Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 19:00:00
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door lrrw
Vandaag om 18:55:29
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
20 jaar BNLS door Pauldg
Vandaag om 18:09:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door maartenvdb
Vandaag om 17:48:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 17:28:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:21:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw  (gelezen 73758 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #180 Gepost op: 26 November 2010, 00:20:34 »
Ik vind dat de zwarte onderdelen van de oersik teveel te lijden hadden gehad van het vele detailwerk, dus maar weer opnieuw afgeplakt:

Na spuiten:

Inmiddels heeft de kap alweer een extra transparante glanslak, want er moeten nu weer waterslide transfers op.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #181 Gepost op: 27 November 2010, 00:23:01 »
Erwin heeft nu ook de transfers geleverd:

Nu met het juiste 60 bordje en het juiste formaat G bord. Ik was redelijk tevreden tot ik de foto zag. Het is natuurlijk een nare vergroting, maar je kunt zien dat de biezen het net niet zijn. De biezen op de kopwanden zijn nu ook transfers.

Morgen in de blanke lak en dan afmaken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #182 Gepost op: 30 November 2010, 00:21:49 »
Kleine klusjes brengen het model verder bij de voltooiing:

lantaarns geschilderd, handgrepen in blank staal geverfd en gepoetst en de nummerplaten en fabrieksplaten aangebracht:

Wat vinden jullie van de blankstalen kleur van de staande handgrepen en de handgrepen langs het machinistenhuis. Ik twijfel of ik ze niet toch zilver- of aluminium kleurig moet maken. Overigens zijn de nummerplaten wel mooi, maar alleen met belichting van onderen kun je het lezen. Misschien moet ik ze nog in de blanke lak zetten.

Voor het detail van de lantaarn. Zilverkleur van binnen met een koperen (niet messing) rand voor de fitting van het glas. Glas moet ik nog maken, evenals de 2 ruiten van de cabine. De rommel rond de nummerplaat aan de zijkant voor zie ik wel op de foto, maar niet in het echt?  ???

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

• Offline Offline
« Reactie #183 Gepost op: 30 November 2010, 00:24:02 »
Wat een popperig popje zeg!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #184 Gepost op: 30 November 2010, 00:46:31 »
die blankstalen kleur is prima. Mag zelfs nog wat donkerder, alu of zilver is echt veel te fel! Het is gewoon vettig staal, ik maakte dat meestal met metaalkleur (revell 91) met een likje zwart en een klein beetje goud, om de blauwigheid eraf te halen. Dat laatste is wel belangrijk.

stig

• Offline Offline
« Reactie #185 Gepost op: 30 November 2010, 01:04:03 »
Ja, dat had ik ook gedaan met m'n HSM700. Zegt ie lolbroek dat ik de handgrepen nog van het groen moet ontdoen... Dat was dus precies geschilderd zoals hij nu weer omschrijft...  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Beached

• Offline Offline
« Reactie #186 Gepost op: 30 November 2010, 08:43:36 »
Het beesie ziet er mooi uit (y) De stalen handgrepen zien er zo heel natuurlijk uit, laten zo. Ik zie wel een dun groen randje tussen de linker gebogen bies en de rand. had je dat al gezien? Het kan zijn dat het niet hetzelfde vlak is, het ziet er alleen een beetje apart uit.

@Floris
De tip van wat goud aan de zilver verf toevoegen ga ik ook gebruiken. Ik was al op het zwart gekomen, maar zoals je zegt, het ziet er nog steeds te blauw uit

mvg
Rick

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #187 Gepost op: 30 November 2010, 09:18:25 »
Netjes, Ivo! Mooi gebakkie geworden. Hoeveel gram weegtie nu?
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #188 Gepost op: 30 November 2010, 15:56:44 »
De stalen kleur die ik heb gebruikt is Humbrol 27003 Polished Steel. Dit is een metalcote, die je na opbrengen een half uur laat drogen en dan met een zacht doekje of wattenstaafje moet oppoetsen met een verrassend resultaat. Jullie vinden het ook goed, dus ik laat het zo.

Rick, dat randje zie ik nu ook. Ik heb de andere kant al gecorrigeerd, maar deze nog niet gespot. Komt goed  ;)

Gert, hij weegt nog hetzelfde als voorheen. Ik ga nu eerst het chassis en de bufferbalken afmaken en dan eens kijken waar ik nog gewicht kwijt kan. Uitdaging wordt nog om het geheel zonder kortsluiting te krijgen. De wielen passen met een speling van minder dan een halve mm aan beide kanten tussen de zijkanten. Ik zou het geheel verder kunnen fixeren met nog wat ringen tussen wiel en lager, maar dan moet er eerst 1 of 2 wielen van de as, die er vervolgens weer mooi haaks opmoeten.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #189 Gepost op: 01 February 2011, 23:42:04 »
De voortgang heeft een beetje op zich laten wachten, maar naast drukte op het werk en een poppenhuis voor de verjaardag van mijn jongste dochter, nu maar weer even tijd gevonden voor de oersik.

Ik was op een aantal punten nog niet tevreden. Het rood van de bufferbalken vond ik niet rood genoeg en ik was ook niet tevreden over de zijdelingse speling van de wielassen, die in het chassis zover heen en weer konden bewegen dat ze of de ene of de andere kant van de (metalen) kap raken. Dat is vragen om kortsluitingsproblemen. Voor de zekerheid ga ik aan de binnenkant ook nog de nagellak van Karst toepassen, maar als het goed is is dat eigenlijk overbodig.

Hieronder 2 foto's van de onderkant om te laten zien wat ik bedoel:

De assen worden geleverd met de wielen erop en zijn aan beide kanten geïsoleerd. De lagers en één tandwiel zitten ook al op de assen. Dus de speling is nog te verminderen door ringen op de assen te zetten. Wiel van de as met een wielentrekker en dan de ring erop. Maar ik twijfelde over de mooie centrering die er nu op zit. Dat soort gedachten ventileerde ik ook op het forum en dan krijg ik gewoon een E-mail met een suggestie op mijn thuis mail van de fabrikant. Dat is nog eens service.

Dus aan de slag met ringen. Alleen die had ik niet voor 1,6mm assen. Eerst in Houten wat gekocht, maar dat was het ook niet en daarna ringen besteld bij GM&S en die waren wel goed.

Wat is nu de oplossing zonder de wielen van de as te halen: je knipt de ringen door en buigt ze uit elkaar. Daarna schuif je ze op de as en buigt het geheel weer zo zuiver mogelijk terug:

As los, ringen klaar, onderste doorgeknipt

En zo zitten er dan weer 2 ringen op de as:

Hier moet nog wat aan worden gebogen, maar daarna zit het goed. Vervolgens passen op het chassis met als resultaat: te weinig speling, waardoor de zaak vast staat. Dus ringen eraf en vijlen maar. Best leuk met een ring van 1,6mm en die platter vijlen. Maar uiteindelijk is het goed en lopen de assen vrijwel zonder zijdelingse speling mooi rond en de gecompenseerde as kan ook keurig bewegen.

Nu kunnen de remblokken er ook weer op, want deze waren met de zijdelingse speling van de assen er vrijwel niet op te zetten zonder dat die kortsluiting zouden maken of je zou ze vrij ver van de wielband moeten zetten, maar dat ziet er ook niet echt uit.

Hier met ringen van onderen.

Vervolgens aan de slag met de buffers. Dit zijn verende buffers met een onaardig punt dat de buffersteel niet naar binnen kan, want dan komt deze tegen het chassis aan. Dus zoals hierboven al vermeld boor je een holle ruimte aan de achterkant van de bufferhuls en je knipt de buffersteel af aan de achterkant met een volledig ingedrukte buffer. Daarna vijl of zaag je een sleufje aan de achterkant van de buffersteel, veertje erover en je drukt het geheel in elkaar. Je buigt de wandjes van het ingezaagde stukje om en de buffer kan er niet meer uit. Klinkt eenvoudig, maar ik vond het een lastig klusje. Leuk om een sleufje te zagen in een ronde buffersteel met een diameter van 1mm of zoiets.

Maar nu met bufferbalk (de bufferbalk achter moet nog):

Vervolg:

achterste bufferbalk, remblokken monteren, chassis spuiten, aandrijving monteren, decoder plaatsen, stroomafnemers erin en klaar........

In elk geval maakt Artitec geen oersik. Heb je tenminste nog lol van het zelfbouwen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Besselspoor

• Online Online
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #190 Gepost op: 02 February 2011, 08:50:19 »
De MessingMeester (y)
Ik vind het resultaat zonder meer fantastisch, superscherp kitje geworden. Met jouw gedetailleerde verslag moet het ook voor minder bedreven messingbakkers best mogelijk zijn de sik te bouwen, ik ga het toch overwegen.
Is het uiteindelijk gelukt om voldoende gewicht in de lok te krijgen voor wat rangeerwerk?

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #191 Gepost op: 02 February 2011, 09:01:50 »
Mooi werk, inderdaad, Messing Meester. Hoe is het met de adhesie? Levert dit gebakje nog enige railbelasting op of waait het met de herfstblaadjes op en van de rails?
Of leveren de witmetalen (babbits) gewichtjes nog wat op?
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #192 Gepost op: 02 February 2011, 23:29:57 »
Gewicht zit er nog niet in en ook geen aandrijving. Dus hoe het met de adhesie zit kan ik nog niet vertellen.

Wel vanavond met het remwerk bezig geweest:

4 remblokken uit gevouwen messing etswerk

Na solderen op het chassis. Het is nog enig puzzelwerk, want de zijdelingse speling van de assen is nu gereduceerd, maar de gecompenseerde as moet nog kunnen bewegen, dus helemaal strak tegen de wielbanden gaat niet ivm kortsluiting.

Je ziet er uiteindelijk niet echt veel van. Wel leuk dat als je deze foto opent je keurig Werkspoor Amsterdam kunt lezen.

Vervolgens moeten de remstangen er nog in voor de bediening van de remmen:

Dit is een lastig klusje, want de remstangen hangen in beugels die aan het chassis vastzitten en dat is dus behoorlijk wurmen (en buigen en terugbuigen) om dat er tussen te krijgen:

Nu zitten de assen wel meteen geborgd en later ook de motor, maar de as met het tandwiel moet wat vaster zitten, maar in de lagersleuven zitten ook nog 2 gaatjes per kant waar nog een draadje doorheen gaat voor de echte borging van de assen. Maar dit allemaal na het spuiten van het chassis.

Alles past nog steeds netjes in de kap:

Net langs het tandwiel en hier moet nog wat recht worden gebogen:

Uiteindelijk is dit dan het effect:

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #193 Gepost op: 02 February 2011, 23:39:30 »
berry berry nice lokkie, lekekr strak gesoldeerd ook, past prima op de OHMB banen voor hand en span rangeerdiensten door het hele fictiev modelspoorland :)
Ikzelf ben van het type, wat je niet ziet, soldeer je er ook niet op, maar die remstangen maken het deze keer wel af  :)
Mvg Marty,

Besselspoor

• Online Online
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #194 Gepost op: 02 February 2011, 23:51:14 »
Dus het volgende project is "hoe maak ik rails op een spiegeltje..." dit moet je gewoon ook aan de onderkant blijven zien
RETROBAHN A.G.