BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: sneek op 09 augustus 2010, 17:36:32

Titel: Wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: sneek op 09 augustus 2010, 17:36:32
Wisselaandrijvingen met een servo

In de radiografische modelbouw zijn kleine servo’s al lang gemeengoed. Ze worden in modelvliegtuigen en –auto’s gebruikt om met uiterste precisie beweegbare delen aan te sturen.
Servo's gebruikt in radiografisch bestuurde schaalmodellen of robotica bestaan uit een elektromotortje, een daaraan gekoppelde potentiometer en regelelektronica.
In de servo wordt een referentiesignaal opgewekt. De servo vergelijkt voortdurend het stuursignaal met het referentiesignaal. Zodra er een verschilsignaal is, laat de regelaar de motor linksom of rechtsom draaien waarbij een potentiometer het referentiesignaal aanpast. Zodra het verschilsignaal nul is stopt de servomotor. Dit is een proportionele regeling. Loopt een servo niet geheel tegen zijn aanslag aan, door een mechanische blokkade, dan probeert de servo dit steeds te corrigeren. Je hoort ‘m dan lichtjes brommen.
Het voordeel van de servo regeling is dat de uitslag kan worden beperkt. Bijvoorbeeld bij radiografisch bestuurde brandstofauto's kan de gasklep traploos bestuurd worden. De servo zal niet vastlopen en doorbranden.
Ook in robots worden servo's gebruikt om bijvoorbeeld een arm te bewegen.
In de modelbaanbouw is de servo ook aan een opmars bezig. Aanvankelijk nog analoog gestuurd heeft met name Conrad gezorgd voor een aantal prints waarmee servo’s kunnen worden aangestuurd. Je kunt ze dan op de baan gebruiken voor het bewegen van armseinen, overwegen, waterkolommen en locloodsdeuren om maar eens wat voorbeelden te noemen.

Nu steeds meer modelbanen digitaal worden aangestuurd, zagen verschillende fabrkanten een gat in de markt om de servo ook in  combinatie met de digitale techniek in te zetten. Hiervoor werd onder anderen door ESU en Uhlenbrock een servo decoder ontwikkeld, waarmee vier servo’s zijn aan te sturen. De elektronica zorgt voor een precieze en gelijkmatige loop van de aangesloten servo.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/servo1.jpg)
schaduwstation met Tillig Elite wissels

Nadat een aantal wissels al was voorzien van Tillig-wisselmotoren heb ik besloten op mijn  baan over te stappen op wissels met servo-aandrijvingen. Daartoe zijn eerst de voor- en nadelen eens op een rijtje gezet;

Wisselmotoren
-voordeel    :   prijs
-voordeel    :   contacten puntstukpolarisatie aanwezig
-nadeel      :   mechanische delen, onderhoudsgevoelig
-nadeel      :   lastig in te bouwen als onder de wissel net een dwarsbalk van de tafel zit
-nadeel      :   veel geluidsontwikkeling
-nadeel      :   slag van het wissel is niet altijd tot op de millimeter in te stellen
-nadeel      :   omloopsnelheid wissel is enigszins te beïnvloeden door lagere spanning

Servo
-voordeel   :   dichte constructie, ongevoelig voor stof en grindkorreltjes
-voordeel   :   klein kastje. flexibeler te plaatsen, stelstang eenvoudig te verlengen
-voordeel   :   eenvoudige programmering
-voordeel   :   slag van het wissel is via CV-programmering per wissel aan te passen
-voordeel   :   stelsnelheid is via CV-programmering aan te passen per wissel
-voordeel   :   sterke stelkracht, bij wissels met ononderbroken tongen (Tillig) belangrijk
-nadeel      :   hoe kleiner en preciezer de servo, hoe hoger de prijs
-nadeel      :   servo kan geen puntstuk polariseren, externe oplossing nodig.

Zowel voor de aansturing van wisselmotoren als voor de servo zou een decoder nodig zijn.

Al met al leken de voordelen van een servo toch groter dan de nadelen en dus werd het internet afgestruind naar geschikt materiaal. Uhlenbrock bleek recent een servo decoder (cat.nr.67810) op de markt te hebben gebracht, waarop tevens relais waren aangebracht. Hiermee was naast de aansturing van vier servo’s dus meteen het omschakelen van de rijspanning op het puntstuk mogelijk.
Die bleek een aantal voordelen boven de ESU Switch Pilot te hebben en werd dus besteld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/servo2.jpg)
de servo decoder van Uhlenbrock

Uhlenbrock levert ook zogenaamde Präzisions-Servo. Dit zijn kleine, maar prijzige, servo’s. Toch maar een aantal besteld omdat er gelijk bevestigingsmateriaal wordt meegeleverd. Je moet toch eerst eens uitvinden hoe het allemaal werkt en is te monteren nietwaar? Overigens, wie wat handig is in het maken van bevestigingsbeugeltjes kan ook best de veel goedkopere (en grotere) servo’s van bijvoorbeeld ESU of Conrad gebruiken. Er komen er steeds meer op de markt ook Viessmann is er al mee uit gekomen.

Na een paar dagen arriveerde het pakketje en lag er het één en ander op de werktafel. De servodecoder is te programmeren via een programmeerknop op de print, maar veel gemakkelijker is natuurlijk de instelling via CV-programmering. Op de gebruiksaanwijzing staat duidelijk welke CV-waarden voor de verschillende instellingen gelden, dus daar gingen we vol goede moed aan de slag.
Ga je het adres voor het wissel instellen via een Roco-centrale hou dan rekening met ‘de dode vier’ in de programmering. Wil je het wissel nummer 1 geven, dan is dat adres 5. Wissel 5 is adres 9. Voor wissel 39, adres 44 instellen etc. Enkele centrales, waaronder dus die van Roco, hebben deze eigenaardigheid en daar moet je even omdenken.

De servo’s laten zich prachtig en met een heel laag geluidsniveau aansturen. Als stelstang worden stukjes verenstaal in  verschillende diameter meegeleverd. Daar ben ik niet kapot van. Als alternatieve stelstang heb ik gekozen voor stug messingdraad met een doorsnede van 1 mm. Dit past ook prima in het gaatje in de stelbiels van de Tillig wissels.

De servo wordt met de bijgeleverde beugeltjes onder de baan geschroefd. Omwille van de geluidsreductie een paar laagjes dubbelzijdige tape of rubber op de schroefplekken onder de baan aanbrengen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/servo3.jpg)
daar hangt de proefopstelling

Om de stelstang goed aan de servo te kunnen bevestigen en te zorgen voor een horizontale schuifbeweging, heb ik meedraaiende bevestigingsasjes van Conrad bestelnr.: 231092 8A besteld. Ik las deze tip op een website. Deze bevestigingsasjes monteer je op de hoorn van de servo-as. In de stelschroef wordt de stelstang vastgezet en deze is zo prima af te stellen. De mini-stangaansluiting is uitstekend geschikt voor micro- en supermicro-servo's.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/servo4.jpg)

De stelstang zelf bestaat zoals gezegd uit 1mm stug messingdraad , verkrijgbaar bij uw modelbouwzaak. Hier wordt een haakse hoek in gezet. De lengte van de stang is afhankelijk van de afstand van de servo tot de gleuf of het gat in de tafel onder het wissel. Knip niet te kort af, afstellen blijft zo mogelijk. Hetzelfde geldt voor het verticale deel van de stang. Ook dit mag best extra lang en wordt van onderen door het gaatje in de biels gestoken. Als alles functioneert wordt het overtollige stuk met een tangetje afgeknipt zodat de treinen er niet op blijven haken.

Zit de servo eenmaal onder de baan dan kan hij worden verbonden met de servo decoder. De servo loopt nu in een positie, waarna via de PC of via een regelaar op het digitale systeem de eindposities en de omlegsnelheid zijn in te stellen. Het leuke is dat, wanneer je een baan hebt met klassieke beveiliging, per wissel een tweede adres is in te stellen. De seinhuiswachter die met een handelinrichting de wissels stelt, moet immers altijd even ‘over grijpen’ bij het omleggen van de handel. Met de servo en decoder is dit te imiteren door het wissel eerst te laten omlopen naar het eerste stoppunt, het wissel is dan half om, er volgt een seconde pauze en dan doorlopen naar de andere eindstand.

De decoder wordt aangesloten op de digitale spanning. Hij kan vandaar ook uit worden gevoed, maar het is handiger de decoder voor de voeding aan te sluiten op de 16V wisselspanning ringleiding. De digitale leiding blijft dan puur voor de aansturing verantwoordelijk. Per wissel zijn er drie soldeercontacten op de print. Deze worden verbonden met de beide polen van de baan en de middelste met het puntstuk van het wissel. Gaat het wissel nu om dan klikt het relais en wordt de spanning op het puntstuk omgepoold.

Het experiment is wat mij betreft meer dan geslaagd en de overige wissels zullen ook van servo’s worden voorzien. Verder zijn er legio toepassingen voor servo’s te bedenken op de baan; ik heb er in de inleiding al enkele genoemd.
Kortom, deze techniek is een aanwinst voor de modelbaan.

grtz,

Wim


Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: Jos op 09 augustus 2010, 18:58:24
Hallo Wim,

Zowel de gewone (233751) als de mini-servo (230500) van Conrad voldoen uitstekend als wissel-servo,
ze zijn beide slechts € 4,99 per stuk.
Zie ook voor  servo voor wisselaandrijving  (http://members.quicknet.nl/jj.landwehr/wissel-servo.htm) of  servo voor overweg  (http://members.quicknet.nl/jj.landwehr/ahob.htm) .

Met vriendelijke groet,

Jos

Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: Jos001 op 09 augustus 2010, 19:25:00
Ik heb bij MTE de Uhlenbrock mini-servo's gekocht, waren 7,99 per stuk en er zit bevestigingsmateriaal bij. Wel lekker makkelijk  ;D

Groetjes,
Jos
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: platte bever op 11 augustus 2010, 13:28:52
Dag Wim,

handig topic!
Onlangs heb ik ook deze optie gekozen met servo's en een decoder 67810.
Mijn probleem is alleen dat ik de verbinding tussen wissel en servo niet goed krijg,
maar jij geeft hét antwoord met het meedraaiende bevestigingsasjes van Conrad.

Ik ga ze gelijk bestellen.

Groeten Willem,
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: mikeya op 11 augustus 2010, 13:55:49
Aangezien ik niet wilde wachten op de levertijd van deze nieuwe Uhlenbrock decoder, maar wel Tillig wissels gebruik had ik enige tijd geleden de switchpilots van ESU met de Extension module gekocht.
Ik sluit niet uit dat ik de volgende keer voor deze uhlenbrock decoder ga. Ik verwacht weinig verschil in werking, maar het scheelt wel dat nu alles in één kastje zit.
Bedankt voor je uitgebreide verslag.
De meedraaiende bevestigingsasjes zijn een goede tip!
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: GW op 11 augustus 2010, 14:06:12
Dag Wim,

Mooi verslag, waarvoor dank!

Ik heb een aanvullende vraagje - schakelen de relais ook halverwege de (willekeurig) ingestelde slag om? Zo niet, is het omschakelmoment zelf in te stellen zodat dit gebeurt?

Gerard

Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: sneek op 11 augustus 2010, 15:20:13
Hoi Gerard,

Halverwege het omlopen hoor je een duidelijke klik en slaat het relais om. Ik denk niet dat je dit moment zelf kunt instellen.
De wissels zijn al tig keer geschakeld en dat werkt prima. Als je de CV-waarde (124, 134, 144 en 154) van het omstellen op 15 of 20 instelt heb je een vrij realistische omloopsnelheid van het wissel.

Voor de 'bovenbaan' denk ik (gezien de geringe afstand tot de onderliggende schaduwstations) om alle wisselservo's aan de voorzijde van de onderkant 'boventafel' te monteren. Dit bevorderd de bereikbaarheid. De stelstang moet dan wel behoorlijk (tot 50 cm worden verlengd). Of dat ook allemaal goed functioneert moet nog in de praktijk worden aangetoond. Mogelijk moet de horizontale stelstang dan worden geleid in een buisje of zo.
Wie tips heeft wordt van harte uitgenodigd ze in dit topic te vermelden, waarvoor dank.


grtz,
Wim
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: Bert van Gelder op 11 augustus 2010, 16:22:09
Wim,

In de model-luchtvaart kennen ze de zogenaamde "bowden"-kabel. Dat is een kabel die qua functie lijkt op de kabel van je handrem. Deze is echter speciaal voor het overbrengen van de servouitslag -in de vliegtuigromp- naar het hoogteroer -in de staart-, of ailerons, of richtingsroer, enz. Daar worden makkelijk afstanden overbrugd van 50-100cm, met een servo!

Succes, gr,

Bert
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: p.heinst op 11 augustus 2010, 16:45:20
Wim.

Citaat
Halverwege het omlopen hoor je een duidelijke klik en slaat het relais om. Ik denk niet dat je dit moment zelf kunt instellen.

Als ik de handleiding goed begrijp dan zijn er 3 instelmogelijkheden voor het omschakelen van het relais. CV,s 125 en 126
0 = schakeltijdstip in de midden van de beweging
1 = schakeltijdstip bij de servo stelling “Rood”
2 = schakeltijdstip bij de servo stelling “Groen”

Eventueel Nederlandse handleiding op http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=494.0


Gr Piet
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: eenop87 op 11 augustus 2010, 18:47:48
@Wim

Kijk eens hier:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13072.msg200193.html#msg200193

Ik heb deze constructie al een aantal malen met succes toegepast.
50cm afstand is geen enkel probleem.
Voor het monteren laat ik wel altijd even een druppeltje olie in het pijpje lopen. Baat het niet, het schaadt ook niet.

Gerrit
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: platte bever op 15 augustus 2010, 15:16:29
Zou iemand misschien meer uitleg kunnen geven omtrent het CV programmeren?

Ik heb zojuist mijn decoder aangesloten via de programmeerrails en op de eerste aansluiting een servomotor geplaatst.
CV 119 meerdere waarden ingesteld en telkens een 'ok' gekregen.

Maar hoe stel ik in dat servo uitgang 1 ook wissel 1 is? Welke cv is dat? Ik denk CV 121 en is ook op 1 ingesteld. Bij het testen via de Intellibox Basic is geen wissel 1 om te zetten.

En hoe stel je de uitslag in? CV 122 en 123 zijn op 30 en 95 ingesteld, maar er beweegt niets. Ook niet als ik de waarde verander in een ander getal, gebeurd er niets.

Ik heb de NL vertaling van P. Heinst uitgeprint, maar daar staat ook geen verdere info in.

Wie helpt mij verder?

Groeten Willem,

ps. via de 'toets' programmering hebben de servo's wel gewerkt, maar is de uitslag afstelling nooit naar wens geweest.

Edit om 15.55:
Ik kan mijn probleem al meer in details kwijt. De eerste uitgang van de decoder wil niet mee werken. Uitgang 2 tot 4 werken wel mee. De servo's kan ik willekeurig uitwisselen en werken correct behalve op adres 1.
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: sneek op 15 augustus 2010, 20:03:15
Willem,

Heeft de Intellibox misschien de zelfde eigenaardigheid als de Roco-centrale;

Ga je het adres voor het wissel instellen via een Roco-centrale hou dan rekening met ‘de dode vier’ in de programmering. Wil je het wissel nummer 1 geven, dan is dat adres 5. Wissel 5 is adres 9. Voor wissel 39, adres 44 instellen etc. Enkele centrales, waaronder dus die van Roco, hebben deze eigenaardigheid en daar moet je even om denken.
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: p.heinst op 15 augustus 2010, 20:27:36
Willem,

Wat Sneek bedoeld staat in het volgende draadje, had Sneek er ook zelf bij kunnen zetten, het is door hemzelf gestart.

Mogelijk helpt het als je dit draadje een doorleest.


Digitaal-vraagbaak > programmeren Uhlenbrock servodecoder met Roco-centrale?, laatse bericht van 1 aug 2010 13:10:45

Overigens mijn vertaling is een vertaling van de handleiding van Uhlenbrock en er staat verder geen aanwijzigingen bij.

Gr Piet
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: platte bever op 15 augustus 2010, 21:56:01
Willem,

Wat Sneek bedoeld staat in het volgende draadje, had Sneek er ook zelf bij kunnen zetten, het is door hemzelf gestart.

Mogelijk helpt het als je dit draadje een doorleest.


Digitaal-vraagbaak > programmeren Uhlenbrock servodecoder met Roco-centrale?, laatse bericht van 1 aug 2010 13:10:45

Overigens mijn vertaling is een vertaling van de handleiding van Uhlenbrock en er staat verder geen aanwijzigingen bij.

Gr Piet


Beste Piet en 'Sneek'.

Ik heb het doorgelezen. Morgen ga ik proberen of er iets in zit. Kom er zeker op terrug.

Groeten Willem,
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: Bernhard Keizer op 16 augustus 2010, 22:44:35
Hallo,

Ook ik ben bezig geweest om de Uhlenbrock 67810 te programeren en niet gelukt.
Zijn de volgende stappen correct voor het programeren met de Intellibox.

1. De programeerrailspanning aangesloten op RAILS, in mijn geval rood/zwart
2. De servo aangesloten op SERVO 1 met bruin/zwart op pin 3 vanaf programeerschakelaar
3. CV 1 op 120
4. CV 122 ingesteld op 30
5. CV 123 ingesteld op 95
6. CV 124 ingesteld op 30

Indien je geen digitale spanning gebruikt, spanning van trafo aansluiten op TRAFO rood/zwart (volgorde gelijk aan stap 1).

Als dit niet correct is, gaarne aangeven hoe het wel moet.


groeten,

Bernhard
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: sneek op 16 augustus 2010, 22:51:16
Bernhard,

Ik heb geen idee hoe zo'n Intellibox in elkaar steekt maar de met de CV-waarden 122 t/m 124 lijkt me niets mis.

Als je adres 120 wilt geven zou je dan ook niet de waarde 124 in moeten programmeren?
Dat is in elk geval wel zo bij de Roco MultizentralePro het geval.


grtz,
Wim
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: Karst Drenth op 16 augustus 2010, 23:01:34
Hoi,

ik denk dat je voor wisseladres 120, (120 / 4) + 1 = 31 in CV 1 moet programmeren.

Grtzz,

Karst
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: Bernhard Keizer op 16 augustus 2010, 23:03:26
Hallo Wim,

Als ik de laatste bladzijde van de Duitse handleiding lees, dan wordt de CV1 steeds met 10 verhoogd.

groeten,

Bernhard
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: Bernhard Keizer op 16 augustus 2010, 23:07:02
Hallo Karst,

Kan je dit verder uitleggen, snap er niks van.
Hoe kan je dan de decoder verder indstellen ??.
Bij de servodecoders Karst, kan je het wisseladres steeds met 1 verhogen.

groeten,

Bernhard
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: Karst Drenth op 16 augustus 2010, 23:11:58
Hoi,

Ik zat te denken dat er in CV1 het decoder adres zou moeten kunnen staan. Dat zou dan via die formule gaan ;)

Maar.... zit net te lezen, dat in CV120 en CV121 de adressen van de uitgang 1; 130,131 uitgang 2; 140,141 uitgang 3 en 150,151 uitgang 4 staan.

En wel in 120, 130, 140 en 150 het High-byte en in 121, 131, 141, 151 het Low-byte

Dus om uitgang 1 op adres 120 te krijgen, moet je 0 in CV120 en 120 in CV 121 programmeren. De maximale waarde is 255, daarna moet je High-byte met 1 verhogen en Low-byte weer vanaf 0 beginnen.

Grtzz,

Karst
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: Bernhard Keizer op 16 augustus 2010, 23:42:05
Hallo Karst,

Waarom maar tot 255. Lees net in handleiding IB :
Adresbereik Locadressen in DCC 1-9999
Adresbereik Wisseladressen in DCC 1-2000

groeten,

Bernhard
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: Karst Drenth op 16 augustus 2010, 23:47:55
Omdat het in 2 Bytes verdeeld is, 1 byte loopt van 0-255

Dus:
Hi-byte = 0, lo-byte 0-255 = adres 0-255
Hi-byte = 1, lo-byte 0-255 = adres 256-511
etc.
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: GW op 17 augustus 2010, 07:56:47
Anders gezegd, en berekend vanuit het gewenste adres:

Afkappen betekent, neem het gehele gedeelte van het getal en vergeet alles achter de komma
    - 3,2 wordt 3
    - 5,9999 wordt 5
    - etc.

Awens = gewenst adres
Bhigh = high byte
Blow = low byte

Bhigh = Afkappen ( Awens / 256 )
Blow = ( Awens - ( Bhigh x 256 ) )

HTH,

Gerard
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: Olav op 17 augustus 2010, 09:37:02
Aangezien ik niet wilde wachten op de levertijd van deze nieuwe Uhlenbrock decoder, maar wel Tillig wissels gebruik had ik enige tijd geleden de switchpilots van ESU met de Extension module gekocht.
Ik sluit niet uit dat ik de volgende keer voor deze uhlenbrock decoder ga. Ik verwacht weinig verschil in werking, maar het scheelt wel dat nu alles in één kastje zit.
........

Wat de Uhlenbrock wel heeft en de ESU niet is het nawippen en een tussenstand kunnen kiezen.  :)

Bij het nawippen kan je denken wat je met de ouderwetse overwegbomen zag, neervallen op het rustpunt en weer wegstuiteren tot de hele zaak in rust is.

Tussenstand; denk hierbij aan deuren van een lokloods, naast open en dicht ook een beetje open en een beetje dicht.

Maar ik geef toe, voor wissels niet direct nodig.

Groeten

Olav
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: platte bever op 17 augustus 2010, 09:54:13
Anders gezegd, en berekend vanuit het gewenste adres:

Afkappen betekent, neem het gehele gedeelte van het getal en vergeet alles achter de komma
    - 3,2 wordt 3
    - 5,9999 wordt 5
    - etc.

Awens = gewenst adres
Bhigh = high byte
Blow = low byte

Bhigh = Afkappen ( Awens / 256 )
Blow = ( Awens - ( Bhigh x 256 ) )

HTH,

Gerard

Dag Gerard,

Ik begrijp niet waar het afkappen vandaan komt. Er wordt alleen met hele getallen gewerkt toch?!
Waar zijn 'achter de komma' cijfers handig voor bij decoders?



Door de uitleg van Karst snap ik ook wat de hi en low bite voor staan.

Had Uhlenbrock niet een iets uitgebreidere handleiding moeten bijvoegen?
Het is zo'n gezoek, ook met het aansluiten van het puntstuk bijvoorbeeld.
Daar was ik zonder deze site niet zelf achter gekomen...

Groeten Willem,
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: GW op 17 augustus 2010, 10:21:07
Dag Willem,

Doe de berekening maar eens met, laten we zeggen, adres 301. Je krijgt dan een gebroken getal dat moet worden afgekapt, omdat het anders inderdaad niet in een decoder past.

Gaarne bereid tot meer uitleg.

Gerard
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: GW op 17 augustus 2010, 10:49:45
Enige uitleg bij deze keuze,

Vergelijk de oplossing maar met een paar registers waar je maximaal drie cijfers in kwijt kunt. Dat geeft je dan 10^3 = 1.000 mogelijkheden, immers: 000 - 999.

Om nou toch grotere getallen te kunnen maken, kun je twee van die regeisters aan elkaar koppelen, zodat je al zes cijfers kwijt kunt, 000000 - 999999, geeft 10^6 = 1.000.000 mogelijkheden.

De gegeven formules gaan ook in dit geval op, als je 256 vervangt door 1.000

"Onze" CV's zijn registers in het digitale stelsel en hebben volgens afspraak 8 bits, met de mogelijkheid om 2^8 = 256 waarden op te slaan.

Gerard
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: p.heinst op 17 augustus 2010, 11:19:04
Olaf,

Citaat
Bij het nawippen kan je denken wat je met de ouderwetse overwegbomen zag, neervallen op het rustpunt en weer wegstuiteren tot de hele zaak in rust is.

Als ik het goed hebt zit er verschil tussen de 67800 en de 67810 een verschil, bij de eerste staat in de handleiding dat er een mogelijkheid is voor de nawipfunctie in de tweede wordt hier over niet meer gesproken en hebben de CV,s 125, 126/128 een ander functie.


Gr Piet
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: platte bever op 17 augustus 2010, 11:20:17
Dag Gerard,

Ik begrijp het.  (y)



Maar nu ik toch bezig ben met vragen stellen:

Hoe zit het precies met de puntstuk polarisatie bij de 67810?

Je hebt 3 pinnen per servo uitgang. De middelste is voor het puntstuk, begrijp uit dit topic. De andere twee dus voor de railstaven.
Maar geven deze stroom aan de rails via de decoder, of moet je juist de decoder voeden met de stroom vanaf de wissel per servo aansluiting?
De eerste optie heb ik zojuist geprobeerd, maar ik krijg geen uitslag op de multimeter en aangezien ik niet de decoder omzeep wil helpen, durf ik er zo geen spanning op te zetten.

Groeten Willem,
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: Bernhard Keizer op 17 augustus 2010, 12:58:16
Hallo,

Het is gelukt om de Servodecoders te programeren.

Zoals Willem ook al gevraagd heeft : Waarvoor dienen de twee buitenste pinnen voor elke servo. De middelste is voor het puntstuk.

Op het plaatje in de eerste post van Sneek is niets aangesloten.

groeten,

Bernhard
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: Bouwer op 17 augustus 2010, 15:50:07
Bernhard,

Deze decoders gebruik ik zelf ook en werken goed.

De aansluiting van de pennen voor de relais zijn als volgt, op de middelste, bij mij groen, wordt het puntstuk aangesloten, en op de twee buitenste de linker en rechter rail, bij mij rood en zwart.

De linker rode en zwarte draad komen van de rails af.

De rechter groene en witte zijn van een externe trafo 16 V wisselspaning, dit is dus de werkspanning voor de servo's.

Ik heb een afbeelding bijgevoegd voor de duidelijkheid.

Groeten. 


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02344_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02344_1.jpg)
Foto is klikbaar.

Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: platte bever op 17 augustus 2010, 16:39:17
Dag 'Bouwer',

Handig dat je een foto geplaatst hebt. Dat maakt het een stuk overzichtelijker.
Vanavond maar eens de laatste hand leggen aan de 67810 door de puntstukken aan te sluiten.

Groeten Willem,


ps. Toch blijf ik er bij dat Uhlenbrock iets meer moeite had moeten doen er een complete handleiding bij te leveren.
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: Bouwer op 17 augustus 2010, 16:48:06
Willem,

Dat ben ik met je eens, want het is nu wel eens zoeken hoe e.e.a. aangesloten en geprogammeerd moet worden.

Er is ook een nederlandse handleiding op deze site www.dutchroco.nl/index.php?topic=494.0, en dat werkt iets makkelijker.

Groeten Bouwer.
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: Olav op 17 augustus 2010, 17:12:12
Olaf,

Als ik het goed hebt zit er verschil tussen de 67800 en de 67810 een verschil, bij de eerste staat in de handleiding dat er een mogelijkheid is voor de nawipfunctie in de tweede wordt hier over niet meer gesproken en hebben de CV,s 125, 126/128 een ander functie.


Gr Piet

Oops, je hebt gelijk.  :-[ :-[

Groeten

Olav
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: St00mboy op 30 augustus 2010, 21:15:41
Ik ben ook bezig om deze Uhlenbrock 67810 decoder met mijn Lenz 100 set volgens de handleiding geprogrammeerd te krijgen, maar krijg het, ook na het doorlezen van dit en andere draadjes, niet voor elkaar om beweging in de servo te krijgen.

Ik heb een proefopstelling gemaakt. Ik heb aan "Gleis" de draden van het programmeerspoor vastgemaakt, en aan "trafo" de draadjes vanaf een oude Piko 16V trafo die >19V onbelast aangaf, en daarna dus maar voor alle zekerheid een Trix trafo (15,7V). Op uitgang 1 zit een Uhlenbrock servo.

In stap 1 druk ik op het knopje op de decoder, kies DCC-format, en de servo schudt even heen en weer ter bevestiging. De LED blijft knipperen voor de volgende stap.

In stap 2 moet ik m.i. de knop op de Lenz toewijzen om het wissel heen en weer te schakelen (ik neem aan dat "rood" en "groen" bij mijn Lenz " +" en "-" is), en dus druk ik op "+" op het LH100 toetsenbord. Dan gebeurt er niets meer: het ledje blijft gewoon knipperen, maar de servo schudt niet heen en weer. Ook als ik in een nieuwe sessie (de tiende of zo) voor stap 2 nogmaals op het knopje op de decoder druk gebeurt er niets. Ik heb inmiddels zonder resultaat voor deze stap op alle knoppen van de Lenz gedrukt.

Ik kan wel CV's uitlezen en wijzigen, en heb n.a.v. het lezen van het topic over de Multimouse CV 121 (adres) van 1 gewijzigd naar 5. Daarna geprobeerd om met de Lenz via adres SW1 of SW5 de decoder te bereiken, maar ho maar, geen pepernoot.

De Lenz ziet blijkbaar wel de decoder, want hij kan de CV's uitlezen, maar hij kan de decoder niet commanderen op adres 1 of 5. Aan CV instellingen heb ik verder nog niets gewijzigd.

Wat doe ik fout?

Het is al opgelost. Wat ik fout deed? Twee uur lang zoeken, en vergeten om de draadjes van PQ (programmeerspoor) weer op JK (normaal spoor) over te zetten, nou ja zeg.
Nu doet hij het gewoon.

Leen.
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: Olav op 30 augustus 2010, 21:57:01
Staat de decoder wel op DCC?

De eerste stap is kiezen welk format en bij mijn weten is dit standaard motorola. Dan moet je de decoder eerst in DCC zetten.

Dit is althans met mijn 67800. Ik neem aan dat de 67810 hetzelfde is.

Groeten

Olav
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: St00mboy op 31 augustus 2010, 08:37:51
Olav, bedankt voor het meedenken, maar het probleem is al opgelost.

Ik was vergeten na het programmeren de draadjes van het programmeerspoor over te zetten naar normaal spoor.
In de programmeerstand kun je de servo immers niet aansturen.
2, 3 uur mee bezig geweest, maar ja, als je met een tunnelvisie bezig bent, dan lukt het natuurlijk niet.

Een half uurtje na het wanhopig posten van bovenstaande post kwam ineens het goede idee.
Eigenlijk is het allemaal een piece of cake, gewoon CV's instellen, en dan proberen, maar dat is achteraf altijd makkelijk praten.

Leen.
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: GW op 31 augustus 2010, 08:49:49
Heh, dat gebeurt me met mijn programmeerspoor ook wel eens. Dat is namelijk ook opgenomen in de "normale" baan en ik heb er een dubbelzijdig-om schakelaar tussen gezet. Die vergeet ik dan wel eens terug te zetten, met als gevolg dat die sectie niet wordt gedetecteerd door mijn software, wat weer als gevolg heeft dat de hele boel in de soep loopt....

Je beschrijving, plus mijn associaties erbij, leiden me tot het idee om parallel aan de stand "programmeerspoor" een serie (bijvoorbeeld oranje) knipper LED's langs het betreffende spoor te gaan laten blinken, zodat het optisch duidelijk is dat er iets bijzonders aan de hand is!!!

Gerard
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: burtonbouwer op 14 september 2010, 14:48:08
Beste Sneek,

Als ik zo de constructie zie op deze foto: (https://images.beneluxspoor.net/bnls/servo3.jpg) dan lijkt het mij dat het staaldraadje zo uit het gat in de stelbiels kan vallen, omdat het alleen maar in insteekt en niet inhaakt. Hoe heb je dat opgelost?

Verder een mooie duidelijke beschrijving, dank je wel daar kan ik wat mee.

Groet,
Ferry
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: platte bever op 28 februari 2011, 22:06:12
Vanavond heeft voor de 2e keer bij het programmeren een 67810 het hoofd verloren... de servos reageren niet meer op de decoder.

De eerste heb ik toenertijd omgewisseld en de vervanger werkt prima. (Er zijn er nu 2 goed werkzaam in dienst.)

Tijdens het programeren van de wisselsnummers (CV 121 ect.) is het weer mis gegaan; net als de vorige keer.
Zijn er meer mensen met dit probleem? Resetten wil ook niet. Na een lange wachttijd verschijnt er alleen 'fout'.

Groeten Willem,

ps. ik gebruik een Intellibox Basic als programmeur.
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: GW op 01 maart 2011, 08:59:08
Willem,

Ik ben op een gegeven moment om vergelijkbare problemen overgestapt op het programmeren van servo's met mijn Lokprogrammer (i.c.m. de laptop). Het lijkt erop (maar dat is mijn intuïtie, ik heb het niet gemeten) dat de Lokprogrammer wat meer stroom levert of zo.

En dat het een tijd duurt voordat je een foutmelding krijgt klopt wel, die decoders geven geen ontvangstbevestiging van verstuurde programmeer commando's en dan loopt de IB in een timeout. Daarom krijg je de foutmelding. Als je na het geven van de opdracht drie seconden wacht is het wel aangekomen hoor.

De overige verschijnselen die je beschrijft kan ik niet goed plaatsen.

Gerard
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: platte bever op 03 maart 2011, 10:10:04
Dag Gerard,
dan moet ik toch maar eens overwegen om een Lokprogrammer aan te schaffen.

Heb je ook weleens meegemaakt dat de servo's niet meer reageren?

Groeten Willem,
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: GW op 03 maart 2011, 19:09:26
Nee Willem dat laatste eigenlijk niet. Onder wat voor omstandigheden gebeurt dat? (programmeren / gewoon bedrijf)?

Gerard
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: platte bever op 04 maart 2011, 10:04:14
Dag Gerard,

het gebeurd nadat het wegschrijven van de gegevens misloopt en ik een foutmelding krijg.
Daarna reageren de servos niet meer op de decoder. Wel hoor je de servos 'zoemen' als alles wordt opgestart.
Misschien blokkeerd de decoder als er een 'foute' programering heeft plaats gevonden.

De servodecoder kwam net nieuw uit het doosje en werd voor het eerst geprogrameerd. Het werkte correct voor de eerste aanpassingen. Vaag...

Groeten Willem,
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: GW op 04 maart 2011, 11:16:32
Wellicht dat per ongeluk het adres veranderd is?

In dat geval moet een reset helpen.

Gerard
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: platte bever op 06 maart 2011, 20:49:24
Dag Gerard,

ik heb i.v.m. werk niets meer kunnen proberen, maar het resetten wilde vorige keer ook niet, er kwam een fout melding. hopelijk heb ik ergens deze week tijd om iets te proberen...

Groeten Willem,
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: AStolk op 04 april 2011, 00:23:38
Hallo allemaal,
Ik ben Aart en pas weer begonnen met N spoor waarbij ik heb gekozen voor een wisselaandrijving met servo's.
De bediening hiervoor is de Servo Switch van Rosoft. Deze Servo Switch werkt uitstekend en is zeer gemakkelijk te programmeren. zie hiervoor de website van Rosoft en ga naar Servo Switch.
Deze Servo Switch heeft 2 relais (1e relais schakelt puntstuk uit, daarna schakelt de wissel om, daarna schakelt 2e relais het puntstuk in).
Voor een goede vergelijking zouden jullie deze Servo Switch eens naast die van Uhlenbrock moeten zetten.

Groetjes Aart
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: GW op 04 april 2011, 08:10:14
Voor een goede vergelijking zouden jullie deze Servo Switch eens naast die van Uhlenbrock moeten zetten.

Dag Aart,

Wie zegt dat we willen vergelijken? Er is een klein probleempje met een Uhlenbrock decoder dat we willen helpen oplossen. Je post is in dat licht off-topic en verwarrend.

Gerard
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: GW op 04 april 2011, 08:17:51
ik heb i.v.m. werk niets meer kunnen proberen, maar het resetten wilde vorige keer ook niet, er kwam een fout melding.

Foutmeldingen bij een reset worden veroorzaakt door het al eerder genoemde feit dat deze decoders geen antwoord geven op opdrachten. Ze voeren ze gewoon uit. Maar omdat ze geen antwoord geven, loopt je IB in een timeout en geeft dan een foutmelding.

Gerard
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: platte bever op 04 april 2011, 15:52:23
dag Gerard,

als het correct uitgevoerd wordt, maar niet terug gemeld, zou de decoder na een reset weer moeten werken.
Dat gebeurd helaas niet...

ik heb voorlopig alle aansluit werkzaamheden rond de wissels opgeschort. Dat zie ik over een tijd wel als ik niet verder kan met de baan en eventueel € 120 over heb voor een 'LokProgrammer'.

Groeten Willem,
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: GW op 04 april 2011, 19:25:17
Tsja, jammer...

Een optie zou kunnen zijn (denk ik) om een Powerpax te kopen, even reacties van de experts afwachten op dit forum!, ik heb zelf zo'n ding in bestelling staan bij www.RD-Hobby.de.

Normaal gesproken is die bedoeld voor bijvoorbeeld sound-decoders, waarvan de nieuwere wat zwaardere, lastig te programmeren zijn omdat ze veel vermogen vragen. Wellicht dat dit voor dit probleem ook een oplossing kan zijn.

Ik zal het eens proberen met mijn IB-II als dat ding binnen is. Stuur me maar eens een PB over een week of anderhalf.

Gerard
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: platte bever op 05 april 2011, 09:21:14
ik hou het in de gaten Gerard.

Groeten Willem,
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: Karst Drenth op 05 april 2011, 10:50:28
Hmmm....


Als ik dit zo allemaal lees is deze decoder niet het fijnste stukje hard- en firmware dat er op de markt is   :-\

Of € 120 uitgeven aan een Lokprogrammer of € 60 voor een powerpax...

Ik heb het idee dat er toch producten te koop zijn die a) minstens even kosteneffectief zijn en b) straatlengtes makkelijker te programmeren zijn  ::)

Grtzz,

Karst
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: GW op 05 april 2011, 13:06:32
Tsja, Karst, het is niet anders...

Overigens hebben mijn ESU Switchpilot servo decoders hetzelfde euvel.

En wat betreft die PowerPax, die schaf ik niet voor dit doel aan hoor... Maar dat wist je denk ik al wel. Die aanschaf heeft meer te maken met wat nieuwe sound decoders met nukken als het om programmeren gaat.

En nu dat ding toch komt kan het handig zijn om ook eens even te experimenteren met het programmeren van deze wissel- of servo-decoders. Weten we met z'n allen ook gelijk of dat een eventuele oplossing is.

Gerard
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: Remco. op 05 april 2011, 19:01:29
Voor wat het waard is, UH servo decoders icm Intellibox Basic zijn naar mijn ervaring prima te programeren hoor ;)
Niks geen bijzondere toeters en bellen voor nodig :) ( Zelf 4 ooit geprogrameerd met 15 servo's eraan, foutloos (y) )

Wat ik nog even mis in dit verhaal, gebruik je de servodecoder op een losse voeding of baanspanning ?

Gr. Remco.
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: GW op 06 april 2011, 07:49:54
Hoe dat met de UH decoders werkt weet ik niet, de ESU decoders moet je met de voeding aan de DCC hangen om te kunnen programmeren (volgens handleiding).

Gerard
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: JAB van Ree op 06 april 2011, 08:51:12
De Uhlenbrock decoder lijkt wat kritisch te zijn qua voeding; een nette 15V AC bleek voor mij ook de sleutel, ook al om grotere servo's te kunnen gebruiken (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34343.msg535078.html#msg535078)
Titel: Re:wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: platte bever op 06 april 2011, 10:31:44
De Uhlenbrock decoder lijkt wat kritisch te zijn qua voeding; een nette 15V AC bleek voor mij ook de sleutel, ook al om grotere servo's te kunnen gebruiken (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34343.msg535078.html#msg535078)

Deze optie zal ik ook proberen. Tot nu toe was er geen externe voeding nodig om Conrad servo's te sturen via de 67810.

Groeten Willem,
Titel: Re: wisselaandrijving met de nieuwe Uhlenbrock servodecoder 67810
Bericht door: nederbelg op 20 december 2017, 09:01:00
Hoi all,

Ik heb ook twee van deze decoders aangeschaft.
programmeren enz gaat in orde komen.
Maar kan je deze ook in zijn middenstand zetten?
Zodoende dat je deze onder je baan kan plaatsen.

Dave