Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:51:40
US diorama in H0 door Prutsert
Vandaag om 19:50:29
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:49:50
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door frans51
Vandaag om 19:34:26
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 19:23:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:56:28
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
Vandaag om 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
Vandaag om 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 18:17:40
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 17:55:34
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:33:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 17:26:28
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
Vandaag om 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 15:28:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 14:22:46
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
  

Auteur Topic: Wattenbach/baan van Noah - (Baanplan N )  (gelezen 42756 keer)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Wattenbach ( baan van Noah )
« Reactie #150 Gepost op: 06 May 2007, 14:44:02 »
Mark heeft wel gelijk met zijn hoogte verhaal, ik heb en had op mijn modules een ruime 6cm en dat was vaak al iritant hoog. Want normale voetgangers bruggen zijn normaal inderdaad een stuk lager.

Groetjes Michiel

Ps; offtopic, ferdinand check je mailbox.
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Wattenbach ( baan van Noah )
« Reactie #151 Gepost op: 06 May 2007, 15:04:22 »
Aan Ferdinand,

Daar komt het eigenlijk wel op neer. Hoewel je, als ik het nog even wat moeilijker mag maken ;D... ook best na die minimale stijging later dus verder naar achter als ik even naar je baan kijk, verder kan stijgen in een geleijdelijk tempo zoals je ziet bij heuvels.

Maar die eerste aanzet dus vooral zo laag mogelijk houden anders krijg je automatisch te maken met moeilijk oplosbare en lelijke situaties rond je station.

Hier nog even een kleine doorsnede ter hoogte van het station.
Ga er even vanuit dat ieder verticaal streepje een etage is van 2 cm (3.2 meter)

                                                                           /  *
                                   ---------                           /                 
                                   |         |                         /
                 --------------|         |------------------ /
                                   |                   Plein/straat en huizen
                                   |         
                 --------------|

Spoor met                   Stations                  * evt.  helling van een heuvel     
voetgangers brug       gebouw





                                   ---------
                                   |         |
                 --------------|         |------------------
                                   |            Plein/straat en huizen
                                   |
                                   |         
                                   |         
                 --------------|

Spoor met                   Stations     
voetgangers brug       gebouw

Dit laatste stations gebouw gaat natuurlijk nergens meer over  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: Wattenbach ( baan van Noah )
« Reactie #152 Gepost op: 13 May 2007, 15:18:39 »
Hallo Mark, bedankt voor je uitleg, ga datgene zekers toepassen.

Nou ben weer verder gegaan, heb de linker ne rechter wisselstraat aangepast.

De locloods links bij station is verwijderd, en hiervoor zijn 2 opstelsporen gekomen.

Heb nu de linkerbeen aangekleed, met een locdepot.

Banenplan uitgbreid met locdepot ( optie 1 )

Hier even een uitleg, de lengte van de tafel was te klein om de diverse handelingen in 1 lijn te zetten, vandaar deze opzet graag jullie meningen.

1 = inspectieput
2 = Slakkenput ( ontslakking )
3 = Kolen installatie
4 = Werkplaatst ( voor evt laswerk aan de locs )
5 = Kolenbunker ( wil deze zelf wat groter maken )
6 = Dieseltankplaatst
7 = Ketelhuis
8 = Zandinstallatie ( met opslag )
9 = Watertoren + waterkraan
10 = Locloods voor de E-locs of diesels
11 = Locloods voor E-locs
12 = hier worden de evt rijtuigen schoon gemaakt.

