Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810  (gelezen 21290 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Gepost op: 09 augustus 2010, 17:36:32 »
Wisselaandrijvingen met een servo

In de radiografische modelbouw zijn kleine servo’s al lang gemeengoed. Ze worden in modelvliegtuigen en –auto’s gebruikt om met uiterste precisie beweegbare delen aan te sturen.
Servo's gebruikt in radiografisch bestuurde schaalmodellen of robotica bestaan uit een elektromotortje, een daaraan gekoppelde potentiometer en regelelektronica.
In de servo wordt een referentiesignaal opgewekt. De servo vergelijkt voortdurend het stuursignaal met het referentiesignaal. Zodra er een verschilsignaal is, laat de regelaar de motor linksom of rechtsom draaien waarbij een potentiometer het referentiesignaal aanpast. Zodra het verschilsignaal nul is stopt de servomotor. Dit is een proportionele regeling. Loopt een servo niet geheel tegen zijn aanslag aan, door een mechanische blokkade, dan probeert de servo dit steeds te corrigeren. Je hoort ‘m dan lichtjes brommen.
Het voordeel van de servo regeling is dat de uitslag kan worden beperkt. Bijvoorbeeld bij radiografisch bestuurde brandstofauto's kan de gasklep traploos bestuurd worden. De servo zal niet vastlopen en doorbranden.
Ook in robots worden servo's gebruikt om bijvoorbeeld een arm te bewegen.
In de modelbaanbouw is de servo ook aan een opmars bezig. Aanvankelijk nog analoog gestuurd heeft met name Conrad gezorgd voor een aantal prints waarmee servo’s kunnen worden aangestuurd. Je kunt ze dan op de baan gebruiken voor het bewegen van armseinen, overwegen, waterkolommen en locloodsdeuren om maar eens wat voorbeelden te noemen.

Nu steeds meer modelbanen digitaal worden aangestuurd, zagen verschillende fabrkanten een gat in de markt om de servo ook in  combinatie met de digitale techniek in te zetten. Hiervoor werd onder anderen door ESU en Uhlenbrock een servo decoder ontwikkeld, waarmee vier servo’s zijn aan te sturen. De elektronica zorgt voor een precieze en gelijkmatige loop van de aangesloten servo.


schaduwstation met Tillig Elite wissels

Nadat een aantal wissels al was voorzien van Tillig-wisselmotoren heb ik besloten op mijn  baan over te stappen op wissels met servo-aandrijvingen. Daartoe zijn eerst de voor- en nadelen eens op een rijtje gezet;

Wisselmotoren
-voordeel    :   prijs
-voordeel    :   contacten puntstukpolarisatie aanwezig
-nadeel      :   mechanische delen, onderhoudsgevoelig
-nadeel      :   lastig in te bouwen als onder de wissel net een dwarsbalk van de tafel zit
-nadeel      :   veel geluidsontwikkeling
-nadeel      :   slag van het wissel is niet altijd tot op de millimeter in te stellen
-nadeel      :   omloopsnelheid wissel is enigszins te beïnvloeden door lagere spanning

Servo
-voordeel   :   dichte constructie, ongevoelig voor stof en grindkorreltjes
-voordeel   :   klein kastje. flexibeler te plaatsen, stelstang eenvoudig te verlengen
-voordeel   :   eenvoudige programmering
-voordeel   :   slag van het wissel is via CV-programmering per wissel aan te passen
-voordeel   :   stelsnelheid is via CV-programmering aan te passen per wissel
-voordeel   :   sterke stelkracht, bij wissels met ononderbroken tongen (Tillig) belangrijk
-nadeel      :   hoe kleiner en preciezer de servo, hoe hoger de prijs
-nadeel      :   servo kan geen puntstuk polariseren, externe oplossing nodig.

Zowel voor de aansturing van wisselmotoren als voor de servo zou een decoder nodig zijn.

Al met al leken de voordelen van een servo toch groter dan de nadelen en dus werd het internet afgestruind naar geschikt materiaal. Uhlenbrock bleek recent een servo decoder (cat.nr.67810) op de markt te hebben gebracht, waarop tevens relais waren aangebracht. Hiermee was naast de aansturing van vier servo’s dus meteen het omschakelen van de rijspanning op het puntstuk mogelijk.
Die bleek een aantal voordelen boven de ESU Switch Pilot te hebben en werd dus besteld.


de servo decoder van Uhlenbrock

Uhlenbrock levert ook zogenaamde Präzisions-Servo. Dit zijn kleine, maar prijzige, servo’s. Toch maar een aantal besteld omdat er gelijk bevestigingsmateriaal wordt meegeleverd. Je moet toch eerst eens uitvinden hoe het allemaal werkt en is te monteren nietwaar? Overigens, wie wat handig is in het maken van bevestigingsbeugeltjes kan ook best de veel goedkopere (en grotere) servo’s van bijvoorbeeld ESU of Conrad gebruiken. Er komen er steeds meer op de markt ook Viessmann is er al mee uit gekomen.

Na een paar dagen arriveerde het pakketje en lag er het één en ander op de werktafel. De servodecoder is te programmeren via een programmeerknop op de print, maar veel gemakkelijker is natuurlijk de instelling via CV-programmering. Op de gebruiksaanwijzing staat duidelijk welke CV-waarden voor de verschillende instellingen gelden, dus daar gingen we vol goede moed aan de slag.
Ga je het adres voor het wissel instellen via een Roco-centrale hou dan rekening met ‘de dode vier’ in de programmering. Wil je het wissel nummer 1 geven, dan is dat adres 5. Wissel 5 is adres 9. Voor wissel 39, adres 44 instellen etc. Enkele centrales, waaronder dus die van Roco, hebben deze eigenaardigheid en daar moet je even omdenken.

De servo’s laten zich prachtig en met een heel laag geluidsniveau aansturen. Als stelstang worden stukjes verenstaal in  verschillende diameter meegeleverd. Daar ben ik niet kapot van. Als alternatieve stelstang heb ik gekozen voor stug messingdraad met een doorsnede van 1 mm. Dit past ook prima in het gaatje in de stelbiels van de Tillig wissels.

De servo wordt met de bijgeleverde beugeltjes onder de baan geschroefd. Omwille van de geluidsreductie een paar laagjes dubbelzijdige tape of rubber op de schroefplekken onder de baan aanbrengen.


daar hangt de proefopstelling

Om de stelstang goed aan de servo te kunnen bevestigen en te zorgen voor een horizontale schuifbeweging, heb ik meedraaiende bevestigingsasjes van Conrad bestelnr.: 231092 8A besteld. Ik las deze tip op een website. Deze bevestigingsasjes monteer je op de hoorn van de servo-as. In de stelschroef wordt de stelstang vastgezet en deze is zo prima af te stellen. De mini-stangaansluiting is uitstekend geschikt voor micro- en supermicro-servo's.



De stelstang zelf bestaat zoals gezegd uit 1mm stug messingdraad , verkrijgbaar bij uw modelbouwzaak. Hier wordt een haakse hoek in gezet. De lengte van de stang is afhankelijk van de afstand van de servo tot de gleuf of het gat in de tafel onder het wissel. Knip niet te kort af, afstellen blijft zo mogelijk. Hetzelfde geldt voor het verticale deel van de stang. Ook dit mag best extra lang en wordt van onderen door het gaatje in de biels gestoken. Als alles functioneert wordt het overtollige stuk met een tangetje afgeknipt zodat de treinen er niet op blijven haken.

Zit de servo eenmaal onder de baan dan kan hij worden verbonden met de servo decoder. De servo loopt nu in een positie, waarna via de PC of via een regelaar op het digitale systeem de eindposities en de omlegsnelheid zijn in te stellen. Het leuke is dat, wanneer je een baan hebt met klassieke beveiliging, per wissel een tweede adres is in te stellen. De seinhuiswachter die met een handelinrichting de wissels stelt, moet immers altijd even ‘over grijpen’ bij het omleggen van de handel. Met de servo en decoder is dit te imiteren door het wissel eerst te laten omlopen naar het eerste stoppunt, het wissel is dan half om, er volgt een seconde pauze en dan doorlopen naar de andere eindstand.

De decoder wordt aangesloten op de digitale spanning. Hij kan vandaar ook uit worden gevoed, maar het is handiger de decoder voor de voeding aan te sluiten op de 16V wisselspanning ringleiding. De digitale leiding blijft dan puur voor de aansturing verantwoordelijk. Per wissel zijn er drie soldeercontacten op de print. Deze worden verbonden met de beide polen van de baan en de middelste met het puntstuk van het wissel. Gaat het wissel nu om dan klikt het relais en wordt de spanning op het puntstuk omgepoold.

Het experiment is wat mij betreft meer dan geslaagd en de overige wissels zullen ook van servo’s worden voorzien. Verder zijn er legio toepassingen voor servo’s te bedenken op de baan; ik heb er in de inleiding al enkele genoemd.
Kortom, deze techniek is een aanwinst voor de modelbaan.

grtz,

Wim


« Laatst bewerkt op: 20 december 2017, 09:48:54 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Jos

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #1 Gepost op: 09 augustus 2010, 18:58:24 »
Hallo Wim,

Zowel de gewone (233751) als de mini-servo (230500) van Conrad voldoen uitstekend als wissel-servo,
ze zijn beide slechts € 4,99 per stuk.
Zie ook voor servo voor wisselaandrijving of servo voor overweg .

Met vriendelijke groet,

Jos

MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
  • N en G rijder
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #2 Gepost op: 09 augustus 2010, 19:25:00 »
Ik heb bij MTE de Uhlenbrock mini-servo's gekocht, waren 7,99 per stuk en er zit bevestigingsmateriaal bij. Wel lekker makkelijk  ;D

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2010, 13:28:52 »
Dag Wim,

handig topic!
Onlangs heb ik ook deze optie gekozen met servo's en een decoder 67810.
Mijn probleem is alleen dat ik de verbinding tussen wissel en servo niet goed krijg,
maar jij geeft hét antwoord met het meedraaiende bevestigingsasjes van Conrad.

Ik ga ze gelijk bestellen.

Groeten Willem,

mikeya

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2010, 13:55:49 »
Aangezien ik niet wilde wachten op de levertijd van deze nieuwe Uhlenbrock decoder, maar wel Tillig wissels gebruik had ik enige tijd geleden de switchpilots van ESU met de Extension module gekocht.
Ik sluit niet uit dat ik de volgende keer voor deze uhlenbrock decoder ga. Ik verwacht weinig verschil in werking, maar het scheelt wel dat nu alles in één kastje zit.
Bedankt voor je uitgebreide verslag.
De meedraaiende bevestigingsasjes zijn een goede tip!
- Mike

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2010, 14:06:12 »
Dag Wim,

Mooi verslag, waarvoor dank!

Ik heb een aanvullende vraagje - schakelen de relais ook halverwege de (willekeurig) ingestelde slag om? Zo niet, is het omschakelmoment zelf in te stellen zodat dit gebeurt?

Gerard


sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2010, 15:20:13 »
Hoi Gerard,

Halverwege het omlopen hoor je een duidelijke klik en slaat het relais om. Ik denk niet dat je dit moment zelf kunt instellen.
De wissels zijn al tig keer geschakeld en dat werkt prima. Als je de CV-waarde (124, 134, 144 en 154) van het omstellen op 15 of 20 instelt heb je een vrij realistische omloopsnelheid van het wissel.

Voor de 'bovenbaan' denk ik (gezien de geringe afstand tot de onderliggende schaduwstations) om alle wisselservo's aan de voorzijde van de onderkant 'boventafel' te monteren. Dit bevorderd de bereikbaarheid. De stelstang moet dan wel behoorlijk (tot 50 cm worden verlengd). Of dat ook allemaal goed functioneert moet nog in de praktijk worden aangetoond. Mogelijk moet de horizontale stelstang dan worden geleid in een buisje of zo.
Wie tips heeft wordt van harte uitgenodigd ze in dit topic te vermelden, waarvoor dank.


grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2010, 16:22:09 »
Wim,

In de model-luchtvaart kennen ze de zogenaamde "bowden"-kabel. Dat is een kabel die qua functie lijkt op de kabel van je handrem. Deze is echter speciaal voor het overbrengen van de servouitslag -in de vliegtuigromp- naar het hoogteroer -in de staart-, of ailerons, of richtingsroer, enz. Daar worden makkelijk afstanden overbrugd van 50-100cm, met een servo!

Succes, gr,

Bert

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
    • DutchRoco
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2010, 16:45:20 »
Wim.

Citaat
Halverwege het omlopen hoor je een duidelijke klik en slaat het relais om. Ik denk niet dat je dit moment zelf kunt instellen.

Als ik de handleiding goed begrijp dan zijn er 3 instelmogelijkheden voor het omschakelen van het relais. CV,s 125 en 126
0 = schakeltijdstip in de midden van de beweging
1 = schakeltijdstip bij de servo stelling “Rood”
2 = schakeltijdstip bij de servo stelling “Groen”

Eventueel Nederlandse handleiding op http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=494.0


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2010, 20:57:14 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #9 Gepost op: 11 augustus 2010, 18:47:48 »
@Wim

Kijk eens hier:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13072.msg200193.html#msg200193

Ik heb deze constructie al een aantal malen met succes toegepast.
50cm afstand is geen enkel probleem.
Voor het monteren laat ik wel altijd even een druppeltje olie in het pijpje lopen. Baat het niet, het schaadt ook niet.

Gerrit

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #10 Gepost op: 15 augustus 2010, 15:16:29 »
Zou iemand misschien meer uitleg kunnen geven omtrent het CV programmeren?

Ik heb zojuist mijn decoder aangesloten via de programmeerrails en op de eerste aansluiting een servomotor geplaatst.
CV 119 meerdere waarden ingesteld en telkens een 'ok' gekregen.

Maar hoe stel ik in dat servo uitgang 1 ook wissel 1 is? Welke cv is dat? Ik denk CV 121 en is ook op 1 ingesteld. Bij het testen via de Intellibox Basic is geen wissel 1 om te zetten.

En hoe stel je de uitslag in? CV 122 en 123 zijn op 30 en 95 ingesteld, maar er beweegt niets. Ook niet als ik de waarde verander in een ander getal, gebeurd er niets.

Ik heb de NL vertaling van P. Heinst uitgeprint, maar daar staat ook geen verdere info in.

Wie helpt mij verder?

Groeten Willem,

ps. via de 'toets' programmering hebben de servo's wel gewerkt, maar is de uitslag afstelling nooit naar wens geweest.

Edit om 15.55:
Ik kan mijn probleem al meer in details kwijt. De eerste uitgang van de decoder wil niet mee werken. Uitgang 2 tot 4 werken wel mee. De servo's kan ik willekeurig uitwisselen en werken correct behalve op adres 1.
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2010, 15:58:30 door platte bever. Reden: Meer bekend van probleem. »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #11 Gepost op: 15 augustus 2010, 20:03:15 »
Willem,

Heeft de Intellibox misschien de zelfde eigenaardigheid als de Roco-centrale;

Ga je het adres voor het wissel instellen via een Roco-centrale hou dan rekening met ‘de dode vier’ in de programmering. Wil je het wissel nummer 1 geven, dan is dat adres 5. Wissel 5 is adres 9. Voor wissel 39, adres 44 instellen etc. Enkele centrales, waaronder dus die van Roco, hebben deze eigenaardigheid en daar moet je even om denken.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
    • DutchRoco
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #12 Gepost op: 15 augustus 2010, 20:27:36 »
Willem,

Wat Sneek bedoeld staat in het volgende draadje, had Sneek er ook zelf bij kunnen zetten, het is door hemzelf gestart.

Mogelijk helpt het als je dit draadje een doorleest.


Digitaal-vraagbaak > programmeren Uhlenbrock servodecoder met Roco-centrale?, laatse bericht van 1 aug 2010 13:10:45

Overigens mijn vertaling is een vertaling van de handleiding van Uhlenbrock en er staat verder geen aanwijzigingen bij.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

platte bever

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
  • Platte Bever bouwt...
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #13 Gepost op: 15 augustus 2010, 21:56:01 »
Willem,

Wat Sneek bedoeld staat in het volgende draadje, had Sneek er ook zelf bij kunnen zetten, het is door hemzelf gestart.

Mogelijk helpt het als je dit draadje een doorleest.


Digitaal-vraagbaak > programmeren Uhlenbrock servodecoder met Roco-centrale?, laatse bericht van 1 aug 2010 13:10:45

Overigens mijn vertaling is een vertaling van de handleiding van Uhlenbrock en er staat verder geen aanwijzigingen bij.

Gr Piet


Beste Piet en 'Sneek'.

Ik heb het doorgelezen. Morgen ga ik proberen of er iets in zit. Kom er zeker op terrug.

Groeten Willem,

Bernhard Keizer

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
« Reactie #14 Gepost op: 16 augustus 2010, 22:44:35 »
Hallo,

Ook ik ben bezig geweest om de Uhlenbrock 67810 te programeren en niet gelukt.
Zijn de volgende stappen correct voor het programeren met de Intellibox.

1. De programeerrailspanning aangesloten op RAILS, in mijn geval rood/zwart
2. De servo aangesloten op SERVO 1 met bruin/zwart op pin 3 vanaf programeerschakelaar
3. CV 1 op 120
4. CV 122 ingesteld op 30
5. CV 123 ingesteld op 95
6. CV 124 ingesteld op 30

Indien je geen digitale spanning gebruikt, spanning van trafo aansluiten op TRAFO rood/zwart (volgorde gelijk aan stap 1).

Als dit niet correct is, gaarne aangeven hoe het wel moet.


groeten,

Bernhard