Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:16:01
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Piko 1136 van AC naar DC door Mug
22 June 2025, 23:49:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
22 June 2025, 22:40:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 June 2025, 22:28:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 June 2025, 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
22 June 2025, 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
22 June 2025, 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
22 June 2025, 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
22 June 2025, 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
22 June 2025, 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
22 June 2025, 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
22 June 2025, 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
22 June 2025, 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 June 2025, 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
22 June 2025, 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
22 June 2025, 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
22 June 2025, 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
22 June 2025, 14:27:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
22 June 2025, 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 June 2025, 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 June 2025, 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
22 June 2025, 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 June 2025, 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
22 June 2025, 11:04:07
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw  (gelezen 73791 keer)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #30 Gepost op: 08 August 2010, 17:40:50 »
@Ivo,

De meegeleverde plaat met de vier klokken is niet voor de NS versie.
de start/verlichtingsschakelaar die Steef laat zien is alles wat in het machinistenhuis als electra was terug te vinden. (dus ook geen temperatuurmeters ed)

Je had in deze schakelaar de sleutel, de startknop, het oliedruk lampje en de verlichtingskeuze schakelaar (0=uit, 1= cabinelamp 2= stopcontact voor handlamp 3= cabinelamp en stopcontact 4= reserve) Voor de seinverlichting waren er olielampen.

De schakelaar was gemonteerd op de roosterplaat, ik hoop Erwin op houten te treffen en dat hij deze plaat nog heeft.
Je schoorsteen is het luchtfilter, de uitlaat van de motor zit dwars onder de achterbufferbalk

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Steef

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #31 Gepost op: 08 August 2010, 18:24:26 »
Ivo, nog een opmerking van een mierenneuker.
Mijn vraag is of de hoeken in het frame tussen het lage gedeelte en de afdekplaten recht of afgerond zijn. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Als die hoeken afgerond zijn, heb je een sik serie 133-152 en dan is de luchtinlaat correct geplaatst. Als die hoeken echter recht zijn, wat ik niet goed kan zien, dan moet de afdekplaat van de motorhuif 180 graden gedraaid worden en dan verplaatst dus ook de luchtinlaat. Je sik stamt dan uit de serie 103-130.
Sorry, maar net als Arjen heb ik wel eens een paar uur uitgebreid gekeken naar deze locjes.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #32 Gepost op: 08 August 2010, 20:55:14 »
@Arjen, bedankt dat rijtje klokken laat ik er dan uit.

@Steef, klinknagels tel ik ook! Ik denk dat ik je heel goed begrijp. De hoeken zijn recht, maar dat is wel het punt dat niet mooi aansluit. Daar moet ik dus toch nog wat aan plamuren. Dan is deze makkelijk rond te maken (wel 4 keer ;( ). Het moet de 150 worden en dat detail had ik op een foto al gezien. Het luchtfilter staat nu dus goed, maar dat zou eenvoudig te verhelpen zijn. Nog meer tips?

Mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Steef

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #33 Gepost op: 09 August 2010, 13:46:41 »
Veel meer tips kan ik je niet geven; als je dit detail al had ontdekt, is je vooronderzoek erg gedegen geweest. Er zit niet zo gek veel op en aan zo'n kleine sik, dus ik denk dat je zo goed zit.
Laatste tip die ik je kan geven is dat je de noodkoppelhaak (hangend) aan de automatische koppeling (voor zover aanwezig) moet weglaten op je model, aangezien die niet aanwezig was terwijl de uitlaat onder de bufferbalk bevestigd was.
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat!

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #34 Gepost op: 09 August 2010, 14:41:31 »
Nu weet ik alleen niet precies waar de multifunctionele schakelaar moet zitten. het zal niet meer dan een afgevijld stukje messing staf worden, maar de plek is wel belangrijk.

Nog een paar details:

de handgrepen langs het machinistenhuis:



Hoewel Erwin al hele fijne handrailhouders heeft meegeleverd zijn ze nog aan de grote kant, maar kleiner kan haast niet. Eigenlijk moeten deze handrailhouders ook nog gekromd zijn naar binnen toe, maar ik laat het zo. Als ik dat ga buigen komen zeker de zijwanden ook mee en dat is zeker niet de bedoeling.

Ook het afdakje (jalouziehouder ?) wordt boven de radiator gezet met de uiterst fijne radiator erachter. Soms ga je je afvragen hoe klein je kunt etsen (moet je waarschijnlijk aan ASML vragen)



De lantaarnhouder staat ook al op zijn plek. Aan de andere kant komt een echte lantaarn.

Ik heb de topplaat van de bufferbalk nog niet gemonteerd. Liever spuit ik die los rood en dan lijm ik deze er wel op. Tenzij dat niet handig is met de automatische koppeling. De buffers zelf komen toch pas later.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #35 Gepost op: 09 August 2010, 15:13:18 »
Wat een detail ik wordt er helemaal stil van.
Over hoe klein het kan qua etsen hangt af van de belichtingstafel die gebruikt wordt, werkt hetzelfde als met printplaten maken. En ik denk dat het klein genoeg is voor de echte detail freaks onder ons zoals Floris ;D

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #36 Gepost op: 09 August 2010, 17:07:01 »
Heel mooi Ivo!