Ben ik wat  vergeten of kan ik iets beter ergens anders zetten,

Met vriendelijke groet Ferdinand

« Laatst bewerkt op: 13 May 2007, 21:42:58 door Ferdinand Paternoster »
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Wattenbach ( baan van Noah )
« Reactie #153 Gepost op: 13 May 2007, 16:39:56 »
Ik vind het station er heel goed uitzien, het paradebaanvak in het onderste been vind ik iets minder. De lus die je treinen maken om van het station op het paradebaanvak te komen laat ze precies in de tegen overgestelde richting rijden als dat naar mijn idee natuurlijk is. Kijk eens of je het paradebaanvak iets anders kan leggen zodat de treinen gewoon door rijden vanaf het station en dus maar een bocht van 180 graden maken ipv 360 graden om op het paradebaanvak te komen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: Wattenbach ( baan van Noah )
« Reactie #154 Gepost op: 13 May 2007, 16:44:44 »
Ik heb het een tijdje niet gevolgd:

maar er is wel 1 ding wat ik jammer vindt, waar zijn de goederensporen gebleven ?  :(
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: Wattenbach ( baan van Noah )
« Reactie #155 Gepost op: 13 May 2007, 18:58:49 »
Hallo Sander, je bedoelt van mijn eerste opzet die goederenlijnen.

Heb nu een paar opstelsporen onder het station en het lijntje wat links weg gaat van het station wordt gebruikt door goederenverkeer richting kopstationnetje met daarbij een kolenoverslag.

Deze komt op de onderste been

Groetjes Ferdinand.

Ps. nog evt. veranderingen voor het depot??
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Wattenbach ( baan van Noah )
« Reactie #156 Gepost op: 13 May 2007, 19:00:53 »
Veranderingen in het depot, lijkt me niet nodig voor zover ik kan zien.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: Wattenbach ( baan van Noah )
« Reactie #157 Gepost op: 13 May 2007, 21:39:19 »
Hallo allemaal, ik heb toch het depot veranderd.

De andere opzet heb ik nartuurlijk nog, maar welke vinden jullie beter.

Bij de 2e opzet zit alles dichter bij elkaar, zodat de Locs zo min mogelijk hoeven te rijden.

Heb wel extra ruimte gelaten tussen de sporen van de slakkenput en de kolenkraan

kolenkraan, kolenbunker, zandinstallatie en watertoren met waterkraan zijn allen van postie veranderd

De kolenbunker heb ik nu omgedraaid zodat deze via een lijn kan worden bevoorrraad, wat in optie 1 niet echt makkelijk was


locdepot ( optie 1 )



andere opzet depot ( optie 2 )

groetjes Ferdinand.

ps. Michiel zo beter de paradebaan ;D, de binnenste bocht is maar met een radius van 400 mm

« Laatst bewerkt op: 13 May 2007, 21:43:27 door Ferdinand Paternoster »
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Wattenbach ( baan van Noah )
« Reactie #158 Gepost op: 13 May 2007, 21:44:16 »
Wow dit is nog eens een baanplan echt super mooi.
Voor grootspoorfoto's zie site

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: Wattenbach ( baan van Noah )
« Reactie #159 Gepost op: 13 May 2007, 21:57:22 »
Citaat
Wow dit is nog eens een baanplan echt super mooi.


Dank je, maar dankzij jullie kritische noot  ;D ;)

Moet nu aan de zijlijnen beginnen voor mijn rechter en onderste been.

De zijlijn ( Oranje ) die links weg gaat wil ik om het depot laten lopen en dan onder het grote station door naar de rechterbeen toe, voor evt een klein kopstation met aftakking naar kolen overslag

Deze lijn evt voor gebruik van goederentreinen

De zijlijnen rechts uit het station moeten via rechterbeen naar de onderstebeen om daar een bergstation aan te doen ( 3 spoors ) en zo vervolgens de rechtebeen naar het verhoogde schaduwstation te gaan.

groetjes Ferdi
« Laatst bewerkt op: 13 May 2007, 22:00:01 door Ferdinand Paternoster »
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Wattenbach ( baan van Noah )
« Reactie #160 Gepost op: 14 May 2007, 11:52:15 »
Ja ferdinand, je hebt me helemaal gesnapt met de paradebaan ;) ;). De 2e optie van het loc depot, kan iets handiger zijn omdat de draaischijf van 2 kanten berijkbaar is. Het kompleet verzorgen van stoomlocs is niet echt mijn gebied, dus of dat goed in elkaar zit, daar heb ik geen mening over.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: Wattenbach ( baan van Noah )
« Reactie #161 Gepost op: 15 May 2007, 16:52:42 »
Oke heb het depot nog iets verder aangepast, is nu alleen voor Stoom en diesel, de E-locs kunnen onder het station staan.

