Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door 741230
Vandaag om 08:44:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 08:43:35
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 08:38:41
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
Vandaag om 08:33:51
Rheinburg, TP V/VI door Arjan6511
Vandaag om 08:32:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
Vandaag om 08:01:51
Raadplaatje door henk
Vandaag om 07:56:45
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 07:44:36
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 03:25:10
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:15:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:06:41
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 00:25:23
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald Halma
Vandaag om 00:13:51
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
11 July 2025, 23:53:16
Nu te koop: pantograaf type BBC en type Metropolitan Vickers (schaal H0) door EFM
11 July 2025, 22:39:25
Spoor- en tramweg parafernalia door Erik01
11 July 2025, 21:24:43
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
11 July 2025, 20:43:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
11 July 2025, 19:57:46
Roco 2025 door Arjan6511
11 July 2025, 19:40:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
11 July 2025, 19:17:59
NZH A 1001 - 1004 door Hans Reints
11 July 2025, 19:16:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
11 July 2025, 18:40:44
20 toen door Arjan6511
11 July 2025, 17:26:19
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
11 July 2025, 17:14:47
Telefoonnummer Conrad......... door astrantia
11 July 2025, 16:22:05
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
11 July 2025, 15:53:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
11 July 2025, 14:27:56
S88n bus splitsen door Montanbahn
11 July 2025, 14:00:06
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
11 July 2025, 13:51:21
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
11 July 2025, 13:13:41

Auteur Topic: Het gele treintje van de cerdagne of le petit train jaune.  (gelezen 26023 keer)

HuubvG

• Offline Offline
Het gele treintje van de cerdagne of le petit train jaune.
« Gepost op: 17 April 2008, 22:03:59 »
Als herbeginner die nu eens geen vaste baan meer wil afbreken, heb ik maar één keuze: geen vaste baan meer bouwen! Modulebouw dus. Daarnaast heb ik de behoefte om van fantasie (Padicie) af te stappen en meer naar groot voorbeeld te kijken. Zo ben ik met de ombouw van een Fl 1306 naar Grote Sik begonnen en heb wat 1220en liggen, die ik tzt wel op een module wil zetten. Daar komen nog omgebouwde wagens bij. Tot zover de nederlandse plannen...

Nu ben ik al jaren verzot op 'het gele treintje', dat begint in Station Villefranche de Conflent. Met aan de ene kant het gele treintje en aan de andere kant de lijn naar Perpignan. Een vestingstad aan de ene kant, aan de andere kant op de berg: Fort Liberia.

Links de ommuurde stad, midden de smalpoorlijn, rechtsboven Fort Liberia en rechtsonder het begin van het station. Foto via Google Earth

En hier het station. Het rechter gedeelte sluit aan op eerste foto, je moet denkbeeldig het staion omdraaien.Foto via Google Earth

Ik besef dat dit een erg groot plan is, maar ik kan klein beginnen als ik met modules werk. Al heb ik daar geen ervaring mee, toch zal het moeten, dus twee of drie zetten vooruit kunnen denken. De theorie heb ik wel doorgenomen. Echter id de praktijk vraag je je af: hoe begin je? Het gele treintje rijdt op meterspoor en heeft een derde rail opzij voor de voeding. Maar ik wil rijden op H0 spoor en dan begint het al: moet ik de trein op schaal maken, dat betekent een grotere schaal. Ik meen dat ik dan op nul 0 uitkom. Dat zou voor de gele trein niet erg zijn: in 0 (of is het h0e?) bouwt het ws makkelijker dan in h0. Maar als ik in 0 of h0e begin, dan moet de rest, het normaalspoor richting Perpignan, ook op schaal 0 gebouwd worden. En dat is een probleem, want dan moet alles zelf gebouwd worden. Daar zit ik om te beginnen tegen aan te hikken.

Het is moeilijk in het frans mensen te vinden die daarmee bezig zijn. Hier in nederland vertoeven ook wel wat francofielen, en velen zullen het gele treintje wel aardig vinden. Maar zijn er ook mensen mee bezig? Ik zit al heel stiekum aan een gezamelijk project te denken. Via internet gezamelijk een baan uit modules bouwen. Ach, ik heb vaak ideeën die groter zijn dan wat ik aankan. En stel dat... er zijn hier meer mensen met gezamelijke projecten bezig. En nogmaals stel dat: dan moet je van te voren afspraken maken over maatvoering en schaalgrootte, dus vandaar.

Help me eens uit de droom?
Ik heb al een trein

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re: Het gele treintje van de cerdagne of le petit train jaune.
« Reactie #1 Gepost op: 17 April 2008, 22:18:35 »
wat is er mis mee om t gele treintje gewoon in H0 op 12 mm-spoor (H0m)  te laten rijden? Dat ding moet je hoe dan ook zelf maken... H0m-rails is goed verkrijgbaar en voor de aandrijving neem je gewoon een TT-locje, t zijn blokkerige hokken dus niet zo moeilijk te bouwen verder.

GerritM

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 17 April 2008, 22:24:43 »
Helemaal eens met Floris, je kan ook nog H0e (9mm) kunnen gebruiken.
Van dit lijntje is in het verleden ook een Railaway aflevering geweest (opname heb ik nog) het is een schitterend onderwerp.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 17 April 2008, 22:32:33 »
Gewoon voor H0m gaan, met 9mm spoorbreedte meterspoor nabootsen lijkt me wat minder geslaagt.

Als je persee op "normaal" H0 spoor wilt rijden, 16mm dus, dan kom je niet uit bij spoor 0 maar bij spoor/schaal S=1:64 dan het dus Sm zijn( als dat al een bestaande term is voor modelbouw ;D).

Dus maak het jezelf niet moeilijker als nodig is en begin gewoon met H0m.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #4 Gepost op: 17 April 2008, 22:36:31 »
Sm is bestaand, vroeger bouwden mensen kaapspoor-trammodellen (RTM etc) in die schaal, mn indonesische floep is ook ongeveer 1:64.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 17 April 2008, 22:48:21 »
Ja dat kan zeker. Daar had ik niet aan gedacht. Bedankt. 12 mm spreekt me toch meer aan dan 9 mm, met die laatste zit ik al op N en dat is toch wel klein. Het 12 mm H0m lijkt me ook iets beter te hanteren.

De opname van Rail away heb ik ontzettend vaak bekeken. In een passage is de werkplaats van Villefranche te zien. Je staat er met je neus bovenop hoe ze een wielstel aan het monteren zijn.

De bouw durf ik aan zeker omdat de vormen simpel zijn. Maar lieflijk en toch stoer. Nou dat wordt dus op zoek naar h0m rails en tt lokjes.

PS laatste twee berichten ook gelezen, ik weet van sm, maar 't wordt toch h0m. Al vind ik het wel moeilijk om gelijkende wielpartijen op te zoeken in een schaal waar ik niets van weet, maar ik houd de moed erin. Bedankt.

Ik heb al een trein

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 17 April 2008, 22:49:40 »
Er is een Frans modelspoortijdschrift genaamd Voie Libre wat
gefocusd is op (Frans) smalspoor. Mogelijk dat daar nog info te
vinden is.

Het idee van een smalspoorbaan met 3e rail is wel interessant.
Kiezen voor 12mm spoor in ho is wel het makkelijkst, ik heb zelf
een stapeltje rails van Peco voor een Corsicaans baantje (wat ik
nog voor 2025 wil bouwen ;D) maar Tillig of Bemo heeft ook
goed materiaal.

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #7 Gepost op: 18 April 2008, 12:04:33 »
Ik heb 2 linkjes voor je:
deze van de kleine gele trein met heel veel foto's.
en deze van eenzelfde soort modulebaan als die jij wil gaan bouwen, van eenzelfde soort treintje, namelijk de schynige platte bahn uit zwitserland.

Ik denk dat je met deze 2 linkjes voorlopig heel veel ideeën kunt opdoen.
Een modulebaan leent zich hier heel goed voor, want je hoeft niet de hele baan in 1 keer tegelijk op te zetten, je kunt speciale plaatsen uit de baan pakken en die nabootsen en sommige delen weglaten, kortom, je bent vele malen flexibeler dan de meeste vaste banen.

Een tentoonstellingsbaan op hetzelfde principe is orkhavnbanen van de bouwers van het handzame havenbaantje.

Waag het trouwens niet om er een rondlopend spoorlijntje van te bouwen; de charme van dit soort banen is dat het een echte spoorweg is die ergens begint en ergens eindigt. Zo kun je een veel echter treinbedrijf opzetten en als je een dobbelsteen of een set opdrachtkaarten aan toe voegt is het een baan die nooit meer zal vervelen..

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 18 April 2008, 13:01:05 »
Hoe moet ik die dobbelsteen zien?: 1; ontsporing, 2; seinstoring, 3; defecte trein, 4; wisselstoring, 5; rijden met lastgeving en 6; bomen op het spoor? ;D ;D

Ps; dan wens ik de gene die Utrecht Centraal of een ander groot station in model heeft veel bijsturings plezier met de dobbelsteen ;) ;D

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 18 April 2008, 13:02:39 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #9 Gepost op: 18 April 2008, 14:50:51 »
 ;D ;D nee hoor, in een trein heb je een aantal wagons, op een point to point railroad moeten die ergens naartoe. Ik gebruik een dobbelsteen om aan tegeven welk wagentje waar naartoe moet en welke wagnetjes mee terug moeten. Dus bv: 1= houtzagerij, 2= papierfabriek, 3=laadperron "gare fromage vert"  ;D enz.
Ook even of oneven kun je gebruiken.
Bij mij werkt het zo: er staan 5 wagons op een station, met de dobbelsteen maak ik een trein van 3 wagentjes (1t/m5 en 6 is zelf kiezen).
Even is het volgende station, oneven is doorrijden. Voor elke wagon in de trein bepaal ik dan of het naar het volgende station moet, of dat hij moet doorrijden. Op het volgende station gooi ik de dobbelsteen om te bepalen waar de wagens die hier van de trein af moeten (dus waar je "even" voor hebt gegooid) naartoe moeten. De wagons die vervolgens van die sporen komen moeten dan in de trein meegenomen worden.
Achter sommige wagens staat een lokomotief, haal je de wagen ervoor weg, dan heb je een lok vrijgespeeld en moet je van lok wisselen.

Ik ben nogal van de scenery bouwerige, de trein is meestal bijzaak, maar op de baan die met de dobbelsteen werkt wordt zowat elke dag gereden de afgelopen 3 maanden en er staat nog niks aan scenery. Met de baan die ik heb, 3 simpele stationnetjes, ben je tussen een half uur en een uur bezig om weer terug te komen op het eerste station en dan vaak met een heel andere trein als waar je mee bent begonnen..

Je kunt ook met opdrachtkaarten werken, daar kun je op de site van het NMRA meer over lezen. Dat is meer wat voor grote modelbanen met veel industrieaansluitingen en vele stations. Hierbij wordt vaak met een heel team de bedrijfsvoering afgewikkeld, met nummers en waybills en een treindienstleider die je moet bellen voor je vertrekt. Dat die banen niet op 2 vierkante meter zijn gebouwd moge duidelijk zijn..

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 18 April 2008, 19:37:38 »
@Daan, die eerste link in jouw bericht, daar ben ik ontzettend blij mee. Ik zag de link voor het eerst in jouw bijdrage aan 'Beginnen met modelspoor'. Aan de hand daarvan heb ik de knoop doorgehakt en het draadje geschreven. Had ik eerst alleen de aflevering op video, later enkele foto's, nu véél fotomateriaal, genoeg om mee aan de slag te kunnen. Daar komt Google earth nog bij. Helaas is het beeld boven villefranche de Conflent niet zo scherp, maar het stikt er wederom van de mooiste foto's van de trein en omgeving. Het mooiste is dat ik met Google Earth de precieze ligging van het station en trajecten kan waarnemen, zodat ik met een baanplan aan de slag kan. Dat zal ik tzt bij 'baanplannen' plaatsen

Het verhaal van de dobbelstenen (grappig hè @Miichiel ;D ;D ;D ??? vind ik wel aardig, ik zit echter nog zo in het beginstadium dat ik daar nog niet aan denk. Houd ik in mijn achterhoofd voor later. En wees niet bang, rondjes rijden doe ik zeker niet. Alhoewel een s-vormige hondbot ook een soort rondje is, dat wel heel mooi kan zijn. Dat ik zoiets in de tuin gehad heb, is een ander verhaal.
Ik heb al een trein

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #11 Gepost op: 18 April 2008, 20:08:40 »
Het linkje van de petit train jaune heb ik ook met vele uren bewondering doorgenomen. Het trace wat jij wilt nabouwen hoort bij deze gemeente, wellicht dat je dat kunt aanvragen?
Waarschijnlijk dat er ook wat foto's op internet staan, maar een snelle zoektocht levert alleen plaatjes van het stadje op. Je zult trouwens aardig wat vestingswerken moeten bouwen voor villefranche de conflent..
Ik ben zelf door railaway op het spoor gezet van dit treintje en vind het een fantastische lijn. Veel schitterende kunstwerken, waaronder een schitterende hangbrug, veel mooie grondkeerwerken en mooie brugconstructies met 2 of meer lagen en verschillende boogconstructies.
Een heel interessant lijntje om iets heel moois van na te bouwen in een schitterende omgeving. Net als de darjeling railway een soort real-life modeltrein.. Ik kan enorm genieten van dit soort treintjes  :)

Anoniem

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 18 April 2008, 20:17:38 »
Dat ding moet je hoe dan ook zelf maken...

Volgens mij dus niet. Diep in mijn grijze cellen verborgen ligt de herinnering dat ik wel eens een kleinseriefabrikant heb gezien die dat ding maakte of wilde gaan maken...ik weet het niet meer precies. Ik zal eens op zoek gaan voor je, maar verwacht niet binnen 2 minuten resultaat - anders had ik het al gevonden ;D.

Bij de weg: Villefranche-Vernet les Bains-Fuilla (zoals het station tegenwoordig heet, een mond vol ;D) is inderdaad best groot. Wil je ook de stad en Fort Libéria bouwen, dan heb je een beste oppervlakte nodig. Ga je trouwens - voor wat betreft de normaalspoorlijn - voor de huidige tijd (met 'normaal' 1500 V-materieel) of voor de installaties zoals die tot ergens in de jaren '70 te zien waren (met afwijkende treinstellen vanwege de - zeer - afwijkende 12 kV wisselspanning)? Dat heeft behalve voor de materieelinzet ook gevolgen voor de bovenleidinginstallaties.

Enneuh: ik ben ook Canarifan, zou eigenlijk nog wel eens het andere uiteinde willen bouwen, Latour de Carol-Enveitg, maar dan wel in N natuurlijk... ;D. De Pont Gisclard lijkt mij ook gaaf. Maar misschien ben ik wel over te halen tot een andere schaal ;).

Edit: kleinseriefabrikant sneller dan verwacht gevonden, omdat de naam ineens te binnen schoot: Lars Uenver, die tegenwoordig werkt onder de naam Malutram (http://www.malutram.fr), maar op deze site staat niets meer vermeld over de Canari. Ik weet ook niet zeker offie 'm ooit gemaakt heeft of dat het alleen een project was. Misschien een informatiemailtje sturen?
« Laatst bewerkt op: 18 April 2008, 20:32:45 door Wesley »

Bert Roefs

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 18 April 2008, 23:16:27 »
Daar komt Google earth nog bij. Helaas is het beeld boven villefranche de Conflent niet zo scherp, maar het stikt er wederom van de mooiste foto's van de trein en omgeving. Het mooiste is dat ik met Google Earth de precieze ligging van het station en trajecten kan waarnemen, zodat ik met een baanplan aan de slag kan. Dat zal ik tzt bij 'baanplannen' plaatsen

Probeer het anders eens met http://maps.live.com/
Foto's zijn daar soms scherper en je kunt het beeld draaien en een birds-eye view er op los laten.

Anoniem

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 19 April 2008, 10:16:18 »
En dan is er nog het satellietfotogebeuren van het IGN (Insitut Géographique National) voor Frankrijk. Foto's zijn onder andere op te roepen via www.mappy.com en www.pagesjaunes.fr (en dan even een willekeurig adresje intypen, in de trant van 'boulangerie' in 'Villefranche de Conflent' ;D). De resolutie is minder hoog dan die van de hi-res foto's van Google Earth, maar je hebt wel heel Frankrijk te pakken in een aanvaardbare resolutie, waar GE slechts een relatief klein deel van het land in hi-res ter beschikking stelt.