Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door Seinhuis
Vandaag om 00:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door prutser
02 December 2025, 23:42:04
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 December 2025, 23:31:38
Rail away door Blausee-Mitholz
02 December 2025, 23:28:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
02 December 2025, 23:22:35
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
02 December 2025, 22:38:26
Raadplaatje door chrvdv37402
02 December 2025, 21:58:00
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Hlv53
02 December 2025, 21:55:31
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
02 December 2025, 21:14:20
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
02 December 2025, 20:55:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
02 December 2025, 20:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 December 2025, 20:44:18
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
02 December 2025, 20:43:59
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
02 December 2025, 20:33:11
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
02 December 2025, 20:17:45
US diorama in H0 door Frank 123
02 December 2025, 20:12:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
02 December 2025, 20:00:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 December 2025, 19:01:43
Zee. Land. door Huup
02 December 2025, 18:40:25
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
02 December 2025, 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
02 December 2025, 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 December 2025, 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
02 December 2025, 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
02 December 2025, 16:32:06
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
02 December 2025, 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
02 December 2025, 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
02 December 2025, 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
02 December 2025, 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
02 December 2025, 14:31:52
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
02 December 2025, 11:15:34
  

Auteur Topic: Hedenoord - (Baanplan H0)  (gelezen 31504 keer)

Johan Schalken

  • Offline Offline
  • Berichten: 439
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #180 Gepost op: 28 October 2011, 13:04:47 »
Is dit misschien iets...?



Ik heb het even getekend zonder bedding anders zag het er echt niet uit..
Zoals het nu is getekend kan je overal komen en stoor je de hoofdbaan niet met rangeren.. je maakt wel gebruik van het museumspoor...

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #181 Gepost op: 28 October 2011, 13:37:20 »
Dat is niet verkeerd  ;D Maar je hebt 15 graden wissels in het plan liggen en ik ga 10 graden gebruiken. Daarom heb ik ook zo'n tekort aan ruimte. 10 graden wissels nemen veel ruimte in en daarbij moet ik ook rekening houden met bakovergangen.

Het nadeel van dit baanplan is dat deze ook weer vrij druk is.. Snap je wat ik bedoel? ;)
ik heb vanmorgen ook weer een ontwerp proberen te maken maar het lukt mij ook niet om het rustiger te krijgen. Dat kan wel, maar dan moet het museumspoor of het goederenemplacement wijken.. En daar word ik ook niet vrolijk van :-X

Greets Johan

Johan Schalken

  • Offline Offline
  • Berichten: 439
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #182 Gepost op: 28 October 2011, 13:44:51 »
De wissels en kruisingen zijn 10 graden bij mij..  ;D

Het oogt wat druk maar dat is vooral te wijten aan het driewegwissel.. laat je die weg dan ziet het er een stuk rustiger uit..

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #183 Gepost op: 28 October 2011, 14:25:44 »
Oh sorry, ze lijken zo kort op de tekening :P

Ja inderdaad, dat komt vooral door die driewegwissel. Maar die kan ik jammer genoeg niet missen, want dan zou ik de goederenloods niet meer kwijt kunnen. Het blijft lastig ;)

Ik ga nog wel even stoeien met jouw ontwerp in het achterhoofd (y)

Greets Johan

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #184 Gepost op: 30 October 2011, 01:22:09 »
Ik ben de hele avond bezig geweest.. Geïnspireerd door wat ik op Eurospoor heb gezien, heb ik dit in elkaar gezet:

Ik ben er heel tevreden over ;D Al mijn wensen zitten erin en ik vind het niet heel druk ogen. De keuze voor enkelspoor bevalt me ook. Ik heb nu minder wissels en ruimte nodig om die functionaliteit te krijgen die ik op de vorige baan en in vorige ontwerpen miste.

Natuurlijk ben ik razend benieuwd naar jullie mening over dit ontwerp  :P

Greets Johan :o

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #185 Gepost op: 30 October 2011, 08:03:40 »
Ik vind het baanplan geweldig zo ;D
Maar wat ik niet snap, wie legt er nou zo'n groot station aan aan een enkelsporige lijn?
Misschien is dubbelspoor wat handiger? (ook voor de treinen ::) )

gr. Viktor

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Spoor N
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #186 Gepost op: 30 October 2011, 08:14:48 »
Hallo Johan,

Dit is mooi zo, veel rustiger. Bij alle andere opties bleef het te druk.
Allleen de driewegwissel bij de goederenloods zou ik weghalen. Kun je die niet vervangen door een gewoon links en rechts wissel?

@ Victor: met dubbelspoor kom je niet goed uit met de ruimte en wordt het plan weer te druk.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #187 Gepost op: 30 October 2011, 08:19:33 »
Johan!

Prachtig. Veel natuurlijker zo aan de bovenkant met wat vloeiender lijnen!

Zou ik aan de onderkant voor Welgelegen ook proberen. Vanaf de wissel niet zo'n standaard tegenboog, maar gelijk een flex er aan leggen, ietsje dichter langs de binnenhoek van de tafel en Welgelegen schuin van linksboven naar rechtsonder, dan voegt denk ik nog toe aan natuurgetrouwheid.

Succes!

Gerard

Johan Schalken

  • Offline Offline
  • Berichten: 439
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #188 Gepost op: 30 October 2011, 08:24:23 »
Ik vind 'm super zo..!

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #189 Gepost op: 30 October 2011, 11:21:38 »
Ja he?! ;D Ik ben er ook erg blij mee (y)

@ Viktor,
Het is makkelijker voor aankomende en vertrekkende treinen. Daar heb je gelijk in!
Maar wanneer ik dubbelspoor leg, krijg ik een hele lange wisselstraat en dat wil noujuist niet.
Dat kost gewoon teveel ruimte en ik wil niet zo'n heel druk ontwerp. Het vorige Hedenoord lag helemaal vol met rails en had ook een flinke wisselstraat nodig. Dat wil ik nu niet meer.

Zo groot is het station niet hoor ;). Het heeft maar twee sporen/perrons die in de normale dienstregeling dienst doen :P

@ Johan Schalken,
Thanks! (y)

@WimC,
Nee, het driewegwissel ligt daar voor het Sikje en de voor de Hippel. Een van die twee rangeerlocomotieven kan daar dan rustig staan, zonder dat de andere rangeerlocomotief daar hinder van ondervindt ;) Tevens is het zo dat twee wissels achtereen teveel ruimte innemen..

@Gerard,
Bedankt! ;D Ik heb het nog even aangepast:

Is dit wat je bedoelde?

Greets Johan
« Laatst bewerkt op: 30 October 2011, 11:23:39 door Johan Keuterink »

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #190 Gepost op: 30 October 2011, 15:25:44 »
Stukje beter al, de wissel die ik bedoelde was de wissel aan de linkerzijkant. De hoofdbaan loopt naar onderen naar het schaduwstation. De aftakking lijkt op een standaard tegenbocht voor de wissel. Die oogt wat onnatuurlijk op die plek.

Tip: haal alle rails van die wissel totaan de meegebogen wissel weg, en gebruik in het ontwerp programma twee flexen. Een van de wissel aan de linkerzijkant, en een aan de meegebogen wissel, en leg die twee flexen in een vloeiende boog naar elkaar toe. Je zult zien dat dit een natuurlijker verloop geeft.

Gerard

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8953
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #191 Gepost op: 31 October 2011, 09:48:10 »
COOL!!

Ziet er goed uit Johan!
Maar natuurlijk nog wat vragen ;D ;D: Waarom wordt de brouwerij met een bochtwissel vanaf de hoofdbaan bediend en niet vanuit het station Welgelegen? En vanwaar het dieseltankje bij hetzelfde station?
Ik zou zeggen: Start het zagen! Begin met bouwen! Lekker sfeertje hangt er reeds in het sporenplan.

@Viktor: Kijk eens op www.sporenplan.nl bij Nederland. Zeker in de plannen van 1965 zie je vrij grote stations aan enkelsporige spoorlijnen: Kampen, Den Helder.

Groet,
Michel

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Hedenoord - (Baanplan H0)
« Reactie #192 Gepost op: 31 October 2011, 09:50:21 »
Ja oke... maar dan moet er wel een goede reden voor zijn (havens, industrie) maar dat valt wel te bedenken  ;)
Het baanplan is goed zo! (y)
gr. Viktor