Nu de invulling van de rechter en onderste been.

Ben gisteren bij iemand geweest die N-spoor heeft in pecco 55 ( wat mega mooi om dat te zien, en ik kreeg nu pas een indruk wat 5 meter baanopppervlak is, moet zeggen is groter dan ik dacht  ;D

Met andere woorden heb nu dus nog 2,45 mtr ( rechterbeen ) en 3 mtr ( onderste been ) over.

Gezien wat voor een oppervlak die 5 mtr is, wil ik hier niet te weinig spoor gaan leggen, want 5,45 mtr met alleen maar senerey staat volgens mij ook niet mooi.

Wil op de rechterbeen in de lengte ( boven naar beneden ) een doorgangstation maken met 3 sporen, ( op een leuke hoogte ) deze staat in verbinding met de zijlijn die rechts uit het station komt, en wordt gekoppeld aan de verhoogde schaduw station achter de stad. ( dubbelspoors )

De onderste been wil ik een kolenoverslag maken ( is beter te realiseren dan een kolenmijn denk ik ) met daar net voor of eraan gekoppeld een kopstation.

Dit niveau ligt weer iets lager dan de rechterbeen.

De zijlijn die links van het station weggaat om het depot heen moet hierop aan komen te sluiten ( enkelspoors ).

Ik ga weer verder met het proberen op ( digitaal )papier te zetten..

Zijn er eventueel andere sugestie's graag ik sta er open voor

groetjes Ferdinand
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: Wattenbach ( baan van Noah )
« Reactie #162 Gepost op: 15 May 2007, 19:06:53 »
Hallo Michiel, zat me net te bedenken dat het zo niet gaat betreft paradebaan van mijn hoofdlijn, ik nooit genoeg zakken tov mijn zijlijn, ook al zou ik zakken met de zijlijn

Moet hier even wat anders op vinden  ???

Groetjes Ferdinand

Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Wattenbach ( baan van Noah )
« Reactie #163 Gepost op: 15 May 2007, 20:09:23 »
Nou die eerste oplossing vond ik anders helemaal niets mis mee.

Ik begrijp wel dat Michiel zegt dat het tegen zijn gevoel in bruist, maar ik bekijk het van de andere kant.
Zoals je het in eerste instantie had was het verrassender wat er langs zou komen op je parade baan. Het leek op die manier wel een meer op zich zelf staand traject en dat zou opzich ook meer kloppen met de manier waarop het bijna paralel ligt aan het station.

Om het helemaal verrassend te houden wat er op je parade baanvak rijd, kan je overwegen een klein schaduw station van een spoor of 3.. 4... aan te leggen. (Wel lange sporen natuurlijk,) maar veel hoeven het er voor het effect niet eens te zijn.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 15 May 2007, 20:11:10 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Wattenbach ( baan van Noah )
« Reactie #164 Gepost op: 15 May 2007, 20:28:54 »
Ik zie een modelbaan misschien anders als jij mark, ik hoef geen verassingen te hebben maar zie het gewoon als een stukje wereld in het klein. Ik ga zelf niet voor het showen van treinen een stukspoor aanleggen wat naar mijn idee niet in het normale plaatje van een stad past. Kijk zolang het overkomt als een gewoon stuk vrije baan dat in het verlengde van het station ligt vind ik het geen verkeerd idee. Als het treinverkeer niet aansluit op wat verder word geprobeert weer te geven dan ben ik er geen fan van.

Gelukkig is dit mijn mening en kan ieder er mee doen wattie wil.

Ferdinand, misschien kan je de hoofdlijn gewoon eerst met een bocht van 90 graden wat verder naar onder laten lopen. Dan kan je vandaar weer terug omhoog en het paradebaanvak dan in een ruime boog laten lopen. Dan hou je meer stijgings en dalingsruimte.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.