Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 18:37:14
Houten 23 Augustus 2025 door Ronald69
Vandaag om 18:26:46
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47

Auteur Topic: Tip: zelf bouwen van een PC interface voor Roco lokmuis  (gelezen 51591 keer)

Dave van der Locht

• Offline Offline
Re: Tip: zelf bouwen van een PC interface voor Roco lokmuis
« Reactie #60 Gepost op: 20 February 2008, 19:40:14 »
Volgens mij is een 01 04 05 trouwens een gewone bevestiging van ontvangst (ACK) van de GenLi... Even controleren..   :-|

Gecontroleerd:
Instruction was successfully sent to command or normal operations have resumed after
a timeout.

Dus... Wel raar dat de GenLi dit terug geeft als er geen communicatie zou zijn van en naar de LokMaus. Ik ga zo even een logje maken van wat 't moet zijn en wat er zou moeten gebeuren als de command station het interface niet zou kunnen vinden. Ik weet echter niet hoe de GenLi hier mee om gaat en of dat volgens XpressNet specs allemaal gebeurd.

Groetjes,
Dave
« Laatst bewerkt op: 20 February 2008, 19:45:02 door Dave van der Locht »
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Felix

• Offline Offline
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
« Reactie #61 Gepost op: 20 February 2008, 19:45:37 »
Helaas moet ik nu echt gaan. Helaas, ik lees de resultaten vanavond wel.

Bedankt voor de hulp!

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 20 February 2008, 19:54:05 »
Hmm... Raar... Koploper stuurt i.i.g. een commando wat een antwoord vereist (opvragen versie centrale). En als antwoord krijg je dit terug terwijl je eigenlijk het versie-nr. terug moet krijgen... En volgens mij verwacht Koploper dus een ander antwoord (het versie-nr.).

Volgens de XpressNet specs:
This message is sent to the PC whenever an instruction, which the LI100 sent to the command station, did not require an answer (e.g. a locomotive speed and direction operations request).
This message also serves as a confirmation that communications has resumed after a timeout with the command station had occurred.

Dus het kan hiermee (weer) 2 kanten op... Of je GenLi stuurt iets wat hij niet hoort te sturen omdat er WEL een reactie benodigd is vanaf de command-station, of de communicatie naar de LokMaus is onderbroken geweest en hervat (slechte contacten/kabeltjes op breadboard???)

Ik ga zometeen even een logje schrijven van het start-gebeuren.
Dan zien we hoe de start eruit ziet in een logje, oftewel... Wat er zou moeten gebeuren.

Groetjes,
Dave

Erwinv

• Op het rechte spoor
  • Offline Offline
    • Erwinv Modelspoor
« Reactie #63 Gepost op: 20 February 2008, 20:15:23 »
hoi

waar kan je genli krijgen
of wat heb nodig om het maken.
ik heb een handicap zelf kan ik niks
gr erwin
koploper + xpressnetli the best

Erwin is op 7 juli 2009 overleden.

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 20 February 2008, 20:34:41 »
Zo... Even een logje gemaakt http://members.home.nl/kim-en-dave/Koploper-XpressNet.log...

Wordt 't allemaal weer iets helderder (ook voor mezelf). Het is alweer even geleden dat ik het XpressNet interface gemaakt heb en het protocol geïmplementeerd heb in m'n centrale..

Probeer het even zo eenvoudig mogelijk te verwoorden:

Die 01  04  05 die Koploper ontvangt, is inderdaad de bevestiging vanuit de GenLi dat het commando succesvol is verstuurd. Echter bij commando's vanuit Koploper waar geen antwoord wordt verwacht van de centrale, zal de GenLi dus een 01 04 05 geven wanneer deze een verzend-venster ontvangt voor zijn adres (periode waarin de slave iets mag versturen naar de master). Beetje eigenaardig en volgens mij niet helemaal correct, maar simpel gezegd wel de werkwijze, want hoe weet een GenLi dat iets succesvol verzonden is als er geen reactie komt vanuit de centrale  ::).

Nu komt het... Bij het opvragen van het versie-nr. van de centrale (21 21 00), geeft het interface ondanks er een antwoord komt toch een 01 04 05 VOOR het uiteindelijke antwoord (63 21 35 00 77, zie mijn logbestand). Ook DAT heeft een reden volgens mij, het is me alleen even ontgaan welke reden precies.. Maargoed, die reden waarom dat is doet er even niet toe.

Maar juist een dergelijk antwoord na 01 04 05 zie ik niet terug in je log.

Als je verder in mijn log kijkt, zie je dat b.v. na een 21 81 A0 er een broadcast (3x 61 01 60) komt, kortweg houdt deze in dat de baan aktief is.

Hierna zou Koploper verbinding moeten hebben (na voltooien bovenstaande 2 stappen: opvragen versie centrale en baanspanning inschakelen).

Maar wat ik dan uiteindelijk vreemd vindt / concludeer, is dat je van je GenLi na die 21 21 00 WEL een 01 04 05 krijgt (dus je GenLi krijgt een verzend-venster), maar er geen antwoord komt van je LokMaus... Met andere woorden: volgens mij krijgt je GenLi wel verzend-vensters binnen van de Lokmaus (dus de GenLi ontvangt wel), maar krijgt je Lokmaus het uiteindelijke commando niet binnen van je GenLi...

Dus het lijkt er op of het verzenden van GenLi naar LokMaus op de 1 of andere manier niet goed gaat, maar het ontvangen van de LokMaus wel (de verzend-vensters)...

In dat geval zou ik de draad van PIC naar DI op de MAX485 en de DE en RE doorverbinding + draad naar PIC controleren... Zowel het contact als de plek waar deze aangesloten zijn op de PIC en MAX485 controleren in dat geval.

Bij de bovenstaande beredeneringen ga ik er even van uit dat de GenLi ook volgens XpressNet specificaties functioneerd.

Groetjes,
Dave
« Laatst bewerkt op: 20 February 2008, 22:31:46 door Dave van der Locht »

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 20 February 2008, 20:39:07 »
hoi

waar kan je genli krijgen
of wat heb nodig om het maken.
ik heb een handicap zelf kan ik niks
gr erwin

1- Volgens mij zijn deze niet kant-en-klaar te koop of te krijgen (mogelijk wel via een forum-lid).
2- Als je (zelf) niets kunt, zal het maken hiervan ook een lastige klus worden. Mogelijk kan iemand dit voor je maken.  Echter als je geen ervaring hebt met dergelijke schakelingen of zelfbouw elektronica, zou ik je toch adviseren om een kant-en-klaar PC <-> XpressNet interface van Lenz te kopen.

Wat je er voor nodig hebt (en andere info) kun je hier vinden:
http://www.tinet.org/~fmco/lokmaus_en.html#genli

Poeh, wat heb ik trouwens weer een lange lap tekst getypt in de vorige post. Ik hoop dat het 1 en ander duidelijk is/wordt. Simpelweg komt het er op neer om je RS485 aansluitingen toch even echt goed te controleren.  ;)

Groetjes,
Dave

« Laatst bewerkt op: 20 February 2008, 20:44:15 door Dave van der Locht »

Felix

• Offline Offline
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
« Reactie #66 Gepost op: 20 February 2008, 22:48:01 »
Dave,

Ik heb de verbindingen gecontroleerd maar serieus, er zaten geen fouten in... Ik begin bijna te denken dat mijn centrale iets niet goed doet ::)

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 20 February 2008, 23:16:13 »
Hmm... Met centrale bedoel ik overigens je LokMaus mocht je dat verkeerd begrepen hebben. Deze fungeerd op de master aansluiting als zijnde een (beperkte) centrale.

Ik zit te bedenken hoe je dat (eenvoudig) kunt testen zonder extra LokMaus (en/of versterker). Ik heb hier nog wel een setje liggen, maar dan zou je langs moeten komen of het zaakje opsturen... Is niet echt handig denk ik, woon in Brabant. Misschien dat iemand anders bij je in de omgeving jouw Lokmaus en versterker even kan testen.

Ook weet ik niet of er b.v. iets aan XpressNet communicatie plaats vindt bij het inpluggen van de LokMaus in de versterker. Als iemand dat kan bevestigen, dat er dan vanuit 2 richtingen data over en weer gaat dan weet je ook nagenoeg zeker dat er met je versterker en Lokmaus niets aan de hand is m.b.t. verzenden/ontvangen van data.

Volgens mij wordt er op de Master aansluiting enkel 'gekeken' naar die 2 extra aansluitingen aan de buitenkant(en) van een RJ12 stekker zodat de LokMaus weet dat hij Master moet zijn.

Maargoed, dat weet ik niet precies hoe of wat...
Misschien om een defect aan je Lokmaus of versterker i.i.g. uit te sluiten of te bevestigen toch 't handigst om beiden indien mogelijk bij een ander te testen (of een ritje/pakketje richting Brabant).

Groetjes,
Dave

« Laatst bewerkt op: 20 February 2008, 23:18:40 door Dave van der Locht »

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Niks kan tippen aan een E1700
« Reactie #68 Gepost op: 24 February 2008, 16:25:19 »
hallo,

ik heb nog een vraag.
bij de GenLi worden er meestal SMD-componenten gebruikt, en vooral condensators. ik wil deze vervangen door gewone condensators vervangen, omdat ik nog geen SMD-componenten kan solderen. neem als voorbeeld de condensator: 100nF. op conrad.nl kom ik dan deze tegen. zijn dit de goede condensators ???

M.v.G.

Servé die binnenkort z´n spullen binnenkrijgt voor de GenLi
Vriendelijke groet, Servé.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #69 Gepost op: 24 February 2008, 16:42:53 »

Hoe kom je daar nu toch bij dat er meestal smd componenten gebruikt worden?? Waar zitten die dan op deze print, wijs ze eens aan.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 24 February 2008, 19:59:59 »
.....Waar zitten die dan op deze print, wijs ze eens aan......
Hier kun je de SMD componenten zien zitten. Pagina 9 en 13 (onderzijde print) om precies te zijn.

Maar zijn die condensators de goede van Conrad ???

Servé

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #71 Gepost op: 24 February 2008, 20:24:50 »
Geen idee, je kunt niet direct linken vanaf je eigen computer naar Conrad, dus geef even een bestelnummer dat kijkt makkelijker.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 24 February 2008, 20:26:27 »
bijv: 501064-8A
deze is 100nF

Servé

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #73 Gepost op: 24 February 2008, 21:02:46 »
Ja, die is prima te gebruiken, vergeet je de weerstanden en de diode niet aan de onderzijde.

Mvg
Wim.

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 24 February 2008, 21:05:28 »
neeee, die had ik ook al opgemerkt.

Servé