Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 17:22:19
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:02:44
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:10
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw  (gelezen 74168 keer)

stig

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #120 Gepost op: 02 September 2010, 17:10:26 »
Ik heb net een Modig UBM 30 weggebracht. (met nog 3 man... 450kg) Had hem graag zelf gehad, maar jammer dat ik er echt geen plaats voor heb... Of gebruiken jullie kleinere freesjes? ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #121 Gepost op: 02 September 2010, 23:35:46 »
Of ik dat gewicht op een 1mm vingerfreesje wil zetten? Lijkt me niet  ;D

Vanavond de methode JAB geprobeerd. Dus met een 1mm vingerfreesje van de andere kant voorzichtig een gaatje frezen. Dus bufferhuls inspannen in de machineklem, freesje in de kolom, kruistafel positioneren en voorzichtig tienden van millimeter per keer dieper frezen. En inderdaad zoals voorspeld hoor je het wanneer de frees op de boor stuit. Dus frees eruit en daar zit het inderdaad. Maar helaas, ik kan tikken wat ik wil, maar het afgebroken boortje blijft muurvast zitten.

Inmiddels contact met Erwin gehad en hij stuurt me een nieuwe bufferhuls  (y)  Met het advies erbij om snijolie te gebruiken. Dat weet ik natuurlijk wel, maar dat heb ik niet. En de goede ijzerhandel kruipt steeds verder weg. Want volgens mij hoef je snijolie niet te zoeken bij de bouwmarkt.

Dan nog een vraag aan de deskundigen. Ik heb 2 onderdelen over van de etsfret en het zijn 2 gebogen delen. Eerst dacht ik dat die langs de dakrand moest zitten, maar die zag ik niet op foto's. Erwin bracht uitkomst en vertelde dat die midden onder het dak als versteviging zit. Logisch eigenlijk, maar ik heb dat op geen enkele foto gezien. Had ik maar een bezoek aan het spoorwegmuseum of de SGB moeten brengen.  :(  Ik ga nadenken hoe ik die er weer netjes op krijg.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 03 September 2010, 19:52:12 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Steef

• Offline Offline
« Reactie #122 Gepost op: 03 September 2010, 14:42:55 »
Ivo, ik heb niet echt een idee over wat voor strip je het zou hebben. Vandaar dat ik maar gewoon een plaatje van de onderzijde van het dak van de 137 in Blerick plaats, dan kun je zelf kijken.

Alles aan het dak van de 137 is origineel, alleen de uitlaat niet, dat is dus die zilverkleurige buis, die hoort hier niet te lopen. De bak die bovenaan de foto te zien is, hoort er ook op, als houder voor rangeervlaggen. Verder zie je stangetjes lopen die als gordijnrail fungeerden. Ook de lamp is origineel en helaas hebben we die in Goes niet...
Hopelijk dat je iets wijzer bent geworden, anders horen we het wel weer.
Groeten, Steef

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #123 Gepost op: 03 September 2010, 14:57:56 »
Steef,

Je foto laat exact zien waar het om gaat en is zoals Erwin al vertelde. Het gaat om het gebogen T profiel dat tegen het dak zit geklonken, ongetwijfeld om ervoor te zorgen dat het dak niet doorzakt, als je een dunne staalplaat voor dat dak gebruikt. Dankzij jouw foto kan ik hem ook meteen op de juiste positie zetten, maar ik vermoed dat dat gewoon in het midden is tussen voor- en achterkant van de cabine.

Weet je nu ook of de hoorn op het dak er altijd al op zat? Ik heb de indruk van niet.

Nu ook nog de klinknagels van de dakrand maken :-X

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Steef

• Offline Offline
« Reactie #124 Gepost op: 03 September 2010, 18:18:15 »
Ivo, die strip waar je het over hebt, hoort inderdaad midden onder het dak te zitten bij de 133-152. Of dat bij de eerdere sikken ook zo was, weet ik niet helemaal zeker, maar dat doet er in dit geval niet zo toe.
Wanneer de elektrische hoorn gemonteerd is, is iets wat ik ook niet helemaal zeker weet. Als je je 133-152 in afleveringstoestand maakt, hoef je in ieder geval geen hoorn te monteren.
Groeten,
Steef

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #125 Gepost op: 03 September 2010, 22:15:37 »
De hoorn laat ik er dus maar af. Ik richt me naar de foto van de 150 in het boek Diesellokomotieven in Nederland.

Het T profiel moest er dus nog in. In de etsfrets zitten 4 onderdelen waar dit profiel uit te maken is. 2 rechte platte en 2 gebogen stukken:

Alle 4 de onderdelen lijken verschillend, behalve de 2 gebogen onderdelen. Deze vormen straks de het pootje van de T en de andere strips moeten nog in de juiste dakkromming worden gebogen. Ik zag dat een van de strips een geetst randje had, dus ik besloot in dat randje een van de gebogen strips te solderen, zodat je al een stabiel hoekprofiel hebt met de juiste kromming. Het rechte stripje op de voorgrond is een hele dunne met een klein randje. Die heb ik als laatste gebruikt.

Maar eerst nog aan de buitenkant precies in het midden aftekenen (plakken om krassen te voorkomen) waar de strip aan de binnenkant moet komen:

Onderaan het al gesoldeerde hoekprofiel (gewoon met de vingers vasthouden en snel solderen) erboven eerst het voorgebogen dunne profiel en helemaal boven de gebogen strip, die ik uiteindelijk niet heb gebruikt. Als je die tegen elkaar soldeert dan krijg je denk ik een te dik pootje aan het T profiel.

Volgende stap is het positioneren van het hoekprofiel aan de binnenkant van het dak:

Het is belangrijk om dat op 3 punten te doen, anders wiebelt dit profiel alle kanten uit. Nu gaan we tussen de tape het profiel met heel weinig soldeer en overvloedig fosforzuur aan het dak vastsolderen. Het fosforzuur zorgt ervoor dat het soldeer onmiddelijk uitvloeit en lekker tussen dak en profiel gaat zitten. De bout hou je alleen aan de kant van het rechter puntje van de T, want aan de andere kant van het hoekprofiel soldeer je als dit goed vast zit de dunne strip om de T af te maken.

Na elk stapje controleren of de strip recht en in het midden zit en het klopt. Het lijkt nu iets te ver naar links te zitten, maar dat is de vertekening van de foto. Mijn lamp en het fototoestel vechten om de juiste plek voor de foto.

Dan de andere strip er tegenaan. Die hoef je niet meer te plakken, maar hou je met je vinger op de goede plek. Weer veel fosforzuur, steeds weer nieuw aanbrengen en weinig soldeer haal je de bout langs de naad van midden op het dak naar de rand. Zonodig druk je met een klein punttangetje het uiteinde strak tegen het dak voor het laatste stuk. Als het zit haal je zonder nieuw soldeer, maar weer met fosforzuur de bout nog een keer langs de hele strip en het zit zonder soldeerbobbels perfect vast:

Met stralen gaan straks de laatste zwarte restjes er nog wel af.

Plaatje van voren:

De zo geconstrueerde strip is een fractie te lang en dat is goed, want dan kun je het precies pas vijlen langs het dak.

Afgelopen week ook nog een klinknagelrandje langs de motorkap en het front van het machinistenhuis gezet:

Dat stripje was over, omdat op de etsfret voor de zekerheid een aantal klinknagelrandjes dubbel zit. Erwin wist niet zeker of dit erop moest, maar op de eerder aangehaalde foto denk ik deze strip te zien zitten.

Nu heb ik alle onderdelen van de kit gebruikt, dus dat zou goed moeten zijn. Ik mis nog een nieuwe geperforeerde plaat in het machinistenhuis, de snelganghendel aan een kant en de juiste automatische koppeling. Erwin heeft beloofd deze allemaal te gaan leveren  (y)

Het geheel kan weer in de soda en daarna naar de straalcabine om te gaan spuiten.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 03 September 2010, 22:17:16 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
« Reactie #126 Gepost op: 04 September 2010, 23:16:07 »
Mooi, Ivo. Op de eerder door mij aangehaalde foto van de 105 uit 1930 heeft deze een luchthoorn. Maar ik heb geen idee wanneer deze erop gezet zijn.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #127 Gepost op: 04 September 2010, 23:34:35 »
Nadat de machinist zonder adem is geraakt.  ::)
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Steef

• Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 05 September 2010, 16:44:11 »
Alleen de Schwartzkopf-sikken hebben een luchthoorn gehad, inderdaad zichtbaar op het dak van onder meer de 105. De reden ken ik niet, maar deze typhoons werden heel snel alweer verwijderd, namelijk eind 1931 al.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #129 Gepost op: 05 September 2010, 23:13:48 »
Steef,

De luchthoorn, die Erwin Werps bij zijn kit heeft geleverd, is goed zichtbaar op foto's op pag 124 en 125 van het boek Diesellocomotieven in Nederland op de 109, 126 en 148. Daar zijn ze net buiten dienst gesteld. De 150 die ik bouw staat op pagina 8 en daar zie ik de luchthoorn niet.

Goed, gisteren uit de soda gehaald, gestraald en in de primer gezet. Vanochtend olijfgroen gespoten en vanavond afgeplakt:

Een vreselijk klusje is dit, want je moet achter de handgrepen en bediening van de automatisch koppeling plakken. Alle klinknagelstrips blijven zwart.