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #37 Gepost op: 09 August 2010, 19:52:42 »
Je hebt niet echt stilgezeten Ivo. ;D
Super netjes gebouwd!

Groeten,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #38 Gepost op: 09 August 2010, 20:01:27 »
Prachtig hoor Ivo  (y)

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #39 Gepost op: 10 August 2010, 00:47:04 »
Voor de liefhebbers een vergelijking met de oersik van Philotrain:



En bij elkaar:



De modellen lijken heel veel op elkaar, ook qua detaillering. Opvallend verschil is dat de dakkromming van de Philotrain geringer is en natuurlijk dat het machinistenhuis niet open is. Daar staat dan tegenover dat er een betrouwbare aandrijving op 2 assen in is gebouwd.

Om te proberen even het chassis van de oersik gevouwen:



En eens even gepast in de kap:



Met een klein beetje de scherpe randjes eraf vijlen past het glijdend in de kap. Hulde voor de precisie van de etsplaten.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #40 Gepost op: 10 August 2010, 08:43:31 »
Ze lijken inderdaad op elkaar. Die -volgens mij- te lichte kromming in het dak was mij bij de Philotrainversie al eerder opgevallen. Volgens mij klopt die van Werps een stuk beter.
Mooi resultaat tot nu toe, Ivo! (y)

Je betaalt behoorlijk wat voor zo'n kit, maar de prijs is er ook wel naar als ik het zo zie.

Maarten
« Laatst bewerkt op: 10 August 2010, 12:19:45 door Overlast »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #41 Gepost op: 10 August 2010, 10:35:23 »
Het zou nog kunnen dat de dakkromming van de eerste serie kleiner was dan de latere. Het nummer bij de Philotrain (dat ik er nog niet heb opgeplakt) is de 113 met een fabrieksplaat van Schwartzkopf. Die van Werps heeft 2 hogere nummers met fabrieksplaten van Werkspoor. Goed is dat het luchtfilter/luchtinlaat op de Philotrain aan de andere kant staat, conform de opmerking van Steef.

Erwin heeft in zijn ets ook nog twee randen zitten, die langs de bovenrand van de voor- en achterkant van het machinistenhuis kunnen worden gesoldeerd. Ook de Philotrain heeft de suggestie van zo'n rand. Maar ik zie die op geen enkele foto van het origineel terug.

De kit van Werps kost meer dan de kant en klare Philotrain in de jaren '90  :D

Gisteravond ook eens even de onderdelen van de automatische koppeling bij elkaar gezocht.



Je ziet hier al deels gevouwen etsdelen (6 stuks), die samen de koppeling gaan vormen. Dan nog 2 etsdelen voor de ophanging onder en 2 messing gietdelen voor de bevestiging boven. Hij zou werkend moeten kunnen worden gemaakt. Ik ben de eurocent vergeten voor de afmetingen, maar ik ga me zo langzamerhand horlogemaker voelen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Steef

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #42 Gepost op: 10 August 2010, 10:54:50 »
Ivo, je vermoeden over de dakkromming klopt: die van de eerste serie (103-130) was flauwer dan die van de latere serie (133-152). Met andere woorden, de straal van de kromming van het dak van de eerste serie was groter dan die van de tweede serie. Ik heb uitgerekend dat het verschil tussen beide stralen zo'n 800 mm bedraagt (voor een volle cirkel), wat behoorlijk is en zodoende zie je het zowel bij het grote voorbeeld als op het model terug. Erg leuk dat Werps toch een tamelijk perfecte sik serie 133-152 geschapen lijkt te hebben.
De achterliggende gedachte van het aanpassen van die dakkromming heb ik overigens nooit kunnen achterhalen, maar het zal iets te maken hebben gehad met inregenen of wellicht afwatering van het dak.
Voor zover ik weet is dit kenmerk het laatste grote uiterlijke verschil tussen beide series sikken.

Lvdwerf

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #43 Gepost op: 10 August 2010, 11:16:44 »
Ik heb uitgerekend dat het verschil tussen beide stralen zo'n 800 mm bedraagt (voor een volle cirkel),
Is het nou 800mm voor de straal of voor de diameter? Want de straal blijft gelijk ongeacht of de cirkel vol is of niet. Ik neem dus aan dat het 800mm voor de diameter is en 400mm voor de straal, 800mm voor de straal lijkt me erg veel.

Ivo: Goed bezig met die sik, werps lijkt me een genot om te bouwen. Ben nu bezig om een wagentje van hem te bouwen en ik hoop binnenkort aan een lok van hem te beginnen.


Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #44 Gepost op: 10 August 2010, 11:21:37 »
Interessant Steef! Dat wist ik nog niet. Prototype 102 had wel een duidelijk ander (smaller) dak dan de gebouwde serie.

Ivo, het zou wel heel stoer zijn als die automatische koppelingen functioneel worden!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom