Maar ik dacht, laat ik je nog een Paint krabbeltje schowen in de hoop dat je er wat inspiratie uit kan putten. (ik heb in ieder geval een aantal haalbare wensen van je bij elkaar gegooit en enkele andere weg gelaten, omdat hoe groot je ruimte ook is, je nooit alles kan hebben.  ;))

Klik op het plaatje voor een vergroting.

Ik heb het expres nog niet ingevuld met een baanplanner omdat er alleen al op dit schetsje 100 000 verschillende baanplannen te maken zijn die allemaal weer net even anders zijn.

Wanneer je naar Google earth gaat, en je gaat eens op je gemak kijken met name in het Ruhr gebied hoe men daar de spoorwegen geregeld heeft kan je vast wel iets moois bedenken.  ;)

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #136 Gepost op: 01 May 2007, 14:09:12 »
Hoi Mark ik denk dat jou schets in de ruhrgebied gedachte, geen gek idee is. Je houd het hier dan wel stedelijk, maar gezien de wensen van ferdinand zal hij daar denk ik toch wel niet aan ontkomen ;D. Hier zitten veel mogelijkheden in denk ik.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #137 Gepost op: 01 May 2007, 18:26:08 »
Hallo,

In spoor N kun je diverse dingen laten bewegen.
Zo kun je mensen laten zwaaien op het perron.
Ook kun je bijvoorbeeld mensen rond laten lopen (een oud fallermotortje met een verbinding naar een poppetje, dat dan rond loopt) en natuurlijk een Faller Car system.

Bij dit nieuwe baanplan ga je van station naar station, je hebt geen ruimte waar je eens lekker kunt rijden.

Willem

Hallo Willem, zoals ik jouw tekst leest zou jij zeggen blijf bij de andere banenplan deze banenplan dus

Ik had ( heb ) het gevoel dat ik geen hoogte verschil kan creeren tussen mijn groot station en lokdepot cq rangeerterrein

Vandaar dat ik weer wat anders probeerde, aangezien het nu nog kan, de opbouw staat er nog niet  ;D

Qau rijlengte dat kun je toch altijd creeren dmv dalen en stijgen met je spoor dan kan ik toch een paar keer rond gaan alvorens bij het volgende station aan te komen

Groetjes Ferdinand
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #138 Gepost op: 01 May 2007, 18:47:34 »
Hallo Mark,
Citaat
Ik zie je zo in de weer met allerlei baanplannen. Prima! Ik bedoel je moet het baanplan wel echt goed vinden voordat je begind te bouwen.

Ik had de eerste banenplan compleet af, alleen twijfelde ik over mijn haven gedeelte en het station

Wat mijn mooi lijkt is dat er zekers aan 1 kant de treinen in verschillende richtingen verdwijnen, en dat gebeurde niet bij mijn eerste banenplan
Dus de hoofdlijnen en zijlijnen komen vanuit dezelfde richting.

Vandaar dat ik telkens het sttaion ergens anders probeer neer te zetten, en kan daardoor ook de treinen uit verschillende richtingen laten komen zoals dit voorbeeld 

voorbeeld

Hopelijk begrijp je mijn probleem, misschien moet ik hierin consessie's doen maar liver niet ;D ;D.

Heb nog even zitten neuzen op het net maar kun je trouwens een lokdepot met rangeerterrein scheiden van het station en dan via een apart spoor de treinen klaar zetten bij een perron van een zijlijn ??
Citaat
Maar ik dacht, laat ik je nog een Paint krabbeltje schowen in de hoop dat je er wat inspiratie uit kan putten. (ik heb in ieder geval een aantal haalbare wensen van je bij elkaar gegooit en enkele andere weg gelaten, omdat hoe groot je ruimte ook is, je nooit alles kan hebben.  )

Ziet er interresant uit Mark, veel spoor moet ik zeggen, ben benieuwd hoe ik dat moet gaan verwerken met wintrack, maar is een weer een uitdaging.

Oja, hopelijk wordt het niet al te onduidelijk met wat ik nu wil gezien de voorbeelden die ik allemaal laat zien, alleen jullie hebben meer kennis en deskundigheid dan ik, en ik graag jullie meningen wil lezen over wat ik denk.

Groetjes Ferdinand

ps. de links werken niet meer op pag.1 omdat ik de foto's heb verwijderd, deze waren niet meer relevant, zal de dode links wel bewerken ;)

« Laatst bewerkt op: 01 May 2007, 18:51:45 door Ferdinand Paternoster »
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
« Reactie #139 Gepost op: 01 May 2007, 19:23:26 »
Citaat van: Ferdinand Paternoster
...Heb nog even zitten neuzen op het net maar kun je trouwens een lokdepot met rangeerterrein scheiden en dan via een apart spoor de treinen klaar zetten bij een perron van een zijlijn ??...

Dit is lijkt me de hoofdvraag uit je vorige bericht.
Omdat je het altijd weer zo lekker compact brengt, trek ik even de vraag uit elkaar en geef ik zo de antwoorden.  ;)

"kun je trouwens een lokdepot met rangeerterrein scheiden van het station"

Ja dat kan alleen moet daarbij wel opletten welke functie het rangeerterrein heeft.
Wanneer dit een opstel terrein is voor reizigerstreinen wil men het liefst het terrein zo dicht mogelijk bij het station houden. Mits de stadsplattegrond dat toelaat. Wanneer het een terrein is voor goederen kan het makkelijker. Wel is het zo dat dergelijke terreinen toch vaak in de buurt liggen van stations van oudsher omdat de stations al aan de rand van de stad gebouwd werden en omdat daar toch plek genoeg was kon er een rangeerterrein ook nog wel bij. Terreinen die tegenwoordig geplaatst worden komen ook veel al aan de rand van de stad en worden tussen nu en 100 jaar rustig aan ook weer ingebouwd.

"En dan via een apart spoor de treinen klaar zetten bij een perron van een zijlijn ??"

Dan hebben we het dus over een rangeerterrein/opstelterrein voor reizigersmaterieel. Die terreinen worden meestal in de buurt van stations gehouden. (puur om logistieke redenen) Maar via zo'n apart spoor kan je altijd nog wel werken, hoewel het spoor dan een geringe lengte heeft omdat het station en opstelterrein dus dicht bij elkaar liggen. Ook zie je dat dergelijke terreinen vaak langs de hoofdlijn liggen en dan met een extra spoor langs de hoofdlijn bereikbaar zijn. In andere gevallen ligt het terrein simpelweg aan de andere kant van een grote wisselstraat t.o.v. het station en kan je dus makkelijk kiezen om vanaf het opstel terrein een stationspoor naar keuze te bereiden en andersom.

Kortom het kan en er zijn ook daarvan vele mogelijkheden en verschillen te zien. Ik zou zeggen kijk weer even op google earth voor zogenaamde referentie beelden en situaties die veel lijken op wat jij wilt. Grote kans dat je dan details ziet waaraan je nog niet eens gedacht had.

m.v.g.

Mark

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #140 Gepost op: 05 May 2007, 07:49:21 »
Hallo allemaal

Daar begint hij weer, maar deze keer neem ik deze opzet qau station over van Mark, met een aanpassing van mijn kant

Ik ga nog een andere opzet maken, station komt vooraan het werkblad ( lange gedeelte ) diepte van het station wordt ongeveer 52 cm.
Linkerkant komt vanuit schaduwstation ondeer werkblad, rechterkant station split zich in 2 richtingen naar berglandschap.

Station komt te bestaan uit 3x hoofdlijn, dan perron, dan 3 zijlijnen, dan een perron met nog een zijlijn onder deze sporen nog een 3 á 4 tal sporen voor evt opstel en treinen die niet stoppen in het station

Daarachter een stad, ( een 15 cm hoger ) gebouwen in de lengte deze strook wordt ongeveer 25 cm diep, daar achter een plaat met achter die plaat een verhoogde schaduwstation voor de zijlijnen die door de bergen heen slingeren.
(schaduwstation krijgt 3 of 4 sporen mee ) om met een lus in de linkerhoek weer terug te gaan.

Hiervoor heb ik ( denk ik ) een diepte nodig van +/- 1 mtr dus valt mee.

Alleen hoe de bereikbaarheid wordt van het schaduw station moet ik nog bekijken.

Linkerbeen komt het depot en opstelsporen

Rechterbeen en onderste been landschap, met bergstation ( die gekoppeld is aan de verhoogde schaduw station ).

Weet niet of je een voorstelling kunt doen: ;D ;)

Probeer vandaag de ruwe opzet hier neer te zetten, en dan gaan we maar kiezen welke optie  de voorkeur heeft

Groetjes Ferdinand
« Laatst bewerkt op: 05 May 2007, 07:56:05 door Ferdinand Paternoster »

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #141 Gepost op: 06 May 2007, 12:31:55 »
Hallo allemaal,

Hier dan de  andere opzet, de afmetingen van de tafel is ook aangepast

Lange gedeelte iets breder
Rechter been smaller
Onderste been smaller en korter

http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/Wattenbach1e.jpg

UItleg :

Blauwe spoor = Hoofdlijn
Oranje spoor = Zijlijn
Groene spoor = opstelsporen

De opstelsporen ( groene sporen ) hier kunnen de treinen die niet in het station stoppen ook langs rijden, lijkt me een leuk gezicht om een trein langs wagons te zien rijden die opgesteld staan

Het stations gebouw staat hoger dan de sporen ( +/- 7 á 8 cm ) met daarachter de stads gedeelte ( ongeveer 25 cm diep en 3 mtr lang )

Achter de stad komt een wand om zo mijn verhoogde schaduw station te kunnen creeren. ( wordt in de gaten gehouden dmv een camera heb zoiets al getest en werkt naar behoren ), dan kan ik altijd mijn wagons traceren.

Ik denk aan een weg die dan via links vanuit de stad naar beneden gaat richting het depot gaat mensen moeten toch ergens werken ( wil hier dan de faller carsysteem gaan maken )

Ik weet er zijn mesnen die niet van en rechte station houden , maar dit is een ander idee ( die ik ergens zag

Graag hoor ik Uw reactie en evt verbeteringen qau wissel bv

Groetjes Ferdinand
« Laatst bewerkt op: 06 May 2007, 12:33:37 door Ferdinand Paternoster »

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #142 Gepost op: 06 May 2007, 13:02:02 »
Hoi Ferdinand, dit is veruit het beste stations ontwerp tot nu toe. Je kan het hoog liggen van het stations gebouw mooi gebruiken om er een voetgangersbrug naar de perrons op aan te sluiten.
Je kan links mooi het locdepot inrichten zonder dat daar veel andere sporen bij/langs moeten. Er liggen ook niet ideoot veel wissel, we zijn er maar 2 waarvan het nut me niet helemaal duidelijk is. Je zijlijnen zijn nu mooi enkelsporig en als je de hoofdlijn verder uit het zicht laat en alleen de zijlijn in je landschap verwerkt dan moet er iets heel moois uit kunnen komen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #143 Gepost op: 06 May 2007, 13:11:08 »
Pfffffffffffffff een pak van mijn hart hahahaha

Thanks Michiel, je bedoelt de 2 wissels zeker in de opstelsporen aan de linker kant.??

Betreft het hoog gelegen stations gebouw, wilde dat ook met een voetgangersbrug overbruggen, maar heb  nog niks gevonden waarmee ik alle perrons zou kunnen bereiken.

Of misschien van het 2e perron via tunnel ( trap ) naar de 3e perron

En de opstelsporen die kunnen zo, of moet dat minder, had ook 2 lokloodsen gepland voor de E-locs of moet ik er maar 1-tje doen

groetjes Ferdinand
« Laatst bewerkt op: 06 May 2007, 13:13:07 door Ferdinand Paternoster »

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #144 Gepost op: 06 May 2007, 13:19:00 »
De wisselverbinding die er uit zou kunnen naar mijn idee is de wisselverbinding op de linker kop van het onderste perronspoor en het opstelspoor wat er direct onder ligt. Die is niet nodig omdat je iets verder naar de locloods toe de zelfde wisselverbinding hebt liggen.

Laat die 2 locloodsen lekker staan, eentje( de rechtse) daarvan kan je ook gebruiken voor klein onderhoud aan rijtuigen of wagens. Verder kan je gewoon naast je ringloods wat kopsporen leggen om E en Diesellocs te stallen. Zorg dan wel dat die locs niet via de sporen voor het verzorgen van stoomlocs hoeven te rijden.

Groetjes Michiel

Ps; je perron lengte is goed denk ik, rijden er toch langere treinen dan stoppen die hier gewoon niet.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
« Reactie #145 Gepost op: 06 May 2007, 13:31:48 »
Ik wilde toch een kleinigheidje aan het licht brengen.

Ik denk namelijk dat je de hoogtes van een aantal dingen een beetje onderschat.

Het station zou ongeveer 8 cm hoger moeten liggen als de sporen?
Dat komt neer op afgerond naar beneden zo'n 12 meter hoogte verschil. Een gemiddeld rijtjes huis is ongeveer 8 meter hoog. Dus je stations gebouw ligt straks ongeveer 1,5 rijtjes huis hoger dan het spoor.

8 cm stijgen is niet zo'n probleem, maar het is de manier waarop je het doet. Misschien is het beter om het plein achter je station 2.5 cm hoger te laten zijn als je sporen. 2.5 cm is namelijk 4 meter en dan kan je het verschil in hoogte mooier opvangen in een statige etage van je station. Dat stationsplein kan rustigaan verder stijgen natuurlijk.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 06 May 2007, 14:15:20 door mmhajvth »

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #146 Gepost op: 06 May 2007, 14:06:38 »
Citaat
8 meter stijgen is niet zo'n probleem, maar het is de manier waarop je het doet. Misschien is het beter om het plein achter je station 2.5 cm hoger te laten zijn als je sporen. 2.5 cm is namelijk 4 meter en dan kan je het verschil in hoogte mooier opvangen in een statige etage van je station. Dat stationsplein kan rustigaan verder stijgen natuurlijk.
Ok Mark, ik ga eens puzzelen, al snap ik niet precies wat je met die 8 mtr stijgen bedoelt, maar misschien valt het kwartje zometeen ;D
« Laatst bewerkt op: 06 May 2007, 14:10:50 door Ferdinand Paternoster »

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #147 Gepost op: 06 May 2007, 14:09:52 »
Citaat
Laat die 2 locloodsen lekker staan, eentje( de rechtse) daarvan kan je ook gebruiken voor klein onderhoud aan rijtuigen of wagens. Verder kan je gewoon naast je ringloods wat kopsporen leggen om E en Diesellocs te stallen. Zorg dan wel dat die locs niet via de sporen voor het verzorgen van stoomlocs hoeven te rijden.

Oke zal eens kijken wat we ervan kunnen maken.

Citaat
Ps; je perron lengte is goed denk ik, rijden er toch langere treinen dan stoppen die hier gewoon niet.
cm
Mijn langste trein krijgt 8 ruituigen ( 8 x 17 cm + 12 cm voor mijn loc = 148 cm )

Goederentreinen worden misschien iets langer, maarja die stoppen daar toch niet, misschien op zo'n doorgang spoor, heb ik al een paar keer zien gebeuren op rotterdam centraal :)

groetjes Ferdinand

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
« Reactie #148 Gepost op: 06 May 2007, 14:28:18 »
Het had 8 cm moeten zijn zoals ik reeds heb aangepast.

Wat ik daarmee bedoel is heel simpel. Je wilde je station 8 cm hoger hebben als je treinen dus is dat 8 cm stijging in het zogenaamde maaiveld.

Hoe je dat met je treinen oplossen kan is dat je treinen eigenlijk maar 4 cm hoogte nodig hebben bij viaducten e.d. In het echt zie je dat de bovelijding bij vooral de oudere viaducten ook omlaag gaat tot die met een minimale hoogte net boven de treinen hangt die onder het viaduct door rijden. Dus een voetgangers brug of weet ik wat je over het spoor wilt hangen kan al vanaf 4 (Ook wel 3,5 maar dan word het wel priegelwerk.  ;))
Wat ik begrepen heb is dat je je huizen rond het station op de zelfde hoogte wilt houden als je station zelf. En dat je je station zo hoog wilt hebben dat een voetgangersbrug (zonder hoogte verschillen in de vloer van het station naar de voetgangersbrug,) zo over het spoor kan steken. Dan heb je dus maar 4 cm nodig. ipv 8.

Het is misschien een beetje pielen maar anders heb je een stationsgebouw  en voetgangers brug die on realistich hoog boven het sporen complex uit torenen....
En ook jammer, daar waar niet het stations gebouw staat zit je met een hoogte verschil tussen de sporen en de huizen van 8 cm die je dan hoogstwaarscheinlijk gaat opvangen met een toren hoge muur.

Daarom wilde ik opmerken om de hoogte verschillen in deze situaties zo klein mogelijk te houden om zo alles zo mooi mogelijk uit te laten komen.  ;)

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 06 May 2007, 14:31:57 door mmhajvth »

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #149 Gepost op: 06 May 2007, 14:41:11 »
Helemaal duidelijk, dus mijn vrije doorgang is tevens mijn hoogte verschil, als ik het goed lees.

groetjes Ferdinand