Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 00:33:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 00:17:42
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
21 June 2025, 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
21 June 2025, 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
21 June 2025, 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 June 2025, 16:17:01
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
21 June 2025, 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
21 June 2025, 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
21 June 2025, 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
21 June 2025, 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
21 June 2025, 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
21 June 2025, 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
21 June 2025, 11:42:29
  

Auteur Topic: hollandsche baan 1980/2000  (gelezen 17488 keer)

benonline007

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • bouwen aan de hollandsche baan tijdperk 4 1/2
Re:hollandsche baan 1980/2000
« Reactie #30 Gepost op: 10 May 2011, 20:16:04 »
@koos. een beetje misleidend misschien maar ik heb er 22,50 euro voor betaald en voor de lokpilot 31,50 euro bij de plaatselijke modeltreinenboer, dus ongeveer 10 euro goedkoper. waarom krijg ik er spijt van ??? tot nu toe doet hij het erg goed. heb jij er meer ervaring mee? in die mddm zit een lokpilot en ook daar ben ik erg tevreden over. de uhlenbrock kwam ik tegen op een beurs en dacht waarom niet.

even wat anders ik had beloofd nog een foto van mijn faivelyblok te showen en als iemand nog ideeen heeft over een leuke manier om hem te intergreren in mijn baan zijn die van harte welkom.

yesterday is history, today is a gift, tomorrow a mistery.

markje

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:hollandsche baan 1980/2000
« Reactie #31 Gepost op: 10 May 2011, 20:22:29 »
aah ziet er weer mooi uit,de decoders inbouw is toch mooi gelukt  maarre ik mis een faivilyblok ineens ...weet jij daar meer van???

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1061
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:hollandsche baan 1980/2000
« Reactie #32 Gepost op: 15 May 2011, 11:56:12 »
Wat is een faivelyblok??  :-[

Vriendelijke groet,
Benno
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:hollandsche baan 1980/2000
« Reactie #33 Gepost op: 15 May 2011, 12:03:28 »
Dat is de rij schakelaars die je bovenstaande foto ziet. Hiermee worden de 16/17/1800 mee bedient.

Op deze website even doorscrollen naar de tweede foto, dan gelijk onderin zie je dezelfde rij schakelaars. Dat is het Faivelyblok.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

markje

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:hollandsche baan 1980/2000
« Reactie #34 Gepost op: 15 May 2011, 18:33:00 »
precies, je komt ze ook nog tegen in bvk's en mddm's

benonline007

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • bouwen aan de hollandsche baan tijdperk 4 1/2
Re:hollandsche baan 1980/2000
« Reactie #35 Gepost op: 03 August 2011, 21:34:32 »
hallo allemaal,
eindelijk weer een update vanuit schagen.
omdat ik ook nog aan het verbouwen ben in en om het huis, is er weinig tijd over voor de hobby, maar dat mag de pret niet drukken. onlangs weer een paar nieuwe aanwinsten binnen gekregen waar ik erg blij mee ben en jullie graag van mee wil laten genieten.
allereerst een hotknife (thermocut) waarmee je moeiteloos en statische bolletjesloos :P piepschuim mee bewerkt.


hieronder in actie te zien.


ik heb ondertussen de rais op de linker helft van de baan verwijderd en met de hotknife het tempex op maat gemaakt voor de ondergrond en zie het resultaat  (y) (let niet op de dubbele lijn, de liniaal schoof weg)


werkt echt super al zeg ik het zelf. als laatste nog drie plan willem rijtuigen gekocht van marktplaats. ;D alleen wil ik nog een eerste klasse rijtuig, maar die ben ik nog niet tegen gekomen in deze kleurstelling.

 
hopelijk snel weer een update.
groeten bart.
yesterday is history, today is a gift, tomorrow a mistery.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1654
Re:hollandsche baan 1980/2000
« Reactie #36 Gepost op: 03 August 2011, 22:33:55 »
Hoi Bart,

een 1e klasse plan W(illem) zul je niet snel tegen komen, deze bestaat namelijk niet.
Daar zul je dan bijvoorbeeld een ICR-A voor moeten nemen.

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

benonline007

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • bouwen aan de hollandsche baan tijdperk 4 1/2
Re:hollandsche baan 1980/2000
« Reactie #37 Gepost op: 04 August 2011, 00:09:11 »
 :o oooke weer wat geleerd ::) bedankt voor de info  (y)
dan gaat het een eerste klasse ick worden, want die heb ik staan. ;D
groeten bart.
yesterday is history, today is a gift, tomorrow a mistery.

benonline007

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • bouwen aan de hollandsche baan tijdperk 4 1/2
Re:hollandsche baan 1980/2000
« Reactie #38 Gepost op: 11 August 2011, 21:35:35 »
hallo geinteresseerde medehobbyisten,
hier weer een update uit schagen. onlangs mijn fleissmann mat 64 gedigitaliseerd.
hierover stond een heel artikel over in de railhobby van november vorig jaar. toendertijd had ik al zoiets van goed bewaren want dat komt altijd wel weer een keer van pas. nou inderdaad heb ik er heel veel aan gehad, want er staat haarfijn in beschreven hoe alles moet en waar je rekening mee moet houden. al ombouwende kwam ik er ook achter dat er in de stroomafnemerbak ook nog een functiedecoder moet voor de sluitseinen  ::) en die had ik net even niet bij de hand, dus dat moet te zijner tijd nog gebeuren. hieronder nog wat foto´s van de klus.


en als hij dan toch open ligt meteen even wat zittende preisers erin geplakt. (y)





mijns inziens ziet het er meteen alweer echter uit.

tot zover de update van vandaag en hopelijk snel weer een.
groeten bart.
yesterday is history, today is a gift, tomorrow a mistery.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6314
  • ***
Re:hollandsche baan 1980/2000
« Reactie #39 Gepost op: 11 August 2011, 22:01:12 »
Ziet er goed uit  (y). Tip: geef het interieur ook gelijk een likje verf, dan fleurt hij nog meer op.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Kashmir47

  • Thijs
  • Offline Offline
  • Berichten: 207
    • Modelbaan Bovendal
Re:hollandsche baan 1980/2000
« Reactie #40 Gepost op: 11 August 2011, 22:18:53 »
even wat anders ik had beloofd nog een foto van mijn faivelyblok te showen en als iemand nog ideeen heeft over een leuke manier om hem te intergreren in mijn baan zijn die van harte welkom.

Wat voor type schakelaars zijn het? 1 polige wisselschakelaars? En blijven ze in de geschakelde stand?
Eventueel gebruik je het voor verlichting in/uit te schakelen van gebouwen, of beweegbare toestanden op de baan.

Hoe je zo'n groot geval moet "verstoppen" in de scenery van de baan heb ik zo even geen ingeving voor.

Heb trouwens geen idee waar het ding in het echt voor gebruikt wordt en hoe die precies werkt  :-X

Misschien kun je het ronde ding aan de aansluitzijde vervangen door een echte 230 V dimmer om zo de verlichting van dag en nacht met de hendel te verdraaien.  :D
Mooiste zou zijn wanneer de verlichting op de baan zich dan ook aanpast...  :P

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:hollandsche baan 1980/2000
« Reactie #41 Gepost op: 11 August 2011, 22:33:14 »
Dat "Faively-blok" wordt gebruikt om een eloc, in dit geval een 16/1800 of 1700, op te bouwen (=aan te zetten), hoe ga ik niet beschrijven, het is zeg maar zoiets als het contactslot van een auto. Deze éénpolige schakelaars blijven in geschakelde toestand staan ;).
« Laatst bewerkt op: 11 August 2011, 22:35:11 door nederduitsemeester »
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re:hollandsche baan 1980/2000
« Reactie #42 Gepost op: 11 August 2011, 22:46:02 »
Getoonde Faivley-blok is van een 1700, mABk of Bvk, is te zien aan de volgorde van de schakelaars, het ontbreken van de "rem" schakelaar en de elektrische bediening van het sleutel-contact.
Alle schakelaars blijven staan, behalve "Inschakelen Snelschakelaar" en "Dienstregeling verlichting", deze veren na loslaten terug.
Éénpolig zijn ze niet, als ik het goed onthouden heb zijn het 4 wissel-contacten.

Waarvoor je het op een modelbaan kan gebruiken; geen idee.
De verlichtings-schakelaars misschien voor verlichting of zo, en de verwarmings-schakelaars op je thermostaat (indien aanwezig) :D

benonline007

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • bouwen aan de hollandsche baan tijdperk 4 1/2
Re:hollandsche baan 1980/2000
« Reactie #43 Gepost op: 12 August 2011, 13:03:00 »
hallo allemaal,
het interieur een likje verf is zeker een goed idee (y) dank je wel ruud!!

en wat betreft het faivelyblok; deze komt uit een bvk van een ddar die een aanrijding heeft gehad. en ik had ook al bedacht hoe ik hem ga gebruiken. allereerst wil ik hem uit elkaar halen en helemaal schoon maken en de bovenplaat richten en weer mooi zwart verven. met de faivelysleutel zet ik dan spanning op de schakelaars zodat met de schakelaars de verlichting in de huisjes kan worden ingeschakeld en de lantaarnpalen en de seinen, wisselbediening en het programeerspoor te schakelen.

het ronde ding aan de onderkant is de vergrendelspoel. (die wordt in het echt bekrachtigd als er in een andere cabine de stuurstroom in wordt gezet) zo voorkom je dat er bij gecombineerd rijden dubbele bediening mogelijk is. deze ga ik wel verwijderen omdat hij in de weg zit en ik toch maar een blok heb.

vanmiddag nog even langs de locale treinenboer voor een functiedecoder en verf voor het interieur en dan kan ik de plan v afmaken.
groeten bart.
yesterday is history, today is a gift, tomorrow a mistery.

benonline007

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • bouwen aan de hollandsche baan tijdperk 4 1/2
Re:hollandsche baan 1980/2000
« Reactie #44 Gepost op: 13 August 2011, 22:44:14 »
zo de mat 64 is klaar, althans op het interieur na dan. ik kon geen goede kleur verf vinden bij de locale treinenboer, dus dat moet dan toch later maar.
hij rijdt erg mooi alleen vind ik de frontseinen erg fel ik kan alleen niet vinden of en hoe je die kan dimmen. verder nog verder gegaan met rails weghalen en de piepschuim ondergrond op maat snijden met mijn thermocut.
nog even een paar plaatjes van de mat64 en een van de felle frontseinen.






tot zover voor vandaag groeten bart.

yesterday is history, today is a gift, tomorrow a mistery.