Er wordt veel meer zwart dan de versie van Philotrain. Uit de eerder genoemde foto blijkt dat alles onder het machinistenhuis zwart is.

Dan spuiten en het tape er weer af pulken:

Als alles goed droog is moeten er op ongeveer alle hoeken nog zwarte biezen worden gezet, waar je met een lineaal nauwelijks bijkomt. Dat wordt hulpstukjes maken van styreen om het goed te doen. Ook leuk is de gebogen bies langs de randen van het machinistenhuisfront en achterkant.

Ook de nummerplaten heb ik meteen zwart ingekleurd.

Ik volg een iets andere procedure dan meestal wordt geadverteerd op dit forum. Ik gebruik ook wel eens een schuurpapiertje van een hele fijne korrel, maar het valt me op dat er dan toch kleine krasjes ontstaan, die ervoor zorgen dat de nummerplaat in de ene richting meer glimt dan in de andere. Ik weet niet meer wie me daarvoor heeft getipt, maar als het goede nummerplaten zijn (die van Werps zijn eigenlijk altijd perfect) dan kun je ook het volgende doen. Neem een glad papiertje en maak dit nat met wasbenzine (gewoon papiertje tegen de open fles houden, fles snel keren en weer terug en je hebt er meer dan genoeg wasbenzine op. Nummerplaten veeg je onder je vinger gewoon schoon door dit op een vlakke ondergrond over het papiertje te schuiven.

Resultaat: Werkspoor plaat, nummerplaten voor 132 en 150 en fabrieksplaten, die verschillend zijn. Ik kan het niet echt goed lezen, maar ik krijg de indruk dat op de ene staat No. 123 Ao 1931 en op de andere No. 643 Ao 1932. Dus ik denk dat de eerste op de 132 hoort en de laatste op de 150. Logisch hè  ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Steef

• Offline Offline
« Reactie #130 Gepost op: 06 September 2010, 08:25:16 »
De luchthoorn, die Erwin Werps bij zijn kit heeft geleverd, is goed zichtbaar op foto's op pag 124 en 125 van het boek Diesellocomotieven in Nederland op de 109, 126 en 148.
Wat je daar ziet is niet een luchthoorn, maar elektrische hoorn, volgens mij hetzelfde als die op de latere sikken van de serie 200. Enig probleem is dat ik voorlopig niet kan vinden op welke datum die elektrische hoorn geplaatst is. Het lijkt zo rond 1934/1935 te zijn.
De NS 150 had inderdaad fabrieksnummer 643, dus dat gaat helemaal goed.
Succes met afplakken! Ziet er goed uit.
Groeten,
Steef

TonM

• Offline Offline
« Reactie #131 Gepost op: 06 September 2010, 09:23:32 »
@Ivo,

Ik heb de fabrieksnummers even nagekeken in het boek "De locomotieven van Werkspoor", zodat je zeker weet dat je de goede hebt:
NS 132 had fabrieksnummer 623 en was gebouwd in 1931; NS 150 fabrieksnummer 643 en gebouwd in 1932.

Grtz,
Ton

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
« Reactie #132 Gepost op: 06 September 2010, 11:04:06 »
Dat wordt strak, Ivo!

Wel een hoop afplakwerk om te kunnen spuiten. Zulke kleine modellen doe ik liever met de kwast:

http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/Sikd.jpg
Uiteraard moet de verf niet te dik zijn en een goed penseel is zeer belangrijk.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Duizendpoot

• team Mitropa
  • Offline Offline
    • wp.duizendpoot.de
« Reactie #133 Gepost op: 06 September 2010, 11:33:29 »
@ Maarten,

Dat wordt strak, Ivo!

Wel een hoop afplakwerk om te kunnen spuiten. Zulke kleine modellen doe ik liever met de kwast:

Je moet behoudens een goede kwast ook wel een enorme vaste hand hebben ;D wat mooi gedaan.

Met vriendelijke groet,
Hans
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 06 September 2010, 13:28:00 »
NS 132 had fabrieksnummer 623 en was gebouwd in 1931; NS 150 fabrieksnummer 643 en gebouwd in 1932.

Dan moet ik dus een 6 lezen, waar ik dacht een 1 te zien ;)

@Maarten,

Tsja, ik gebruik tegenwoordig eigenlijk voor alles de airbrush. Ik zie meestal toch of ik (slechte verf of penseel) het geschilderd heb of gespoten. En dat heeft dus een enorm nadeel en dat is het vele afplakwerk.

Eens kijken of ik vanavond tijd kan vinden voor de biezen, die ik met een trekpen ga zetten.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*