Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door henk
Vandaag om 11:34:08
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door maartenvdb
Vandaag om 11:22:31
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door mass am see
Vandaag om 11:16:35
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door Reinout van Rees
Vandaag om 11:03:08
VERPLAATST: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning) door Reinout van Rees
Vandaag om 11:00:34
bouwtekening amsterdamse tram door R1954
Vandaag om 11:00:18
Eindstation Daarhuizen door VulcanRaven
Vandaag om 10:55:42
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door Montanbahn
Vandaag om 10:45:55
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:24:52
Frans loodsje et cetera door Met een sik
Vandaag om 10:17:30
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 10:09:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 09:51:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 09:49:43
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:39:10
Layne, Somewhere South. door mass am see
Vandaag om 08:54:29
Alternatieven voor servo's door schipcas
Vandaag om 08:51:16
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 08:33:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:12:53
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Eric B
Vandaag om 07:24:14
29 november verkoop MSV door Rick
Vandaag om 07:19:37
Da's Daz 2 door Huup
10 November 2025, 23:35:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 November 2025, 23:11:08
Zelfgemaakt BiDiB modules door AP3737
10 November 2025, 23:10:38
Baan in Los Angeles door AndrevdG
10 November 2025, 23:09:19
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
10 November 2025, 22:32:29
Treinen willen niet meer rijden door Karst Drenth
10 November 2025, 21:59:08
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
10 November 2025, 21:55:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
10 November 2025, 21:49:04
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 November 2025, 20:27:58
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
10 November 2025, 19:56:04
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw  (gelezen 76083 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #105 Gepost op: 31 August 2010, 23:00:59 »
Ivo : je zou HEEL voorzichtig vanaf de andere kant met een freesje kunnen boren, of desnoods een kleine opening slijpen, tot je de boorpunt ziet en terug kunt tikken. Dat werkt voor groter werk in elk geval wel.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #106 Gepost op: 31 August 2010, 23:22:36 »
Het is niet zo zeer dat messing hard is maar wel erg taai. Een te scherpe boor hapt en breekt daardoor dan ook snel af. Zeker bij kleine diameters. Hier wat tips over over het boren in messing.

Overigens, een mooie bouwwerk.  ;)
Gerrit F

Van de draad af....

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #107 Gepost op: 31 August 2010, 23:28:00 »
@Gerrit : op zich een informatieve site maar er staan wat behoorlijke blunders op (de ergste is de sectie over meelopend/tegenlopend frezen) dus wees gewaarschuwd.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #108 Gepost op: 31 August 2010, 23:34:02 »
Citaat van: JAB van Ree
...meelopend/tegenlopend frezen...

Heb wel een idee JAB, maar kun je het beter uitleggen dan de site ? En dan graag vooral wat de termen betekenen :) ben erg benieuwd. Ik doe he nu altijd op gevoel, zodat er geen spanen tussen frees en werkstuk geperst worden, maar heb geen idee hoe dat heet  ;D

Grtzz & thnx,

Karst

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #109 Gepost op: 31 August 2010, 23:35:29 »
Graag. Ben inmiddels ook wel weer toe aan een opfriscursus. ;D
(mogelijk in een ander draadje?)
Gerrit F

Van de draad af....

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #110 Gepost op: 31 August 2010, 23:46:12 »
Heb even niet de puf het te tekenen dus ik hoop dat mijn tekst duidelijk genoeg is :

Als eerste een ezelsbrugje :

MEElopend frezen : frees wil werkstuk onder de machine door trekken
TEGENlopend frezen : frees wil werkstuk voor zich uitduwen

Meelopend frezen geeft een hele grote niet-constante kracht op de tand van de frees. Die kracht verandert ook nog eens deels van richting. Dit is vooral voor hardmetalen freestanden funest (bij een niet-stabiele opspanning) Verder vereist meelopend frezen meer kracht (je begint meteen een dikke laag te snijden ipv een dun begin te maken voor je dieper gaat)

Verder moet je, vanwege de wisselende krachten een heel stabiele opstelling hebben omdat je anders bijvoorbeeld klapperen krijgt de spillen van de assen (daarom hebben dure machines dus kogelomloopspillen met spelingscompensatie) Zonder die stabiliteit verergert de slijtage van de frees en wordt het oppervlak vanzelf slechter.

