Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:51:40
US diorama in H0 door Prutsert
Vandaag om 19:50:29
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:49:50
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door frans51
Vandaag om 19:34:26
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 19:23:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:56:28
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
Vandaag om 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
Vandaag om 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 18:17:40
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 17:55:34
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:33:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 17:26:28
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
Vandaag om 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 15:28:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 14:22:46
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57

Auteur Topic: Wattenbach/baan van Noah - (Baanplan N )  (gelezen 42752 keer)

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Wattenbach ( baan van Noah )
« Reactie #165 Gepost op: 15 May 2007, 20:53:25 »
Michiel,

Denk je niet dat het wel zo tamelijk onrealistisch is als een trein een tunnel in gaat van een vrije baan en vervolgens onder een optische hoek van ongeveer 135 graden, en omgerekend zo'n 48 meter verder weer naar buiten komt zetten? Neen... dat lijkt mij weinig realistisch...  ;)

Dus vandaar dat ik dat parade baanvak zoals het nu ligt eerder als een los element zou willen beschouwen als we het over realisme hebben. En dan is het dus wel zo fijn als er ook een "optisch" andere treinenloop op dat parade baanvak aanwezig is.

Even ter verduidelijking: het parade baanvak zou dus een vrije baan kunnen voorstellen van "D" naar "E", terweil station "A" op de baan van Ferdinand ligt.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 15 May 2007, 21:28:43 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #166 Gepost op: 15 May 2007, 21:22:26 »
Ja dan zie je het net als bijvoorbeeld in Amsterdam met z'n zuidtak enzo. En ja opzich heb je wel gelijk, voor wat betreft die bocht die een spoorlijn anders door de stad zou maken.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #167 Gepost op: 15 May 2007, 21:31:08 »
Ja opzich, Echter in het Ruhrgebied zijn voor dit soort dingen nog veel mooiere voorbeelden te vinden. Maar inderdaad.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #168 Gepost op: 16 May 2007, 16:35:32 »
Hallo Heren,

Na jullie berichten te hebben gelezen ga ik dan voor optie 2 ( ivm naar mijn mening een betere opzet lokdepot ) en kies de paradebaan van optie 1.

Vanavond komt er weer meer betreft het plan ;D.

Groetjes Ferdinand.
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #169 Gepost op: 17 May 2007, 11:46:49 »
Hallo, ik ben nu met de rechter en onderste been bezig, maar zat me net te bedenken

Ik zou ook meerdere schaduwstations achter de stad kunnen maken

bv 2 niveau's voor de rechterbeen.

Dan krijg ik bv het volgende zie tekening.
A =  schaduwstation A op + 15 cm
B =  schaduwstation B op + 30 cm

Hierdoor kan ik bv afwisselende treinbewegingen maken

De hoofdlijn die links uit het station gaat zou ik dan onder de stad door kunnen laten lopen om met een spiraal ( op de rechterbeen bovenin ) laten zakken.
( of deze spiraal gewoon links van de grote been houden en met 2 sporen naar de andere kant van de baan gaan )

De hoofdlijn die rechts uit het station gaat, gaat dan via de paradestuk naar de andere spiraal op de onderste been en ook naar -30 cm

De zijlijn die links van het station weg gaat en  om het depot heen gaat wilde ik dan onder de stad door laten lopen om zo hem te laten uitkomen op de  onderste been ( dat is zijn enigste route ) of ik moet nog ergens een verbinding maken met de andere zijlijnen die komen te rijden op de rechterbeen

Dus samenvattend :

1 schaduw station op -30 cm ipv 2 stations
2 schaduws stations achter de baan op + 15 en + 30 cm voor de bergtrajecten

Is deze kronkel van mij een werkbare situatie, of sla ik weer de plank mis ;D en wil te veel en te gecompliceerd

nieuwe idee

Groetjes Ferdinand

ps. edit Ben bezig geweest met de nieuwe opzet voor mijn schaduw station op - 30 cm en moet de spiraal toch links houden van de lange gedeelte om zo genoeg ruimte te houden voor de opstelsporen en wat ruimere bochten

Ga dus links naar beneden en dmv 2 sporen naar de rechterbeen

Ferdinand
« Laatst bewerkt op: 17 May 2007, 12:59:04 door Ferdinand Paternoster »
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #170 Gepost op: 18 May 2007, 22:29:08 »
Hallo allemaal, nou heb er weer wat bij zitten

Hierbij een uitleg, er zijn 2 links, eentje met de verborgen sporen erbij en eentje waar alleen de zichtbare sporen te zien zijn.

plan met verborgen sporen erbij

zichtbare sporen + hoogte aanduiding

Hoofdlijn via tunnel A, een bocht naat rechts , naar beneden en langs de achterkant van de onderste been, aan het einde een 180 graden bocht om bij A.1 te komen, via paradebaan ( op -6 cm ) naar A.2, vanaf hier een 180 graden bocht naar rechts en naar het schaduw station op - 30 cm

Hoofdlijn via tunnel B een bcht naar rechts om vervolgens gelijk via spiraal naar schaduw station te gaan op - 30 cm

Zijlijn via tunnel C gaat eerst 180 graden naar rechts om langs de paradebaan te lopen, vervolgens een 180 graden bocht naar links om via de achterkant van de onderste been naar rechts te gaan , dan via een 90 graden bocht naar links om via de achterkant van de rechterbeen naar boven te gaan, vervolgens weer een bocht van
+/- 180 graden naar links te maken en naar C1( op + 25 cm ) te gaan , hier hebben we een bergstation, om vervolgens naar tunnel C2 te gaan, hier weer een 180 graden bocht naar links om bij C3 ( op + 32 cm ) uit te komen, om via paradebaan naar C4 te gaan ( op +35 cm )., hier komen we dan uit op de verhoogde schaduw station om via een lus weer terug te keren

Zijnlijn via tunnel D
deze loopt via de linkerwisselstraat van het grote station om het depot heen ( hier zakt het spoor ongeveer 1,5 cm ).
om vervolgens naar beneden te gaan op de linker been en een bocht maakt van 180 graden naar links om bij D1 ( - 4 cm ) uit te komen, om dan verder te dalen naar -6 cm bij tunnel D2, vanaf hier gaat de lijn onder de stad door naar de rechterbeen om vervolgens te zakken aan de achterkant van de rechter been en daarna weet ik het niet meer :-| voor deze lijn.

Aanvullend :

- Bergstation heeft 3 sporen, perrons zijn rond de 90 cm lang, precies genoeg voor de lokale treinen

- Links van de bergstation bij C2 dacht ik aan een seinhuisje of een bewaakte spoorweg ( dus met huisje )

- Rechts van bergstation is een opstel spoor, zou ik hier een soort loods moeten plaatsen of zo laten.

-Lok depot is nu alleen voor diesels en stoomlocs ( nr.6 is voor de diesels, schoonmaken en tanken )

- Rechterwissel straat  groot station is weer aangepast.
Ook bij de eerste 2 stationssporen ( zijlijn ) extra wissels geplaatst, en 1 engelse wissel verwijderd

Dus ik zit nu vast met de andere Zijlijn, kan iemand mij daarmee helpen, ik zou nog graag een kolenoverslag willen plaatsen.

Ik denk dat ik af moet stappen van totaal 3 stations en het bij 2 stations laten.

Graag Uw reactie's en evt verbeteringen t.o.v dit plan

Met vriendelijke groet Ferdinand ;)

« Laatst bewerkt op: 18 May 2007, 22:47:26 door Ferdinand Paternoster »

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #171 Gepost op: 18 May 2007, 23:31:31 »
Ferdinand ziet er leuk uit, maar paar aanpassingen misschien;

Laat het traject D1-D2 schaduw traject, dat daar zichtbaar vind ik niet echt mooi.

Traject C3-C4 eigenlijk zelfde verhaal, vind dat niet helemaal passen, maak die ook schaduwtraject.

En het station tussen C1 en C2, kijk eens of je die lijn deels enkelspoor kan maken zodat de lijn het station aan één zijde enkelspoor verlaat zodat de treinen in dat station de kruising afwachten.

Als je meer beweging in je stad wilt hebben zou je een tram ook kunnen overwegen. Denk daarbij aan de KWS trams van Kato of de enkel gelede Düwag trams van Arnold.

Groetjes Michiel

Ps; oohja trams mag je wel tot 8% laten stijgen deden we hier in het oosten ook. Ook in Duitsland komt het wel eens voor, dus mocht een steile stijging gewenst zijn dan kan je bij een tramlijn vrij vergaan zonder tandrad. De steilste in Duitsland is 9%
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #172 Gepost op: 19 May 2007, 12:06:31 »
Hallo Michiel, ik begrijp je, alleen jij ziet de moedelbaan graag als een wereld in het klein, en ik begrijp dat helemaal, ik zie dat ook graag, alleen dan heb ik op de rechterbeen en onderste been bijna 5,5 mtr baan met een enkele spoor waarvan bijna niks zichtbaar is, in mijn gedachte lijkt dat veel te weinig op zo'n oppervlak in N-spoor, maar zal dat miss wel verkeerd bekijken.

Ik zou graag een compromie zien tussen fictie en realiteit ( als zoiets uberhaupt mogelijk is )

Dat wordt dan een lange zit, zal eens kijken waar ik op uit komt :-|

Groetjes Ferdinand

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #173 Gepost op: 19 May 2007, 13:56:08 »
Ferdinand, dit volg ik even niet, leg eens uit wat je precies bedoelt:
"alleen dan heb ik op de rechterbeen en onderste been bijna 5,5 mtr baan met een enkele spoor waarvan bijna niks zichtbaar is, in mijn gedachte lijkt dat veel te weinig op zo'n oppervlak in N-spoor"

Groetjes Michiel

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #174 Gepost op: 19 May 2007, 14:23:34 »
Oke Michiel,

De rechterbeen is 2.45 mtr x 0.75 mtr
De onderste been is 3,00 mtr 0.80 mtr

Dus dit oppervlak moet bebouwd worden ( railplan en senery )

Als ik alleen een bergstation heb, en voor de rest geen sporen dan komt het voor mij een beetje leeg over, en begrijp me ik doe geen afbreuk op jouw ( zou niet durvren hahaha ), maar ik dacht ook zo gezien deze baan mij een flinke duiten met geld gaat kosten, wilde ik ook wat zien, maar dat is puur mijn gedachten

Dus ik wilde iets meer spoor zichtbaar hebben, ook al strookt sommige situatie's dan niet met het grote voorbeeld

Hopelijk ben ik zo iets duidelijker

Groetjes Ferdinand
« Laatst bewerkt op: 19 May 2007, 14:26:58 door Ferdinand Paternoster »

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #175 Gepost op: 19 May 2007, 14:40:25 »
Oke snap uhm, daarom ook mijn voorstel om evt. een trambaantje erbij te doen. Daarmee zou je op plekken waar de spoorlijn minder mooi uitkomt als bewegend iets een tram kunnen laten rijden, gewoon in de weg en soms deels ernaast. Leuk deels enkelspoors met kruisingsplaatsen waar ze kruisingen moeten afwachten. Zie je eigenlijk te weinig in N terwijl het materieel er wel is. En omdat je daarmee ook met de krappe boogstralen goed en realistisch uit de voeten kan zou het een handige aanvulling kunnen zijn.

Groetjes Michiel

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #176 Gepost op: 19 May 2007, 14:59:56 »
Oke Michiel dan moeten we misschien maar een trambaan erbij knallen,  ( heb een site gevonden  trambaan, ga nog verder zoeken wat er in duits materieel is)

,.............alleen en daar komt ie weer, is er nog iets te doen met de bestaande sporen qau railplan, had nog niks voor zijlijn D.

Zat er aan te denken om misschien de zijlijn vanuit C ergens te laten splitsen

ps. Mijn laptop is in rook op gegaan. Gelukkig een kopie van de banenplan op mijn PC boven gezet pfffffffff

Groetjes Ferdinand
« Laatst bewerkt op: 19 May 2007, 15:05:03 door Ferdinand Paternoster »

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #177 Gepost op: 19 May 2007, 21:13:19 »
Even offtopic,

Hier een voorbeeld hoe de opbouw gaat worden voor de modelspoor kamer

voorbeeld opbouw

In dit voorbeeld is hij breder nl  tussen de 3,5 rntr en 4 mtr, bij ons wordt hij 3,05 ntr breed en 6 mtr lang ( de opbouw wel te verstaan

Groetjes Ferdinand
« Laatst bewerkt op: 19 May 2007, 21:36:03 door Ferdinand Paternoster »

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #178 Gepost op: 20 May 2007, 00:45:10 »
Na wat PB verkeer tussen Ferdinand en mij heb ik even mijn versie van die baan gemaakt. Deze is simpeler en beide zijlijnen leiden ergens naar toe.
http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/Wattenbach2.jpg

Ik heb de rechtse zijlijn C enkelspoor gemaakt omdat die al weer vrij snel bij het volgende station is. Bij dat station komt ook zijlijn D uit, waarbij de mogelijkheid bestaat over C weer naar Wattenbach hbf te gaan en anders om. Ook kan hier gekeerd worden op het kopspoor of op één van de andere sporen. Het station heeft nu 4 sporen waarvan er 3 doorgaand zijn.
De lila en licht blauwe sporen zijn niet zichtbaar, dit zijn de schaduwtrajecten.

Vanaf dat station kan je ook over zijlijn C verder naar het schaduwstation dat niet op +35 maar op +15cm ligt. Dit vind ik meer als hoog zat en kost ook veel minder rails dan al die lussen die je toch niet ziet. Wil je een trein langer kwijt zijn zet je er een tijd schakelaar tussen.

Een tramlijn heb ik er nog niet in zitten, eerst maar eens kijken of die ergens een nuttige aanvulling kan zijn. En dan kijken of er dan 1 richtings materieel of 2 richtings materieel zou moeten gaan rijden. Dat bepaald namelijk wat daar aan infra en dus ruimte voor nodig is.

Groetjes Michiel

Ps; de hoofdlijn kan volgensmij gewoon lopen zoals Ferdinand die in gedachten had.

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #179 Gepost op: 20 May 2007, 08:33:16 »
Halo Michiel,

Citaat
Vanaf dat station kan je ook over zijlijn C verder naar het schaduwstation dat niet op +35 maar op +15cm ligt. Dit vind ik meer als hoog zat en kost ook veel minder rails dan al die lussen die je toch niet ziet. Wil je een trein langer kwijt zijn zet je er een tijd schakelaar tussen.

Als ik een trein langer kwijt wil zet er een tijdschakelaar tussen, kan dat ook met digitaal, of kan je zoiets beter in koploper doen, maar dan moeten we de sporen die niet zichtbaar zijn wel dubbel uitvoeren.

Ik ga dit eens in wintrack zetten

Groetjes Ferdinand en bedankt Michiel