De redenen dat men in de machinebouw toch meelopend freest in bepaalde gevallen zijn een beter oppervlak en minder warmte in het werkstuk (er gaat relatief meer warmte in de spaan zitten)

Misschien maar eens wat schrijven over de wat specialere metaalbewerkingen... al valt het draaien of frezen uiteindelijk toch alleen maar in de praktijk te leren (en na 15 jaar ben ook ik nog niet uitgeleerd ;D )

Oh en wat de andere zaken betreft : als je je frees scheef zet tov je werkstuf frees je dit werkstuk altijd hol, meestal geen gewenste situatie. En ook warmgewalst staal bevat spanning en moet altijd netjes aan beide zijden zoveel mogelijk gelijk bewerkt worden. Eerste freesoefening op meeste technische scholen is niet voor niks een zuiver vierkant / rechthoek te frezen uit een rond stuk staal... en dat is moeilijker dan het lijkt!
« Laatst bewerkt op: 31 August 2010, 23:54:18 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #111 Gepost op: 31 August 2010, 23:49:28 »
 (y) Ja, herinneringen komen weer boven van rammelde freesmachines en brullende leraren.  ;D ;D
Gerrit F

Van de draad af....

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #112 Gepost op: 31 August 2010, 23:49:41 »
Pfffff, waar is die kennis gebleven... Zeker gedeleted na het tentamen... 8)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #113 Gepost op: 31 August 2010, 23:54:02 »
Ligt verstoft in de grijze catacomben van het geheugen. Krijg je bij weinig gebruik......
Gerrit F

Van de draad af....

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #114 Gepost op: 31 August 2010, 23:54:54 »
Och Gerrit; het is net als fietsen, je verleert het uiteindelijk ook nooit geheel :)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #115 Gepost op: 31 August 2010, 23:58:00 »
Klopt. En een freesmachien staat ook nog op de wensen top 100. Gewoon weer even oefenen en wat materiaal verkloten dan komt het vanzelf wel weer bovenborrelen.  ;D

( nu misschien maar weer terug naar het onderwerp? )
Gerrit F

Van de draad af....

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #116 Gepost op: 02 September 2010, 09:02:51 »
Heren,

Weer veel geleerd over meelopend frezen en tegenlopend. Ik lees dit heel graag. Ik ben ook maar een amateur en snap soms niet waarom iets wel en niet lukt. Ik ben er meer een van trial and error en soms komt het dan goed.

JAB, je tip om van de achterkant te frezen is goed, maar eigenlijk niet meer uitvoerbaar. Bovendien vrees (frees  ;) ) ik voor het freesje. Als die plotseling een stukje vastgelopen boorpunt tegenkomt, breekt die frees vast af. Maar goed, ik dacht dat de boor er al een heel eind in zat en hoogstens nog enkele honderste millimeters van het eind. Dus ik heb de bufferhuls op het aambeeld van mijn bankschroef gelegd en met een stalen spijker aan de andere kant getikt. Dat leverde een keurig putje op, maar de boor is nog steeds onzichtbaar. En een beetje te hard tikken heeft geleid tot vervorming van de bufferhuls, waardoor ik die beter kan vervangen. Met die ene kwam het wel goed, dus ik heb nu 3 werkende buffers, maar dat is er dus één te weinig.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #117 Gepost op: 02 September 2010, 09:28:47 »
JAB, je tip om van de achterkant te frezen is goed, maar eigenlijk niet meer uitvoerbaar. Bovendien vrees (frees  ;) ) ik voor het freesje. Als die plotseling een stukje vastgelopen boorpunt tegenkomt, breekt die frees vast af.

Als je heel langzaam voed, voel je meestal net voor je de punt echt raakt al dat je bijna doorbent... de weerstand verandert in een keer behoorlijk. Maar dan moet je je machine wel goed kennen, om dat te voelen. En hiervoor gebruik je bij voorkeur oudere frezen ;)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #118 Gepost op: 02 September 2010, 09:39:04 »
Was het geen optie om met een kolomboor(tje) de punt er langzaam uit te boren? Ik heb met een kleine kolomboor met dremel al meerdere malen mijn eigen schades zo ongedaan gemaakt, vooral in gegoten messing breek je nog wel eens een dun boortje.
RETROBAHN A.G.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #119 Gepost op: 02 September 2010, 10:21:20 »
Bessel : met wat voor een boor wil jij de afgebroken HSS boor dan wegboren? (ja ik weet dat er spullen voor zijn, maar voor een gemiddelde hobbyist zijn die onbereikbaar)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden